JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Språkleg artisteri

Magisk realisme og den spanske borgarkrigen gir uvanleg stimulerande lesnad.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Juan Goytisolo døydde i Marrakech i 2017.

Juan Goytisolo døydde i Marrakech i 2017.

Foto: Wikipedia

Juan Goytisolo døydde i Marrakech i 2017.

Juan Goytisolo døydde i Marrakech i 2017.

Foto: Wikipedia

3827
20211224
3827
20211224

Roman

Juan Goytisolo:

Ukene i hagen

Omsett av Christian Rugstad
Bokforlaget Zeno

Juan Goytisolo (1931­–2017) er ein spansk forfattar som det meste av livet levde utanfor Spania: frå 1950-talet i Frankrike, tidvis i USA, og frå 1997 i Marrakech i Marokko, der han også døydde og er gravlagd.

Det anstrengde forholdet til heimlandet har med Franco-regimet å gjere. Fram til Franco døydde i 1975, var bøkene hans bannlyste i Spania fordi han gjekk rett i strupen på maktapparatet og det spanske borgarskapet og samtidig stilte spørsmål kring regimets folkerettslege legalitet. Eit par av bøkene hans kom i norsk omsetjing på 1960-talet. Så blei det stille kring Juan Goytisolo.

Ei av dei seinare bøkene hans, utgitt i 1997, er no omsett til norsk ved Christian Rugstad, som har eit vake auge for spanskspråkleg og portugisisk kvalitetslitteratur. Rugstad har fått fleire prisar for omsetjingane sine, blant anna Bastianprisen og Brageprisen i open klasse.

Original komposisjon

Ukene i hagen har ein djupt original komposisjon, forma kring bidraga frå 28 deltakarar i ein breitt samansett lesesirkel som møtest i ein hage for å finne ut kva som faktisk hende med ein spansk poet i krinsen kring Frederico Garcia Lorca.

Deltakarane har namn etter dei 28 teikna i det arabiske alfabetet, frå alef til ja, og samla blir dette ein nyansert og labyrintisk tekst i ulike variantar av same historie eller same utgangspunkt, der roller og identitetar dannar kjernen i det heile: Kven var eigentleg Eusebio*** eller Eugenio Asensio eller Alfonse van Worden som alle kan sporast til Marrakech? Var det same person med ulike identitetar? Det heile er prega av den magiske realismen og tydeleg inspirert av Jorge Louis Borges’ stil og stemme, men også av pikareskromanen representert ved Cervantes.

Juan Goytisolo blir noko motvillig vald som fiktiv forfattar av Ukene i hagen, og tidvis blir det opp til lesaren å legge brikkene i dette puslespelet eller orientere seg i dette kollektive forsøket på å finne ei slags sanning kring den svært dunkle personen Eusebio***.

Kvar for seg og samla peiker alle mot borgarkrigen og falangistane sin iver etter å reinske Spania for kommunistar, anarkistar og alle slags avvik frå den katolske trua. Når Eusebio*** blir fengsla og internert på eit sinnsjukehus og utsett for elektrosjokk og hardhendt tortur, blir diagnosen ein parodi på all slags medisinsk behandling: «Schizoid personlighetsforstyrrelse, påvirket av fysiske som psykiske patogene agenter, offer for sosial-kollektivistiske villelser og utopier samt feminine impulser kanalisert gjennom skadelig litteratur og usunt miljø mot en åpen seksuell inversjon.»

Stimulerande lesnad

Takk vere søstera, som er gift med ein offiser på høgresida, slepp han unna «dar el paseo», køyreturen til ein avsides stad der falangistane summarisk avretta fiendar eller uønskte element, slik Federico Garcia Lorca blei tatt av dage. I staden får han hjelp til å rømme frå fengselet og forsvinne, før han seinare dukkar opp i Marrakech som inneslutta einstøing eller som levemann, alt etter kven som fører ordet av dei 28 i lesesirkelen. Eller blir han omskolert til ein svulstig klakkør og talsmann for Franco-regimet?

Ukene i hagen er stimulerande lesnad prega av språkleg artisteri der kvar og ein av dei 28 forteljarane i sin underliggjande kritikk av Franco-regimet på alle vis overgår regimets eigne talsmenn, der det eindimensjonalt svulstige, aggressive og krigerske pregar den propagandaen dei støtta seg til.

Det blir gitt ut mange likegyldige og uviktige bøker her i landet. Dette er ei av dei viktige, hermed tilrådd på det varmaste.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Juan Goytisolo:

Ukene i hagen

Omsett av Christian Rugstad
Bokforlaget Zeno

Juan Goytisolo (1931­–2017) er ein spansk forfattar som det meste av livet levde utanfor Spania: frå 1950-talet i Frankrike, tidvis i USA, og frå 1997 i Marrakech i Marokko, der han også døydde og er gravlagd.

Det anstrengde forholdet til heimlandet har med Franco-regimet å gjere. Fram til Franco døydde i 1975, var bøkene hans bannlyste i Spania fordi han gjekk rett i strupen på maktapparatet og det spanske borgarskapet og samtidig stilte spørsmål kring regimets folkerettslege legalitet. Eit par av bøkene hans kom i norsk omsetjing på 1960-talet. Så blei det stille kring Juan Goytisolo.

Ei av dei seinare bøkene hans, utgitt i 1997, er no omsett til norsk ved Christian Rugstad, som har eit vake auge for spanskspråkleg og portugisisk kvalitetslitteratur. Rugstad har fått fleire prisar for omsetjingane sine, blant anna Bastianprisen og Brageprisen i open klasse.

Original komposisjon

Ukene i hagen har ein djupt original komposisjon, forma kring bidraga frå 28 deltakarar i ein breitt samansett lesesirkel som møtest i ein hage for å finne ut kva som faktisk hende med ein spansk poet i krinsen kring Frederico Garcia Lorca.

Deltakarane har namn etter dei 28 teikna i det arabiske alfabetet, frå alef til ja, og samla blir dette ein nyansert og labyrintisk tekst i ulike variantar av same historie eller same utgangspunkt, der roller og identitetar dannar kjernen i det heile: Kven var eigentleg Eusebio*** eller Eugenio Asensio eller Alfonse van Worden som alle kan sporast til Marrakech? Var det same person med ulike identitetar? Det heile er prega av den magiske realismen og tydeleg inspirert av Jorge Louis Borges’ stil og stemme, men også av pikareskromanen representert ved Cervantes.

Juan Goytisolo blir noko motvillig vald som fiktiv forfattar av Ukene i hagen, og tidvis blir det opp til lesaren å legge brikkene i dette puslespelet eller orientere seg i dette kollektive forsøket på å finne ei slags sanning kring den svært dunkle personen Eusebio***.

Kvar for seg og samla peiker alle mot borgarkrigen og falangistane sin iver etter å reinske Spania for kommunistar, anarkistar og alle slags avvik frå den katolske trua. Når Eusebio*** blir fengsla og internert på eit sinnsjukehus og utsett for elektrosjokk og hardhendt tortur, blir diagnosen ein parodi på all slags medisinsk behandling: «Schizoid personlighetsforstyrrelse, påvirket av fysiske som psykiske patogene agenter, offer for sosial-kollektivistiske villelser og utopier samt feminine impulser kanalisert gjennom skadelig litteratur og usunt miljø mot en åpen seksuell inversjon.»

Stimulerande lesnad

Takk vere søstera, som er gift med ein offiser på høgresida, slepp han unna «dar el paseo», køyreturen til ein avsides stad der falangistane summarisk avretta fiendar eller uønskte element, slik Federico Garcia Lorca blei tatt av dage. I staden får han hjelp til å rømme frå fengselet og forsvinne, før han seinare dukkar opp i Marrakech som inneslutta einstøing eller som levemann, alt etter kven som fører ordet av dei 28 i lesesirkelen. Eller blir han omskolert til ein svulstig klakkør og talsmann for Franco-regimet?

Ukene i hagen er stimulerande lesnad prega av språkleg artisteri der kvar og ein av dei 28 forteljarane i sin underliggjande kritikk av Franco-regimet på alle vis overgår regimets eigne talsmenn, der det eindimensjonalt svulstige, aggressive og krigerske pregar den propagandaen dei støtta seg til.

Det blir gitt ut mange likegyldige og uviktige bøker her i landet. Dette er ei av dei viktige, hermed tilrådd på det varmaste.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Ukene i hagen har ein original komposisjon.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov
Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis