Kvar vart det av venleiken?
Det digre kraniet er del av installasjonen «Mass» av Ron Mueck, stilt ut ved National Gallery of Victoria i Melbourne i 2017. I bakgrunnen skimtar vi eit måleri av den italienske målaren Tiepolo (1743–44).
Gjennom fleire hundreår har kunst handla om venleik. «Venleik er sanning, og sanninga er ven», sa den britiske poeten John Keats i 1820. Hadde han levd i dag, ville han truleg ikkje tenkt på den måten. Kan hende ville han vore samd med tenkaren Theodor Adorno i at det rett og slett er barbarisk å skrive dikt etter Auschwitz. Vår tids kunst skuggar unna venleiken i kunsten. Det er noko som høyrer fortida til.
Dei som dristar seg til å skape noko fagert i dag, utan i det minste å maskere verket med satire, vert fort putta i bås med hobbymålarar og kitschkunstnarar. Venleiken er ein av dei ideane som gjennom dei siste vel hundre åra sakte, men sikkert har mista status i kunsten.
Kvifor er det slik? Mange viser til gruelege verdskrigar og utviklinga av altutslettande våpen. Fleire landskap, plantar og dyreartar er i dag berre å sjå i måleria, utanfor lerretsflata er dei utrydda. Har venleiken slokna saman med framtidshåpet? Tidlegare var venleik noko som førte mennesket nærare det guddommelege. Men no er også Gud vekke.
Venleiken vert snarare behandla ironisk og med djup skepsis i kunsten. Vi har endåtil skapt kunstige intelligensar som er i ferd med å konkurrere med menneska også når det gjeld å skape kunst. For nokre dagar sidan vart eit måleri laga av ein algoritme selt for overraskande høg pris på det verdskjende auksjonshuset Christie’s i London.
Her rissar eg opp ein særs misantropisk visjon av framtida.
Ein bør heller snu det på hovudet: Vi treng venleiken meir enn nokon gong, vi treng noko å leve på. Vi skal ikkje gå attende til eldre, tradisjonelle framstillingar av venleik, eller noko som berre er til behag for tilskodarane, men kunsten kan vel finne fram til, nok ein gong, eit nytt menneskeskapt utrykk for venleik som er aktuelt for vår tid.
Eva Furseth
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Gjennom fleire hundreår har kunst handla om venleik. «Venleik er sanning, og sanninga er ven», sa den britiske poeten John Keats i 1820. Hadde han levd i dag, ville han truleg ikkje tenkt på den måten. Kan hende ville han vore samd med tenkaren Theodor Adorno i at det rett og slett er barbarisk å skrive dikt etter Auschwitz. Vår tids kunst skuggar unna venleiken i kunsten. Det er noko som høyrer fortida til.
Dei som dristar seg til å skape noko fagert i dag, utan i det minste å maskere verket med satire, vert fort putta i bås med hobbymålarar og kitschkunstnarar. Venleiken er ein av dei ideane som gjennom dei siste vel hundre åra sakte, men sikkert har mista status i kunsten.
Kvifor er det slik? Mange viser til gruelege verdskrigar og utviklinga av altutslettande våpen. Fleire landskap, plantar og dyreartar er i dag berre å sjå i måleria, utanfor lerretsflata er dei utrydda. Har venleiken slokna saman med framtidshåpet? Tidlegare var venleik noko som førte mennesket nærare det guddommelege. Men no er også Gud vekke.
Venleiken vert snarare behandla ironisk og med djup skepsis i kunsten. Vi har endåtil skapt kunstige intelligensar som er i ferd med å konkurrere med menneska også når det gjeld å skape kunst. For nokre dagar sidan vart eit måleri laga av ein algoritme selt for overraskande høg pris på det verdskjende auksjonshuset Christie’s i London.
Her rissar eg opp ein særs misantropisk visjon av framtida.
Ein bør heller snu det på hovudet: Vi treng venleiken meir enn nokon gong, vi treng noko å leve på. Vi skal ikkje gå attende til eldre, tradisjonelle framstillingar av venleik, eller noko som berre er til behag for tilskodarane, men kunsten kan vel finne fram til, nok ein gong, eit nytt menneskeskapt utrykk for venleik som er aktuelt for vår tid.
Eva Furseth
Fleire artiklar
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.
Alle foto: Håvard Rem
Det blonde reservatet
PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.
Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.
Ein lang marsj mot idiotveldet
NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.
VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.
Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB
Politikk i grenseland
Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.
Eldspåsetting og steinkasting i Ramels veg i Rosengård i Malmö. Ivar Hippe har intervjua innbyggarar i utsette bydelar i Vest-Sverige.
Foto: Johan Nilsson / TT / AP / NTB
– Det kjem til å bli stygt
Ivar Hippe fekk lyst til å sjå nærmare på dei svenske tilstandane. Etter tre års arbeid er Sverige 2024: Beretninger om et land i krise her. Staten må ta styring, seier han.
Yrka med det høgste sjukefråværet er kvinnedominerte med relasjonelt arbeid og høge emosjonelle krav, skriv Lill Sverresdatter Larsen.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Langvarig overbelastning gir rekordhøyt sykefravær
«Vi har lenge drevet en dugnad for å holde skuta flytende.»