Diktet: Øystein Sunde
Foto: Erik Johansen / NTB
Av trubadurane våre som stod fram på 1960-talet, var Øystein Sunde den mest oppfinnsame med ord – ordhag, som det heiter. Han kunne laga viser som heiter «Barkebille boogie», «Bleieskiftarbeider», «Frøken Bibelstripp», «Hest er best som pålegg», «Klystér d’amour», «Litt slaff i leffa», «Mysil fra Trysil». Den lengste tittelen var «Overbuljongterningpakkmesterassistent».
Lokaliteten var ofte Oslo: «Det var det året det var så bratt», med heilt spesielle reglar: «Da var det spiseplikt på Briskebytrikken» – og aktiviteter: «Jeg hoppa rundt og sto mens jeg satt,/ og spiste fårikål og snubla mens jeg datt». Eller frå eit annet spor: «På Lambertseterbanen danser ingen mennesker samba.»
Mange av formuleringane hans er vortne faste uttrykk: «Sånn er’e bare», «Smi mens liket er varmt», «Kjekt å ha», «En smule, ikke et helt brød». Tittelsporet «Du må’kke komme her og komme her» frå albumet som kom i 1994, trekkjer opp åra våre frå inngang til utgang – og at det alltid er nokon som vil bestemme over andre.
Det er ut frå det moderne tilværet, med uføresette hinder, at Øystein Sunde skapar mange av tekstane sine – som har resultert i femten platealbum og eit sal på over éin million eksemplar. Kven av poetane våre kan måla seg med det?
Innspelingane kjem iblant med utanomsnakk i tillegg til songen. Ikkje alltid heilt høyrleg, på slutten av det bratte året: «Verre var det før i raua, den gang folk hadde hår i tida.»
Så skulle vi også kalla han ein hemmeleg humorist?
Og då må utklippa i boka God sesong for
leppefiskere (2016) òg nemnast: «Så ble de stående/ disse tre/ Tro, håp, kjærlighet/ Men størst av alt/ er Blåhvalen».
Jan Erik Vold
En vinternatt i nitten-sju-og-førti
så jeg første gang dagens lys
etter at ei jordmor på 70
hadde sendt oss avgårde med et fnys:
De må’kke komme her og komme her
De må’kke komme her og komme her
Det er vi som vet når terminen Deres er,
så De må’kke komme her og komme her
D’er vi som sykler Trondheim–Oslo
D’er vi som sykler midt i veien her
Du får heller kjøre rundt, om Bergen
og ikke komme her og komme her!
Du må’kke komme her og komme her
Du må’kke komme her og komme her
D’er vi som faktisk eier denna veien her,
så du må’kke komme her og komme her
D’er jeg som står i døra her på kroa
D’er jeg som er sjefen her
Du slepper ikke inn med de skoa,
samma hvem du sier at du er.
Du må’kke komme her og komme her
Du må’kke komme her og komme her
D’er jeg som faktisk eier denne døra her,
så du må’kke komme her og komme her
D’er jeg som er kokken her på stedet
D’er jeg som lager maten her
Sjukebil’ har vært her allerede,
så du må’kke komme her og være sær.
Du må’kke komme her og komme her
Du må’kke komme her og komme her
Selv om fisken din er kald og biffen er som lær
Du må’kke komme her og komme her
Og når jeg en gang skal til St. Peter
og jeg står der og banker på,
og sier til St. Peter hva jeg heter,
er jeg sikker på han svarer meg som så:
Du må’kke komme her og komme her
Du må’kke komme her og komme her
D’er jeg som faktisk eier denna Perleporten her
så du må’kke komme her og komme her
Øystein Sunde
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Av trubadurane våre som stod fram på 1960-talet, var Øystein Sunde den mest oppfinnsame med ord – ordhag, som det heiter. Han kunne laga viser som heiter «Barkebille boogie», «Bleieskiftarbeider», «Frøken Bibelstripp», «Hest er best som pålegg», «Klystér d’amour», «Litt slaff i leffa», «Mysil fra Trysil». Den lengste tittelen var «Overbuljongterningpakkmesterassistent».
Lokaliteten var ofte Oslo: «Det var det året det var så bratt», med heilt spesielle reglar: «Da var det spiseplikt på Briskebytrikken» – og aktiviteter: «Jeg hoppa rundt og sto mens jeg satt,/ og spiste fårikål og snubla mens jeg datt». Eller frå eit annet spor: «På Lambertseterbanen danser ingen mennesker samba.»
Mange av formuleringane hans er vortne faste uttrykk: «Sånn er’e bare», «Smi mens liket er varmt», «Kjekt å ha», «En smule, ikke et helt brød». Tittelsporet «Du må’kke komme her og komme her» frå albumet som kom i 1994, trekkjer opp åra våre frå inngang til utgang – og at det alltid er nokon som vil bestemme over andre.
Det er ut frå det moderne tilværet, med uføresette hinder, at Øystein Sunde skapar mange av tekstane sine – som har resultert i femten platealbum og eit sal på over éin million eksemplar. Kven av poetane våre kan måla seg med det?
Innspelingane kjem iblant med utanomsnakk i tillegg til songen. Ikkje alltid heilt høyrleg, på slutten av det bratte året: «Verre var det før i raua, den gang folk hadde hår i tida.»
Så skulle vi også kalla han ein hemmeleg humorist?
Og då må utklippa i boka God sesong for
leppefiskere (2016) òg nemnast: «Så ble de stående/ disse tre/ Tro, håp, kjærlighet/ Men størst av alt/ er Blåhvalen».
Jan Erik Vold
En vinternatt i nitten-sju-og-førti
så jeg første gang dagens lys
etter at ei jordmor på 70
hadde sendt oss avgårde med et fnys:
De må’kke komme her og komme her
De må’kke komme her og komme her
Det er vi som vet når terminen Deres er,
så De må’kke komme her og komme her
D’er vi som sykler Trondheim–Oslo
D’er vi som sykler midt i veien her
Du får heller kjøre rundt, om Bergen
og ikke komme her og komme her!
Du må’kke komme her og komme her
Du må’kke komme her og komme her
D’er vi som faktisk eier denna veien her,
så du må’kke komme her og komme her
D’er jeg som står i døra her på kroa
D’er jeg som er sjefen her
Du slepper ikke inn med de skoa,
samma hvem du sier at du er.
Du må’kke komme her og komme her
Du må’kke komme her og komme her
D’er jeg som faktisk eier denne døra her,
så du må’kke komme her og komme her
D’er jeg som er kokken her på stedet
D’er jeg som lager maten her
Sjukebil’ har vært her allerede,
så du må’kke komme her og være sær.
Du må’kke komme her og komme her
Du må’kke komme her og komme her
Selv om fisken din er kald og biffen er som lær
Du må’kke komme her og komme her
Og når jeg en gang skal til St. Peter
og jeg står der og banker på,
og sier til St. Peter hva jeg heter,
er jeg sikker på han svarer meg som så:
Du må’kke komme her og komme her
Du må’kke komme her og komme her
D’er jeg som faktisk eier denna Perleporten her
så du må’kke komme her og komme her
Øystein Sunde
Fleire artiklar
Judith Butler er filosof og ein frontfigur innanfor kjønnsteori.
Foto: Thomas Lohnes / NTB
Paven midt imot
Alle lèt til å misforstå kvarandre i kjønnsdebatten. Judith Butler blir både dyrka og demonisert av folk som ikkje har lese eit ord av bøkene hen skriv.
Bondelagsleiar Bjørn Gimming talar til demonstrantane utanfor Stortinget torsdag morgon. Bønder frå heile landet protesterer mot måten bondeinntekta blir rekna ut på.
Foto: Heiko Junge / NTB
Jordskjelvet
Senterpartiet ville løfte bøndene, men har skaka sitt eige grunnfjell.
Abortutvalet saman med helseminister Ingvild Kjerkol under overrekkinga av rapporten. Utvalet føreslår å flytte grensa for sjølvbestemt abort til veke 18.
Foto: Heiko Junge / NTB
Moralske kvalar
Å leggje restriksjonar på abort, er ein måte å anerkjenne menneskeverdet på, seier Morten Magelssen i abortutvalet. Han tok dissens.
Villreinbestanden i Noreg i dag er på rundt 25.000 dyr vinterstid. Sidan 2021 har villreinen vore klassifisert som nær truga på den norske raudlista.
Foto: Paul Kleiven / NTB
Villrein i eit villnis
Stortingsmeldinga om villrein er ikkje til å verte særleg klok av.
Edvard Munch: «Dagen derpå» (1894).
Nasjonalmuseet
Bakrus
Verst er plagene utpå morgonkvisten når promillen ligg kring null.