JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Ein takk til livet

Salman Rushdie nyttar språket som terapi.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Salman Rushdie har skrive 15 romanar. Den siste boka handlar om knivåtaket på han i 2022.

Salman Rushdie har skrive 15 romanar. Den siste boka handlar om knivåtaket på han i 2022.

Foto: Rachel Eliza Griffiths

Salman Rushdie har skrive 15 romanar. Den siste boka handlar om knivåtaket på han i 2022.

Salman Rushdie har skrive 15 romanar. Den siste boka handlar om knivåtaket på han i 2022.

Foto: Rachel Eliza Griffiths

4264
20240426
4264
20240426

Sakprosa

Salman Rushdie:

Kniv. Refleksjoner etter et drapsforsøk

Omsett av Kirsti Vogt
Aschehoug

«Jeg har hatt litt problemer med profeter i mitt liv», skriv Salman Rushdie lakonisk i den djupt personlege oppsummeringa av det året som har gått sidan han blei forsøkt drepen 12. august 2022 på ein scene i Chautauqua i New York.

Rushdie omtalar attentatmannen med bokstaven A, som kan stå for Ape, men mannens rette namn er Hadi Matar, ein 24-årig amerikansk statsborgar med familie i Libanon. Det er etter eit besøk i Libanon at han vender tilbake, radikalisert, og forskansar seg i kjellarstua med valdelege videospel og islamsk propaganda gjennom YouTube. Rushdie skriv ironisk at han hamnar i klørne til imam Yutubi. I avhøyr innrømmer Matar å ha lese to sider av Sataniske vers. Det var nok til å hente fram kniven.

15 knivstikk

På 27 sekund fekk A inn 15 knivstikk som førte til omfattande skadar i ansikt, høgre auge, hals, bryst og venstre arm. Berre rask førstehjelp frå dei som kom til, redda livet til Rushdie.

På sjukehuset blei han operert og lagd i respirator, og dei første døgna var svært kritiske. Eitt knivstikk er nok til å drepe, seier ein av legane; heldigvis visste ikkje attentatmannen korleis ein skal drepe med kniv.

Første del av Kniv, «Dødsengelen», handlar om sjølve attentatet og tida etterpå med pleie, omsorg og opptrening, og Rushdie skriv med både humor og varme om alle som er innom med sin ekspertise. Boka er da også «tilegnet mennene og kvinnene som reddet livet mitt».

Straks Rushdie er sterk nok, startar han og kona med ein grundig og detaljert dokumentasjon i ord og bilde av det dei går igjennom, og denne sjølvterapien i form av boka Kniv er med og løftar Rushdie ut av det traumet han slit med i vekene etter attentatet.

Heider

Rushdie er ein klok og boklærd mann, og han strør om seg med referansar til mytologi, film, kunst og litteratur, og han nemner også Odin som ofrar eit auge i Mimes brønn. Som innleiing har han eit sitat frå Beckett, ikkje tilfeldig valt, for Beckett blei også knivstukken. Det skjedde i Paris i januar 1938, umotivert, og berre flaks gjorde at han overlevde.

«'Kniv' er ei oppvisning i skrivekunst og intellektuell integritet.»

Overlevde gjorde også den egyptiske nobelprisvinnaren Naguib Mahfouz, som i 1994, utanfor heimen sin i Kairo, blei stukken i halsen av ein religiøs fanatikar. Muslimsk terror mot den frie tanken og det frie ordet har vore skremmande etter fatwaen mot Salman Rushdie i 1989. I terroråtaket mot redaksjonen i satiremagasinet Charlie Hebdo blei tolv menneske drepne. Rushdie heidrar dei i Kniv.

Heidra blir også Rushdie etter drapsforsøket, og vestlege statsleiarar sender helsingar; Rushdie nemner og siterer Biden og Macron, og «selv Boris Johnson kom med noen motvillige plattheter». Dette stikket til Johnson går tilbake til 2007, da Johnson meinte at Rushdie ikkje var ein god nok forfattar til å bli adla.

Livsengelen

Da er vi over i den litterære sosieteten i London og New York, Rushdies venner og omgangskrets, og etter min smak blir den delen vel mykje prega av skulderklapp og vennlege ord, særleg i omtalen av kona, den femte i rekka, poeten Rachel Eliza Griffiths. Ho blir «Livsengelen», andre del av Kniv. Sjølv om Rushdie er ein elegant stilist, framstår kona meir som eit ikon enn eit levande menneske. Ein forelska eldre mann greier ikkje styre unna dei romantiske klisjeane.

Høgdepunktet i Kniv er ein tenkt konfrontasjon med terroristen. «Språket var min kniv», skriv Rushdie, og med kritisk fornuft og tankekraft stiller han mannen til veggs og skjer igjennom dei religiøse flosklane han forskansar seg bak. Det er ei oppvisning i skrivekunst og intellektuell integritet. «Jeg skulle svare på vold med kunst» og «En tanke kan bare motarbeides med andre tanker» blir bodskapen til Rushdie. Da Rushdie avslutta den førre romanen sin, den storslåtte Seiersbyen i 2023, var det nettopp dette han løfta fram: «Ord er de eneste seierherrene.»

Kniv er ei viktig og relevant bok, ikkje berre for Salman Rushdie, men for alle som følgjer dette forfattarskapet, som etter mi meining styrer mot ein nobelpris i litteratur.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Sakprosa

Salman Rushdie:

Kniv. Refleksjoner etter et drapsforsøk

Omsett av Kirsti Vogt
Aschehoug

«Jeg har hatt litt problemer med profeter i mitt liv», skriv Salman Rushdie lakonisk i den djupt personlege oppsummeringa av det året som har gått sidan han blei forsøkt drepen 12. august 2022 på ein scene i Chautauqua i New York.

Rushdie omtalar attentatmannen med bokstaven A, som kan stå for Ape, men mannens rette namn er Hadi Matar, ein 24-årig amerikansk statsborgar med familie i Libanon. Det er etter eit besøk i Libanon at han vender tilbake, radikalisert, og forskansar seg i kjellarstua med valdelege videospel og islamsk propaganda gjennom YouTube. Rushdie skriv ironisk at han hamnar i klørne til imam Yutubi. I avhøyr innrømmer Matar å ha lese to sider av Sataniske vers. Det var nok til å hente fram kniven.

15 knivstikk

På 27 sekund fekk A inn 15 knivstikk som førte til omfattande skadar i ansikt, høgre auge, hals, bryst og venstre arm. Berre rask førstehjelp frå dei som kom til, redda livet til Rushdie.

På sjukehuset blei han operert og lagd i respirator, og dei første døgna var svært kritiske. Eitt knivstikk er nok til å drepe, seier ein av legane; heldigvis visste ikkje attentatmannen korleis ein skal drepe med kniv.

Første del av Kniv, «Dødsengelen», handlar om sjølve attentatet og tida etterpå med pleie, omsorg og opptrening, og Rushdie skriv med både humor og varme om alle som er innom med sin ekspertise. Boka er da også «tilegnet mennene og kvinnene som reddet livet mitt».

Straks Rushdie er sterk nok, startar han og kona med ein grundig og detaljert dokumentasjon i ord og bilde av det dei går igjennom, og denne sjølvterapien i form av boka Kniv er med og løftar Rushdie ut av det traumet han slit med i vekene etter attentatet.

Heider

Rushdie er ein klok og boklærd mann, og han strør om seg med referansar til mytologi, film, kunst og litteratur, og han nemner også Odin som ofrar eit auge i Mimes brønn. Som innleiing har han eit sitat frå Beckett, ikkje tilfeldig valt, for Beckett blei også knivstukken. Det skjedde i Paris i januar 1938, umotivert, og berre flaks gjorde at han overlevde.

«'Kniv' er ei oppvisning i skrivekunst og intellektuell integritet.»

Overlevde gjorde også den egyptiske nobelprisvinnaren Naguib Mahfouz, som i 1994, utanfor heimen sin i Kairo, blei stukken i halsen av ein religiøs fanatikar. Muslimsk terror mot den frie tanken og det frie ordet har vore skremmande etter fatwaen mot Salman Rushdie i 1989. I terroråtaket mot redaksjonen i satiremagasinet Charlie Hebdo blei tolv menneske drepne. Rushdie heidrar dei i Kniv.

Heidra blir også Rushdie etter drapsforsøket, og vestlege statsleiarar sender helsingar; Rushdie nemner og siterer Biden og Macron, og «selv Boris Johnson kom med noen motvillige plattheter». Dette stikket til Johnson går tilbake til 2007, da Johnson meinte at Rushdie ikkje var ein god nok forfattar til å bli adla.

Livsengelen

Da er vi over i den litterære sosieteten i London og New York, Rushdies venner og omgangskrets, og etter min smak blir den delen vel mykje prega av skulderklapp og vennlege ord, særleg i omtalen av kona, den femte i rekka, poeten Rachel Eliza Griffiths. Ho blir «Livsengelen», andre del av Kniv. Sjølv om Rushdie er ein elegant stilist, framstår kona meir som eit ikon enn eit levande menneske. Ein forelska eldre mann greier ikkje styre unna dei romantiske klisjeane.

Høgdepunktet i Kniv er ein tenkt konfrontasjon med terroristen. «Språket var min kniv», skriv Rushdie, og med kritisk fornuft og tankekraft stiller han mannen til veggs og skjer igjennom dei religiøse flosklane han forskansar seg bak. Det er ei oppvisning i skrivekunst og intellektuell integritet. «Jeg skulle svare på vold med kunst» og «En tanke kan bare motarbeides med andre tanker» blir bodskapen til Rushdie. Da Rushdie avslutta den førre romanen sin, den storslåtte Seiersbyen i 2023, var det nettopp dette han løfta fram: «Ord er de eneste seierherrene.»

Kniv er ei viktig og relevant bok, ikkje berre for Salman Rushdie, men for alle som følgjer dette forfattarskapet, som etter mi meining styrer mot ein nobelpris i litteratur.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Ordskifte
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Ja til skule, nei til studentfabrikk

Diverre er samarbeidet mellom skulen og høgre utdanningsinstitusjonar ofte dårleg.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn
Andrej Kurkov

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis