TOG
Arne Hjeltnes hadde et interessant innlegg på «Innsida» i Dag og Tid 10. februar hvor han beskrev en togopplevelse i et japansk hurtigtog, Shinkansen, med en liten henvising til togreise med Bergensbanen. Hjeltnes’ fokus i innlegget var på togets fart og presisjon, høfligheten til japanske konduktører og matopplevelsen.
Her kan NSB lære mye fra japanere. Men det jeg fant mest imponerende på mine togreiser i Japan, var folkets høflighet. Japan er til en hvis grad et overfylt land, men folk tar hensyn til hverandre. Ikke bare på gata, men også på toget. Bruk av mobiltelefoner er forbudt i alle vogner. Folk har lov å sende tekstmeldinger og surfe på nettet. De som absolutt vil ta en telefonsamtale, må bruke «telefonkiosker» som er plassert i hver vogn ved siden av toalettet.
Hvis NSB kunne lære fra sine japanske kolleger, kunne togopplevelsen også inkludere å slappe av på toget, uten å være forstyrret av naboenes telefonsamtaler som ofte høres i hele vognen. NSB kunne tilby sine kunder vogner med stillesone også på Bergensbanen. For øvrig finnes stillesoner på de fleste europeiske intercity- og langdistanse togruter.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
TOG
Arne Hjeltnes hadde et interessant innlegg på «Innsida» i Dag og Tid 10. februar hvor han beskrev en togopplevelse i et japansk hurtigtog, Shinkansen, med en liten henvising til togreise med Bergensbanen. Hjeltnes’ fokus i innlegget var på togets fart og presisjon, høfligheten til japanske konduktører og matopplevelsen.
Her kan NSB lære mye fra japanere. Men det jeg fant mest imponerende på mine togreiser i Japan, var folkets høflighet. Japan er til en hvis grad et overfylt land, men folk tar hensyn til hverandre. Ikke bare på gata, men også på toget. Bruk av mobiltelefoner er forbudt i alle vogner. Folk har lov å sende tekstmeldinger og surfe på nettet. De som absolutt vil ta en telefonsamtale, må bruke «telefonkiosker» som er plassert i hver vogn ved siden av toalettet.
Hvis NSB kunne lære fra sine japanske kolleger, kunne togopplevelsen også inkludere å slappe av på toget, uten å være forstyrret av naboenes telefonsamtaler som ofte høres i hele vognen. NSB kunne tilby sine kunder vogner med stillesone også på Bergensbanen. For øvrig finnes stillesoner på de fleste europeiske intercity- og langdistanse togruter.
Fleire artiklar
Cecilie Grundt med Vigleik Storaas, David Andersson og Fredrik Villmow.
Foto: Sigbjørn Berven
Solide røter
Cecilie Grundt har sett saman eit lojalt lyttande band.
Eivind Trædal har sete i Oslo bystyre for MDG sidan 2015. I vår kom det fram at han stiller seg til disposisjon for stortingslista til MDG.
Foto: Cappelen Damm
Den tunge kampen mot bileufori
Eivind Trædal viser fram politikkens fallitt på transportfeltet i boka På ville veier.
Donald Trump talar til tilhengarane i Traverse i Michigan 25. oktober.
Foto: Jim Watson / AFP / NTB
Trump ord for ord
Kva seier Trump på folkemøta? For å få eit inntrykk av kva han vil formidla til møtelyden, trykkjer vi den første delen av talen han heldt i vippestaten Michigan førre helg.
Una og Diddi er to storforelska studentar som må halde forholdet skjult, fordi Diddi alt har ein kjærast.
Foto: Arthaus
Gjennombrotet
Elín Hall herjar i dette vakre, velskrivne dramaet av Rúnar Rúnarsson.
Stian Jenssen (t.v.) var alt på plass i Nato då Jens Stoltenberg tok til i jobben som generalsekretær i 2014. Dei neste ti åra skulle dei arbeide tett i lag. Her er dei fotograferte i Kongressen i Washington i januar i år.
Foto: Mandel Ngan / AFP / NTB
Nato-toppen som sa det han tenkte
Stian Jenssen fekk kritikk då han som stabssjef i Nato skisserte ei fredsløysing der Ukraina gjev opp territorium i byte mot Nato-medlemskap. – På eit tidspunkt må ein ta innover seg situasjonen på bakken, seier han.