JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Or gløymsla

Wilms var ein motekomponist som brått forsvann då smaken endra seg.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den tysk-nederlandske komponisten Johann Wilhelm Wilms (1772–1847).

Den tysk-nederlandske komponisten Johann Wilhelm Wilms (1772–1847).

Den tysk-nederlandske komponisten Johann Wilhelm Wilms (1772–1847).

Den tysk-nederlandske komponisten Johann Wilhelm Wilms (1772–1847).

2914
20221209
2914
20221209

CD

Johann Wilhelm Wilms:

The Piano Concertos Vol. 1

Ronald Brautigam, hammarklaver, Kölner Akademie; dir.: Michael Alexander Willens. BIS 2022

CD

Johann Wilhelm Wilms:

The Piano Concertos Vol. 2

Ronald Brautigam, hammarklaver, Kölner Akademie; dir.: Michael Alexander Willens. BIS 2022

På byrjinga av 1800-talet var Johann Wilhelm Wilms eit kjent namn for konsertgjengarar nord for Alpane. I Amsterdam, der tyskaren slo seg ned for godt i 1791, syner konsertprogramma at verka hans blei spelte oftare enn Beethovens. Som klavervirtuos var han den fyrste som framførte mange av Mozarts og Beethovens klaverkonsertar i Nederland. I tillegg blei songen hans «Wien Neêrlands bloed» i 1815 kåra til kongerikets nasjonalhymne. Spesielt i den tyske musikkhovudstaden Leipzig var Wilms populær. Der omtalte det viktige musikkfagbladet Allgemeine musikalische Zeitung han i 1807 som ein av «dei mest åndfulle, livfulle og danna kunstnarane» i sin generasjon.

Men ryet falma fort, og etter 1820 blei knapt noko Wilms-verk trykt. Den tidstypiske lette og elegante stilen, der inspirasjonen frå Haydn, Mozart og den tidlege Beethoven skin tydeleg gjennom, gjekk av moten. Det at kona og fleire av borna døydde, bidrog nok òg til at komponisten tagna. Då han gjekk bort i 1847, var han – i beste fall – berre kjend som mannen bak nasjonalhymna (som nederlendarane heldt fast på fram til 1932).

Ikkje nynnbart

Kölner Akademie og den frittenkjande dirigenten Michael Alexander Willens har spesialisert seg på komponistlagnader av Wilms’ slag. Slikt har eg sansen for. Dei kanoniserte komponistkoryfeane frå perioden høyrer me jo ofte nok. Willens, derimot, gjev oss lyden av det gløymde, det som den gongen eksisterte side om side med Mozart og Beethoven i konsertsalane.

Rett nok er ikkje alle satsane på dei to platene med Wilms’ klaverkonsertar, der nederlendaren Ronald Brautigam er solist, like minneverdige. Til dømes er opningstemaet i fyrstesatsen «Allegro» i F-dur-konserten, op. 32 (1814), fint og litt finurleg forma, men ikkje noko eg vil kunna nynna på i etterkant. Den karakteristiske opninga til Ess-dur-konserten, op. 55 (1820), er på si side mistenkjeleg lik Beethovens femte klaverkonsert («Keisarkonserten») i same toneart.

Tid og stad

Wilms’ musikk er likevel eit ekte uttrykk for si tid og sin stad i musikkhistoria. Både orkester og pianist spelar på kopiar av historiske instrument. Brautigam trakterer eit tidsriktig instrument, ein kopi av eit Graf-klaver frå 1819 som har vedunderleg rund og varm klang og eit pirrande «bit» i anslaget. Saman med Kölner Akademies strykarar, som spelar vibratolaust på tarmstrenger – moderne instrument har metallstrenger – blir denne historiske lyden like vakker som han er melankolsk.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

CD

Johann Wilhelm Wilms:

The Piano Concertos Vol. 1

Ronald Brautigam, hammarklaver, Kölner Akademie; dir.: Michael Alexander Willens. BIS 2022

CD

Johann Wilhelm Wilms:

The Piano Concertos Vol. 2

Ronald Brautigam, hammarklaver, Kölner Akademie; dir.: Michael Alexander Willens. BIS 2022

På byrjinga av 1800-talet var Johann Wilhelm Wilms eit kjent namn for konsertgjengarar nord for Alpane. I Amsterdam, der tyskaren slo seg ned for godt i 1791, syner konsertprogramma at verka hans blei spelte oftare enn Beethovens. Som klavervirtuos var han den fyrste som framførte mange av Mozarts og Beethovens klaverkonsertar i Nederland. I tillegg blei songen hans «Wien Neêrlands bloed» i 1815 kåra til kongerikets nasjonalhymne. Spesielt i den tyske musikkhovudstaden Leipzig var Wilms populær. Der omtalte det viktige musikkfagbladet Allgemeine musikalische Zeitung han i 1807 som ein av «dei mest åndfulle, livfulle og danna kunstnarane» i sin generasjon.

Men ryet falma fort, og etter 1820 blei knapt noko Wilms-verk trykt. Den tidstypiske lette og elegante stilen, der inspirasjonen frå Haydn, Mozart og den tidlege Beethoven skin tydeleg gjennom, gjekk av moten. Det at kona og fleire av borna døydde, bidrog nok òg til at komponisten tagna. Då han gjekk bort i 1847, var han – i beste fall – berre kjend som mannen bak nasjonalhymna (som nederlendarane heldt fast på fram til 1932).

Ikkje nynnbart

Kölner Akademie og den frittenkjande dirigenten Michael Alexander Willens har spesialisert seg på komponistlagnader av Wilms’ slag. Slikt har eg sansen for. Dei kanoniserte komponistkoryfeane frå perioden høyrer me jo ofte nok. Willens, derimot, gjev oss lyden av det gløymde, det som den gongen eksisterte side om side med Mozart og Beethoven i konsertsalane.

Rett nok er ikkje alle satsane på dei to platene med Wilms’ klaverkonsertar, der nederlendaren Ronald Brautigam er solist, like minneverdige. Til dømes er opningstemaet i fyrstesatsen «Allegro» i F-dur-konserten, op. 32 (1814), fint og litt finurleg forma, men ikkje noko eg vil kunna nynna på i etterkant. Den karakteristiske opninga til Ess-dur-konserten, op. 55 (1820), er på si side mistenkjeleg lik Beethovens femte klaverkonsert («Keisarkonserten») i same toneart.

Tid og stad

Wilms’ musikk er likevel eit ekte uttrykk for si tid og sin stad i musikkhistoria. Både orkester og pianist spelar på kopiar av historiske instrument. Brautigam trakterer eit tidsriktig instrument, ein kopi av eit Graf-klaver frå 1819 som har vedunderleg rund og varm klang og eit pirrande «bit» i anslaget. Saman med Kölner Akademies strykarar, som spelar vibratolaust på tarmstrenger – moderne instrument har metallstrenger – blir denne historiske lyden like vakker som han er melankolsk.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Ida Lødemel Tvedt
Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Ida Lødemel Tvedt
Lars Elling har skrive eit portrett av venen Stian Carstensen.

Lars Elling har skrive eit portrett av venen Stian Carstensen.

Foto: Trond A. Isaksen

BokMeldingar
Odd W. Surén

Singel og sanatorium

Lars Elling skriv sprudlande, intelligent overskotsprosa
frå sinnets undergrunn.

Oppsettingar og konsertar er ein viktig og synleg del av skolegangen på musikklinjene. Her frå Hakkebakkeskogen ved Stord vidaregåande skule.

Oppsettingar og konsertar er ein viktig og synleg del av skolegangen på musikklinjene. Her frå Hakkebakkeskogen ved Stord vidaregåande skule.

Foto: Stord vgs

MusikkKultur
Helga JohanneStørdal

Kampen om kunstfaga

Om kunstfaglege linjer ved vidaregåande skolar har livets rett, er ein årleg debatt når elevplassar og kroner skal fordelast.

Den norske fiskeflåten er mangfaldig. Her er ringnotfartøy ved kai i Egersund våren 2017.

Den norske fiskeflåten er mangfaldig. Her er ringnotfartøy ved kai i Egersund våren 2017.

Foto: Per Anders Todal

Samfunn
Per Anders Todal

Fiskar er fiskar verst

Striden om kvotemeldinga kan få Fiskarlaget til å rivne.

Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk.  I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk. I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Foto: Mattilsynet

DyrFeature

Den sure svien

I fjor vart angrep av maneter brått rekna med som ei av dei fem viktigaste årsakene til laksedauden, korleis kan noko slikt skje?

Arve Nilsen
Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk.  I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk. I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Foto: Mattilsynet

DyrFeature

Den sure svien

I fjor vart angrep av maneter brått rekna med som ei av dei fem viktigaste årsakene til laksedauden, korleis kan noko slikt skje?

Arve Nilsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis