JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Vikingtida – berre ei «oppfinning»?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
3639
20170915
3639
20170915

VIKINGTIDA

Visste vikingane at dei var vikingar?

Nei, det gjorde dei ikkje. Omgrepet viking er eit uttrykk frå forskarar på 1800-talet. Kvifor bruker vi framleis nemninga likevel? Svaret ligg tilsynelatande i eit sensasjonsoppslag på førstesida i Dag og Tid 25. august 2017. Den profilerte journalisten Jon Hustad proklamerte då at «Vikingar var ikkje noko særmerkt for Norden. Overalt i Europa var vikingar synonymt med piratar.» Hustad viser til den danske historikaren John H. Lind, som Hustad meiner har gjort sensasjonelle funn:

«Granskingane eg gjorde burde alle som skriv om dei såkalla «vikingane», ha gjennomført. Alle har i staden berre sitert dei næraste føregjengarane, truleg av di dei trudde at nokon lenger bak i rekkja hadde avklart det grunnleggjande. Men det har ingen gjort sidan tidleg på 1800-talet, då poetiske skjønånder prega av Romantikkens idear, byrja å oppfatta vikingar som skandinavar utan å kjenna det samla kjeldematerialet.»

Innfallsvinkelen til Hustad avslører kor lettvinte moderne media kan vera, for det han fører fram er ikkje kunnskap, men openbert feilaktig informasjon – «fake news». For det første har vår norske historikar Jørgen Haavardsholm i 2004 tatt sin doktorgrad på dette emnet: «Vikingtiden som 1800-tallskonstruksjon», i 2005 publisert som bok. Det skulle ikkje mykje research frå Hustads side for å oppdaga denne kjennsgjerninga. Dermed framstår Linds påstand som eit kunnskapslaust påfunn.

Men vi kan snøgt sameinast om at vikingane ikkje visste at dei var vikingar. Vi må difor sjå konkret på den konteksten vikingomgrepet spring ut av: Åtaket på klosteret på Lindisfarne, 793. Då oppsto eit prinsipielt nytt fenomen i Nord-Europa og for Skandinavia: «det skandinaviske svaret» på Karl den stores imperialistiske undertrykking av saksarane. Skandinavane/vikingane stadfeste med dette åtaket at dei ville forsvara sivilisasjonen sin, sjølvråderetten sin, imot frankisk okkupasjon med våpen i hand. Ved asymmetrisk krigføring (vikingskipet), det vil seia ulik militærkapasitet, avskrekka dei Karl den store frå å setja inn den mektige hæren sin mot nord. Ein ny epoke var innleia i Europa, som vi i ettertid kan kalla vikingtida. (Det var heller ingen som i byrjinga av den europeiske 30-årskrigen visste at dei var aktørar i trettiårskrigen.)

Det sentrale her er at saksarane (germanske stammer) to gonger berga sjølvstendet til Skandinavia: Første gong i år 9 då dei knuste den romerske hærens framstøyt mot nord ved Teutoborgskogen, andre gongen då dei med store blodtap fåfengt prøvde å stogga frankarhæren (Verden, 782). Men då hadde skandinavane utvikla sitt eige avskrekkingsvåpen og krigsteknikk slik at dei kunne koma eit frankisk åtak imot Skandinavia i forkjøpet (Lindisfarne). Det vil seia at Skandinavia fekk nærare 800 år til å vidareutvikla og forankra sin eigen religion, sitt politiske og juridiske system (tingsystemet), språket sitt og dei kulturelle verdiane sine. Mens Europa elles i stor grad vart latinisert og underkasta romarrikets barbariske tyranni. Skandinavia fekk såleis sine eigne historiske fridomsmentalitetar som vi finn att i sagalitteraturen frå 1100 til 1200-talet. Og som så har levd vidare kontinuerleg til våre dagar. Utan nettopp vikingtida ville verda neppe ha sett sagalitteraturens utvikling til å bli eit kjernepunkt i verdas kulturarv.

Dersom nokon vil ha detaljert dokumentasjon av påstandane mine, kan dei lesa den nye boka mi, Vikingtidens utbrudd – årsakene, som kjem i oktober månad.

Torgrim Titlestad er professor dr.philos. ved Saga Heritage Foundation i Stavanger.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

VIKINGTIDA

Visste vikingane at dei var vikingar?

Nei, det gjorde dei ikkje. Omgrepet viking er eit uttrykk frå forskarar på 1800-talet. Kvifor bruker vi framleis nemninga likevel? Svaret ligg tilsynelatande i eit sensasjonsoppslag på førstesida i Dag og Tid 25. august 2017. Den profilerte journalisten Jon Hustad proklamerte då at «Vikingar var ikkje noko særmerkt for Norden. Overalt i Europa var vikingar synonymt med piratar.» Hustad viser til den danske historikaren John H. Lind, som Hustad meiner har gjort sensasjonelle funn:

«Granskingane eg gjorde burde alle som skriv om dei såkalla «vikingane», ha gjennomført. Alle har i staden berre sitert dei næraste føregjengarane, truleg av di dei trudde at nokon lenger bak i rekkja hadde avklart det grunnleggjande. Men det har ingen gjort sidan tidleg på 1800-talet, då poetiske skjønånder prega av Romantikkens idear, byrja å oppfatta vikingar som skandinavar utan å kjenna det samla kjeldematerialet.»

Innfallsvinkelen til Hustad avslører kor lettvinte moderne media kan vera, for det han fører fram er ikkje kunnskap, men openbert feilaktig informasjon – «fake news». For det første har vår norske historikar Jørgen Haavardsholm i 2004 tatt sin doktorgrad på dette emnet: «Vikingtiden som 1800-tallskonstruksjon», i 2005 publisert som bok. Det skulle ikkje mykje research frå Hustads side for å oppdaga denne kjennsgjerninga. Dermed framstår Linds påstand som eit kunnskapslaust påfunn.

Men vi kan snøgt sameinast om at vikingane ikkje visste at dei var vikingar. Vi må difor sjå konkret på den konteksten vikingomgrepet spring ut av: Åtaket på klosteret på Lindisfarne, 793. Då oppsto eit prinsipielt nytt fenomen i Nord-Europa og for Skandinavia: «det skandinaviske svaret» på Karl den stores imperialistiske undertrykking av saksarane. Skandinavane/vikingane stadfeste med dette åtaket at dei ville forsvara sivilisasjonen sin, sjølvråderetten sin, imot frankisk okkupasjon med våpen i hand. Ved asymmetrisk krigføring (vikingskipet), det vil seia ulik militærkapasitet, avskrekka dei Karl den store frå å setja inn den mektige hæren sin mot nord. Ein ny epoke var innleia i Europa, som vi i ettertid kan kalla vikingtida. (Det var heller ingen som i byrjinga av den europeiske 30-årskrigen visste at dei var aktørar i trettiårskrigen.)

Det sentrale her er at saksarane (germanske stammer) to gonger berga sjølvstendet til Skandinavia: Første gong i år 9 då dei knuste den romerske hærens framstøyt mot nord ved Teutoborgskogen, andre gongen då dei med store blodtap fåfengt prøvde å stogga frankarhæren (Verden, 782). Men då hadde skandinavane utvikla sitt eige avskrekkingsvåpen og krigsteknikk slik at dei kunne koma eit frankisk åtak imot Skandinavia i forkjøpet (Lindisfarne). Det vil seia at Skandinavia fekk nærare 800 år til å vidareutvikla og forankra sin eigen religion, sitt politiske og juridiske system (tingsystemet), språket sitt og dei kulturelle verdiane sine. Mens Europa elles i stor grad vart latinisert og underkasta romarrikets barbariske tyranni. Skandinavia fekk såleis sine eigne historiske fridomsmentalitetar som vi finn att i sagalitteraturen frå 1100 til 1200-talet. Og som så har levd vidare kontinuerleg til våre dagar. Utan nettopp vikingtida ville verda neppe ha sett sagalitteraturens utvikling til å bli eit kjernepunkt i verdas kulturarv.

Dersom nokon vil ha detaljert dokumentasjon av påstandane mine, kan dei lesa den nye boka mi, Vikingtidens utbrudd – årsakene, som kjem i oktober månad.

Torgrim Titlestad er professor dr.philos. ved Saga Heritage Foundation i Stavanger.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Foto: Lina Hindrum

BokMeldingar
Ingvild Bræin

Fadesar og fasadar

Roboten blir til mens vi ror.

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek  Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Foto: Ole Martin Wold / NTB

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

I rykk og napp

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis