JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Erindringskunst

Michael Ondaatje skriv lysande om det mørklagde.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Krigslys er ein roman med mange kvalitetar og nyansar, magisk og gjennomlyst på same tid

Krigslys er ein roman med mange kvalitetar og nyansar, magisk og gjennomlyst på same tid

Foto: Aschehoug

Krigslys er ein roman med mange kvalitetar og nyansar, magisk og gjennomlyst på same tid

Krigslys er ein roman med mange kvalitetar og nyansar, magisk og gjennomlyst på same tid

Foto: Aschehoug

3117
20200403
3117
20200403

Roman

Michael Ondaatje:

Krigslys

Omsett av Ingrid Haug
Aschehoug

Av og til dukkar det opp noko du rett og slett blir fjetra av, noko som fengslar deg på ein måte som lyser opp og legg i skugge, plantar tvil og hentar fram ei sanning som like gjerne er ei kalkulert løgn om ein oppvekst i tidleg etterkrigstid i London og Suffolk nordaust for hovudstaden. Eg snakkar om Michael Ondaatjes siste roman, nyleg utgitt på norsk i solid omsetjing ved Ingrid Haug.

To søsken i tenåra blir forlatne av foreldra og overgitt til ein leigebuar med ein nokså eksentrisk omgangskrets. Det er 1945, krigen er over, det sivile livet vender tilbake, men foreldra er borte, og når dei spør, får dei aldri svar. Dette forsvinningsmysteriet blir omdreiingspunktet i romanen, og ein forstår etter kvart at foreldra, i alle fall mora Rose, er knytt til britisk etterretning slik også leigebuaren Walter er det og heile denne kretsen som opererer med dekknamn, falske identitetar og skjulte agendaer.

Identitet og minne

Denne koplinga til agent- og spionromanen er meisterleg integrert i ein roman som eigentleg handlar om identitet og minne, for forteljaren Nathaniel skriv om mora i ettertid, i 1959, mens han arbeider i etterretningtenesta sitt arkiv, og her finn han delvis svar på ting mora aldri snakka om etter at ho vende tilbake til familien og før ho blei drepen av agentar av ukjent opphav.

Krigslys er ein roman med mange kvalitetar og nyansar, magisk og gjennomlyst på same tid, poetisk og presis, der djupe personskildringar stråler i eit overlys av psykologisk innsikt og teft for kven som passar på kven, utan at nokon veit eller heilt forstår kva som skjuler seg bak dei grepa som blir tatt for å beskytte dei to tenåringane. For ein forstår etter kvart at nokon passar på i kulissane, at nokon er der utan å gje seg til kjenne samtidig som både Walter eller «Møllen» og «Lynet» er som farsfigurar for den unge og søkande Nathaniel.

Dramatikk og spenning

Så er det også ei usedvanleg kjærleikshistorie fletta inn i dette: Nathaniel treffer Agnes gjennom «Lynet» mens dei smuglar all slags varer opp og ned langs Themsen og på sideelver og kanalar, og desse skildringane av Themsen i dempa etterkrigslys er usedvanleg stemningsfulle og dekkande for den grunntonen av tåke, mørke og dimme detaljar som pregar heile romanen.

Det storpolitiske bakteppet med spionasje og kontraspionasje, kald krig og aksjonar i Italia og på Balkan gir dessutan dramatikk og spenning i jakta på ei sanning som stadig glir unna og kanskje aldri vil framstå i alle dataljar og nyansar, berre som skuggar i dempa belysning bak fortrekte gardiner.

Michal Ondaatje (f. 1943 i Sri Lanka) er frå før berømt for Den engelske pasienten (1992), som han fekk Booker-prisen for. Filmversjonen frå 1996 gav ni Oskar-prisar. Han er ein av dei fremste nolevande engelskspråklege forfattarane, busett i Canada. Om han skulle få Nobelprisen, vil det vere fullt fortent.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Michael Ondaatje:

Krigslys

Omsett av Ingrid Haug
Aschehoug

Av og til dukkar det opp noko du rett og slett blir fjetra av, noko som fengslar deg på ein måte som lyser opp og legg i skugge, plantar tvil og hentar fram ei sanning som like gjerne er ei kalkulert løgn om ein oppvekst i tidleg etterkrigstid i London og Suffolk nordaust for hovudstaden. Eg snakkar om Michael Ondaatjes siste roman, nyleg utgitt på norsk i solid omsetjing ved Ingrid Haug.

To søsken i tenåra blir forlatne av foreldra og overgitt til ein leigebuar med ein nokså eksentrisk omgangskrets. Det er 1945, krigen er over, det sivile livet vender tilbake, men foreldra er borte, og når dei spør, får dei aldri svar. Dette forsvinningsmysteriet blir omdreiingspunktet i romanen, og ein forstår etter kvart at foreldra, i alle fall mora Rose, er knytt til britisk etterretning slik også leigebuaren Walter er det og heile denne kretsen som opererer med dekknamn, falske identitetar og skjulte agendaer.

Identitet og minne

Denne koplinga til agent- og spionromanen er meisterleg integrert i ein roman som eigentleg handlar om identitet og minne, for forteljaren Nathaniel skriv om mora i ettertid, i 1959, mens han arbeider i etterretningtenesta sitt arkiv, og her finn han delvis svar på ting mora aldri snakka om etter at ho vende tilbake til familien og før ho blei drepen av agentar av ukjent opphav.

Krigslys er ein roman med mange kvalitetar og nyansar, magisk og gjennomlyst på same tid, poetisk og presis, der djupe personskildringar stråler i eit overlys av psykologisk innsikt og teft for kven som passar på kven, utan at nokon veit eller heilt forstår kva som skjuler seg bak dei grepa som blir tatt for å beskytte dei to tenåringane. For ein forstår etter kvart at nokon passar på i kulissane, at nokon er der utan å gje seg til kjenne samtidig som både Walter eller «Møllen» og «Lynet» er som farsfigurar for den unge og søkande Nathaniel.

Dramatikk og spenning

Så er det også ei usedvanleg kjærleikshistorie fletta inn i dette: Nathaniel treffer Agnes gjennom «Lynet» mens dei smuglar all slags varer opp og ned langs Themsen og på sideelver og kanalar, og desse skildringane av Themsen i dempa etterkrigslys er usedvanleg stemningsfulle og dekkande for den grunntonen av tåke, mørke og dimme detaljar som pregar heile romanen.

Det storpolitiske bakteppet med spionasje og kontraspionasje, kald krig og aksjonar i Italia og på Balkan gir dessutan dramatikk og spenning i jakta på ei sanning som stadig glir unna og kanskje aldri vil framstå i alle dataljar og nyansar, berre som skuggar i dempa belysning bak fortrekte gardiner.

Michal Ondaatje (f. 1943 i Sri Lanka) er frå før berømt for Den engelske pasienten (1992), som han fekk Booker-prisen for. Filmversjonen frå 1996 gav ni Oskar-prisar. Han er ein av dei fremste nolevande engelskspråklege forfattarane, busett i Canada. Om han skulle få Nobelprisen, vil det vere fullt fortent.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Krigslys er ein roman med mange kvalitetar og nyansar.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Foto: Lina Hindrum

BokMeldingar
Ingvild Bræin

Fadesar og fasadar

Roboten blir til mens vi ror.

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek  Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Foto: Ole Martin Wold / NTB

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

I rykk og napp

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis