JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kultur

Folkemusikar og fiolinist Sarah-Jane Summers frå Inverness har utforska lyd, ulyd, norrønt og scots på plata VIRR.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Folkemusikar Sarah-Jane Summers har vore busett i Noreg i sju år, her ute i favorittvêret.

Folkemusikar Sarah-Jane Summers har vore busett i Noreg i sju år, her ute i favorittvêret.

Foto: Mone Celin Skrede

Folkemusikar Sarah-Jane Summers har vore busett i Noreg i sju år, her ute i favorittvêret.

Folkemusikar Sarah-Jane Summers har vore busett i Noreg i sju år, her ute i favorittvêret.

Foto: Mone Celin Skrede

3454
20170915
3454
20170915

Då Sarah-Jane Summers var ni år, la mora den første fela i armane hennar. Ho byrja ta timar hos Donald Riddell, riddar av kommandørordenen for det britiske imperiet, felemakar og bauta innan skotsk tradisjonsmusikk. Han hadde sjølv lært skotsk felekunst av ein slektning av Summers, og var glad for å få gje attende. Då han døydde, tok Summers over timar for han, berre 15 år gammal.

– Du kan ikkje lære deg å spele slow air før du har gått i gravferd til nokon du er glad i, sa han til meg. Han var i 80-åra, og eg var berre 12 år, men han var den første mannen utanfor familien eg vart glad i. Eg trur eg visste at det vart gravferda hans eg måtte gå i, seier Summers.

Banda til Noreg vart til mange år før ho var fødd. Under den kalde krigen budde mor hennar, ein nordskotsk skiinstruktør, i Honningsvåg. Ein helgekveld trefte ho ein engelskmann som til dagleg arbeidde på Nordkapp. Og då dotter deira vaks opp, vart ho introdusert for norsk musikk i bilen til mora. Summers lærte å spele sekkepipe på skulen, men var bergteken av feleinstrumentet. Ho har no suksess saman med mannen Juhani Silvola, og har bidrege til musikk med norske Highasakite, Ingebjørg Longvik Reinholdt og Ingrid Håvik.

– Mor mi bestemte seg for å reise til Telemark og lære folkedans i 2005, og trefte ein spelemann der. Han sende henne heim med ei hardingfele til meg, og eg fekk reise til Porsgrunn for å lære. Eg reiste seinare på Haukeliseterfestivalen for å spele, og møtte mannen min der. Denne historia er prega av ein finne, ein skotte og ei hardingfele. Eg drøymde alt om å studere musikk og hardingfele i Noreg. Men, du veit, «one has a life».

– Men det vart finnen, skotten og fela?

– Ja, og eg søkte meg inn på eit masterstudium ved Musikkhøgskolen i Oslo. Eg var 32 år, og dei ville ikkje ta meg inn. Eg hadde juristutdanning med gælisk, for det var ikkje mogleg for meg å studere musikk i Skottland den gongen. «Dette er diskriminering», sa eg, dei kunne då ikkje nekte meg å lære. Dei tok meg inn, og eg fekk timar hos Niels Økland og Håkon Høgemo. Gjennom å lære norsk musikktradisjon, har eg kome nærare min eigen.

– Du har nytta ord for vêr som låttitlar, men mange av dei er melodilause. Er det berre lyd?

– All lyd er vakker. Virr tyder energi, og det var improvisasjon til desse orda som var konseptet. Når du lærer å spele fele, vil læraren øve bort ulydane. Den runde vakre lyden er trygg. Eg ville eksperimentere med det harde og uslipte mot det vakre og trygge. Lydbiletet er som vêret; du får ikkje berre sol. Orda er frå Shetland, Orknøyane og Skottland og frå norrønt. Eg har nytta éin teknikk per låt. På den første låten slår eg på fela med baksida av bogen, ikkje med håra. I ein annen har eg slakka g-strengen kraftig. Ei veninne spurde meg om korleis eg greidde å få bratsjen min til å låte som ein didgeridoo, seier Summers og ler.

– Var du redd publikum ikkje skulle akseptere musikken?

– Det er som å spørje om eg var redd at folk ikkje skulle akseptere meg. Livet handlar om å vere ekte, òg mot seg sjølv. Det er greitt om folk ikkje kan akseptere det. Eg har tru på at eg treffer ein nerve hos nokon. Eg leitte etter noko som var mindre avgrensa enn den tradisjonelle folkemusikken, sjølv om eg er svært glad i den òg. Alt passar ikkje inn i 4-, 8-, og 16-dels takt.

mone@dagogtid.no

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Då Sarah-Jane Summers var ni år, la mora den første fela i armane hennar. Ho byrja ta timar hos Donald Riddell, riddar av kommandørordenen for det britiske imperiet, felemakar og bauta innan skotsk tradisjonsmusikk. Han hadde sjølv lært skotsk felekunst av ein slektning av Summers, og var glad for å få gje attende. Då han døydde, tok Summers over timar for han, berre 15 år gammal.

– Du kan ikkje lære deg å spele slow air før du har gått i gravferd til nokon du er glad i, sa han til meg. Han var i 80-åra, og eg var berre 12 år, men han var den første mannen utanfor familien eg vart glad i. Eg trur eg visste at det vart gravferda hans eg måtte gå i, seier Summers.

Banda til Noreg vart til mange år før ho var fødd. Under den kalde krigen budde mor hennar, ein nordskotsk skiinstruktør, i Honningsvåg. Ein helgekveld trefte ho ein engelskmann som til dagleg arbeidde på Nordkapp. Og då dotter deira vaks opp, vart ho introdusert for norsk musikk i bilen til mora. Summers lærte å spele sekkepipe på skulen, men var bergteken av feleinstrumentet. Ho har no suksess saman med mannen Juhani Silvola, og har bidrege til musikk med norske Highasakite, Ingebjørg Longvik Reinholdt og Ingrid Håvik.

– Mor mi bestemte seg for å reise til Telemark og lære folkedans i 2005, og trefte ein spelemann der. Han sende henne heim med ei hardingfele til meg, og eg fekk reise til Porsgrunn for å lære. Eg reiste seinare på Haukeliseterfestivalen for å spele, og møtte mannen min der. Denne historia er prega av ein finne, ein skotte og ei hardingfele. Eg drøymde alt om å studere musikk og hardingfele i Noreg. Men, du veit, «one has a life».

– Men det vart finnen, skotten og fela?

– Ja, og eg søkte meg inn på eit masterstudium ved Musikkhøgskolen i Oslo. Eg var 32 år, og dei ville ikkje ta meg inn. Eg hadde juristutdanning med gælisk, for det var ikkje mogleg for meg å studere musikk i Skottland den gongen. «Dette er diskriminering», sa eg, dei kunne då ikkje nekte meg å lære. Dei tok meg inn, og eg fekk timar hos Niels Økland og Håkon Høgemo. Gjennom å lære norsk musikktradisjon, har eg kome nærare min eigen.

– Du har nytta ord for vêr som låttitlar, men mange av dei er melodilause. Er det berre lyd?

– All lyd er vakker. Virr tyder energi, og det var improvisasjon til desse orda som var konseptet. Når du lærer å spele fele, vil læraren øve bort ulydane. Den runde vakre lyden er trygg. Eg ville eksperimentere med det harde og uslipte mot det vakre og trygge. Lydbiletet er som vêret; du får ikkje berre sol. Orda er frå Shetland, Orknøyane og Skottland og frå norrønt. Eg har nytta éin teknikk per låt. På den første låten slår eg på fela med baksida av bogen, ikkje med håra. I ein annen har eg slakka g-strengen kraftig. Ei veninne spurde meg om korleis eg greidde å få bratsjen min til å låte som ein didgeridoo, seier Summers og ler.

– Var du redd publikum ikkje skulle akseptere musikken?

– Det er som å spørje om eg var redd at folk ikkje skulle akseptere meg. Livet handlar om å vere ekte, òg mot seg sjølv. Det er greitt om folk ikkje kan akseptere det. Eg har tru på at eg treffer ein nerve hos nokon. Eg leitte etter noko som var mindre avgrensa enn den tradisjonelle folkemusikken, sjølv om eg er svært glad i den òg. Alt passar ikkje inn i 4-, 8-, og 16-dels takt.

mone@dagogtid.no

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Foto: Lina Hindrum

BokMeldingar
Ingvild Bræin

Fadesar og fasadar

Roboten blir til mens vi ror.

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek  Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Foto: Ole Martin Wold / NTB

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

I rykk og napp

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis