JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Ei fortetta og gripande historie

Gaute Heivoll gjer det usynlege høyrleg i romanen Dine ord.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Gaute Heivoll har vunne ei rekkje prisar sidan debuten i 2002.

Gaute Heivoll har vunne ei rekkje prisar sidan debuten i 2002.

Foto: Paal Audestad

Gaute Heivoll har vunne ei rekkje prisar sidan debuten i 2002.

Gaute Heivoll har vunne ei rekkje prisar sidan debuten i 2002.

Foto: Paal Audestad

3700
20220930
3700
20220930

Roman

Gaute Heivoll:

Dine ord

Tiden

«Når ein blind leier ein blind, fell dei begge i grøfta», heiter det i Matteus 15,14. I Gaute Heivolls roman Dine ord er dette både sant og usant. Den mannlege hovudpersonen er blind, men har tidlegare skrive tolv bøker, med assistanse frå kona Terese. No er Terese parkert på sidelinja, forfattaren har leigd seg ein gammal gard og hyrer ein ung sekretær for å stå for nedskrivinga av det siste prosjektet hans. Gjennom dette arbeidet skal dei begge sjå ting i eit nytt lys, og sløkke for andre syn.

Lysande og brent

Nabokona Ågot eig garden. Ho hjelper til med matlaging, vedhogst og anna som forfattaren ikkje greier like godt sjølv. Elles greier han seg ganske bra sjølv, han steller òg med kyrne og hesten på garden. Men noko rikt liv ser han ikkje ut til å ha, anna enn i diktinga. Gjennom klesstilen til personane, den gamle skrivemaskina, grammofonspelaren og det at det berre er Ågot som har installert telefon, forstår vi at vi ikkje er i dagens landskap, men tilbake i tid.

Forteljinga som skal skrivast ned, handlar om ein stolen kikkert frå linjeskipet «Ingermannland», men innhaldet i denne er i romanen mindre viktig enn reisa nedskrivinga tar personane med på. Samstundes er det ikkje uvesentleg at ho krinsar om ei innretning som får folk til å sjå betre, eller at skipet assosierer til eit ingenmannsland.

Sekretæren opplever stadig meir det lysande i mannens forteljekunst, samstundes som ho på slutten av ei økt kan få beskjed om å kaste dagens arbeid i peisen. Han seier at for å fortelje, må ein kunne forsvinne; forteljinga oppstår i mørket, i det ufortalde, og ho ser etter kvart samanhengen mellom det å ikkje kunne forsvinne nok og resultata som hamnar i peisen.

Her kan ein få assosiasjonar til Terje Holtet Larsens forfattarskap, som rett som det er, set forsvinninga som føresetnad for eksistensen, for eksempel i boka Fra et mislykket forsvinningsnummer (2004).

Sekretæren har si eiga livshistorie, der ho heller kanskje ikkje har «forsvunne nok» til å kunne stake seg ut ein ny kurs, ei ny forteljing. Det synlege/usynlege er ein berebjelke og eit tilbakevendande spørsmål i romanen («hun så ting hun tidligere ikke hadde lagt merke til, som før hadde vært synlig, men likevel skjult for henne»).

Finslipt konsept

Gaute Heivoll skriv fram samspelet mellom desse to med stor presisjon og lytteevne. Han har også tidlegare lagt hendingane i mange av romanane og novellene sine til Sørlandet, til bygda, til ei tid før vår, og eldmotivet som vi kjenner frå blant anna Før jegbrenner ned (2010), filmatisert med tittelen Pyromanen (2016), kjem igjen i årets roman.

Han finsliper språket og motiva sine, og sjølv om han også tidlegare har undersøkt forteljingas kraft og historiske tyding, som i Himmelarkivet (2008), er dette ei litterær forsking i sjølve grobotnen for kunsten: Kva er føresetnadene for skriving, for skaping? Kva skal til for å ønske å behalde det ein skaper (kva tid er ting «ferdige»), og i kva grad formar omstenda i livet oppfatninga av nettopp dette?

Historia om forfattaren og sekretæren er ikkje nokon utfyllande biografi om nokon av dei. I staden får vi eit utsnitt av ein situasjon, der fortid og notid blir vovne inn og får vekt. Det er ei indre forteljing, ikkje ei ytre framstilling. Gaute Heivoll lukkast i å skape ei fortetta, gripande historie om ein periode og ei oppgåve som to personar ei viss tid i livet delte, og korleis det har sett dei på nye spor.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Gaute Heivoll:

Dine ord

Tiden

«Når ein blind leier ein blind, fell dei begge i grøfta», heiter det i Matteus 15,14. I Gaute Heivolls roman Dine ord er dette både sant og usant. Den mannlege hovudpersonen er blind, men har tidlegare skrive tolv bøker, med assistanse frå kona Terese. No er Terese parkert på sidelinja, forfattaren har leigd seg ein gammal gard og hyrer ein ung sekretær for å stå for nedskrivinga av det siste prosjektet hans. Gjennom dette arbeidet skal dei begge sjå ting i eit nytt lys, og sløkke for andre syn.

Lysande og brent

Nabokona Ågot eig garden. Ho hjelper til med matlaging, vedhogst og anna som forfattaren ikkje greier like godt sjølv. Elles greier han seg ganske bra sjølv, han steller òg med kyrne og hesten på garden. Men noko rikt liv ser han ikkje ut til å ha, anna enn i diktinga. Gjennom klesstilen til personane, den gamle skrivemaskina, grammofonspelaren og det at det berre er Ågot som har installert telefon, forstår vi at vi ikkje er i dagens landskap, men tilbake i tid.

Forteljinga som skal skrivast ned, handlar om ein stolen kikkert frå linjeskipet «Ingermannland», men innhaldet i denne er i romanen mindre viktig enn reisa nedskrivinga tar personane med på. Samstundes er det ikkje uvesentleg at ho krinsar om ei innretning som får folk til å sjå betre, eller at skipet assosierer til eit ingenmannsland.

Sekretæren opplever stadig meir det lysande i mannens forteljekunst, samstundes som ho på slutten av ei økt kan få beskjed om å kaste dagens arbeid i peisen. Han seier at for å fortelje, må ein kunne forsvinne; forteljinga oppstår i mørket, i det ufortalde, og ho ser etter kvart samanhengen mellom det å ikkje kunne forsvinne nok og resultata som hamnar i peisen.

Her kan ein få assosiasjonar til Terje Holtet Larsens forfattarskap, som rett som det er, set forsvinninga som føresetnad for eksistensen, for eksempel i boka Fra et mislykket forsvinningsnummer (2004).

Sekretæren har si eiga livshistorie, der ho heller kanskje ikkje har «forsvunne nok» til å kunne stake seg ut ein ny kurs, ei ny forteljing. Det synlege/usynlege er ein berebjelke og eit tilbakevendande spørsmål i romanen («hun så ting hun tidligere ikke hadde lagt merke til, som før hadde vært synlig, men likevel skjult for henne»).

Finslipt konsept

Gaute Heivoll skriv fram samspelet mellom desse to med stor presisjon og lytteevne. Han har også tidlegare lagt hendingane i mange av romanane og novellene sine til Sørlandet, til bygda, til ei tid før vår, og eldmotivet som vi kjenner frå blant anna Før jegbrenner ned (2010), filmatisert med tittelen Pyromanen (2016), kjem igjen i årets roman.

Han finsliper språket og motiva sine, og sjølv om han også tidlegare har undersøkt forteljingas kraft og historiske tyding, som i Himmelarkivet (2008), er dette ei litterær forsking i sjølve grobotnen for kunsten: Kva er føresetnadene for skriving, for skaping? Kva skal til for å ønske å behalde det ein skaper (kva tid er ting «ferdige»), og i kva grad formar omstenda i livet oppfatninga av nettopp dette?

Historia om forfattaren og sekretæren er ikkje nokon utfyllande biografi om nokon av dei. I staden får vi eit utsnitt av ein situasjon, der fortid og notid blir vovne inn og får vekt. Det er ei indre forteljing, ikkje ei ytre framstilling. Gaute Heivoll lukkast i å skape ei fortetta, gripande historie om ein periode og ei oppgåve som to personar ei viss tid i livet delte, og korleis det har sett dei på nye spor.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Gaute Heivoll lukkast i å skape ei fortetta og gripande historie.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Anatolij Potij er ein eksperimenterande amatørgartnar. Takk vere han er det no mogleg for ukrainarar å dyrke bananar i eigen heim.

Anatolij Potij er ein eksperimenterande amatørgartnar. Takk vere han er det no mogleg for ukrainarar å dyrke bananar i eigen heim.

Foto: rubryka.com

KrigSamfunn

Bananane som overlevde

I krig og okkupasjon kan både folk og vekstar vise seg uventa motstandsdyktige.

Andrej Kurkov
Anatolij Potij er ein eksperimenterande amatørgartnar. Takk vere han er det no mogleg for ukrainarar å dyrke bananar i eigen heim.

Anatolij Potij er ein eksperimenterande amatørgartnar. Takk vere han er det no mogleg for ukrainarar å dyrke bananar i eigen heim.

Foto: rubryka.com

KrigSamfunn

Bananane som overlevde

I krig og okkupasjon kan både folk og vekstar vise seg uventa motstandsdyktige.

Andrej Kurkov
Selv med økende immunitet i befolkningen, viser tilgjengelige, men altfor sparsomme data at sars-cov-2-viruset fortsetter å belaste vårt samfunn, skriver Gunhild Alvik Nyborg.

Selv med økende immunitet i befolkningen, viser tilgjengelige, men altfor sparsomme data at sars-cov-2-viruset fortsetter å belaste vårt samfunn, skriver Gunhild Alvik Nyborg.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Ordskifte
Gunhild AlvikNyborg

Svar til Preben Aavitsland

Å gjennomgående underkjenne seriøse, konsistente forskningsresultater er vitenskapsfornektelse.

Den andre boka i septologien til Asta Olivia Nordenhof er no komen på norsk.

Den andre boka i septologien til Asta Olivia Nordenhof er no komen på norsk.

Foto: Albert Madsen

LitteraturKultur
Jan H. Landro

Kapital, kjærleik og Scandinavian Star

Asta Olivia Nordenhof held på med ein dyster romanserie om dødsbrannen på «Scandinavian Star». Ho vil likevel ikkje gi opp vona om at dagens verdsorden kan endrast til noko betre.

Judith Butler er filosof og ein frontfigur innanfor kjønnsteori.

Judith Butler er filosof og ein frontfigur innanfor kjønnsteori.

Foto: Thomas Lohnes / NTB

IntervjuSamfunn
Ida Lødemel Tvedt

Paven midt imot

Alle lèt til å misforstå kvarandre i kjønnsdebatten. Judith Butler blir både dyrka og demonisert av folk som ikkje har lese eit ord av bøkene hen skriv.

Villreinbestanden i Noreg i dag er på rundt 25.000 dyr vinterstid. Sidan 2021 har villreinen vore klassifisert som nær truga på den norske raudlista.

Villreinbestanden i Noreg i dag er på rundt 25.000 dyr vinterstid. Sidan 2021 har villreinen vore klassifisert som nær truga på den norske raudlista.

Foto: Paul Kleiven / NTB

Kommentar

Villrein i eit villnis

Stortingsmeldinga om villrein er ikkje til å verte særleg klok av.

Eva Aalberg Undheim
Villreinbestanden i Noreg i dag er på rundt 25.000 dyr vinterstid. Sidan 2021 har villreinen vore klassifisert som nær truga på den norske raudlista.

Villreinbestanden i Noreg i dag er på rundt 25.000 dyr vinterstid. Sidan 2021 har villreinen vore klassifisert som nær truga på den norske raudlista.

Foto: Paul Kleiven / NTB

Kommentar

Villrein i eit villnis

Stortingsmeldinga om villrein er ikkje til å verte særleg klok av.

Eva Aalberg Undheim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis