Musikkommentar
Ei førtiårskrise ein både kan ta og kjenne på
På årsdagen til «Take On Me» er den reelle førtiårskrisa for norsk musikk at me aldri kjem til å oppleve noko slikt igjen.
Det var a-ha som vann Spellemannprisen i 1985.
Foto: Knut Nedrås NTB / NTB
Torsdag 10. oktober 1985 kunne Dagsrevyen mellom anna
fortelje at prisane steig med 1 prosent i september, at Oslo Jern og Metall
hadde protestert mot at folk utan industrierfaring fekk så mange posisjonar i
Arbeidarpartiet, og at låten «Take On Me» hadde fått det programleiaren kalla ei
oppsiktsvekkjande god plassering i USA.
Den oppsiktsvekkjande gode plasseringa var førsteplass på
Billboard Hot 100. Sjølv om listedatoen
offisielt er 19. oktober, var livet allereie endra for a-ha. Og for idéen om
kva norsk musikk kunne vere.
Nils Gunnar Lie i Dagsrevyen kunne fortelje at «Take On Me»
var nummer 14 i England, 20 i Vest-Tyskland, 7 i Kanada, 6 i Japan og 48 i
Sverige.
Nøyaktig eitt år før dette, 20. oktober 1984, hadde
programleiar Rita Westvik i det direktesende «Lørdagssirkus» med seg det ho
introduserte som «tre gutar – for det er gutar de er, ikkje sant?» spør ho.
«Så vidt me veit» parerer Magne Furuholmen. «Ja, for eg meinte – de er jo ikkje
menn», harselerer Westvik, og fortel at dette er popgruppa a-ha, som vanlegvis
held til i England, og at det er eit budsjett på 20 millionar for å lansere dei. «Det
høyrest veldig mykje ut», seier Morten Harket. «Det høyrest bra ut», seier Magne
Furuholmen.
Så spelar dei «Take On Me» i synthpop-pioneren Tony
Mansfields produksjon. Den første versjonen, som me har «fortrengt». Pål
Waaktaar-Gamst, som han heiter då, viftar med ein gitar (det er ikkje ein snev
av gitarlyd på låten). Magne Furuholmen denger hardt på synthen. Kamera elskar
allereie Morten Harket, og Morten Harket syng allereie perfekte, høge tonar.
Likevel er dette eit stykke frå det som hamna på toppen av
Billboard eitt år seinare.
Digital tilgang – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.