JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Robust og sårbart

Det er store variasjonar i stil og tempo hos Ingeborg Arvola.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den tredje novellesamlinga til Ingeborg Arvola byr på komiske, håpefulle, dystre forteljingar om menneskeliv.

Den tredje novellesamlinga til Ingeborg Arvola byr på komiske, håpefulle, dystre forteljingar om menneskeliv.

Foto: Anna Julia Granberg

Den tredje novellesamlinga til Ingeborg Arvola byr på komiske, håpefulle, dystre forteljingar om menneskeliv.

Den tredje novellesamlinga til Ingeborg Arvola byr på komiske, håpefulle, dystre forteljingar om menneskeliv.

Foto: Anna Julia Granberg

3046
20190920
3046
20190920

Noveller

Ingeborg Arvola:

Plutselige varmegrader

Cappelen Damm

I år er det 20 år sidan Ingeborg Arvola (f. 1974) debuterte med romanen Korellhuset, og i løpet av dei 20 åra som har gått, har ho gitt ut 20 bøker i ulike sjangrar, både for barn og for vaksne. Eg følgde forfattarskapet i starten, og når eg no les Arvola på nytt, ser eg at ho har vakse som forfattar og har funne fram til ein fin balanse mellom ein viltveksande fantasi, eit genuint samfunnsengasjement og eit skarpt blikk for mellommenneskelege relasjonar.

Plutselige varmegrader inneheld tolv noveller der ni av dei frå før er publiserte i ulike antologiar, tidsskrift og nettstader. Tittelen peiker mot klimaendringar og global oppvarming, og fleire av novellene har denne vinklinga utan at dei dominerer samlinga under eitt, for dei beste novellene handlar om einsemd, identitet og lengt etter stabilitet.

Underliggjande ironi

Sjølv om Ingeborg Arvola bur i Oslo, søker ho stadig tilbake til Aust-Finnmark, der ho vaks opp, og fem av novellene er forankra i landsdelen, geografisk og språkleg, med replikkar på dialekt. I andre noveller streifar ho innom gjennom assosiasjonar og draumar. Det er Neiden og Kirkenes, det er Tromsø, og det er bilturar rundt omkring, der den eine endar på urfolkfestival i Karesuando, ein herleg tekst om to ungjenter som haikar frå Tromsø for å høyre Buffy St. Marie, og der Arvola med snert og psykologisk teft rører ved både det sårbare og det desperate hos unge menneske. Det gjer ho også i «Bilen og treet og vinden og regnet» om den nokså naive Mali, som har problem med grensesetjing og blir utnytta og misbrukt og filma og lagt ut på nettstaden Funny Kuken, samtidig som ho blir gravid med kjærasten til ei venninne. Enkelt skal det ikkje vere, og ein ser ein underliggjande ironi som drar seg mot satire i andre noveller, for eksempel i «Framtid I» og «Framtid II».

Sårt portrett

I «Kjærlighet til fugler» gir Arvola eit sårt portrett av fosterbarnet Siv og forholdet som utviklar seg mellom henne og den eksentriske fostermora Volda Pop, langt bortanfor all normalitet, burlesk og surrealistisk, ja, på grensa til det groteske, slik ho også er i novella «Sveipe, streife, stryke» om ein unggut frå Bugøynes som jobbar med å plukke opp folk frå Middelhavet, ikkje levande, men døde som kan nyttast i organindustrien.

Men Arvola kan også vere dempa og poetisk realistisk når ho skildrar kjærleiken som veks fram mellom to som har mista det meste, men ikkje kvarandre, slik ho gjer det i den siste novella, «Mange små ritualer».

Det er noko direkte, friskt og morosamt hos Arvola, poengtert og overraskande, og ho skildrar jakta på kjærleiken med glimt i auget. På sitt beste har ho den same språklege snerten og den djuptloddande psykologien som ein finn hos Laila Stien, og da er ho i godt selskap.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Noveller

Ingeborg Arvola:

Plutselige varmegrader

Cappelen Damm

I år er det 20 år sidan Ingeborg Arvola (f. 1974) debuterte med romanen Korellhuset, og i løpet av dei 20 åra som har gått, har ho gitt ut 20 bøker i ulike sjangrar, både for barn og for vaksne. Eg følgde forfattarskapet i starten, og når eg no les Arvola på nytt, ser eg at ho har vakse som forfattar og har funne fram til ein fin balanse mellom ein viltveksande fantasi, eit genuint samfunnsengasjement og eit skarpt blikk for mellommenneskelege relasjonar.

Plutselige varmegrader inneheld tolv noveller der ni av dei frå før er publiserte i ulike antologiar, tidsskrift og nettstader. Tittelen peiker mot klimaendringar og global oppvarming, og fleire av novellene har denne vinklinga utan at dei dominerer samlinga under eitt, for dei beste novellene handlar om einsemd, identitet og lengt etter stabilitet.

Underliggjande ironi

Sjølv om Ingeborg Arvola bur i Oslo, søker ho stadig tilbake til Aust-Finnmark, der ho vaks opp, og fem av novellene er forankra i landsdelen, geografisk og språkleg, med replikkar på dialekt. I andre noveller streifar ho innom gjennom assosiasjonar og draumar. Det er Neiden og Kirkenes, det er Tromsø, og det er bilturar rundt omkring, der den eine endar på urfolkfestival i Karesuando, ein herleg tekst om to ungjenter som haikar frå Tromsø for å høyre Buffy St. Marie, og der Arvola med snert og psykologisk teft rører ved både det sårbare og det desperate hos unge menneske. Det gjer ho også i «Bilen og treet og vinden og regnet» om den nokså naive Mali, som har problem med grensesetjing og blir utnytta og misbrukt og filma og lagt ut på nettstaden Funny Kuken, samtidig som ho blir gravid med kjærasten til ei venninne. Enkelt skal det ikkje vere, og ein ser ein underliggjande ironi som drar seg mot satire i andre noveller, for eksempel i «Framtid I» og «Framtid II».

Sårt portrett

I «Kjærlighet til fugler» gir Arvola eit sårt portrett av fosterbarnet Siv og forholdet som utviklar seg mellom henne og den eksentriske fostermora Volda Pop, langt bortanfor all normalitet, burlesk og surrealistisk, ja, på grensa til det groteske, slik ho også er i novella «Sveipe, streife, stryke» om ein unggut frå Bugøynes som jobbar med å plukke opp folk frå Middelhavet, ikkje levande, men døde som kan nyttast i organindustrien.

Men Arvola kan også vere dempa og poetisk realistisk når ho skildrar kjærleiken som veks fram mellom to som har mista det meste, men ikkje kvarandre, slik ho gjer det i den siste novella, «Mange små ritualer».

Det er noko direkte, friskt og morosamt hos Arvola, poengtert og overraskande, og ho skildrar jakta på kjærleiken med glimt i auget. På sitt beste har ho den same språklege snerten og den djuptloddande psykologien som ein finn hos Laila Stien, og da er ho i godt selskap.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Det er noko ­direkte, friskt og morosamt hos Ingeborg Arvola, poengtert og overraskande.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Christine Hope, Thomas Bye og Gisle Børge Styve står på scenen i revyen om E16.

Christine Hope, Thomas Bye og Gisle Børge Styve står på scenen i revyen om E16.

Foto: Andreas Roksvåg

TeaterMeldingar

Syltynt

E16 Dødsvegen er ei framsyning som har lite å melde – og som melder det i over halvannan time.

Jan H. Landro
Christine Hope, Thomas Bye og Gisle Børge Styve står på scenen i revyen om E16.

Christine Hope, Thomas Bye og Gisle Børge Styve står på scenen i revyen om E16.

Foto: Andreas Roksvåg

TeaterMeldingar

Syltynt

E16 Dødsvegen er ei framsyning som har lite å melde – og som melder det i over halvannan time.

Jan H. Landro
Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov
Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis