JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Memoarar

Eit fælsleg våpen

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
President Donald Trump då han vart intervjua av ein journalist frå nyhendebyrået Reuters.

President Donald Trump då han vart intervjua av ein journalist frå nyhendebyrået Reuters.

Foto: Carlos Barria / Reuters / NTB scanpix

President Donald Trump då han vart intervjua av ein journalist frå nyhendebyrået Reuters.

President Donald Trump då han vart intervjua av ein journalist frå nyhendebyrået Reuters.

Foto: Carlos Barria / Reuters / NTB scanpix

3487
20170505
3487
20170505

Bruk aldri ironi, sa ein vis mann til meg ein gong. Han heitte Israel Rachlin og var litauisk jøde. 14. juni 1941 vart den danskfødde kona hans, dei to borna deira og han arresterte av det sovjetiske politiet i Kaunas, der han dreiv eit hestehandelfirma – godt fagleg skodd med eksamen i økonomi frå universitetet i Leipzig. I krøtervogner vart dei frakta til Sibir, der dei budde som spesialforviste.

– Det var ingen luksus, sa han mange år seinare.

– Men om no russarane ikkje hadde arrestert oss, hadde tyskarane skote oss da dei kom til Kaunas berre nokre veker seinare. Det ville heller ikkje ha vore så bra.

Verdshistoria hadde lært Israel Rachlin å sjå med sinnsro på det som lagnaden har i bakhand.

Som spesialforviste i Sibir var dei ikkje i fengsel eller fangeleir. Men dei hadde ikkje lov til å reisa meir enn fem kilometer frå landsbyen dei fekk «tilbod» om å bu i. Dei kunne senda søknad om å få flytta til ein annan stad i Sibir. Fekk dei det, flytta dei, og så ville den same femkilometergrensa gjelda. På fleire stader, til slutt i «storbyen» Jakutsk, var Rachlin lærar i grunnskolen.

– Du kunne aldri bruka ironi, for det skjøna elevane ikkje. Dei hadde ikkje den omgangsforma i kulturen sin, sa han.

Ironi er ei livsform for sentraleuropeiske og høgkulturelle jødar, men under nye og barskare tilhøve var slikt berre til heimebruk.

Etter krigen fekk fru Rachlin greie på at familien hennar i Danmark hadde overlevd fordi dei hadde komme seg til Sverige, og ukueleg optimist som ho var, tok ho til å senda inn søknad om repatriering. Kvart år søkte ho, og kvart år kom det avslag. Men i 1956 tok den danske statsministeren opp saka med Nikita Khrusjtsjov på eit møte i Kreml. Sovjetleiaren mislikte det sterkt. Likevel, i juli 1957, fekk dei reisa til Danmark. Israel Rachlin vart lektor i framandspråk – han kunne innpå halvdusinet – og matematikk på eit gymnas på Sjælland.

Her var det atter plass for ironi. Men ironi kan vera eit fælsleg våpen, og éin variant er enda mykje verre: sjølvironi. Om du brukar det mot litt for sjølvhøgtidelege personar, kjenner dei seg så avmektige og forsvarslause at dei går heilt av skaftet. Eg har henta det opp frå verktykassa i dyst mot eit par–tre norske akademikarar; det er reint ut rå og brutal medisin. Og kvar gong har eg sakna det danske adjektivet «selvfed». Det er dei sjølvfeite som har det fælsleg vondt når sjølvironien går ut over dei. For så pass skjønar dei, og dei skjønar at det er meir enn dei kan hanskast med.

Eg kom i tankar om Rachlin og dei sjølvfeite no i helga. Donald Trump skulle ha vore med på den årlege sjølvdyrkingsfesten som dei fremste korrespondentane i Washington har den siste laurdagen i april. Der er presidenten æresgjest, og det er ei uskriven lov at han skal halda ein sjølvironisk tale. Han sa nei takk. I staden markerte han dagen med to hendingar: Ein tale til Trump-tilhengjarar i Pennsylvania, ein av dei statane han vann i, og eit intervju på fjernsyn – der han kasta ut journalisten etter å ha vorte spurd om han stod ved påstanden om at president Obama hadde avlytta den påtroppande presidenten. «Eg står ikkje ved noko», sa han. Det var ikkje sjølvironisk meint; det var saktens meir sanning i det enn i mykje anna han seier. Og så var det utakk og farvel, for ope kamera. Og utan tvil visste han at som sjølvironikar ville han vera ein elgokse på glattisen.

Om slikt går an? Ja visst. Ei stund, så.

Per Egil Hegge

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Bruk aldri ironi, sa ein vis mann til meg ein gong. Han heitte Israel Rachlin og var litauisk jøde. 14. juni 1941 vart den danskfødde kona hans, dei to borna deira og han arresterte av det sovjetiske politiet i Kaunas, der han dreiv eit hestehandelfirma – godt fagleg skodd med eksamen i økonomi frå universitetet i Leipzig. I krøtervogner vart dei frakta til Sibir, der dei budde som spesialforviste.

– Det var ingen luksus, sa han mange år seinare.

– Men om no russarane ikkje hadde arrestert oss, hadde tyskarane skote oss da dei kom til Kaunas berre nokre veker seinare. Det ville heller ikkje ha vore så bra.

Verdshistoria hadde lært Israel Rachlin å sjå med sinnsro på det som lagnaden har i bakhand.

Som spesialforviste i Sibir var dei ikkje i fengsel eller fangeleir. Men dei hadde ikkje lov til å reisa meir enn fem kilometer frå landsbyen dei fekk «tilbod» om å bu i. Dei kunne senda søknad om å få flytta til ein annan stad i Sibir. Fekk dei det, flytta dei, og så ville den same femkilometergrensa gjelda. På fleire stader, til slutt i «storbyen» Jakutsk, var Rachlin lærar i grunnskolen.

– Du kunne aldri bruka ironi, for det skjøna elevane ikkje. Dei hadde ikkje den omgangsforma i kulturen sin, sa han.

Ironi er ei livsform for sentraleuropeiske og høgkulturelle jødar, men under nye og barskare tilhøve var slikt berre til heimebruk.

Etter krigen fekk fru Rachlin greie på at familien hennar i Danmark hadde overlevd fordi dei hadde komme seg til Sverige, og ukueleg optimist som ho var, tok ho til å senda inn søknad om repatriering. Kvart år søkte ho, og kvart år kom det avslag. Men i 1956 tok den danske statsministeren opp saka med Nikita Khrusjtsjov på eit møte i Kreml. Sovjetleiaren mislikte det sterkt. Likevel, i juli 1957, fekk dei reisa til Danmark. Israel Rachlin vart lektor i framandspråk – han kunne innpå halvdusinet – og matematikk på eit gymnas på Sjælland.

Her var det atter plass for ironi. Men ironi kan vera eit fælsleg våpen, og éin variant er enda mykje verre: sjølvironi. Om du brukar det mot litt for sjølvhøgtidelege personar, kjenner dei seg så avmektige og forsvarslause at dei går heilt av skaftet. Eg har henta det opp frå verktykassa i dyst mot eit par–tre norske akademikarar; det er reint ut rå og brutal medisin. Og kvar gong har eg sakna det danske adjektivet «selvfed». Det er dei sjølvfeite som har det fælsleg vondt når sjølvironien går ut over dei. For så pass skjønar dei, og dei skjønar at det er meir enn dei kan hanskast med.

Eg kom i tankar om Rachlin og dei sjølvfeite no i helga. Donald Trump skulle ha vore med på den årlege sjølvdyrkingsfesten som dei fremste korrespondentane i Washington har den siste laurdagen i april. Der er presidenten æresgjest, og det er ei uskriven lov at han skal halda ein sjølvironisk tale. Han sa nei takk. I staden markerte han dagen med to hendingar: Ein tale til Trump-tilhengjarar i Pennsylvania, ein av dei statane han vann i, og eit intervju på fjernsyn – der han kasta ut journalisten etter å ha vorte spurd om han stod ved påstanden om at president Obama hadde avlytta den påtroppande presidenten. «Eg står ikkje ved noko», sa han. Det var ikkje sjølvironisk meint; det var saktens meir sanning i det enn i mykje anna han seier. Og så var det utakk og farvel, for ope kamera. Og utan tvil visste han at som sjølvironikar ville han vera ein elgokse på glattisen.

Om slikt går an? Ja visst. Ei stund, så.

Per Egil Hegge

«Eg står ikkje ved noko», sa han.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Ordskifte
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Ja til skule, nei til studentfabrikk

Diverre er samarbeidet mellom skulen og høgre utdanningsinstitusjonar ofte dårleg.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn
Andrej Kurkov

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis