Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Ord kan drepe
I Dag og Tid 1. mars minner Norunn Askeland og Magdalena Agdestein-Wagner oss om at folk må huske på å «vakte sine metaforar». Med henvisning til ordbruk som rettferdiggjorde massedrap på jøder under holocaust og Israels hevndrap etter terroren fra Hamas 7. oktober, skriver de at metaforene kan være med på å «rettferdiggjøre drap på uskuldige». Dette er viktig og riktig observert, og domstoler som dømmer folkemord, forbrytelser mot menneskeheten og folkemord, anerkjenner også dette.
Trekasser og tomater
Reportasjen om tomatproduksjon i Dag og Tid forrige uke («Drivhuseffekten i Ryfylke») skaper minner.
«Kvifor går Israel så brutalt fram?»
Håvard Rem stiller dette spørsmålet i sin interessante artikkel i Dag og Tid fredag 23. februar 2024, men jeg kan ikke se at han kommer med et godt svar.
Store og økende belastninger
Norge bør satse på gjentatt vaksinasjon av alle befolkningsgrupper i kombinasjon med tiltak som informasjonskampanjer, lufting, luftrensing og bruk av munnbind ved behov.
Tørke i Amazonas er naturens gang
Erik Martiniussen omtaler i to artikler i Dag og Tid 9. februar den pågående tørken i Amazonas og knytter den til varmen i 2023. De intervjuede forskerne gir inntrykk av at tørken primært er menneskeskapt med et islett av naturlige variasjoner. Kortvarige værfenomener omtales derved som klimaendringer, selv om klima defineres som variasjoner over minst 30 år.
Vinterkunst i galleriet
Statleg terror
I «Samtalen» med Hilde Henriksen Waage i Dag og Tid 1. mars synest det om å gjere for intervjuaren å framstille Hamas som ein terrororganisasjon – og berre det.
Syn og Segn om Finn-Erik Vinje
«Det er Finn-Erik Vinje.» Røysta i telefonen var roleg. Det var 21. september 1988, klokka tikka mot 13.00, borte i Trondheimsvegen i Oslo dundra ein blåtrikk.
Kva skal vi med humanistane?
På Humanistisk fakultet ved Universitetet i Oslo går det rundt 6000 studentar. Med høge studielån og utan eit klart yrke i sekken skal dei etter kvart ut og søkje seg arbeid. For kva i all verda skal dei drive med – og ikkje minst leve av?