EØS-avtalen under press
Det positive med EØS-avtalen er at samarbeidet vårt med EU er føreseieleg.
Utvalsleiar Line Eldring med NOU-rapporten Noreg og EØS: Utvikling og erfaringer.
Foto: Terje Pedersen / NTB
Les også
Line Eldring har leidd utvalet som tilrår at Noreg både bør vidareføre og utvide samarbeidet med EU på nye område framover. Ho la nyleg fram utgreiinga «Norge og EØS: Utviklinger og erfaringer» for utanriksminister Espen Barth Eide.
Foto: Terje Pedersen / NTB
Veksande fjernstyre
Les også
Line Eldring har leidd utvalet som tilrår at Noreg både bør vidareføre og utvide samarbeidet med EU på nye område framover. Ho la nyleg fram utgreiinga «Norge og EØS: Utviklinger og erfaringer» for utanriksminister Espen Barth Eide.
Foto: Terje Pedersen / NTB
Veksande fjernstyre
NOU-rapporten Norge og EØS: Utvikling og erfaringer, som kom for nokre veker sidan, gjev eit godt oppdatert bilete av Noregs tilhøve til EU gjennom EØS.
Då førre EØS-rapport kom i 2012, vart det sagt at vi i praksis var 75 prosent medlem av EU. Det talet er høgre no, for å seia det slik. I 1992 inkluderte EØS-avtalen 1800 EU-rettsreglar eller rettsakter. I 2012 var det nesten 3000. I dag er det 7800 rettsreglar med smått og stort. I tillegg kjem ei rekkje andre avtalar vi har med EU.
Det positive med EØS-avtalen er sjølvsagt at samarbeidet vårt med EU er føreseieleg, at vi klarer oss godt økonomisk utanfor unionen, og at han medverkar til å verna norsk landbruk og fiske. I 30 år har såleis EØS, etter to harde EF- og EU-kampar, vore eit greitt nasjonalt kompromiss.
Det er difor lett å la EØS-avtalen gå sin skeive gang. For alternativet til EØS er i praksis fullt EU-medlemskap. Ein ny handelsavtale er om ikkje heilt urealistisk, så eit stort sjansespel vi ikkje har råd til.
Men forsvaret for EØS vert vanskelegare og vanskelegare. Vi bør ikkje i det uendelege setja i verk EU-reglar utan røysterett – sjølv om avtalen er friviljug, med ein innebygd reservasjonsrett og vedteken av Stortinget. Difor bør NOU-rapporten føra til ein grunnleggjande debatt om EØS-avtalen.
Det viktigaste kapittelet i rapporten handlar om det handlingsrommet EØS-avtalen trass alt gjev oss andsynes EU. Kan vi til dømes delta meir aktivt i domstolshandsaminga i EFTA- og EU-domstolen? Regjeringa bør no fylgja opp NOU-rapporten med eit konkret svar på korleis dei meiner dette handlingsrommet kan utnyttast betre enn i dag.
Svein Gjerdåker
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
NOU-rapporten Norge og EØS: Utvikling og erfaringer, som kom for nokre veker sidan, gjev eit godt oppdatert bilete av Noregs tilhøve til EU gjennom EØS.
Då førre EØS-rapport kom i 2012, vart det sagt at vi i praksis var 75 prosent medlem av EU. Det talet er høgre no, for å seia det slik. I 1992 inkluderte EØS-avtalen 1800 EU-rettsreglar eller rettsakter. I 2012 var det nesten 3000. I dag er det 7800 rettsreglar med smått og stort. I tillegg kjem ei rekkje andre avtalar vi har med EU.
Det positive med EØS-avtalen er sjølvsagt at samarbeidet vårt med EU er føreseieleg, at vi klarer oss godt økonomisk utanfor unionen, og at han medverkar til å verna norsk landbruk og fiske. I 30 år har såleis EØS, etter to harde EF- og EU-kampar, vore eit greitt nasjonalt kompromiss.
Det er difor lett å la EØS-avtalen gå sin skeive gang. For alternativet til EØS er i praksis fullt EU-medlemskap. Ein ny handelsavtale er om ikkje heilt urealistisk, så eit stort sjansespel vi ikkje har råd til.
Men forsvaret for EØS vert vanskelegare og vanskelegare. Vi bør ikkje i det uendelege setja i verk EU-reglar utan røysterett – sjølv om avtalen er friviljug, med ein innebygd reservasjonsrett og vedteken av Stortinget. Difor bør NOU-rapporten føra til ein grunnleggjande debatt om EØS-avtalen.
Det viktigaste kapittelet i rapporten handlar om det handlingsrommet EØS-avtalen trass alt gjev oss andsynes EU. Kan vi til dømes delta meir aktivt i domstolshandsaminga i EFTA- og EU-domstolen? Regjeringa bør no fylgja opp NOU-rapporten med eit konkret svar på korleis dei meiner dette handlingsrommet kan utnyttast betre enn i dag.
Svein Gjerdåker
Les også
Line Eldring har leidd utvalet som tilrår at Noreg både bør vidareføre og utvide samarbeidet med EU på nye område framover. Ho la nyleg fram utgreiinga «Norge og EØS: Utviklinger og erfaringer» for utanriksminister Espen Barth Eide.
Foto: Terje Pedersen / NTB
Veksande fjernstyre
Fleire artiklar
Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.
Foto: Kim E. Andreassen / UiB
Israel-boikott splittar akademia
Jussprofessor Eirik Holmøyvik prøvde å få omgjort vedtaket om Israel-boikott ved Det juridiske fakultetet i Bergen, men vart røysta ned. No har han trekt seg som forskingsleiar ved fakultetet.
Lite mat: Det er ikkje mykje mat å spore i 17. mai-biletarkivet til NTB, men Andrea (2) har iallfall fått is. Hurra!
Foto: Per Løchen /NTB
Mat på nasjonaldagen
Kva bør vi ete i dag om vi lèt årstida styre menyen?
Teikning: May Linn Clement
17. mai-pengar
«Mor mi viser meg telefonen og at ho har vipsa Oskar og Tomas. Det er irriterande å sjå på ein mobil som andre held i.»
Foto: Terje Pedersen / NTB
FHI svikter sitt samfunnsoppdrag
«Det er svært viktig at FHI er tydelig overfor publikum på at de ikke jobber med årsaken til long covid.»
Emilie Enger Mehl avbilda på veg til pressetreff på Grøndland for å presentere Revidert nasjonalbudsjett, 14.05.2024. I budsjettet vert det mellom anna satt av penger til å reversere domstolsreforma. Foto: Javad Parsa / NTB.
Javad Parsa
– Uforståeleg domstolsendring
Sorenskrivar Kirsti Høegh Bjørneset er kritisk til at regjeringa vil reversere domstolsreforma.