JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Skyr ikkje klisjear

Audun Sandviks celloalbum er ei øving i assosiasjonar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Cellisten Audun Sandvik er solist saman med to norske orkester.

Cellisten Audun Sandvik er solist saman med to norske orkester.

Foto: Trond Husebø

Cellisten Audun Sandvik er solist saman med to norske orkester.

Cellisten Audun Sandvik er solist saman med to norske orkester.

Foto: Trond Husebø

3132
20220513
3132
20220513

CD

G. Anvik, G. Storaas, H. Skram:

Trace of Lament

Audun Sandvik, cello; Kringkastingsorkestret, dir.: Thomas Klug; Det Norske Kammerorkester, dir.: Per Kristian Skalstad. LAWO 2022

Kvass modernisme kan du lytta langt etter på albumet Trace of Lament, der cellisten Audun Sandvik er solist med to norske orkester. Dei tre norske komponistane på plata har alle bakgrunn frå filmmusikken (to av dei også frå elektronika, rock og jazz), og mange av verka er i røynda filmmusikk som er blitt tilpassa Sandviks instrument.

Eit relativt mildt uttrykk er resultatet; musikk med romantisk dåm der harmoniske og melodiske vendingar innfrir lyttarforventningane våre andsynes den musikalske utviklinga. Eller sagt på ein annan måte: Ingen av komponistane skyr klisjear.

Men kva ville eigentleg musikken vore utan klisjear? Utan dei ville ein vanskeleg kunna forhalda seg til klingande kunst i det heile. Det klassisk-romantiske uttrykket frå 1800-talet lever vidare i vår tids filmmusikk, musikk som kompletterer det visuelle uttrykket og kveikjer fantasien og kjenslene våre. For den som ikkje har filmen, men berre musikken, blir lyttinga ei øving i assosiasjonar.

Delikat klang

Opningsverket Ostinat, som er komponert av Ginge Anvik (f. 1970), er emblematisk for albumet – og det mest effektfulle. Opphaveleg blei det skrive for klaver og orkester til filmen De nærmeste (2015), men versjonen med cello fungerer godt. Eg veit ingen ting om filmen, men den roleg voggande orkesterinnleiinga med harpe og treblåsarar manar hjå meg fram bilete av eit stille vinterlandskap, kanskje eit russisk, der innsatsen til soloinstrumentet står som eit nake tre.

Cellostemma kling idiomatisk, altså høvande til celloteknikken. Og Sandvik spelar godt: Intonasjonen er lytefri, og særleg likar eg den konsistente, delikate klangen i det øvre celloregisteret. Overgangen frå det som kan kallast ein solokadens mot slutten, der orkesteret gradvis overtek for celloens rytmiske driv (i form av brotne akkordar), blir suggererande dynamisk frasert. (Er det berre eg som i dette partiet får assosiasjonar til fyrstesatsen i Mendelssohns kjende fiolinkonsert i e-moll?)

Trass i at verket presenterer ein fin grunnidé – ei grunnstemning med fengjande passasjar – er det ikkje fritt for overgangar som verkar konvensjonelle og beint fram umotiverte. Det kunne difor med fordel vore stramma inn kompositorisk.

Barbarisme

Kraftig driv er det òg i opningssatsen til Gaute Storaas’ (f. 1959) tredelte Ex Alia Parte, eit tingingsverk for Sandvik, der han får briljera i celloens tenorregister. Tredjesatsen, som komponisten skriv er farga av svartmetallmusikk, gjev hjå meg assosiasjonar til russisk barbarisme à la Stravinskij. Særleg gjeld dette dei hoggande tuttiakkordane i eksposisjonen.

Av Henrik Skrams (f. 1973) bidrag til albumet har eg mest sans for The Dinner, som også er filmmusikk. Med enkle kompositoriske verkemiddel skaper han her ein romantisk-melankolsk atmosfære.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

CD

G. Anvik, G. Storaas, H. Skram:

Trace of Lament

Audun Sandvik, cello; Kringkastingsorkestret, dir.: Thomas Klug; Det Norske Kammerorkester, dir.: Per Kristian Skalstad. LAWO 2022

Kvass modernisme kan du lytta langt etter på albumet Trace of Lament, der cellisten Audun Sandvik er solist med to norske orkester. Dei tre norske komponistane på plata har alle bakgrunn frå filmmusikken (to av dei også frå elektronika, rock og jazz), og mange av verka er i røynda filmmusikk som er blitt tilpassa Sandviks instrument.

Eit relativt mildt uttrykk er resultatet; musikk med romantisk dåm der harmoniske og melodiske vendingar innfrir lyttarforventningane våre andsynes den musikalske utviklinga. Eller sagt på ein annan måte: Ingen av komponistane skyr klisjear.

Men kva ville eigentleg musikken vore utan klisjear? Utan dei ville ein vanskeleg kunna forhalda seg til klingande kunst i det heile. Det klassisk-romantiske uttrykket frå 1800-talet lever vidare i vår tids filmmusikk, musikk som kompletterer det visuelle uttrykket og kveikjer fantasien og kjenslene våre. For den som ikkje har filmen, men berre musikken, blir lyttinga ei øving i assosiasjonar.

Delikat klang

Opningsverket Ostinat, som er komponert av Ginge Anvik (f. 1970), er emblematisk for albumet – og det mest effektfulle. Opphaveleg blei det skrive for klaver og orkester til filmen De nærmeste (2015), men versjonen med cello fungerer godt. Eg veit ingen ting om filmen, men den roleg voggande orkesterinnleiinga med harpe og treblåsarar manar hjå meg fram bilete av eit stille vinterlandskap, kanskje eit russisk, der innsatsen til soloinstrumentet står som eit nake tre.

Cellostemma kling idiomatisk, altså høvande til celloteknikken. Og Sandvik spelar godt: Intonasjonen er lytefri, og særleg likar eg den konsistente, delikate klangen i det øvre celloregisteret. Overgangen frå det som kan kallast ein solokadens mot slutten, der orkesteret gradvis overtek for celloens rytmiske driv (i form av brotne akkordar), blir suggererande dynamisk frasert. (Er det berre eg som i dette partiet får assosiasjonar til fyrstesatsen i Mendelssohns kjende fiolinkonsert i e-moll?)

Trass i at verket presenterer ein fin grunnidé – ei grunnstemning med fengjande passasjar – er det ikkje fritt for overgangar som verkar konvensjonelle og beint fram umotiverte. Det kunne difor med fordel vore stramma inn kompositorisk.

Barbarisme

Kraftig driv er det òg i opningssatsen til Gaute Storaas’ (f. 1959) tredelte Ex Alia Parte, eit tingingsverk for Sandvik, der han får briljera i celloens tenorregister. Tredjesatsen, som komponisten skriv er farga av svartmetallmusikk, gjev hjå meg assosiasjonar til russisk barbarisme à la Stravinskij. Særleg gjeld dette dei hoggande tuttiakkordane i eksposisjonen.

Av Henrik Skrams (f. 1973) bidrag til albumet har eg mest sans for The Dinner, som også er filmmusikk. Med enkle kompositoriske verkemiddel skaper han her ein romantisk-melankolsk atmosfære.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Piano har vore ei kjelde til musikkglede i mange hundre år. Men kva er musikk? Og kvifor lèt eit veltemperert piano så godt i øyra?

Piano har vore ei kjelde til musikkglede i mange hundre år. Men kva er musikk? Og kvifor lèt eit veltemperert piano så godt i øyra?

Kjelde: Per Thorvaldsen og DALL-E 3

TeknologiFeature

Musikkteori for tonedauve 

Musikk er matematikk, og kanskje den einaste forma for brøkrekning som kan vekkja andre kjensler enn berre frustrasjon.

Per Thorvaldsen
Piano har vore ei kjelde til musikkglede i mange hundre år. Men kva er musikk? Og kvifor lèt eit veltemperert piano så godt i øyra?

Piano har vore ei kjelde til musikkglede i mange hundre år. Men kva er musikk? Og kvifor lèt eit veltemperert piano så godt i øyra?

Kjelde: Per Thorvaldsen og DALL-E 3

TeknologiFeature

Musikkteori for tonedauve 

Musikk er matematikk, og kanskje den einaste forma for brøkrekning som kan vekkja andre kjensler enn berre frustrasjon.

Per Thorvaldsen
Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis