Kulturkrasj inni ein kval
Japansk-norsk teatereksperiment forvirrar meir enn det fengslar.
Frå venstre: Henriette Marø, Anneke von der Lippe, Eindride Eidsvold, Ingjerd Egeberg og Kjersti Tveterås.
Foto: Erika Hebbert
Nationaltheatret (Kanonhallen):
Toshiki Okada:
Hvalen i rommet
Regi: Toshiki Okada
Scenografi og kostyme: Katrin Bombe
Komponist: Kazuhisa Uchihachi
Den japanske multikunstnaren Toshiki Okada er eit brennheitt namn på den moderne fløya av europeisk teater. Han skriv og regisserer fabulerande, med ein eigenarta kontrastbruk av tekst i høve til rørsle.
I det første teaterprosjektet sitt i Noreg har han laga ein moderne variant av bibellegenda om Jonas i kvalfiskens buk: Fem menneske er på underleg vis hamna inni ein kval, og medan dei lurar på korleis dei skal kome ut att, fordriv dei tida med å utveksle historier og drodle om ulike exit-alternativ.
Det er ei teaterform som krev særeigen konsentrasjon, både frå dei som spelar og oss som skal sjå på. At det absurdistisk koreograferte kroppsspråket til skodespelarane tek så mykje merksemd at vi ikkje greier følgje med på kva dei seier, det kan vi ikkje laste skodespelarane for. Det kan vere vår eiga skuld. Vi skjønar sjølvsagt at dette er teater som kommenterer den usikre samtida vår, ei pandemi- og miljøskadd tid på nippet til ein ny verdskrig. Eller har vi ikkje skjøna rett? Det er vanskeleg å gje åtgaum til ei framsyning som kommuniserer så indirekte og kryptisk med publikum.
Det vi vert mest fascinerte av denne gongen, er faktisk den fargesterke og detaljrike scenografien, trass i at vi neppe hadde skjøna, om vi ikkje visste det på førehand, at dette skulle førestille innsida av ein kval. (Men for all del – no hard feelings! Med helsing KVAL-vik.)
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Nationaltheatret (Kanonhallen):
Toshiki Okada:
Hvalen i rommet
Regi: Toshiki Okada
Scenografi og kostyme: Katrin Bombe
Komponist: Kazuhisa Uchihachi
Den japanske multikunstnaren Toshiki Okada er eit brennheitt namn på den moderne fløya av europeisk teater. Han skriv og regisserer fabulerande, med ein eigenarta kontrastbruk av tekst i høve til rørsle.
I det første teaterprosjektet sitt i Noreg har han laga ein moderne variant av bibellegenda om Jonas i kvalfiskens buk: Fem menneske er på underleg vis hamna inni ein kval, og medan dei lurar på korleis dei skal kome ut att, fordriv dei tida med å utveksle historier og drodle om ulike exit-alternativ.
Det er ei teaterform som krev særeigen konsentrasjon, både frå dei som spelar og oss som skal sjå på. At det absurdistisk koreograferte kroppsspråket til skodespelarane tek så mykje merksemd at vi ikkje greier følgje med på kva dei seier, det kan vi ikkje laste skodespelarane for. Det kan vere vår eiga skuld. Vi skjønar sjølvsagt at dette er teater som kommenterer den usikre samtida vår, ei pandemi- og miljøskadd tid på nippet til ein ny verdskrig. Eller har vi ikkje skjøna rett? Det er vanskeleg å gje åtgaum til ei framsyning som kommuniserer så indirekte og kryptisk med publikum.
Det vi vert mest fascinerte av denne gongen, er faktisk den fargesterke og detaljrike scenografien, trass i at vi neppe hadde skjøna, om vi ikkje visste det på førehand, at dette skulle førestille innsida av ein kval. (Men for all del – no hard feelings! Med helsing KVAL-vik.)
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Den israelske militære talspersonen, admiral Daniel Hagar, møter media.
Foto: Amir Cohen / Reuters / NTB
Iransk kanondiplomati
Det iranske åtaket mot Israel bognar av strategiske bodskapar. Og mottakarane er mange.
Eden Golan skal representere Israel i Eurovision i Malmö.
Foto: Ran Yehezkel
Eurovision: Israels deltaking er viktig for pressefridomen
Den frie israelske pressa er under kraftig press.
Bjørgulv Straume (1938–2024).
Foto: Leonhard Jansen / Setesdalsmuseet
Munnharpevirtuosen frå Setesdal
Med Bjørgulv Straume voks den landsomfattande bølgja for munnharpespel seg til høgder ingen kunne førestilt seg.
Saueauksjon i Machynlleth i Wales.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Sau
Noko om sauedrift i Noreg og Wales.
Judith Butler er filosof og ein frontfigur innanfor kjønnsteori.
Foto: Thomas Lohnes / NTB
Paven midt imot
Alle lèt til å misforstå kvarandre i kjønnsdebatten. Judith Butler blir både dyrka og demonisert av folk som ikkje har lese eit ord av bøkene hen skriv.