Rom og instrument blir eitt
Erlend Apneseth oppsummerer på eiga hand.
Erlend Apneseth vender attende til formatet han debuterte i for ni år sidan.
Foto: Signe Fuglesteg Luksengard
Samtidsmusikk
Erlend Apneseth:
Nova
Erlend Apneseth, hardingfele. Hubro
Soloplata er spelt inn i Tomba Emanuelle, mausoleet til Emanuel Vigeland, i august 2020 og april 2021. Med denne innspelinga vender han attende til formatet han debuterte med på Grappa for ni år sidan med Blikkspor. Apneseth blei alt tidleg i tenåra ein del av folkemusikkmiljøet i Sunnfjord, men møtet med Nils Økland gjorde at han fekk augo opp for improvisasjonen og dei mange måtane hardingfela kunne spelast på.
Det er spanande å lytta til både Blikkspor og Nova for å få perspektiv på den kunstnarlege reisa Apneseth har vore igjennom i løpet av desse ni åra. Alt i 2013 høyrer ein kimen til den eksperimenterande og improviserande Apneseth anno 2022 (inkludert fascinasjonen for pizzicato), og så er første kuttet på Nova lydarslåtten «Ly» etter Sigurd Eldegard frå Årdal. Det syner at Apneseth langt frå har mista kontakten med tradisjonen, og er tvillaust høgdepunktet på ei plate utan musikalske nedturar.
Elles er plata ein demonstrasjon av at hardingfela er eit uvanleg sterkt soloinstrument. Ho kan fylla dei fleste rom, men mausoleet til Vigeland og hardingfela til Apneseth poengterer dette i overveldande grad. Her skal lydteknikar Fridtjof A. Lindeman ha sin del av æra saman med Stephan Meidell og Øyvind Hegg-Lunde, medprodusentane til Apneseth.
Titlane viser til hendingar og personar som har betydd noko i livet Apneseth. Platetittelen er fleirtydig. Nova er namnet på eit stjernefenomen og eit hushjørne i bestemt form. Låttitlane «Bestemor Bremen», «Palmyra» og «Til eit Astrup-bilete» gjev rom for assosiasjonar, men det er ikkje programmusikk som blir servert på Nova. Langt sterkare band knyter han til musikk frå Midtausten og Aust-Asia med låtar som «Fall» og «Speglingar», men på denne plata, som med dei fleste viktige utgjevingar, er det heilskapen som imponerer mest.
Lars Mossefinn
Lars Mossefinn er frilans journalist og fast jazzmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Samtidsmusikk
Erlend Apneseth:
Nova
Erlend Apneseth, hardingfele. Hubro
Soloplata er spelt inn i Tomba Emanuelle, mausoleet til Emanuel Vigeland, i august 2020 og april 2021. Med denne innspelinga vender han attende til formatet han debuterte med på Grappa for ni år sidan med Blikkspor. Apneseth blei alt tidleg i tenåra ein del av folkemusikkmiljøet i Sunnfjord, men møtet med Nils Økland gjorde at han fekk augo opp for improvisasjonen og dei mange måtane hardingfela kunne spelast på.
Det er spanande å lytta til både Blikkspor og Nova for å få perspektiv på den kunstnarlege reisa Apneseth har vore igjennom i løpet av desse ni åra. Alt i 2013 høyrer ein kimen til den eksperimenterande og improviserande Apneseth anno 2022 (inkludert fascinasjonen for pizzicato), og så er første kuttet på Nova lydarslåtten «Ly» etter Sigurd Eldegard frå Årdal. Det syner at Apneseth langt frå har mista kontakten med tradisjonen, og er tvillaust høgdepunktet på ei plate utan musikalske nedturar.
Elles er plata ein demonstrasjon av at hardingfela er eit uvanleg sterkt soloinstrument. Ho kan fylla dei fleste rom, men mausoleet til Vigeland og hardingfela til Apneseth poengterer dette i overveldande grad. Her skal lydteknikar Fridtjof A. Lindeman ha sin del av æra saman med Stephan Meidell og Øyvind Hegg-Lunde, medprodusentane til Apneseth.
Titlane viser til hendingar og personar som har betydd noko i livet Apneseth. Platetittelen er fleirtydig. Nova er namnet på eit stjernefenomen og eit hushjørne i bestemt form. Låttitlane «Bestemor Bremen», «Palmyra» og «Til eit Astrup-bilete» gjev rom for assosiasjonar, men det er ikkje programmusikk som blir servert på Nova. Langt sterkare band knyter han til musikk frå Midtausten og Aust-Asia med låtar som «Fall» og «Speglingar», men på denne plata, som med dei fleste viktige utgjevingar, er det heilskapen som imponerer mest.
Lars Mossefinn
Lars Mossefinn er frilans journalist og fast jazzmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Foto: Dag Aanderaa
Pyntesjuke og luksuslov
Christian Kvart ville styre pynten, krydderet og konfekten.
Miridae, ei bladtege med oval form.
Foto: via Wikimedia Commons
Levande innsikt om døyande insekt
Ein optimistisk tone råder i ei tettpakka faktabok om dystre utsikter for insekta.
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.
Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB
Pengegaloppen i ferjetoppen
Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.
Yrka med det høgste sjukefråværet er kvinnedominerte med relasjonelt arbeid og høge emosjonelle krav, skriv Lill Sverresdatter Larsen.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Langvarig overbelastning gir rekordhøyt sykefravær
«Vi har lenge drevet en dugnad for å holde skuta flytende.»
Teikning: May Linn Clement