JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Ensemblet byd på framifrå spel, men konseptet er tvilsamt i den loslitne 1980-talsklassikaren.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Skodespelarane opererer såleis bak eit lerret og spelar for to kamera, ikkje for publikum.

Skodespelarane opererer såleis bak eit lerret og spelar for to kamera, ikkje for publikum.

Foto: Øyvind Eide / Nationaltheatret

Skodespelarane opererer såleis bak eit lerret og spelar for to kamera, ikkje for publikum.

Skodespelarane opererer såleis bak eit lerret og spelar for to kamera, ikkje for publikum.

Foto: Øyvind Eide / Nationaltheatret

3293
20170519
3293
20170519

Teater

Nationaltheatret,
Amfiscene:

Kaos er nabo til Gud

av Lars Norén
Omsett av Arne Lygre
Regi: Kjersti Horn
Scenografi, kostyme/video: Sven Haraldsson
Musikk og lyd: Erik Hedin

Lars Noréns nattsvarte skodespel har synt seg gjennom fleire tiår å vere god mat for gode skodespelarar. Dramatikaren har gjort mange djupdykk i den dysfunksjonelle familiestrukturen, og Kaos er nabo til Gud er, som fleire andre Norén-stykke, nærast ei parafrasering over Eugene O’Neills Lang dags ferd mot natt. Vi møter ei sjuk mor, ein alkoholisert far og to skakkøyrde vaksne søner. Men i motsetnad til O’Neill-stykket, som faktisk har ei episk utvikling, er Norén-stykka meir som stillståande miljø- og stemningsrapportar. Her skjer det eigentleg ikkje mykje, og ferda mot natt kan bli svært lang.

Gode dialogar

Det beste og mest tidlause ved dramatikken til Norén er sjølvsagt dialogane, som alltid, i det minste stundvis, når dei vert spelte godt, vil få publikum til å kjenne seg inkludert. Det gjer dei i høg grad på Nationaltheatret denne gongen, vi trur på både smerte og temperament og fortviling frå kvartetten Terje Strømdahl, Ellen Horn, Glenn André Kada og Emil Johnsen. Det svakaste ved stykket er sjølve tids- og miljøkoloritten. Stykket skal tydelegvis gå føre seg på tidleg 60-tal, og det merkast berre altfor tydeleg at det er skrive på 80-talet. Det vert referert til svenske kjendisar frå anno dazumal, og far i huset les den tidlegare norske avisa Arbeiderbladet. Slik sett er både originalteksten og framsyninga skuld i at teateropplevinga hamnar i eit sjølvmotseiande ingenmannsland.

Drastiske val

Regissøren Kjersti Horn har gjort nokre drastiske val. Det mest forbløffande er at vi får heile framsyninga servert på to storskjermar. Skodespelarane opererer såleis bak eit lerret og spelar for to kamera, ikkje for publikum. Det er dermed i prinsippet ein film eller eit TV-teater vi får sjå. Sjølvsagt gir det oss mange intense detaljar vi ikkje kan sjå i eit vanleg teaterstykke. Men den spesielle kommunikasjonen mellom sal og scene, som faktisk er teaterets eigen unike magi, vert fullstendig borte. Vi går ikkje på teater for å sjå film.

Det andre ufattelege valet som er gjort, er Frøydis Armand i rolla som ein gamal mann. Ho illuderer sjølvsagt ikkje ein augneblink, og det bør ho ta som ein kompliment. Armand gjer sjølvsagt sitt profesjonelt beste, som vanleg, men effekten av kvinne som mann, eller mann som kvinne, fungerer berre i komisk eller satirisk teatersamanheng. Det kan hende det er tiltenkt ein komisk effekt her òg, men det må berre seiast rett ut: Eg trur aldri eg har sett eit dummare påfunn i ei seriøs teaterframsyning.

eit overgrep

Elles må det vel òg seiast at vi i Skandinavia i dag har eit meir ope og opplyst forhold til menneskelege problem som før var hysj-hysj, enn vi hadde for 35 år sidan, då Kaos er nabo til Gud vart skrive. Det gjer òg sitt til at stykket i dag kviler mykje meir på spel enn på innhald. Men kor godt dei enn spelar: Tre timar utan pause må like fullt reknast som eit overgrep mot publikum. Den slags må dei slutte med.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar og Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Teater

Nationaltheatret,
Amfiscene:

Kaos er nabo til Gud

av Lars Norén
Omsett av Arne Lygre
Regi: Kjersti Horn
Scenografi, kostyme/video: Sven Haraldsson
Musikk og lyd: Erik Hedin

Lars Noréns nattsvarte skodespel har synt seg gjennom fleire tiår å vere god mat for gode skodespelarar. Dramatikaren har gjort mange djupdykk i den dysfunksjonelle familiestrukturen, og Kaos er nabo til Gud er, som fleire andre Norén-stykke, nærast ei parafrasering over Eugene O’Neills Lang dags ferd mot natt. Vi møter ei sjuk mor, ein alkoholisert far og to skakkøyrde vaksne søner. Men i motsetnad til O’Neill-stykket, som faktisk har ei episk utvikling, er Norén-stykka meir som stillståande miljø- og stemningsrapportar. Her skjer det eigentleg ikkje mykje, og ferda mot natt kan bli svært lang.

Gode dialogar

Det beste og mest tidlause ved dramatikken til Norén er sjølvsagt dialogane, som alltid, i det minste stundvis, når dei vert spelte godt, vil få publikum til å kjenne seg inkludert. Det gjer dei i høg grad på Nationaltheatret denne gongen, vi trur på både smerte og temperament og fortviling frå kvartetten Terje Strømdahl, Ellen Horn, Glenn André Kada og Emil Johnsen. Det svakaste ved stykket er sjølve tids- og miljøkoloritten. Stykket skal tydelegvis gå føre seg på tidleg 60-tal, og det merkast berre altfor tydeleg at det er skrive på 80-talet. Det vert referert til svenske kjendisar frå anno dazumal, og far i huset les den tidlegare norske avisa Arbeiderbladet. Slik sett er både originalteksten og framsyninga skuld i at teateropplevinga hamnar i eit sjølvmotseiande ingenmannsland.

Drastiske val

Regissøren Kjersti Horn har gjort nokre drastiske val. Det mest forbløffande er at vi får heile framsyninga servert på to storskjermar. Skodespelarane opererer såleis bak eit lerret og spelar for to kamera, ikkje for publikum. Det er dermed i prinsippet ein film eller eit TV-teater vi får sjå. Sjølvsagt gir det oss mange intense detaljar vi ikkje kan sjå i eit vanleg teaterstykke. Men den spesielle kommunikasjonen mellom sal og scene, som faktisk er teaterets eigen unike magi, vert fullstendig borte. Vi går ikkje på teater for å sjå film.

Det andre ufattelege valet som er gjort, er Frøydis Armand i rolla som ein gamal mann. Ho illuderer sjølvsagt ikkje ein augneblink, og det bør ho ta som ein kompliment. Armand gjer sjølvsagt sitt profesjonelt beste, som vanleg, men effekten av kvinne som mann, eller mann som kvinne, fungerer berre i komisk eller satirisk teatersamanheng. Det kan hende det er tiltenkt ein komisk effekt her òg, men det må berre seiast rett ut: Eg trur aldri eg har sett eit dummare påfunn i ei seriøs teaterframsyning.

eit overgrep

Elles må det vel òg seiast at vi i Skandinavia i dag har eit meir ope og opplyst forhold til menneskelege problem som før var hysj-hysj, enn vi hadde for 35 år sidan, då Kaos er nabo til Gud vart skrive. Det gjer òg sitt til at stykket i dag kviler mykje meir på spel enn på innhald. Men kor godt dei enn spelar: Tre timar utan pause må like fullt reknast som eit overgrep mot publikum. Den slags må dei slutte med.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar og Dag og Tid.

Vi går ikkje på teater for å sjå film.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Ida Lødemel Tvedt
Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Ida Lødemel Tvedt
Lars Elling har skrive eit portrett av venen Stian Carstensen.

Lars Elling har skrive eit portrett av venen Stian Carstensen.

Foto: Trond A. Isaksen

BokMeldingar
Odd W. Surén

Singel og sanatorium

Lars Elling skriv sprudlande, intelligent overskotsprosa
frå sinnets undergrunn.

Oppsettingar og konsertar er ein viktig og synleg del av skolegangen på musikklinjene. Her frå Hakkebakkeskogen ved Stord vidaregåande skule.

Oppsettingar og konsertar er ein viktig og synleg del av skolegangen på musikklinjene. Her frå Hakkebakkeskogen ved Stord vidaregåande skule.

Foto: Stord vgs

MusikkKultur
Helga JohanneStørdal

Kampen om kunstfaga

Om kunstfaglege linjer ved vidaregåande skolar har livets rett, er ein årleg debatt når elevplassar og kroner skal fordelast.

Den norske fiskeflåten er mangfaldig. Her er ringnotfartøy ved kai i Egersund våren 2017.

Den norske fiskeflåten er mangfaldig. Her er ringnotfartøy ved kai i Egersund våren 2017.

Foto: Per Anders Todal

Samfunn
Per Anders Todal

Fiskar er fiskar verst

Striden om kvotemeldinga kan få Fiskarlaget til å rivne.

Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk.  I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk. I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Foto: Mattilsynet

DyrFeature

Den sure svien

I fjor vart angrep av maneter brått rekna med som ei av dei fem viktigaste årsakene til laksedauden, korleis kan noko slikt skje?

Arve Nilsen
Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk.  I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk. I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Foto: Mattilsynet

DyrFeature

Den sure svien

I fjor vart angrep av maneter brått rekna med som ei av dei fem viktigaste årsakene til laksedauden, korleis kan noko slikt skje?

Arve Nilsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis