JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Stykket er ordrikt og tidvis ein skakande monologvevnad om krisehendingar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Skodespelarane Amell Basic, Sara Khorami og Marie Blokhus er aldri i dialog med kvarandre.

Skodespelarane Amell Basic, Sara Khorami og Marie Blokhus er aldri i dialog med kvarandre.

Foto: Dag Jenssen

Skodespelarane Amell Basic, Sara Khorami og Marie Blokhus er aldri i dialog med kvarandre.

Skodespelarane Amell Basic, Sara Khorami og Marie Blokhus er aldri i dialog med kvarandre.

Foto: Dag Jenssen

2623
20170901
2623
20170901

Teater

Det Norske Teatret, Scene3:

Det har visst vore ein episode

av Chris Thorpe
Omsett av Marita Liabø
Regi: Peer Perez Øian
Dramaturg: Ola E. Bø
Komponist: Ole Alexander Halstensgård

Det kan av og til sjå ut til at den nye scenedramatikken, skodespelet for vår tid, gradvis vender seg bort frå å fokusere på rollefigurar og dialogar. I sesongens første produksjon på Det Norske Teatret er vi i alle høve svært langt frå det ibsenske stovedramaet. Britiske Chris Thorpes’ stykke som på norsk heiter Det har visst vore ein episode, er ein tekst som like gjerne kunne ha vore ein prosatekst for lesing, sjølv om han prinsipielt har fire karakterar som talerøyr. Dei er berre aldri i dialog med kvarandre, og så stiliserte som dei er framstilte, veit vi aldri om dei i røynda går inn for å framstille heilskaplege personar. I vekslande monologparti har dei likevel kvar si historie å fortelje, ikkje alltid like narrativt glasklårt, men med til tider skarpe og sterke skildringar av vald, terror og ulukke.

Framandhat

Det som først og fremst gjer stykket utfordrande, er dei knallharde utsegnene om framandhat, om det gamle Europa som er trua, og dei såkalla «naudsynte» terrorhandlingane, utsegner som kryp ubehageleg inn i hovudet på oss og mest gjev oss trong til å hoppe ned på scena og gå inn i diskusjonen. Teater vender seg i hovudregelen til eit pent og pynteleg publikum; her vert det sagt ting som vi åskodarar kan hende ikkje får høyre så mange andre stader. Samstundes er det òg ei historie om eit menneske som er om bord i eit fly på veg mot naudlanding. Situasjonane er så ulike, men dei har det til felles at dei undersøker tilhøvet mellom overtyding og praksis. Kva er det vi ønskjer vi ville gjere i ein krisesituasjon, og kva er det vi omsider gjer?

Krevjande

Som antyda er den dramaturgiske uttrykksforma krevjande, så lenge personane berre snakkar med seg sjølve, og det delvis tek tid før vi kan plassere dei i tid og stad. Det fører til at delar av framsyninga vert ordrik og ufokusert. Men den distanserte framstillinga av grufulle og traumatiske hendingar gjev det heile, på sitt beste, både eit stautt alvor og ein underleg poetisk dimensjon, som kan minne om mørkret i nokre av skodespela til Harold Pinter og Jean Genet. Skodespelarane Marie Blokhus, Amell Basic og Sara Khorami leverer alle med fint avvege nærvær.

Meldinga er skriven på grunnlag av generalprøven.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Teater

Det Norske Teatret, Scene3:

Det har visst vore ein episode

av Chris Thorpe
Omsett av Marita Liabø
Regi: Peer Perez Øian
Dramaturg: Ola E. Bø
Komponist: Ole Alexander Halstensgård

Det kan av og til sjå ut til at den nye scenedramatikken, skodespelet for vår tid, gradvis vender seg bort frå å fokusere på rollefigurar og dialogar. I sesongens første produksjon på Det Norske Teatret er vi i alle høve svært langt frå det ibsenske stovedramaet. Britiske Chris Thorpes’ stykke som på norsk heiter Det har visst vore ein episode, er ein tekst som like gjerne kunne ha vore ein prosatekst for lesing, sjølv om han prinsipielt har fire karakterar som talerøyr. Dei er berre aldri i dialog med kvarandre, og så stiliserte som dei er framstilte, veit vi aldri om dei i røynda går inn for å framstille heilskaplege personar. I vekslande monologparti har dei likevel kvar si historie å fortelje, ikkje alltid like narrativt glasklårt, men med til tider skarpe og sterke skildringar av vald, terror og ulukke.

Framandhat

Det som først og fremst gjer stykket utfordrande, er dei knallharde utsegnene om framandhat, om det gamle Europa som er trua, og dei såkalla «naudsynte» terrorhandlingane, utsegner som kryp ubehageleg inn i hovudet på oss og mest gjev oss trong til å hoppe ned på scena og gå inn i diskusjonen. Teater vender seg i hovudregelen til eit pent og pynteleg publikum; her vert det sagt ting som vi åskodarar kan hende ikkje får høyre så mange andre stader. Samstundes er det òg ei historie om eit menneske som er om bord i eit fly på veg mot naudlanding. Situasjonane er så ulike, men dei har det til felles at dei undersøker tilhøvet mellom overtyding og praksis. Kva er det vi ønskjer vi ville gjere i ein krisesituasjon, og kva er det vi omsider gjer?

Krevjande

Som antyda er den dramaturgiske uttrykksforma krevjande, så lenge personane berre snakkar med seg sjølve, og det delvis tek tid før vi kan plassere dei i tid og stad. Det fører til at delar av framsyninga vert ordrik og ufokusert. Men den distanserte framstillinga av grufulle og traumatiske hendingar gjev det heile, på sitt beste, både eit stautt alvor og ein underleg poetisk dimensjon, som kan minne om mørkret i nokre av skodespela til Harold Pinter og Jean Genet. Skodespelarane Marie Blokhus, Amell Basic og Sara Khorami leverer alle med fint avvege nærvær.

Meldinga er skriven på grunnlag av generalprøven.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Her vert det sagt ting som vi kan hende ikkje får høyre så mange andre stader.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Ida Lødemel Tvedt
Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Ida Lødemel Tvedt
Lars Elling har skrive eit portrett av venen Stian Carstensen.

Lars Elling har skrive eit portrett av venen Stian Carstensen.

Foto: Trond A. Isaksen

BokMeldingar
Odd W. Surén

Singel og sanatorium

Lars Elling skriv sprudlande, intelligent overskotsprosa
frå sinnets undergrunn.

Oppsettingar og konsertar er ein viktig og synleg del av skolegangen på musikklinjene. Her frå Hakkebakkeskogen ved Stord vidaregåande skule.

Oppsettingar og konsertar er ein viktig og synleg del av skolegangen på musikklinjene. Her frå Hakkebakkeskogen ved Stord vidaregåande skule.

Foto: Stord vgs

MusikkKultur
Helga JohanneStørdal

Kampen om kunstfaga

Om kunstfaglege linjer ved vidaregåande skolar har livets rett, er ein årleg debatt når elevplassar og kroner skal fordelast.

Den norske fiskeflåten er mangfaldig. Her er ringnotfartøy ved kai i Egersund våren 2017.

Den norske fiskeflåten er mangfaldig. Her er ringnotfartøy ved kai i Egersund våren 2017.

Foto: Per Anders Todal

Samfunn
Per Anders Todal

Fiskar er fiskar verst

Striden om kvotemeldinga kan få Fiskarlaget til å rivne.

Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk.  I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk. I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Foto: Mattilsynet

DyrFeature

Den sure svien

I fjor vart angrep av maneter brått rekna med som ei av dei fem viktigaste årsakene til laksedauden, korleis kan noko slikt skje?

Arve Nilsen
Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk.  I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk. I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Foto: Mattilsynet

DyrFeature

Den sure svien

I fjor vart angrep av maneter brått rekna med som ei av dei fem viktigaste årsakene til laksedauden, korleis kan noko slikt skje?

Arve Nilsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis