Kulturkommentar
Fredelege stjernereiser og diktelskande dragar.
Ursula K. Le Guins forfattarskap viser at science fiction-litteraturen er allsidig og djuptloddande.
Med stjernereiser til sjølvinnsikt
Forfattar Ursula K. Le Guin fotografert i heimen sin i Portland i Oregon i 2001.
Foto: Benjamin Brink / AP / NTB
«Jammen var det på tide at
ein forfattar av science fiction- og fantasy-litteratur fekk denne gjeve
prisen, som i femti år har gått til realistane!»
Ursula K. Le Guin var som
vanleg krystallklår og provokativ frå podiet då ho i 2014 fekk National Book
Foundation Medal for Distinguished Contribution to American Letters. Ho
bruka utopien og det fantastiske til å seie noko essensielt om grunnvilkåra for
den menneskelege eksistensen.
Le
Guins posisjon var spesiell, ho var sjeldan høgt verdsett både av
litteraturkritikarar og eit breiare publikum. Science fiction (sci-fi) og fantasy, som kan
samlast under omgrepet spekulativ fiksjon, blir ofte møtte med fordommar.
Visse teikn i tida viser at dette moglegvis er i endring: Mary Shelleys
klassikar frå 1818, Frankenstein, er i vinden, både med ei ny
filmatisering av stjerneregissøren Guillermo del Toro på Netflix og på kino –
og ikkje minst i den eminente P2-serien Leseklubben.
Dessutan går Solvej Balles grensesprengande Om utregning av romfang sin sigersgang gjennom den litterære verda. Romanserien tar utgangspunkt i at tida har stansa opp, og same dagen blir gjentatt i det uendelege. Verket utfordrar både gamle og nye idear om dei konstruksjonane vi har laga oss for å halde rammene rundt tilværet på plass.
Allsidig
litteratur
Poenget med sci-fi-litteratur er ikkje først og fremst høgteknologiske stjernereiser eller
gruoppvekkjande rom-monster. Som all litteratur speglar bøkene nødvendigvis den
tida dei er skrivne. Historier med ein sterk Verfremdungseffekt (underleggjering)
kan opne auga våre når det gjeld avgrensingar og moglegheiter her og no.
Digital tilgang – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.