JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

KunstMeldingar

Etterlysing og turné

Else Hagen er i dag eit ukjent namn for mange, men det er i endring.

Else Hagen: «Bundet» (1989), olje på lerret. Nasjonalmuseet (kjøpt frå Blomqvist Nett­auksjon i 2023).

Else Hagen: «Bundet» (1989), olje på lerret. Nasjonalmuseet (kjøpt frå Blomqvist Nett­auksjon i 2023).

Alle foto: Mona Mørk

KunstMeldingar

Etterlysing og turné

Else Hagen er i dag eit ukjent namn for mange, men det er i endring.

Else Hagen: «Bundet» (1989), olje på lerret. Nasjonalmuseet (kjøpt frå Blomqvist Nett­auksjon i 2023).

Else Hagen: «Bundet» (1989), olje på lerret. Nasjonalmuseet (kjøpt frå Blomqvist Nett­auksjon i 2023).

Alle foto: Mona Mørk

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
6460
20240426

Else Hagen

n Else Hagen (1914–2010) var biletkunstnar i mange format og teknikkar.

n Ho var elev ved Statens håndverks- og kunstindustri­skule 1930–33 og ved Kunst­akademiet i Oslo frå 1934. 

n Eit av dei mest kjende verka er «Samfund», ein steinmosaikk på 5 x 9 meter i Stortingets trappehall, fullført i 1966.

6460
20240426

Else Hagen

n Else Hagen (1914–2010) var biletkunstnar i mange format og teknikkar.

n Ho var elev ved Statens håndverks- og kunstindustri­skule 1930–33 og ved Kunst­akademiet i Oslo frå 1934. 

n Eit av dei mest kjende verka er «Samfund», ein steinmosaikk på 5 x 9 meter i Stortingets trappehall, fullført i 1966.

Utstilling

Else Hagen: 

Mellom mennesker

Stavanger Kunstmuseum 19.
januar–14. april
Trondheim kunstmuseum
25. mai–1. september
Nasjonalmuseet 10. oktober 2024–26. januar 2025
Kunstsilo 1. mars–1. juni 2025

Eit initiativ frå Håkon Bleken var første steg på vegen for utstillinga Else Hagen. Mellom mennesker. Eit omfattande leitearbeid, mellom anna med avisannonsar for å finne kunstverk i privat eige, har gradvis gjort vandreutstillinga mogleg. 

Else Hagen markerte seg tidleg som ein lovande kunstnar innan figurativ modernisme. Alt før ho var uteksaminert frå Oslo kunstakademi, fekk ho tre verk utstilte på Haustutstillinga i 1936. Etter andre verdskrig vann ho fleire store utsmykkingsoppdrag, til dømes i Stortingets trappehall og Haugesund rådhus.

Hagen er dermed ikkje ein kunstnar som først no blir oppdaga, men ho stod like fullt i fare for å bli gløymd. Noko av forklaringa ligg i at det er lenge sidan arbeida hennar er viste fram i ei stor utstilling, og at mange samtidige kunstsamlarar vurderte verk av kvinnelege kunstnarar som usikre investeringar.

Parallelt med at nolevande kunstnarar jobbar for å etablere seg, varierer det kva for eldre kunstnarar notida hentar fram frå historia. Hagen er ein av kunstnarane som utan tvil blir gjenoppdaga no. I løpet av få år har verdien til måleria blitt firedobla, og Nasjonalmuseet kjøpte nyleg inn måleriet «Bundet» (1989) på auksjon. 

Undertone

Tidleg i karrieren jobbar Hagen mest med måleri og grafikk, men som ung mor fekk ho dei første store utsmykkingsoppdraga rundt om i landet. Ho skildra at vegen blei til medan ho gjekk. Som jente hadde ho ikkje sløyd på skulen, og ho lærte seg snikring og sveising etter kvart som ho trong det. Ofte måtte ho ha barnepass. Andre gonger tok ho med seg minstemann der ho jobba. Barnehagar fanst ikkje enno, og i periodar hadde ho atelieret heime. Situasjonen var langt frå ukomplisert.

Verka til Hagen har tallause lag som ein oppdagar litt etter litt. Fargane kan vere vakre og vårlege kombinasjonar av rosa, oransje, gult og grønt, men om ein ser vidare, så finst det nesten alltid ein undertone av ubehag. Det ligg der som noko statisk, som noko ein aldri heilt kjem ifrå.

Opplevinga av å kjenne seg bunden går igjen i intervju og tekstar, og i kunstverka. I pamfletten Til minoriteten frå 1965 problematiserer og harselerer ho over korleis samfunnet gjerne vil at jenter og kvinner tek seg god utdanning, men i neste runde forventar det at dei held seg heime med barn og husarbeid. Ho hyllar vidare minoriteten av menn som ikkje tek det som sjølvsagt at ei kvinne skal gje opp studium og jobb idet ho er gift og får barn. Til slutt lovar ho denne minoriteten at dei skal få namnet sitt på ein monolitt, og avsluttar tørt: «Det er svært god plass der, dessverre.»

Late som

Fuglen og maska er to sentrale symbol i verka til Hagen, og begge er knytte til ytterpunkt. Maska kan bety at ein ikkje kan vere seg sjølv. Samstundes kan ein også tenkje at maskene opnar for noko nytt, at ein med maska kan bevege seg på område der ein elles ikkje har tilgang.

Det tosidige finn me også i fuglen, som i mange kulturar er eit gammalt symbol på fridom. Så snart fuglen ikkje er framstilt svevande, men skada og fallande, blir han brått eit symbol på det motsette av fridom, som i litografien «Vekst» frå 1958. Greinene på treet strekker seg som tynne, mørkeblå fingrar mot fuglane, som ikkje ser ut til å komme seg vekk. Det er som om fuglane blir stoppa oppe i dei to øvste hjørna. Me får ikkje ha illusjonen om at det finst ein himmel vidare over treet, eller at biletflata er eit vindauge til ei større verd. Det er innafor biletramma at fuglane må leve, som i eit fuglebur.

Inga opphøgd mor

I oljemåleriet «Familie» (1950) blir kvinneperspektivet svært tydeleg. Dette er ikkje ei opphøgd, fredfull og allmenn mor med jomfru Maria som mal, som me er vane med å sjå. Her sit ei frustrert mor med eit skrikande spedbarn liggjande over knea. Det ser ut til at ho nyleg har amma barnet, men brått slapp det for å vifte vekk innpåslitne fuglar.

Else Hagen: «Familie» (1950), olje på lerret. Rolf E. Stenersens samling / Munchmuseet.

Else Hagen: «Familie» (1950), olje på lerret. Rolf E. Stenersens samling / Munchmuseet.

På ein stol like ved sit ei ung jente, kanskje ei dotter. Ho lener seg vekk og ser ukomfortabel ut. Det er ei anna kvinne like bak som er på veg vekk, men foten med ein høghæla sko heng fast i same stol som mora sit på. Denne kvinna ser ikkje ut til å vere påverka av bråket, og er kanskje mora i ei anna tid? Den gong ho ikkje var berrføtt, sur og sliten, men glad og festkledd? 

Komposisjonen er kaotisk og speglar kjenslene. Måleriet er eit godt eksempel på den ekspressive trenden som voks fram i dei åra. Om fuglane i dette tilfellet er symbol på fridom og fred, så lèt dei til å vere forstyrrande. Mora viftar dei irritert vekk og vil gjerne ikkje ha denne påminninga om fridom i ein situasjon der ho sit med stort ansvar. Ein av detaljane med mørk undertone er korleis jenta i stolen er omgitt av blomar og solskin, med grønt gras under stolen. Fuglen over ho er kvit, medan dei andre er svarte. Her er framleis truskuldig håp og fantasi, og me anar at det skal ta slutt. 

«Bundet»

Utstillingstittelen vektlegg det mellommenneskelege, men verk som ber preg av eit meir innovervendt blikk, som «Bundet», gjer vel så stort inntrykk. Her er abstrakte former dominerande. Me skimtar så vidt ein skikkelse som tilsynelatande er vikla inn i bandasje og ligg på ei båre eller ei seng. Venstre hand strekker seg opp og ut, som eit håp om handling og løysing.

Hagen var på denne tida 75 år og blei kalla ei føregangskvinne både for måten ho hadde kombinert rolla som mor og kunstnar på, og for måten ho som kvinneleg kunstnar gjorde karriere innan monumentalkunst.

I dette perspektivet er det interessant å sjå at motstanden mot det å vere ufri på ingen måte blei svakare med åra. Snarare tvert om. Else Hagen er ikkje den første kunstnaren som trekker relasjonar, kvardag og familieliv inn som motiv, men perspektivet og alvoret er forfriskande. Dette er ei sterk, aktuell og tankevekkande utstilling.

Mona Mørk

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Utstilling

Else Hagen: 

Mellom mennesker

Stavanger Kunstmuseum 19.
januar–14. april
Trondheim kunstmuseum
25. mai–1. september
Nasjonalmuseet 10. oktober 2024–26. januar 2025
Kunstsilo 1. mars–1. juni 2025

Eit initiativ frå Håkon Bleken var første steg på vegen for utstillinga Else Hagen. Mellom mennesker. Eit omfattande leitearbeid, mellom anna med avisannonsar for å finne kunstverk i privat eige, har gradvis gjort vandreutstillinga mogleg. 

Else Hagen markerte seg tidleg som ein lovande kunstnar innan figurativ modernisme. Alt før ho var uteksaminert frå Oslo kunstakademi, fekk ho tre verk utstilte på Haustutstillinga i 1936. Etter andre verdskrig vann ho fleire store utsmykkingsoppdrag, til dømes i Stortingets trappehall og Haugesund rådhus.

Hagen er dermed ikkje ein kunstnar som først no blir oppdaga, men ho stod like fullt i fare for å bli gløymd. Noko av forklaringa ligg i at det er lenge sidan arbeida hennar er viste fram i ei stor utstilling, og at mange samtidige kunstsamlarar vurderte verk av kvinnelege kunstnarar som usikre investeringar.

Parallelt med at nolevande kunstnarar jobbar for å etablere seg, varierer det kva for eldre kunstnarar notida hentar fram frå historia. Hagen er ein av kunstnarane som utan tvil blir gjenoppdaga no. I løpet av få år har verdien til måleria blitt firedobla, og Nasjonalmuseet kjøpte nyleg inn måleriet «Bundet» (1989) på auksjon. 

Undertone

Tidleg i karrieren jobbar Hagen mest med måleri og grafikk, men som ung mor fekk ho dei første store utsmykkingsoppdraga rundt om i landet. Ho skildra at vegen blei til medan ho gjekk. Som jente hadde ho ikkje sløyd på skulen, og ho lærte seg snikring og sveising etter kvart som ho trong det. Ofte måtte ho ha barnepass. Andre gonger tok ho med seg minstemann der ho jobba. Barnehagar fanst ikkje enno, og i periodar hadde ho atelieret heime. Situasjonen var langt frå ukomplisert.

Verka til Hagen har tallause lag som ein oppdagar litt etter litt. Fargane kan vere vakre og vårlege kombinasjonar av rosa, oransje, gult og grønt, men om ein ser vidare, så finst det nesten alltid ein undertone av ubehag. Det ligg der som noko statisk, som noko ein aldri heilt kjem ifrå.

Opplevinga av å kjenne seg bunden går igjen i intervju og tekstar, og i kunstverka. I pamfletten Til minoriteten frå 1965 problematiserer og harselerer ho over korleis samfunnet gjerne vil at jenter og kvinner tek seg god utdanning, men i neste runde forventar det at dei held seg heime med barn og husarbeid. Ho hyllar vidare minoriteten av menn som ikkje tek det som sjølvsagt at ei kvinne skal gje opp studium og jobb idet ho er gift og får barn. Til slutt lovar ho denne minoriteten at dei skal få namnet sitt på ein monolitt, og avsluttar tørt: «Det er svært god plass der, dessverre.»

Late som

Fuglen og maska er to sentrale symbol i verka til Hagen, og begge er knytte til ytterpunkt. Maska kan bety at ein ikkje kan vere seg sjølv. Samstundes kan ein også tenkje at maskene opnar for noko nytt, at ein med maska kan bevege seg på område der ein elles ikkje har tilgang.

Det tosidige finn me også i fuglen, som i mange kulturar er eit gammalt symbol på fridom. Så snart fuglen ikkje er framstilt svevande, men skada og fallande, blir han brått eit symbol på det motsette av fridom, som i litografien «Vekst» frå 1958. Greinene på treet strekker seg som tynne, mørkeblå fingrar mot fuglane, som ikkje ser ut til å komme seg vekk. Det er som om fuglane blir stoppa oppe i dei to øvste hjørna. Me får ikkje ha illusjonen om at det finst ein himmel vidare over treet, eller at biletflata er eit vindauge til ei større verd. Det er innafor biletramma at fuglane må leve, som i eit fuglebur.

Inga opphøgd mor

I oljemåleriet «Familie» (1950) blir kvinneperspektivet svært tydeleg. Dette er ikkje ei opphøgd, fredfull og allmenn mor med jomfru Maria som mal, som me er vane med å sjå. Her sit ei frustrert mor med eit skrikande spedbarn liggjande over knea. Det ser ut til at ho nyleg har amma barnet, men brått slapp det for å vifte vekk innpåslitne fuglar.

Else Hagen: «Familie» (1950), olje på lerret. Rolf E. Stenersens samling / Munchmuseet.

Else Hagen: «Familie» (1950), olje på lerret. Rolf E. Stenersens samling / Munchmuseet.

På ein stol like ved sit ei ung jente, kanskje ei dotter. Ho lener seg vekk og ser ukomfortabel ut. Det er ei anna kvinne like bak som er på veg vekk, men foten med ein høghæla sko heng fast i same stol som mora sit på. Denne kvinna ser ikkje ut til å vere påverka av bråket, og er kanskje mora i ei anna tid? Den gong ho ikkje var berrføtt, sur og sliten, men glad og festkledd? 

Komposisjonen er kaotisk og speglar kjenslene. Måleriet er eit godt eksempel på den ekspressive trenden som voks fram i dei åra. Om fuglane i dette tilfellet er symbol på fridom og fred, så lèt dei til å vere forstyrrande. Mora viftar dei irritert vekk og vil gjerne ikkje ha denne påminninga om fridom i ein situasjon der ho sit med stort ansvar. Ein av detaljane med mørk undertone er korleis jenta i stolen er omgitt av blomar og solskin, med grønt gras under stolen. Fuglen over ho er kvit, medan dei andre er svarte. Her er framleis truskuldig håp og fantasi, og me anar at det skal ta slutt. 

«Bundet»

Utstillingstittelen vektlegg det mellommenneskelege, men verk som ber preg av eit meir innovervendt blikk, som «Bundet», gjer vel så stort inntrykk. Her er abstrakte former dominerande. Me skimtar så vidt ein skikkelse som tilsynelatande er vikla inn i bandasje og ligg på ei båre eller ei seng. Venstre hand strekker seg opp og ut, som eit håp om handling og løysing.

Hagen var på denne tida 75 år og blei kalla ei føregangskvinne både for måten ho hadde kombinert rolla som mor og kunstnar på, og for måten ho som kvinneleg kunstnar gjorde karriere innan monumentalkunst.

I dette perspektivet er det interessant å sjå at motstanden mot det å vere ufri på ingen måte blei svakare med åra. Snarare tvert om. Else Hagen er ikkje den første kunstnaren som trekker relasjonar, kvardag og familieliv inn som motiv, men perspektivet og alvoret er forfriskande. Dette er ei sterk, aktuell og tankevekkande utstilling.

Mona Mørk

Dersom fuglane i dette tilfellet er symbol på fridom og fred, så ser dei ut til å vere forstyrrande.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Ordskifte
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Ja til skule, nei til studentfabrikk

Diverre er samarbeidet mellom skulen og høgre utdanningsinstitusjonar ofte dårleg.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn
Andrej Kurkov

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis