Konfrontasjonar i ein dysfunksjonell familie
Stillheten byr på strålande samspel i eit dystert kammerspel om det vanskelege familielivet.
Medlemmene i den dysfunksjonelle familien vert spelte av Per Egil Aske (t.v.), Sissel Ingri Tank-Nielsen, Frode Bjorøy og Kristian Berg Jåtten.
Foto: Den Nationale Scene
Den Nationale
Scene, Lille Scene
Lars Norén:
Stillheten
Omsett av Arne Lygre
Tilrettelagt av Morten Borgersen
Scenografi og kostyme: Milja Salovaara
Ein sterk tekst og eit imponerande samspel gjer denne oppsetjinga til noko av det beste i Stefan Larssons sjefstid på Den Nationale Scene. Ein øydelagd familie speler ut alt sitt agg, alle sine håp og det som ligg imellom, formidla gjennom framifrå skodespelarkunst.
Det er vanskeleg å framheve den eine framfor dei andre i dette ensemblet, for sjølve samspelet glitrar, og kvar og ein i kvartetten på scenen leverer fine, nyanserte prestasjonar – anten det skjer i hissige konfrontasjonar, opptrinn med tilløp til ømme kjensler (som sjølvsagt ikkje kan fullførast) eller når dei maktar å ta vare på dei komiske poenga oppe i alt elendet.
Stillheten er den siste og minst spelte delen av Noréns såkalla hotelltrilogi, tre drama skrivne på 1980-talet og med tydelege sjølvbiografiske drag. Medan Natten er dagens mor og Kaos er nabo med Gud har hausta stor internasjonal suksess, har dette, det mest sjølvbiografiske og kanskje mest nærgåande av dei tre, levd eit liv meir i skuggen. Kanskje fordi inspirasjonen frå Eugene O’Neills klassiske Lang dags ferd mot natt er litt for tydeleg. Men stykket står bra på eigne bein.
Morten Borgersen har valt å setje yngstesonen John (Noréns alter ego) i sentrum, og det fungerer fint, ikkje minst fordi han aldri får lov til å bli ein altfor dominerande figur (sjølv om Kristian Berg Jåtten stundom gjer vel mykje ut av denne utagerande skikkelsen). Likeins har Borgersen knytt trådar til det klassiske pasjonsdramaet gjennom Kristus-positurane til John og (løgn-)historia hans om at han skulle ofre livet sitt på korset i eit filmprosjekt.
Men framfor alt er Stillheten forteljinga om eit på alle vis heitt sommardøgn i ein fundamentalt dysfunksjonell familie. Ei biletgjering av alt som gjekk gale, og til dels kvifor. Farens (Per Egil Aske) alkoholisme og periodevise sinnsliding, diktarspira Johns vandring i eit mentalt grenseland, den dødssjuke mora (Sissel Ingri Tank-Nielsen) og den forknytte og bitre storebroren (Frode Bjorøy), den einaste som tek ansvar.
Det denne kvartetten i sum syner fram, er kontakthunger og avvising, kjensleløyse, forakt, svik, fornekting, drift mot sjølvmord, kommunikasjonssvikt (dei kan skrike til kvarandre, men ikkje tale om kjensler), eigenkjærleik og sjølvmedkjensle. Det finst ein lengt etter nærleik og varme i dei alle, men dei kan korkje gi eller ta imot. Dei kan berre levere uartikulerte rop om hjelp og ei bøn om tilgiving som ikkje får noko svar.
I den grad det finst håp, ligg det i kunsten – diktinga og musikken – som sønene dyrkar, og som har ein frigjerande verknad, noko ein open slutt i framsyninga kan antyde.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Den Nationale
Scene, Lille Scene
Lars Norén:
Stillheten
Omsett av Arne Lygre
Tilrettelagt av Morten Borgersen
Scenografi og kostyme: Milja Salovaara
Ein sterk tekst og eit imponerande samspel gjer denne oppsetjinga til noko av det beste i Stefan Larssons sjefstid på Den Nationale Scene. Ein øydelagd familie speler ut alt sitt agg, alle sine håp og det som ligg imellom, formidla gjennom framifrå skodespelarkunst.
Det er vanskeleg å framheve den eine framfor dei andre i dette ensemblet, for sjølve samspelet glitrar, og kvar og ein i kvartetten på scenen leverer fine, nyanserte prestasjonar – anten det skjer i hissige konfrontasjonar, opptrinn med tilløp til ømme kjensler (som sjølvsagt ikkje kan fullførast) eller når dei maktar å ta vare på dei komiske poenga oppe i alt elendet.
Stillheten er den siste og minst spelte delen av Noréns såkalla hotelltrilogi, tre drama skrivne på 1980-talet og med tydelege sjølvbiografiske drag. Medan Natten er dagens mor og Kaos er nabo med Gud har hausta stor internasjonal suksess, har dette, det mest sjølvbiografiske og kanskje mest nærgåande av dei tre, levd eit liv meir i skuggen. Kanskje fordi inspirasjonen frå Eugene O’Neills klassiske Lang dags ferd mot natt er litt for tydeleg. Men stykket står bra på eigne bein.
Morten Borgersen har valt å setje yngstesonen John (Noréns alter ego) i sentrum, og det fungerer fint, ikkje minst fordi han aldri får lov til å bli ein altfor dominerande figur (sjølv om Kristian Berg Jåtten stundom gjer vel mykje ut av denne utagerande skikkelsen). Likeins har Borgersen knytt trådar til det klassiske pasjonsdramaet gjennom Kristus-positurane til John og (løgn-)historia hans om at han skulle ofre livet sitt på korset i eit filmprosjekt.
Men framfor alt er Stillheten forteljinga om eit på alle vis heitt sommardøgn i ein fundamentalt dysfunksjonell familie. Ei biletgjering av alt som gjekk gale, og til dels kvifor. Farens (Per Egil Aske) alkoholisme og periodevise sinnsliding, diktarspira Johns vandring i eit mentalt grenseland, den dødssjuke mora (Sissel Ingri Tank-Nielsen) og den forknytte og bitre storebroren (Frode Bjorøy), den einaste som tek ansvar.
Det denne kvartetten i sum syner fram, er kontakthunger og avvising, kjensleløyse, forakt, svik, fornekting, drift mot sjølvmord, kommunikasjonssvikt (dei kan skrike til kvarandre, men ikkje tale om kjensler), eigenkjærleik og sjølvmedkjensle. Det finst ein lengt etter nærleik og varme i dei alle, men dei kan korkje gi eller ta imot. Dei kan berre levere uartikulerte rop om hjelp og ei bøn om tilgiving som ikkje får noko svar.
I den grad det finst håp, ligg det i kunsten – diktinga og musikken – som sønene dyrkar, og som har ein frigjerande verknad, noko ein open slutt i framsyninga kan antyde.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Foto: Agnete Brun
Med den monumentale boka Sjøfareren Erika Fatland gitt oss eit uvant, og skremmande, perspektiv på europeisk kolonialisme.
Kongsbonden Johan Jógvanson bur i den Instagram-venlege bygda Saksun. Men sjølv om han skjeller ut turistar, er det ikkje dei han er forbanna på. Det er politikarane inne i Tórshavn.
Alle foto: Hallgeir Opedal
Turistinvasjonen har gjort Johan Jógvanson til den sintaste bonden på Færøyane.
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.
Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Kapitulasjon i klimapolitikken
Regjeringa veit ikkje om statsbudsjettet bidreg til å redusere eller å auke klimagassutsleppa. Derimot er det klart at det nasjonale klimamålet for 2030 ikkje blir nådd.
Foto: Gyldendal
Erfaringar av tap og nytt liv
Debutdikta til Anngjerd Rustand eig omhug for omverda og er skrivne med klårleik og vent, sanseleg nærvær.
Teikning: May Linn Clement
Intellektuell boms
«Stormeister Kaufman skriv at Steve Brandwein er den personen som har prega han mest.»