JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Kjærleik på livets skuggeside

Mykje er bra, men sceneversjonen av
Andvake-trilogien er ujamn.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Sceneversjonen følgjer Fosse-trilogien tett.

Sceneversjonen følgjer Fosse-trilogien tett.

Foto: David Zadig

Sceneversjonen følgjer Fosse-trilogien tett.

Sceneversjonen følgjer Fosse-trilogien tett.

Foto: David Zadig

4023
20180525
4023
20180525

Hordaland Teater

Jon Fosse:

Andvake

Sceneversjon og regi:
Torkil Sandsund
Scenografi og kostyme:
Dordi Strøm
Musikk: Trio Mædieval, Erlend Apneseth m.fl.
Lysdesign: Arne Kambestad

I staden for å dramatisere dei tre forteljingane i Jons Fosses Andvake-trilogi har Torkil Sandsund laga ei scenisk attforteljing som syner stor truskap mot teksten og ikkje gir rom for dristige sprell. Fosses handling og det enkle, gammalmodige, men poetiske språket er bevart. Dermed blir dette ikkje så mykje ei sjølvstendig tolking.

Denne versjonen følgjer trilogien tett, også dei kronologiske spranga som originalteksten er rik på, oftast utløyste av draumar eller assosiasjonar. Fleire forteljarar bind saman scenene, og dette fungerer godt, men somme brå overgangar er ikkje så enkle å «ta» om ein ikkje kjenner bøkene.

Krevjande overgangar

Handlinga i Andvake (= søvnlaus) legg premissane for det som skjer i dei to andre forteljingane. Sjølv om det ikkje er tale om direkte framhald, er samanhengen i trilogien klar. Likevel er ikkje atmosfæren i dei tre binda identisk. Der Andvake har sterkt preg av legende, noko samspelet mellom lys, scenografi og musikk til tider får nydeleg fram i talande, Odd Nerdrum-inspirerte tablå, finst det meir realisme i Olavs draumar, medan Kveldsvævd igjen ligg nærare legenda. Å få til desse overgangane er krevjande, og her synest eg ikkje regien heilt har lukkast.

Utgangspunktet er tenåringane Asle og Alida, som bryt opp frå ei lita bygd i Ytre Sogn og dreg til Bjørgvin i ei ubestemmeleg tid, kanskje i mellomalderen, fint teikna opp med verknadsfull bruk av lys, videoprojeksjon, enkle kostyme og enkle rekvisittar. Dei kjenner seg uvelkomne der dei bur, men for å få pengar og båt til å komme seg vekk gjer Asle to fatale brotsverk. Vi berre anar kva som har gått føre seg, men i Olavs draumar får vi visse. Og Kveldsvævd (= trøytt om kvelden) fortel korleis Alida må klare seg etter at Asle har fått dødsstraff. Han lever likevel vidare i henne og samtaler med henne i kritiske stunder. Slik viser framsyninga, som trilogien sjølv, ein djupare samanheng i tilværet, med klare religiøse undertonar.

Kva veit Alida om handlingane til kjærasten? Kva burde ho skjøne? Slike spørsmål er ikkje relevante; for desse to tel berre eitt – kjærleiken. Ein kjærleik som blindt gjer alle hindringar til inkjes, same kva. For den ofrar dei – i alle høve Asle – samvit og moral. I byen er det ingen som vil gi husrom til ungguten og den høggravide kjærasten hans, men Asle ordnar opp slik han alt har gjort før. Ikkje heilt i tråd med juleevangeliet, som den første forteljinga har mange ekko frå.

Brutal livskraft

I denne oppsetjinga er lagarbeidet og samspelet viktigare enn dei individuelle prestasjonane, for hovudsaka er ikkje psykologisk djupneboring, men menneskelege relasjonar, personane er heller ikkje i særleg grad individualiserte. Her dreier det seg om brutal livskraft i ein eksistenskamp under vonde vilkår, ei verd der draum og vake går over i kvarandre, slik også liv og død gjer det. I denne visuelt tidvis imponerande framsyninga er det likevel eit par aktørar som stikk seg fram med fint, nyansert spel: Ragnhild Gudbrandsen i fleire roller og Anne Wiig som Alida. Som eit band mellom generasjonane står musikk sentralt i stykket, og felespelar Erlend Apneseth lyftar heilskapen.

Framsyninga kunne stundom vore meir antydande og mindre direkte. Eit forstyrrande element er måten Magne Håvard Brekke gir liv til eit halvt dusin karakterar på, med overspel, roping, skriking og patosfylt replikkføring. Fleire av dei blir karikaturar, som bryt radikalt med spelestilen. Kan dette verkeleg vere vilja frå regissørens side?

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist, forfattar og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Hordaland Teater

Jon Fosse:

Andvake

Sceneversjon og regi:
Torkil Sandsund
Scenografi og kostyme:
Dordi Strøm
Musikk: Trio Mædieval, Erlend Apneseth m.fl.
Lysdesign: Arne Kambestad

I staden for å dramatisere dei tre forteljingane i Jons Fosses Andvake-trilogi har Torkil Sandsund laga ei scenisk attforteljing som syner stor truskap mot teksten og ikkje gir rom for dristige sprell. Fosses handling og det enkle, gammalmodige, men poetiske språket er bevart. Dermed blir dette ikkje så mykje ei sjølvstendig tolking.

Denne versjonen følgjer trilogien tett, også dei kronologiske spranga som originalteksten er rik på, oftast utløyste av draumar eller assosiasjonar. Fleire forteljarar bind saman scenene, og dette fungerer godt, men somme brå overgangar er ikkje så enkle å «ta» om ein ikkje kjenner bøkene.

Krevjande overgangar

Handlinga i Andvake (= søvnlaus) legg premissane for det som skjer i dei to andre forteljingane. Sjølv om det ikkje er tale om direkte framhald, er samanhengen i trilogien klar. Likevel er ikkje atmosfæren i dei tre binda identisk. Der Andvake har sterkt preg av legende, noko samspelet mellom lys, scenografi og musikk til tider får nydeleg fram i talande, Odd Nerdrum-inspirerte tablå, finst det meir realisme i Olavs draumar, medan Kveldsvævd igjen ligg nærare legenda. Å få til desse overgangane er krevjande, og her synest eg ikkje regien heilt har lukkast.

Utgangspunktet er tenåringane Asle og Alida, som bryt opp frå ei lita bygd i Ytre Sogn og dreg til Bjørgvin i ei ubestemmeleg tid, kanskje i mellomalderen, fint teikna opp med verknadsfull bruk av lys, videoprojeksjon, enkle kostyme og enkle rekvisittar. Dei kjenner seg uvelkomne der dei bur, men for å få pengar og båt til å komme seg vekk gjer Asle to fatale brotsverk. Vi berre anar kva som har gått føre seg, men i Olavs draumar får vi visse. Og Kveldsvævd (= trøytt om kvelden) fortel korleis Alida må klare seg etter at Asle har fått dødsstraff. Han lever likevel vidare i henne og samtaler med henne i kritiske stunder. Slik viser framsyninga, som trilogien sjølv, ein djupare samanheng i tilværet, med klare religiøse undertonar.

Kva veit Alida om handlingane til kjærasten? Kva burde ho skjøne? Slike spørsmål er ikkje relevante; for desse to tel berre eitt – kjærleiken. Ein kjærleik som blindt gjer alle hindringar til inkjes, same kva. For den ofrar dei – i alle høve Asle – samvit og moral. I byen er det ingen som vil gi husrom til ungguten og den høggravide kjærasten hans, men Asle ordnar opp slik han alt har gjort før. Ikkje heilt i tråd med juleevangeliet, som den første forteljinga har mange ekko frå.

Brutal livskraft

I denne oppsetjinga er lagarbeidet og samspelet viktigare enn dei individuelle prestasjonane, for hovudsaka er ikkje psykologisk djupneboring, men menneskelege relasjonar, personane er heller ikkje i særleg grad individualiserte. Her dreier det seg om brutal livskraft i ein eksistenskamp under vonde vilkår, ei verd der draum og vake går over i kvarandre, slik også liv og død gjer det. I denne visuelt tidvis imponerande framsyninga er det likevel eit par aktørar som stikk seg fram med fint, nyansert spel: Ragnhild Gudbrandsen i fleire roller og Anne Wiig som Alida. Som eit band mellom generasjonane står musikk sentralt i stykket, og felespelar Erlend Apneseth lyftar heilskapen.

Framsyninga kunne stundom vore meir antydande og mindre direkte. Eit forstyrrande element er måten Magne Håvard Brekke gir liv til eit halvt dusin karakterar på, med overspel, roping, skriking og patosfylt replikkføring. Fleire av dei blir karikaturar, som bryt radikalt med spelestilen. Kan dette verkeleg vere vilja frå regissørens side?

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist, forfattar og fast skribent i Dag og Tid.

I denne visuelt tidvis imponerande framsyninga er det likevel eit par aktørar som stikk seg fram med fint, nyansert spel: Ragnhild Gudbrandsen i fleire roller og Anne Wiig som Alida.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Ordskifte
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Ja til skule, nei til studentfabrikk

Diverre er samarbeidet mellom skulen og høgre utdanningsinstitusjonar ofte dårleg.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn
Andrej Kurkov

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis