JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Kvar vart det av venleiken?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Det digre kraniet er del av installasjonen «Mass» av Ron Mueck, stilt ut ved National Gallery of Victoria i Melbourne i 2017. I bakgrunnen skimtar vi eit måleri av den italienske målaren Tiepolo (1743–44).

Det digre kraniet er del av installasjonen «Mass» av Ron Mueck, stilt ut ved National Gallery of Victoria i Melbourne i 2017. I bakgrunnen skimtar vi eit måleri av den italienske målaren Tiepolo (1743–44).

Det digre kraniet er del av installasjonen «Mass» av Ron Mueck, stilt ut ved National Gallery of Victoria i Melbourne i 2017. I bakgrunnen skimtar vi eit måleri av den italienske målaren Tiepolo (1743–44).

Det digre kraniet er del av installasjonen «Mass» av Ron Mueck, stilt ut ved National Gallery of Victoria i Melbourne i 2017. I bakgrunnen skimtar vi eit måleri av den italienske målaren Tiepolo (1743–44).

1817
20181102
1817
20181102

Gjennom fleire hundreår har kunst handla om venleik. «Venleik er sanning, og sanninga er ven», sa den britiske poeten John Keats i 1820. Hadde han levd i dag, ville han truleg ikkje tenkt på den måten. Kan hende ville han vore samd med tenkaren Theodor Adorno i at det rett og slett er barbarisk å skrive dikt etter Auschwitz. Vår tids kunst skuggar unna venleiken i kunsten. Det er noko som høyrer fortida til.

Dei som dristar seg til å skape noko fagert i dag, utan i det minste å maskere verket med satire, vert fort putta i bås med hobbymålarar og kitschkunstnarar. Venleiken er ein av dei ideane som gjennom dei siste vel hundre åra sakte, men sikkert har mista status i kunsten.

Kvifor er det slik? Mange viser til gruelege verdskrigar og utviklinga av altutslettande våpen. Fleire landskap, plantar og dyreartar er i dag berre å sjå i måleria, utanfor lerretsflata er dei utrydda. Har venleiken slokna saman med framtidshåpet? Tidlegare var venleik noko som førte mennesket nærare det guddommelege. Men no er også Gud vekke.

Venleiken vert snarare behandla ironisk og med djup skepsis i kunsten. Vi har endåtil skapt kunstige intelligensar som er i ferd med å konkurrere med menneska også når det gjeld å skape kunst. For nokre dagar sidan vart eit måleri laga av ein algoritme selt for overraskande høg pris på det verdskjende auksjonshuset Christie’s i London.

Her rissar eg opp ein særs misantropisk visjon av framtida.

Ein bør heller snu det på hovudet: Vi treng venleiken meir enn nokon gong, vi treng noko å leve på. Vi skal ikkje gå attende til eldre, tradisjonelle framstillingar av venleik, eller noko som berre er til behag for tilskodarane, men kunsten kan vel finne fram til, nok ein gong, eit nytt menneskeskapt utrykk for venleik som er aktuelt for vår tid.

Eva Furseth

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Gjennom fleire hundreår har kunst handla om venleik. «Venleik er sanning, og sanninga er ven», sa den britiske poeten John Keats i 1820. Hadde han levd i dag, ville han truleg ikkje tenkt på den måten. Kan hende ville han vore samd med tenkaren Theodor Adorno i at det rett og slett er barbarisk å skrive dikt etter Auschwitz. Vår tids kunst skuggar unna venleiken i kunsten. Det er noko som høyrer fortida til.

Dei som dristar seg til å skape noko fagert i dag, utan i det minste å maskere verket med satire, vert fort putta i bås med hobbymålarar og kitschkunstnarar. Venleiken er ein av dei ideane som gjennom dei siste vel hundre åra sakte, men sikkert har mista status i kunsten.

Kvifor er det slik? Mange viser til gruelege verdskrigar og utviklinga av altutslettande våpen. Fleire landskap, plantar og dyreartar er i dag berre å sjå i måleria, utanfor lerretsflata er dei utrydda. Har venleiken slokna saman med framtidshåpet? Tidlegare var venleik noko som førte mennesket nærare det guddommelege. Men no er også Gud vekke.

Venleiken vert snarare behandla ironisk og med djup skepsis i kunsten. Vi har endåtil skapt kunstige intelligensar som er i ferd med å konkurrere med menneska også når det gjeld å skape kunst. For nokre dagar sidan vart eit måleri laga av ein algoritme selt for overraskande høg pris på det verdskjende auksjonshuset Christie’s i London.

Her rissar eg opp ein særs misantropisk visjon av framtida.

Ein bør heller snu det på hovudet: Vi treng venleiken meir enn nokon gong, vi treng noko å leve på. Vi skal ikkje gå attende til eldre, tradisjonelle framstillingar av venleik, eller noko som berre er til behag for tilskodarane, men kunsten kan vel finne fram til, nok ein gong, eit nytt menneskeskapt utrykk for venleik som er aktuelt for vår tid.

Eva Furseth

Emneknaggar

Fleire artiklar

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Foto: Lina Hindrum

BokMeldingar
Ingvild Bræin

Fadesar og fasadar

Roboten blir til mens vi ror.

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek  Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Foto: Ole Martin Wold / NTB

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

I rykk og napp

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis