JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

3155
20240426
3155
20240426

Drama

Regi: Christopher Zalla

Radical

Med: Eugenio Derbez, Daniel Haddad, Jennifer Trejo, Danilo Guardiola
Kinofilm

Matamoros, 2011: Den mexikanske grensebyen slit med kriminalitet, og ungar ned i barneskulealder vert rekrutterte. Skulen Jose Urbina Lopez er gamaldags og lite engasjerande, heilt til den nye læraren Sergio (Derbez) dukkar opp i klasserommet. Lutfattige Paloma (Trejo) anar at trass i formaningane frå faren så er det faktisk lov å drøyma om ei betre framtid.

Good Will Mexicana

Det er freistande å avskriva Radical som typisk tårepersedrama som Lean on me (1989), Dangerous minds (1995) og Good Will Hunting (1997): fantastisk inspirerande lærar kjem inn i trøblete klassemiljø og klarar å snu elevane med sin alternative pedagogikk, særleg den eine eleven som mot alle odds stikk seg ut som potensielt geni. Den skildringa er faktisk nesten tullete presis, men hoi, hoi – Radical er basert på ei sann historie! Det er nesten som det automatisk gjev filmen ein ekstra dimensjon, også fordi filmen faktisk er mexicansk. Viss ikkje det kjem ein Hollywood-versjon snart, så blir eg overraska.

«Skodespelarane gjer sitt til at eg engasjerer meg.»

Du skal leita lenge etter ei betre og sannare solskinshistorie enn denne. Så skal det seiast at ein del av dei berande karakterane er samanslåingar av ulike elevar og ikkje ekte personar, så ein må jo seia at her er det nok skapt ekstra lag av drama som gjer at filmen blir i nærleiken av akkurat så søtlåten som slike filmar gjerne er. Eg tilhøyrer ofte kategorien som fnyser av det på papiret, men som i kinosalen sit med ein heilt annan type papir for å ta unna tårer og snott.

La stå

Men Radical er mykje meir enn dette. Vel så mykje er han ein viktig påminnar om at vårt eige skulesystem heller ikkje hadde hatt vondt av ein Sergio eller to. «Verda har endra seg, men det har ikkje skulen», seier Sergio til sin allierte, rektor Chucho (Haddad).

Der våre skular er fulle av nettbrett og skjermar, lengtar Sergio etter datamaskiner, noko som stadig uteblir på den fattige skulen. Eg tvilar derimot på at han hadde vorte imponert over implementeringa av teknologi i dei rike nordiske landa. Det er inspirerande å sjå romantiseringa av den frie læreprosessen, filosofien, det å tenkja sjølv, at kunnskap er ei gullgruve, og at me alle kan nytta oss av dette gullet.

Kva pedagogikk han eigentleg nyttar seg av, veit eg ikkje, men at det liknar meir på eit Steiner-opplegg enn den norske statsskulen, vil eg tru ikkje er kontroversielt å peika på. Jaget etter å tilfredstilla nasjonale og internasjonale prøvar med snevert pensum trumfar lærelyst. Sjølvsagt vil ein ikkje at det skal vera slik – det må jo vera slik som på film!

Og på film, som i Radical, skjer det spennande og uventa ting, og skodespelarane gjer sitt til at eg engasjerer meg og kjenner stor sympati for det det er meininga eg skal sympatisera med. Nøkkelordet for å enkelt skildra filmen er nok nettopp dette: sympatisk.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Radical

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Drama

Regi: Christopher Zalla

Radical

Med: Eugenio Derbez, Daniel Haddad, Jennifer Trejo, Danilo Guardiola
Kinofilm

Matamoros, 2011: Den mexikanske grensebyen slit med kriminalitet, og ungar ned i barneskulealder vert rekrutterte. Skulen Jose Urbina Lopez er gamaldags og lite engasjerande, heilt til den nye læraren Sergio (Derbez) dukkar opp i klasserommet. Lutfattige Paloma (Trejo) anar at trass i formaningane frå faren så er det faktisk lov å drøyma om ei betre framtid.

Good Will Mexicana

Det er freistande å avskriva Radical som typisk tårepersedrama som Lean on me (1989), Dangerous minds (1995) og Good Will Hunting (1997): fantastisk inspirerande lærar kjem inn i trøblete klassemiljø og klarar å snu elevane med sin alternative pedagogikk, særleg den eine eleven som mot alle odds stikk seg ut som potensielt geni. Den skildringa er faktisk nesten tullete presis, men hoi, hoi – Radical er basert på ei sann historie! Det er nesten som det automatisk gjev filmen ein ekstra dimensjon, også fordi filmen faktisk er mexicansk. Viss ikkje det kjem ein Hollywood-versjon snart, så blir eg overraska.

«Skodespelarane gjer sitt til at eg engasjerer meg.»

Du skal leita lenge etter ei betre og sannare solskinshistorie enn denne. Så skal det seiast at ein del av dei berande karakterane er samanslåingar av ulike elevar og ikkje ekte personar, så ein må jo seia at her er det nok skapt ekstra lag av drama som gjer at filmen blir i nærleiken av akkurat så søtlåten som slike filmar gjerne er. Eg tilhøyrer ofte kategorien som fnyser av det på papiret, men som i kinosalen sit med ein heilt annan type papir for å ta unna tårer og snott.

La stå

Men Radical er mykje meir enn dette. Vel så mykje er han ein viktig påminnar om at vårt eige skulesystem heller ikkje hadde hatt vondt av ein Sergio eller to. «Verda har endra seg, men det har ikkje skulen», seier Sergio til sin allierte, rektor Chucho (Haddad).

Der våre skular er fulle av nettbrett og skjermar, lengtar Sergio etter datamaskiner, noko som stadig uteblir på den fattige skulen. Eg tvilar derimot på at han hadde vorte imponert over implementeringa av teknologi i dei rike nordiske landa. Det er inspirerande å sjå romantiseringa av den frie læreprosessen, filosofien, det å tenkja sjølv, at kunnskap er ei gullgruve, og at me alle kan nytta oss av dette gullet.

Kva pedagogikk han eigentleg nyttar seg av, veit eg ikkje, men at det liknar meir på eit Steiner-opplegg enn den norske statsskulen, vil eg tru ikkje er kontroversielt å peika på. Jaget etter å tilfredstilla nasjonale og internasjonale prøvar med snevert pensum trumfar lærelyst. Sjølvsagt vil ein ikkje at det skal vera slik – det må jo vera slik som på film!

Og på film, som i Radical, skjer det spennande og uventa ting, og skodespelarane gjer sitt til at eg engasjerer meg og kjenner stor sympati for det det er meininga eg skal sympatisera med. Nøkkelordet for å enkelt skildra filmen er nok nettopp dette: sympatisk.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Radical

Emneknaggar

Fleire artiklar

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Ordskifte
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Ja til skule, nei til studentfabrikk

Diverre er samarbeidet mellom skulen og høgre utdanningsinstitusjonar ofte dårleg.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn
Andrej Kurkov

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis