JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Fyrsteleg jul

Korsatsane har schwung når Gardiner dirigerer Bachs julekantatar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Hyrdingane tilber Jesusbarnet. Måleri frå kring 1650 av nederlendaren Matthias Stom.

Hyrdingane tilber Jesusbarnet. Måleri frå kring 1650 av nederlendaren Matthias Stom.

Hyrdingane tilber Jesusbarnet. Måleri frå kring 1650 av nederlendaren Matthias Stom.

Hyrdingane tilber Jesusbarnet. Måleri frå kring 1650 av nederlendaren Matthias Stom.

3167
20221223
3167
20221223

Standard­innspelinga:

Johann Sebastian Bach:

Christmas Cantatas

The Monteverdi Choir; English Baroque Soloists; dir.: John Eliot Gardiner. Archiv 2000

Kantate 63, Christen, ätzet diesen Tag, er ein av dei mest storfelte kyrkjekantatane Johann Sebastian Bach (1685–1750) komponerte. Verket er mynta på fyrste juledag (kan hende den i 1714) og krev – i tillegg til blandakor, solistar og dei obligatoriske strykarane – tre oboar og heile fire trompetar og paukar.

Fire trompetar er dobbelt så mange som vanleg i slik kyrkjemusikk. Men så var det då òg ein dobbel fødselsdag som skulle markerast. Bachs arbeidsgjevar på den tid, hertug Johann Ernst IV av Sachsen-Weimar, hadde nemleg åremålsdag 25. desember. Difor var det fødselen til både ein himmelsk og ein verdsleg fyrste som skulle feirast.

Ikkje daudtid

Julekantatane på dette albumet frå 2000, der Bach-eksperten John Eliot Gardiner dirigerer The Monteverdi Choir og English Baroque Soloists, er alle storfelte, kvar på sitt vis. Men på eitt punkt skil dei seg frå typisk barokk julemusikk: Ingen av verka har såkalla pastoralar, altså rolege satsar som skal minna om musikken til hyrdingane og englane på Betlehemsmarka. Slik pastoralmusikk er kjenneteikna av ukompliserte harmoniar, voggande rytmar og instrument som obo og fløyter.

Korsatsen som opnar Christen, ätzet diesen Tag kunne ikkje vore meir annleis. Festen opnar med eit paukeslag, før trompetane og oboane tek til å tevla med fanfarane sine. Kvar gong dei har små pausar – blåsarar må jo trekkja luft – er fiolinane på pletten og fyller tomrommet med kvikke tiradar. Dette er typisk Bach. Daudtid finst ikkje i musikken hans, for kvar gong éi stemme tagnar, tek ei anna over.

Fosterhopp

Kor og orkester er det beste ved Gardiners innspeling. Solistane er ikkje alltid på same nivå. Bassen syng fint nok, men sopranen og alten har uklår diksjon, og klangen læt pressa. Men der er heldigvis nok korsatsar å kosa seg med.

Sistesatsen i Christen, ätzet diesen Tag er uvanleg avvekslingsrik, med eit kraftfullt orkesterforspel som tagnar når koret kjem inn. Måten korklangen byggjer seg opp på dynamisk gjennom ein lang crescendo, minner om det Bach seinare fekk til i sitt største kyrkjeverk, «h-mollmessa». Korsatsen som opnar kantate 64, Sehet, welch eine Liebe (komponert til tredje juledag 1723), er derimot arkaisk og alvorsam. Dette har med den strenge polyfonien å gjera, og med instrumenteringa. Tre kraftige trombonar doblar nemleg korstemmene og skaper ein vegg av lyd.

Kantate 121, Christum wir sollen loben schon (komponert til andre juledag 1724) opnar òg gamalvore, men byr i tillegg på moderne soloariar. Favoritten min er bassarien «Johannis freu­denvolles Springen». Denne strykar-akkompagnerte satsen er dansande og spretten, med utruleg lange, ubrotne tonelekkjer hjå songsolisten. Det er døyparen Johannes’ gledes­hopp på «Maria besøksdag» som her blir skildra – hoppa hans som foster i magen til mor si då den gravide jomfru Maria kom på vitjing.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Standard­innspelinga:

Johann Sebastian Bach:

Christmas Cantatas

The Monteverdi Choir; English Baroque Soloists; dir.: John Eliot Gardiner. Archiv 2000

Kantate 63, Christen, ätzet diesen Tag, er ein av dei mest storfelte kyrkjekantatane Johann Sebastian Bach (1685–1750) komponerte. Verket er mynta på fyrste juledag (kan hende den i 1714) og krev – i tillegg til blandakor, solistar og dei obligatoriske strykarane – tre oboar og heile fire trompetar og paukar.

Fire trompetar er dobbelt så mange som vanleg i slik kyrkjemusikk. Men så var det då òg ein dobbel fødselsdag som skulle markerast. Bachs arbeidsgjevar på den tid, hertug Johann Ernst IV av Sachsen-Weimar, hadde nemleg åremålsdag 25. desember. Difor var det fødselen til både ein himmelsk og ein verdsleg fyrste som skulle feirast.

Ikkje daudtid

Julekantatane på dette albumet frå 2000, der Bach-eksperten John Eliot Gardiner dirigerer The Monteverdi Choir og English Baroque Soloists, er alle storfelte, kvar på sitt vis. Men på eitt punkt skil dei seg frå typisk barokk julemusikk: Ingen av verka har såkalla pastoralar, altså rolege satsar som skal minna om musikken til hyrdingane og englane på Betlehemsmarka. Slik pastoralmusikk er kjenneteikna av ukompliserte harmoniar, voggande rytmar og instrument som obo og fløyter.

Korsatsen som opnar Christen, ätzet diesen Tag kunne ikkje vore meir annleis. Festen opnar med eit paukeslag, før trompetane og oboane tek til å tevla med fanfarane sine. Kvar gong dei har små pausar – blåsarar må jo trekkja luft – er fiolinane på pletten og fyller tomrommet med kvikke tiradar. Dette er typisk Bach. Daudtid finst ikkje i musikken hans, for kvar gong éi stemme tagnar, tek ei anna over.

Fosterhopp

Kor og orkester er det beste ved Gardiners innspeling. Solistane er ikkje alltid på same nivå. Bassen syng fint nok, men sopranen og alten har uklår diksjon, og klangen læt pressa. Men der er heldigvis nok korsatsar å kosa seg med.

Sistesatsen i Christen, ätzet diesen Tag er uvanleg avvekslingsrik, med eit kraftfullt orkesterforspel som tagnar når koret kjem inn. Måten korklangen byggjer seg opp på dynamisk gjennom ein lang crescendo, minner om det Bach seinare fekk til i sitt største kyrkjeverk, «h-mollmessa». Korsatsen som opnar kantate 64, Sehet, welch eine Liebe (komponert til tredje juledag 1723), er derimot arkaisk og alvorsam. Dette har med den strenge polyfonien å gjera, og med instrumenteringa. Tre kraftige trombonar doblar nemleg korstemmene og skaper ein vegg av lyd.

Kantate 121, Christum wir sollen loben schon (komponert til andre juledag 1724) opnar òg gamalvore, men byr i tillegg på moderne soloariar. Favoritten min er bassarien «Johannis freu­denvolles Springen». Denne strykar-akkompagnerte satsen er dansande og spretten, med utruleg lange, ubrotne tonelekkjer hjå songsolisten. Det er døyparen Johannes’ gledes­hopp på «Maria besøksdag» som her blir skildra – hoppa hans som foster i magen til mor si då den gravide jomfru Maria kom på vitjing.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov
Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis