JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

KunstMeldingar

Når utvinning vert utbytting

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Stillbilde frå «Att använda landskap» (2016–17), Anja Örn, Tomas Örn og Fanny Carinasdotter.

Stillbilde frå «Att använda landskap» (2016–17), Anja Örn, Tomas Örn og Fanny Carinasdotter.

Stillbilde frå «Att använda landskap» (2016–17), Anja Örn, Tomas Örn og Fanny Carinasdotter.

Stillbilde frå «Att använda landskap» (2016–17), Anja Örn, Tomas Örn og Fanny Carinasdotter.

5769
20181102
5769
20181102

Utstilling

Strømmer av følelser, kropper av malm

Kunsthall Trondheim
13. september–21. desember 2018
Kurator: Lisa Rosendahl
Kunstnarar: Lise Autogena og Joshua Portway, David Blandy, Liv Bugge, Sean Dockray, Bodil Furu, Marianne Heier, Louis Henderson, Lawrence Lek, Hanna Ljungh, Rikke Luther, Ignas Krunglevic?ius, Eline McGeorge, Karianne Stensland og Anja Örn, Tomas Örn og Fanny Carinasdotter

Det er fint å sjå at Kunsthall Trondheim denne gongen har nytta alt areal i begge etasjane til utstillinga. Dette har blitt ei svært innhaldsrik utstilling. Svenske Lisa Rosendahl er frilans kurator busett i Berlin. Ho har sett saman eit godt, internasjonalt repertoar av kunstnarar. Dei fleste verka er videobaserte, og filmane er på opptil 48 minutt, så set av god tid.

Så smått, så høgt

Ifølgje retningslinjene for museum skal utstillingar ha universell utforming. Lyd, bilete og fysiske konstruksjonar skal utformast slik at dei tek omsyn til alle med nedsett funksjonsevne. Såleis får ein også løysingar som fungerer godt for alle. I utstillinga Strømmer av følelser, kropper av malm er etikettane med informasjon om verka ørsmå, og tekstane i filmane er ikkje større. Det er også problem med lydbildet. Videoverka snakkar i munnen på kvarandre, det vert vanskeleg å konsentrere seg. I tillegg er lyden i hovudtelefonane så høg at dei måtte haldast langt unna øyra. Det finst mange løysingar som ville fungert betre, til dømes lyddusjar og justerbart volum på hovudtelefonane.

Trønderske kopargruver

Utstillinga innleier med å vise montrar med kopar frå Løkken Verk i Trondheim. Koparutvinninga på 1600-talet skapte velstand for byen. Verket er interessant å sjå i samanheng med installasjonen «Curiosity Cabinet (copper 16.25 kg)» (2018) av den svenske kunstnaren Hanna Ljungh. Kunstnaren arbeider med å visualisere grunnstoffa som er essensielle for menneskekroppen. Verket er utforma av kopartrådar på til saman 16,25 kilo, som er den mengda kopar ein kan utvinne frå heile befolkninga i Trondheim.

Mange av videoane set søkjelys på dei ulike utfordringane ved utvinning. «Kuannersuit; Kvanefjeld» (2016) av Lise Autogena og Jushua Portway viser korleis menneskelege relasjonar vert skadde. Ein kommune på Grønland hamnar i ein opprivande konflikt om mineralutvinning i nærleiken. Utvinninga er helseskadeleg, ho øydelegg natur som har status som Unesco-verdsarv, og er endåtil driven av utanlandske aktørar som tek mesteparten av profitten. Samstundes vert det argumentert for at dette gir pengar og er eit avgjerande bidrag til eit styrkt grønlandsk sjølvstende.

I videoinstallasjonen «Att använda landskap» (2016–17) tek Anja Örn, Tomas Örn og Fanny Carinasdotter føre seg korleis landskap i dei nordlege delane av Sverige vert deformert på grotesk vis i jakta på særs små mengder metall.

«With the Free Rider into the Oil Age and Beyond» (2014) av den norske kunstnaren Eline McGeorge viser korleis Noreg har teke seg til rette utanfor landegrensene. Her ser vi oljeutvinninga til Statoil (Equinor) i Alberta, i eit område som tilhøyrde eit kanadisk urfolk som var ueinig i den sterkt forureinande drifta. Filmen er ei elegant kryssklipping med scener frå Blindpassasjer, den første norske science fiction-serien som vart laga for TV. Her har ein robot drepe og erstatta ein i mannskapet, spørsmålet er kven av dei som ikkje er menneskeleg. Serien vart utvikla på syttitalet, parallelt med at Statoil etablerte seg. På uhyggeleg vis fortel filmen at slike overtramp før eller seinare fell tilbake på ein sjølv.

Digitale framtidsvyar

Her er også fleire arbeid som problematiserer korleis mektige, verdsomspennande teknologiselskap som Facebook og Google lokkar og forfører med digitale godbitar og sankar inn enorme mengder informasjon om oss som dei håvar inn pengar på.

Lawrence Lek (f. 1982) er presentert med ein science fiction-film på 48 minutt. Menneska har for lengst utspelt rolla si og døydd ut, og den kunstige intelligensen er i ferd med å utforske fridommen i eigne val, såleis også kunsten, filosofien og det guddommelege. Lek skisserer den nye herskande arten etter mennesket. I år 2065 utviklar den militære satellitten Geomancer sjølvmedvit og ønskjer å bli kunstnar. Han forlèt pliktene sine, sjølve årsaka til at han er skapt, og kjem ned til jorda. På grunn av klimatiske endringar står jorda under vatn. Han flyg til Singapore, ein av byane som har klart seg. Her finn Geomancer ut at han slett ikkje er så unik som han har trudd. Grupperinga Sinofuturistane har for lengst vunne fram. Satellitten går på museum og får oppleve ei simulering av korleis byen var før vatnet steig. Simuleringa får oss til å grunde over om røyndomskjensla til Geomancer er ekte eller virtuell.

Filmen er godt handverk, også lydspora er komponerte av Lawrence Lek. Filmen er fylt av poetiske dvelande scener gjennom fantastiske bygningskonstruksjonar som speglar arkitekturutdanninga til kunstnaren. Filmen er kompleks og krev at ein set seg inn i asiatisk historie, kultur og religion. Gamalt tankegods vert aktualisert på nytt gjennom den lynraske teknologien. Til dømes vert kunstig intelligens samanlikna med den buddhistiske doktrinen om at ikkje-eksistens inneber eit medvit utan kropp.

Namnet Geomancer viser til ein spådomsmetode frå Midtausten, der ein tolkar mønster i bakken. Filmen er så interessant at han fortener ei kunstmelding i seg sjølv.

Samfunnsoppgåva

Dei som meiner samtidskunsten ikkje tek samfunnsoppgåva si alvorleg, bør ta ein tur til Kunsthall Trondheim. Utstillinga Strømmer av følelser, kropper av malm tek føre seg temaet utvinning på svært mange ulike måtar. Ein må ikkje la seg skremme av den svulstige tittelen. Dette er ei utstilling reinsa for unødvendig komplisert terminologi.

Eva Furseth

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Utstilling

Strømmer av følelser, kropper av malm

Kunsthall Trondheim
13. september–21. desember 2018
Kurator: Lisa Rosendahl
Kunstnarar: Lise Autogena og Joshua Portway, David Blandy, Liv Bugge, Sean Dockray, Bodil Furu, Marianne Heier, Louis Henderson, Lawrence Lek, Hanna Ljungh, Rikke Luther, Ignas Krunglevic?ius, Eline McGeorge, Karianne Stensland og Anja Örn, Tomas Örn og Fanny Carinasdotter

Det er fint å sjå at Kunsthall Trondheim denne gongen har nytta alt areal i begge etasjane til utstillinga. Dette har blitt ei svært innhaldsrik utstilling. Svenske Lisa Rosendahl er frilans kurator busett i Berlin. Ho har sett saman eit godt, internasjonalt repertoar av kunstnarar. Dei fleste verka er videobaserte, og filmane er på opptil 48 minutt, så set av god tid.

Så smått, så høgt

Ifølgje retningslinjene for museum skal utstillingar ha universell utforming. Lyd, bilete og fysiske konstruksjonar skal utformast slik at dei tek omsyn til alle med nedsett funksjonsevne. Såleis får ein også løysingar som fungerer godt for alle. I utstillinga Strømmer av følelser, kropper av malm er etikettane med informasjon om verka ørsmå, og tekstane i filmane er ikkje større. Det er også problem med lydbildet. Videoverka snakkar i munnen på kvarandre, det vert vanskeleg å konsentrere seg. I tillegg er lyden i hovudtelefonane så høg at dei måtte haldast langt unna øyra. Det finst mange løysingar som ville fungert betre, til dømes lyddusjar og justerbart volum på hovudtelefonane.

Trønderske kopargruver

Utstillinga innleier med å vise montrar med kopar frå Løkken Verk i Trondheim. Koparutvinninga på 1600-talet skapte velstand for byen. Verket er interessant å sjå i samanheng med installasjonen «Curiosity Cabinet (copper 16.25 kg)» (2018) av den svenske kunstnaren Hanna Ljungh. Kunstnaren arbeider med å visualisere grunnstoffa som er essensielle for menneskekroppen. Verket er utforma av kopartrådar på til saman 16,25 kilo, som er den mengda kopar ein kan utvinne frå heile befolkninga i Trondheim.

Mange av videoane set søkjelys på dei ulike utfordringane ved utvinning. «Kuannersuit; Kvanefjeld» (2016) av Lise Autogena og Jushua Portway viser korleis menneskelege relasjonar vert skadde. Ein kommune på Grønland hamnar i ein opprivande konflikt om mineralutvinning i nærleiken. Utvinninga er helseskadeleg, ho øydelegg natur som har status som Unesco-verdsarv, og er endåtil driven av utanlandske aktørar som tek mesteparten av profitten. Samstundes vert det argumentert for at dette gir pengar og er eit avgjerande bidrag til eit styrkt grønlandsk sjølvstende.

I videoinstallasjonen «Att använda landskap» (2016–17) tek Anja Örn, Tomas Örn og Fanny Carinasdotter føre seg korleis landskap i dei nordlege delane av Sverige vert deformert på grotesk vis i jakta på særs små mengder metall.

«With the Free Rider into the Oil Age and Beyond» (2014) av den norske kunstnaren Eline McGeorge viser korleis Noreg har teke seg til rette utanfor landegrensene. Her ser vi oljeutvinninga til Statoil (Equinor) i Alberta, i eit område som tilhøyrde eit kanadisk urfolk som var ueinig i den sterkt forureinande drifta. Filmen er ei elegant kryssklipping med scener frå Blindpassasjer, den første norske science fiction-serien som vart laga for TV. Her har ein robot drepe og erstatta ein i mannskapet, spørsmålet er kven av dei som ikkje er menneskeleg. Serien vart utvikla på syttitalet, parallelt med at Statoil etablerte seg. På uhyggeleg vis fortel filmen at slike overtramp før eller seinare fell tilbake på ein sjølv.

Digitale framtidsvyar

Her er også fleire arbeid som problematiserer korleis mektige, verdsomspennande teknologiselskap som Facebook og Google lokkar og forfører med digitale godbitar og sankar inn enorme mengder informasjon om oss som dei håvar inn pengar på.

Lawrence Lek (f. 1982) er presentert med ein science fiction-film på 48 minutt. Menneska har for lengst utspelt rolla si og døydd ut, og den kunstige intelligensen er i ferd med å utforske fridommen i eigne val, såleis også kunsten, filosofien og det guddommelege. Lek skisserer den nye herskande arten etter mennesket. I år 2065 utviklar den militære satellitten Geomancer sjølvmedvit og ønskjer å bli kunstnar. Han forlèt pliktene sine, sjølve årsaka til at han er skapt, og kjem ned til jorda. På grunn av klimatiske endringar står jorda under vatn. Han flyg til Singapore, ein av byane som har klart seg. Her finn Geomancer ut at han slett ikkje er så unik som han har trudd. Grupperinga Sinofuturistane har for lengst vunne fram. Satellitten går på museum og får oppleve ei simulering av korleis byen var før vatnet steig. Simuleringa får oss til å grunde over om røyndomskjensla til Geomancer er ekte eller virtuell.

Filmen er godt handverk, også lydspora er komponerte av Lawrence Lek. Filmen er fylt av poetiske dvelande scener gjennom fantastiske bygningskonstruksjonar som speglar arkitekturutdanninga til kunstnaren. Filmen er kompleks og krev at ein set seg inn i asiatisk historie, kultur og religion. Gamalt tankegods vert aktualisert på nytt gjennom den lynraske teknologien. Til dømes vert kunstig intelligens samanlikna med den buddhistiske doktrinen om at ikkje-eksistens inneber eit medvit utan kropp.

Namnet Geomancer viser til ein spådomsmetode frå Midtausten, der ein tolkar mønster i bakken. Filmen er så interessant at han fortener ei kunstmelding i seg sjølv.

Samfunnsoppgåva

Dei som meiner samtidskunsten ikkje tek samfunnsoppgåva si alvorleg, bør ta ein tur til Kunsthall Trondheim. Utstillinga Strømmer av følelser, kropper av malm tek føre seg temaet utvinning på svært mange ulike måtar. Ein må ikkje la seg skremme av den svulstige tittelen. Dette er ei utstilling reinsa for unødvendig komplisert terminologi.

Eva Furseth

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Foto: Lina Hindrum

BokMeldingar
Ingvild Bræin

Fadesar og fasadar

Roboten blir til mens vi ror.

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek  Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Foto: Ole Martin Wold / NTB

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

I rykk og napp

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis