Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Frå historiaKunnskap

Straff for synd

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Girolamo Frascatoro (1483–1553) skreiv eit dikt om gjetaren Syphilis.

Girolamo Frascatoro (1483–1553) skreiv eit dikt om gjetaren Syphilis.

Girolamo Frascatoro (1483–1553) skreiv eit dikt om gjetaren Syphilis.

Girolamo Frascatoro (1483–1553) skreiv eit dikt om gjetaren Syphilis.

3309
20211217
3309
20211217

Syfilis fanst ikkje i antikken og i mellomalderen. Då sjukdomen dukka opp i Europa på 1500-talet, var han ny og ukjend. Og han spreidde seg fort.

Det er omdiskutert kvar han kom frå. Rådande lære er at han kom frå Amerika. I 1492 kom Columbus og skipa hans til dei karibiske øyane. Sjøfolka hans hadde seksuell omgang med innfødde kvinner, som då hadde sjukdommen. Mange har sett dette som ein raffinerte hemn for europeiske overgrep på det nye kontinentet.

Sjøfolka tok sjukdommen med seg heim. Nokre av dei vart leigesoldatar i krigen rundt Napoli eit par år seinare. Og der viste syfilisen seg for alvor i Europa. I starten var han akutt, og mange døydde straks.

Den svenske vitskapshistorikaren Nils Uddenberg skriv om dette i boka si om medisinens historie.

Etter kvart fekk sjukdommen eit meir ordna mønster. Første fase var sår på kjønnsorgana. Dei grodde, før det dukka opp store sår og feber. Det gjekk også over, før langtidsverknaden kom, gjerne etter fleire tiår. Sjukdmmen kunne gå til åtak på sentralnervesystemet, hjernen og ryggmergen. Det kunne medføre mental sjukdom og lammingar.

Henrik Ibsen gjorde verdslitteratur ut av dette, i Gengangere. Ved eit utsvevande liv hadde kammerherre Alving pådrege seg syfilis, som gjekk i arv til sonen Osvald. Fedresyndene heimsøkte borna. Syndestraffa gjekk i generasjonane.

Legane var rådlause. Første svaret var standardsvaret: årelating. Etter kvart dukka det opp ei kvikksølvsalve som vart standardmiddelet. Ho var tidlegare brukt mot lepra og skabb.

Denne salva skapte eit livskraftig ordspråk: ei natt med Venus og eit heilt liv med Merkur. Venus var den romerske kjærleiksguden, medan Merkur var guden for kvikksølv. Han har gjeve namn til kvikksølvet, mercury, i det engelske språket.

Kvikksølv er svært giftig, og mange vart plaga med alvorleg kvikksølvforgifting.

Syfilis var komen til Europa for å slå seg til her. Når ikkje medisinen kunne hjelpe, måtte hjelp finnast andre stader. Ein gammal og velprøvd metode er å setje stygge namn på det vi sterkt mislikar. Så vart gjort her også. Etablerte fiendar fekk, gjennom språket, ansvaret for styggedommen.

Italienarane kalla sjukdommen franskesjuka.

Franskmennene kalla han napolitanske koppar.

Portugisarane kalla han den kastiljanske sjukdommen.

Indarar og arabarar kalla han den portugisiske sjukdommen.

Tyrkarane kalla han den kristne sjukdommen.

Dei kristne og persarane kalla han den tyrkiske sjukdommen.

Tyskarane kalla han fransosen, som vi i Skandinavia også gjorde.

Og russarane kalla han den polske sjukdommen.

Det galdt å skrive frå seg ansvaret for styggedommen, som på lumsk vis kunne la ein lettliva episode rasere eit heilt liv.

Ettersom sjukdommen tydelegvis var sjølvpåført, kom det inn sterke moralske føringar i omtalen. Mange meinte at sjukdommen var Guds rettvise straff for utvist sedløyse.

Og syfilis, dagens etablerte namn?

Italienaren Girolamo Frascastoro publiserte på 1500-talet diktet Syphilis sive morbus gallicus, «Syfilis eller den franske sjukdommen». Her fortel han om gjetaren Syphilis som fornærmar Apollon. Straffa for overgrepet er denne sjukdommen. Gjetaren gjorde noko han ikkje skulle ha gjort, og vart straffa for det.

Slik gav han namn til ein sjukdom som for all ettertid kom til å straffe lettferdige handlingar.

Andreas Skartveit

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Syfilis fanst ikkje i antikken og i mellomalderen. Då sjukdomen dukka opp i Europa på 1500-talet, var han ny og ukjend. Og han spreidde seg fort.

Det er omdiskutert kvar han kom frå. Rådande lære er at han kom frå Amerika. I 1492 kom Columbus og skipa hans til dei karibiske øyane. Sjøfolka hans hadde seksuell omgang med innfødde kvinner, som då hadde sjukdommen. Mange har sett dette som ein raffinerte hemn for europeiske overgrep på det nye kontinentet.

Sjøfolka tok sjukdommen med seg heim. Nokre av dei vart leigesoldatar i krigen rundt Napoli eit par år seinare. Og der viste syfilisen seg for alvor i Europa. I starten var han akutt, og mange døydde straks.

Den svenske vitskapshistorikaren Nils Uddenberg skriv om dette i boka si om medisinens historie.

Etter kvart fekk sjukdommen eit meir ordna mønster. Første fase var sår på kjønnsorgana. Dei grodde, før det dukka opp store sår og feber. Det gjekk også over, før langtidsverknaden kom, gjerne etter fleire tiår. Sjukdmmen kunne gå til åtak på sentralnervesystemet, hjernen og ryggmergen. Det kunne medføre mental sjukdom og lammingar.

Henrik Ibsen gjorde verdslitteratur ut av dette, i Gengangere. Ved eit utsvevande liv hadde kammerherre Alving pådrege seg syfilis, som gjekk i arv til sonen Osvald. Fedresyndene heimsøkte borna. Syndestraffa gjekk i generasjonane.

Legane var rådlause. Første svaret var standardsvaret: årelating. Etter kvart dukka det opp ei kvikksølvsalve som vart standardmiddelet. Ho var tidlegare brukt mot lepra og skabb.

Denne salva skapte eit livskraftig ordspråk: ei natt med Venus og eit heilt liv med Merkur. Venus var den romerske kjærleiksguden, medan Merkur var guden for kvikksølv. Han har gjeve namn til kvikksølvet, mercury, i det engelske språket.

Kvikksølv er svært giftig, og mange vart plaga med alvorleg kvikksølvforgifting.

Syfilis var komen til Europa for å slå seg til her. Når ikkje medisinen kunne hjelpe, måtte hjelp finnast andre stader. Ein gammal og velprøvd metode er å setje stygge namn på det vi sterkt mislikar. Så vart gjort her også. Etablerte fiendar fekk, gjennom språket, ansvaret for styggedommen.

Italienarane kalla sjukdommen franskesjuka.

Franskmennene kalla han napolitanske koppar.

Portugisarane kalla han den kastiljanske sjukdommen.

Indarar og arabarar kalla han den portugisiske sjukdommen.

Tyrkarane kalla han den kristne sjukdommen.

Dei kristne og persarane kalla han den tyrkiske sjukdommen.

Tyskarane kalla han fransosen, som vi i Skandinavia også gjorde.

Og russarane kalla han den polske sjukdommen.

Det galdt å skrive frå seg ansvaret for styggedommen, som på lumsk vis kunne la ein lettliva episode rasere eit heilt liv.

Ettersom sjukdommen tydelegvis var sjølvpåført, kom det inn sterke moralske føringar i omtalen. Mange meinte at sjukdommen var Guds rettvise straff for utvist sedløyse.

Og syfilis, dagens etablerte namn?

Italienaren Girolamo Frascastoro publiserte på 1500-talet diktet Syphilis sive morbus gallicus, «Syfilis eller den franske sjukdommen». Her fortel han om gjetaren Syphilis som fornærmar Apollon. Straffa for overgrepet er denne sjukdommen. Gjetaren gjorde noko han ikkje skulle ha gjort, og vart straffa for det.

Slik gav han namn til ein sjukdom som for all ettertid kom til å straffe lettferdige handlingar.

Andreas Skartveit

Emneknaggar

Fleire artiklar

Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Foto: Aaref Watad / AFP / NTB

Samfunn

I oska etter Assad

Ikkje alle i Syria jublar over at diktaturet har falle.

Per Anders Todal
Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Foto: Aaref Watad / AFP / NTB

Samfunn

I oska etter Assad

Ikkje alle i Syria jublar over at diktaturet har falle.

Per Anders Todal
Finansminister og leiar for Senterpartiet Trygve Slagsvold Vedum på landsstyremøtet i år. Partiet har falle kraftig på dei nyaste meiningsmålingane.

Finansminister og leiar for Senterpartiet Trygve Slagsvold Vedum på landsstyremøtet i år. Partiet har falle kraftig på dei nyaste meiningsmålingane.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Sofie May Rånes

– Populisme er ikkje noko å vere redd for

Trass i dårlege meiningsmålingar har statssekretær Skjalg Fjellheim trua på at Senterpartiet har den beste politikken for Noreg.

Ein mann trakkar på ein plakat av Bashar al-Assad i Damaskus.

Ein mann trakkar på ein plakat av Bashar al-Assad i Damaskus.

Foto: Amr Abdallah Dalsh / Reuters / NTB

KommentarSamfunn
Cecilie Hellestveit

Uviss lagnad for Syria

Det store spørsmålet no er kva som vil skje framover i Syria, etter at opposisjonen overraskande fort tok over heile det regimekontrollerte Syria nesten utan militær motstand.

Andrea Bræin Hovig og Tayo Cittadella Jacobsen i rollene som Marianne og Tor, som møtest på Nesoddferja.

Andrea Bræin Hovig og Tayo Cittadella Jacobsen i rollene som Marianne og Tor, som møtest på Nesoddferja.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Leiken kjærleik

Alle gode ting er faktisk tre, om du lurte på om trilogien til Dag Johan Haugerud held heilt til mål.

Lysspel på fasaden av Notre-Dame 6. desember,  fem og eit halvt år etter brannen som la katedralen i ruinar.

Lysspel på fasaden av Notre-Dame 6. desember, fem og eit halvt år etter brannen som la katedralen i ruinar.

Foto: Sarah Meyssonnier / Reuters / NTB

Feature

Frå oskehav til lysfest

PARIS: Notre-Dame kan atter bevege, forkynne og forføre.

Bjørn Kvalsvik Nicolaysen
Lysspel på fasaden av Notre-Dame 6. desember,  fem og eit halvt år etter brannen som la katedralen i ruinar.

Lysspel på fasaden av Notre-Dame 6. desember, fem og eit halvt år etter brannen som la katedralen i ruinar.

Foto: Sarah Meyssonnier / Reuters / NTB

Feature

Frå oskehav til lysfest

PARIS: Notre-Dame kan atter bevege, forkynne og forføre.

Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis