Kvar vart det av venleiken?
Det digre kraniet er del av installasjonen «Mass» av Ron Mueck, stilt ut ved National Gallery of Victoria i Melbourne i 2017. I bakgrunnen skimtar vi eit måleri av den italienske målaren Tiepolo (1743–44).
Gjennom fleire hundreår har kunst handla om venleik. «Venleik er sanning, og sanninga er ven», sa den britiske poeten John Keats i 1820. Hadde han levd i dag, ville han truleg ikkje tenkt på den måten. Kan hende ville han vore samd med tenkaren Theodor Adorno i at det rett og slett er barbarisk å skrive dikt etter Auschwitz. Vår tids kunst skuggar unna venleiken i kunsten. Det er noko som høyrer fortida til.
Dei som dristar seg til å skape noko fagert i dag, utan i det minste å maskere verket med satire, vert fort putta i bås med hobbymålarar og kitschkunstnarar. Venleiken er ein av dei ideane som gjennom dei siste vel hundre åra sakte, men sikkert har mista status i kunsten.
Kvifor er det slik? Mange viser til gruelege verdskrigar og utviklinga av altutslettande våpen. Fleire landskap, plantar og dyreartar er i dag berre å sjå i måleria, utanfor lerretsflata er dei utrydda. Har venleiken slokna saman med framtidshåpet? Tidlegare var venleik noko som førte mennesket nærare det guddommelege. Men no er også Gud vekke.
Venleiken vert snarare behandla ironisk og med djup skepsis i kunsten. Vi har endåtil skapt kunstige intelligensar som er i ferd med å konkurrere med menneska også når det gjeld å skape kunst. For nokre dagar sidan vart eit måleri laga av ein algoritme selt for overraskande høg pris på det verdskjende auksjonshuset Christie’s i London.
Her rissar eg opp ein særs misantropisk visjon av framtida.
Ein bør heller snu det på hovudet: Vi treng venleiken meir enn nokon gong, vi treng noko å leve på. Vi skal ikkje gå attende til eldre, tradisjonelle framstillingar av venleik, eller noko som berre er til behag for tilskodarane, men kunsten kan vel finne fram til, nok ein gong, eit nytt menneskeskapt utrykk for venleik som er aktuelt for vår tid.
Eva Furseth
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Gjennom fleire hundreår har kunst handla om venleik. «Venleik er sanning, og sanninga er ven», sa den britiske poeten John Keats i 1820. Hadde han levd i dag, ville han truleg ikkje tenkt på den måten. Kan hende ville han vore samd med tenkaren Theodor Adorno i at det rett og slett er barbarisk å skrive dikt etter Auschwitz. Vår tids kunst skuggar unna venleiken i kunsten. Det er noko som høyrer fortida til.
Dei som dristar seg til å skape noko fagert i dag, utan i det minste å maskere verket med satire, vert fort putta i bås med hobbymålarar og kitschkunstnarar. Venleiken er ein av dei ideane som gjennom dei siste vel hundre åra sakte, men sikkert har mista status i kunsten.
Kvifor er det slik? Mange viser til gruelege verdskrigar og utviklinga av altutslettande våpen. Fleire landskap, plantar og dyreartar er i dag berre å sjå i måleria, utanfor lerretsflata er dei utrydda. Har venleiken slokna saman med framtidshåpet? Tidlegare var venleik noko som førte mennesket nærare det guddommelege. Men no er også Gud vekke.
Venleiken vert snarare behandla ironisk og med djup skepsis i kunsten. Vi har endåtil skapt kunstige intelligensar som er i ferd med å konkurrere med menneska også når det gjeld å skape kunst. For nokre dagar sidan vart eit måleri laga av ein algoritme selt for overraskande høg pris på det verdskjende auksjonshuset Christie’s i London.
Her rissar eg opp ein særs misantropisk visjon av framtida.
Ein bør heller snu det på hovudet: Vi treng venleiken meir enn nokon gong, vi treng noko å leve på. Vi skal ikkje gå attende til eldre, tradisjonelle framstillingar av venleik, eller noko som berre er til behag for tilskodarane, men kunsten kan vel finne fram til, nok ein gong, eit nytt menneskeskapt utrykk for venleik som er aktuelt for vår tid.
Eva Furseth
Fleire artiklar
Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.
Foto: Lina Hindrum
Fadesar og fasadar
Roboten blir til mens vi ror.
Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).
Foto: Ole Martin Wold / NTB
I rykk og napp
Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.
Foto: Wildside
Roma – ein lukka by
Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.
Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Ja til skule, nei til studentfabrikk
Diverre er samarbeidet mellom skulen og høgre utdanningsinstitusjonar ofte dårleg.
Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.
Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB
Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger
Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.