Vill parade
Sopranen Mari Eriksmoen syng franske og engelske songsyklusar.
Sopranen Mari Eriksmoen er solist med Bergen Filharmoniske Orkester.
Foto: Marieriksmoen.no
CD
Benjamin Britten; Joseph Canteloube:
Musikk for sopran og orkester
Mari Eriksmoen, sopran; Bergen Filharmoniske
Orkester; dir.: Edward
Gardner. Chandos 2021
Ein fanfare opnar den yngste av Benjamin Brittens to songsyklusar på Bergen Filharmoniske Orkesters nye album: Les Illuminations for sopran eller tenor og strykeorkester, op. 18 (1939). Denne fanfaren er ikkje av det staselege slaget for paukar og trompetar. Over ei bivrande strykarline i pianissimo spelar fiolinane den trompetaktige melodien i ein ubestemmeleg toneart. Som så ofte hjå Britten har sjølve melodien eigentleg ei tradisjonell form, men han løyser seg snart opp gjennom framandvorne, dissonante vendingar.
Blandinga av hevdvunne melodiske figurar og moderne harmonikk høver godt til tematikken i dikta av Arthur Rimbaud (1854–1891). Epigrafen til verket, «J’ai seul la clef de cette parade sauvage» («eg åleine har nøkkelen til denne ville paraden») blir introdusert av songaren mot slutten av fanfaren. Og om den påfølgjande satsen «Villes» skreiv Britten at han gav «eit svært godt inntrykk av det kaotiske moderne bylivet». Det hektiske blir uttrykt gjennom snøgt bankande, perpetuum mobile-aktige motiv i strykarane, energiske som dampmaskinar, som, ifylgje komponisten, skal framførast «på ein metallisk, nådelaus måte».
Ikkje klissete
Bergen Filharmoniske Orkester og sopranen Mari Eriksmoen får tydeleg fram dei ulike stemningane i satsane, som er svært skifterike. Tredjesatsen «Phrases», til dømes, opnar med skimrande, dissonerande tonar i toppregisteret til strykarane. (Partiet minner om atmosfæren i eit av dei mest kjende mellomspela frå Britten-operaen Peter Grimes.)
Andre del av denne satsen, «Antique», er derimot ein elegant arie der Eriksmoen får utfalda sine lyriske kvalitetar til fulle. Det lèt vakkert. Svært vakkert. Men likevel er det noko med spelemåten til bergensarane og attityden til Eriksmoen som gjer at det ikkje kling klissete.
Oksitansk
Alle tekstane på plata er franske. Britten var ein franskelskande engelskmann, medan Joseph Canteloube (1879–1957) var ekte franskmann. Canteloubes Chants d’Auvergne (som kjem etter Brittens syklus Quatre chansons françaises frå 1939) er ei samling for sopran og symfoniorkester med arrangement av folkesongar frå Auvergne-området midt i Frankrike, med tekstar på det sørfranske språket oksitansk.
Tonesetjinga er mildare enn hjå Britten, meir romantisk-impresjonistisk og utan den bitre harmonikken som gjer musikken hans så spesiell. Men sjølv om Canteloubes musikk er mindre interessant stilistisk, gjev Eriksmoen verket sprudlande liv – ikkje minst på grunn av den vakre tekstuttalen, som er musikk i seg sjølv.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Benjamin Britten; Joseph Canteloube:
Musikk for sopran og orkester
Mari Eriksmoen, sopran; Bergen Filharmoniske
Orkester; dir.: Edward
Gardner. Chandos 2021
Ein fanfare opnar den yngste av Benjamin Brittens to songsyklusar på Bergen Filharmoniske Orkesters nye album: Les Illuminations for sopran eller tenor og strykeorkester, op. 18 (1939). Denne fanfaren er ikkje av det staselege slaget for paukar og trompetar. Over ei bivrande strykarline i pianissimo spelar fiolinane den trompetaktige melodien i ein ubestemmeleg toneart. Som så ofte hjå Britten har sjølve melodien eigentleg ei tradisjonell form, men han løyser seg snart opp gjennom framandvorne, dissonante vendingar.
Blandinga av hevdvunne melodiske figurar og moderne harmonikk høver godt til tematikken i dikta av Arthur Rimbaud (1854–1891). Epigrafen til verket, «J’ai seul la clef de cette parade sauvage» («eg åleine har nøkkelen til denne ville paraden») blir introdusert av songaren mot slutten av fanfaren. Og om den påfølgjande satsen «Villes» skreiv Britten at han gav «eit svært godt inntrykk av det kaotiske moderne bylivet». Det hektiske blir uttrykt gjennom snøgt bankande, perpetuum mobile-aktige motiv i strykarane, energiske som dampmaskinar, som, ifylgje komponisten, skal framførast «på ein metallisk, nådelaus måte».
Ikkje klissete
Bergen Filharmoniske Orkester og sopranen Mari Eriksmoen får tydeleg fram dei ulike stemningane i satsane, som er svært skifterike. Tredjesatsen «Phrases», til dømes, opnar med skimrande, dissonerande tonar i toppregisteret til strykarane. (Partiet minner om atmosfæren i eit av dei mest kjende mellomspela frå Britten-operaen Peter Grimes.)
Andre del av denne satsen, «Antique», er derimot ein elegant arie der Eriksmoen får utfalda sine lyriske kvalitetar til fulle. Det lèt vakkert. Svært vakkert. Men likevel er det noko med spelemåten til bergensarane og attityden til Eriksmoen som gjer at det ikkje kling klissete.
Oksitansk
Alle tekstane på plata er franske. Britten var ein franskelskande engelskmann, medan Joseph Canteloube (1879–1957) var ekte franskmann. Canteloubes Chants d’Auvergne (som kjem etter Brittens syklus Quatre chansons françaises frå 1939) er ei samling for sopran og symfoniorkester med arrangement av folkesongar frå Auvergne-området midt i Frankrike, med tekstar på det sørfranske språket oksitansk.
Tonesetjinga er mildare enn hjå Britten, meir romantisk-impresjonistisk og utan den bitre harmonikken som gjer musikken hans så spesiell. Men sjølv om Canteloubes musikk er mindre interessant stilistisk, gjev Eriksmoen verket sprudlande liv – ikkje minst på grunn av den vakre tekstuttalen, som er musikk i seg sjølv.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Foto: Seth Wenig / AP / NTB
Eit teikn på frustrasjon
Korkje Trump eller Biden har i røynda full kontroll på auke og fall i inflasjon eller kriminalitet.
Else Hagen: «Familie» (1950), olje på lerret. Rolf E. Stenersens samling / Munchmuseet.
Etterlysing og turné
Else Hagen er i dag eit ukjent namn for mange, men det er i endring.
Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik meiner det er nødvendig å styrke den vidaregåande skulen si studieførebuande rolle.
Gorm Kallestad / NTB
Studieopptak og skulifisering
Statsråden gjer rett i å avvise opptaksprøver som hovudveg til høgare utdanning.
Stig Amdam og Ragnhild Gudbrandsen spelar hovudrollene i stykket av August Strindberg.
Foto: Magnus Skrede / Den Nationale Scene
Krigen mellom kjønna
Dødsdansen er eit ekteskapsdrama der komikken får for stor plass, men spelestilane utfordrar kvarandre på interessant vis.
Nana rise-Lynum er redaktør i Norsk Barneblad.
Foto: Per Anders Todal
Å gi barn det dei ikkje veit at dei vil ha
Norsk Barneblad vart skipa i 1887 og har kome ut kvart år sidan. Sist helg fekk Nana Rise-Lynum Målprisen frå Noregs Mållag for innsatsen som redaktør.