<00E6>s / Wikipedia</00E6>
Foto: Lars Aarønæs / Wikipedia
En gledes sang
Og dette er den siste sang,
min gledes sang,
motvillig skrevet ned,
av et ofte
til døden trett menneske.
Som nå.
Men gleden
sier jeg,
gleden er åpenbar
for den som har øyne.
Den kan vise seg
i det siste tørre blad
for eksempel
som faller av bjørken
i november.
Du merker ikke gleden
med det samme.
Du merker den ikke da.
Du merker den kanskje senere,
som en glo i minnet,
når dine dager
godt og vel er forbi.
Jan Jakob Tønseth
Frå Lengsel og lede (1987)
En gledes sang
Og dette er den siste sang,
min gledes sang,
motvillig skrevet ned,
av et ofte
til døden trett menneske.
Som nå.
Men gleden
sier jeg,
gleden er åpenbar
for den som har øyne.
Den kan vise seg
i det siste tørre blad
for eksempel
som faller av bjørken
i november.
Du merker ikke gleden
med det samme.
Du merker den ikke da.
Du merker den kanskje senere,
som en glo i minnet,
når dine dager
godt og vel er forbi.
Jan Jakob Tønseth
Frå Lengsel og lede (1987)
Den fine roman- og novelleforfattaren, essayisten, omsetjaren og framfor alt lyrikaren, Jan Jakob Tønseth (1947–2018), gjekk nyleg bort etter fleire års sjukdom. I si siste, sterkt kritikarroste diktsamling, med den påfallande tittelen Muntre dødsdikt og andre dikt (2015), siterer han den franske symbolisten Charles Baudelaire: «Med høst i hjertet har vi ingen glede» – berre for sjølv straks å seia det motsette: «Men jeg! Jeg våres som det lir mot død og natt.» I ein samstundes munter og djupt religiøs tekst, «Miraklet ved Fagervann», finn han som sjuk og nedbroten ny kraft og glede gjenom å gjera seg eitt med naturens under: «Dønn nedfor var jeg. Men da hørte jeg en røst:/ ’Stå opp du unge mann og gå til Fagervann./ (…) / Der knelte jeg ved vannets bredd og drakk./ O Jesus milde!/ Det smakte vin! Har Jesus virket i det stille? (…) Så la meg drømme, drømme om mitt liv, ja, drømme/ slik du mitt Fagervann om himlen drømmer./ Jeg bøyer meg og speiler meg i deg, du himmelblå,/ og speiler meg i evigheten i et flyktig nå.» Livsgleda i Fagervann-diktet synest nærskyld med den som veks fram i «En gledes sang», endå begge tekstane spring ut frå dødsvisse.
Humoren, livsundringa og livsgleda låg ofte like nær som dødsangsten hjå Tønseth, som til liks med fleire av dei store symbolistiske lyrikarane han ofte alluderte til, sjølv òg gjerne skreiv om vanskane med å finna eit språk for reint sjelelege opplevingar og kjenslereaksjonar: «Nu skal vi lære/ de nye ord./ Uten en lyd/ skal vi ta dem i vår munn», sa han i samlinga I denne tid (1974). Han ynskte «Å la ordene/ seierrike, lysende/ betegne det/ som ennu ikke er nevnt» (frå titteldiktet i same samlinga); han ville gripa det usynlege, som kunne løyna seg i reint sjelelege tilstandar. Og han fann gjernast det han leitte etter.
Vigdis Ystad
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Den fine roman- og novelleforfattaren, essayisten, omsetjaren og framfor alt lyrikaren, Jan Jakob Tønseth (1947–2018), gjekk nyleg bort etter fleire års sjukdom. I si siste, sterkt kritikarroste diktsamling, med den påfallande tittelen Muntre dødsdikt og andre dikt (2015), siterer han den franske symbolisten Charles Baudelaire: «Med høst i hjertet har vi ingen glede» – berre for sjølv straks å seia det motsette: «Men jeg! Jeg våres som det lir mot død og natt.» I ein samstundes munter og djupt religiøs tekst, «Miraklet ved Fagervann», finn han som sjuk og nedbroten ny kraft og glede gjenom å gjera seg eitt med naturens under: «Dønn nedfor var jeg. Men da hørte jeg en røst:/ ’Stå opp du unge mann og gå til Fagervann./ (…) / Der knelte jeg ved vannets bredd og drakk./ O Jesus milde!/ Det smakte vin! Har Jesus virket i det stille? (…) Så la meg drømme, drømme om mitt liv, ja, drømme/ slik du mitt Fagervann om himlen drømmer./ Jeg bøyer meg og speiler meg i deg, du himmelblå,/ og speiler meg i evigheten i et flyktig nå.» Livsgleda i Fagervann-diktet synest nærskyld med den som veks fram i «En gledes sang», endå begge tekstane spring ut frå dødsvisse.
Humoren, livsundringa og livsgleda låg ofte like nær som dødsangsten hjå Tønseth, som til liks med fleire av dei store symbolistiske lyrikarane han ofte alluderte til, sjølv òg gjerne skreiv om vanskane med å finna eit språk for reint sjelelege opplevingar og kjenslereaksjonar: «Nu skal vi lære/ de nye ord./ Uten en lyd/ skal vi ta dem i vår munn», sa han i samlinga I denne tid (1974). Han ynskte «Å la ordene/ seierrike, lysende/ betegne det/ som ennu ikke er nevnt» (frå titteldiktet i same samlinga); han ville gripa det usynlege, som kunne løyna seg i reint sjelelege tilstandar. Og han fann gjernast det han leitte etter.
Vigdis Ystad
Fleire artiklar
Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.
Foto via Wikimedia Commons
Monumental pedal
Masaaki Suzukis frasering gjev rom for smertelege dissonansar.
Trålar utanfor Måløy sentrum.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Barents blues, også et flytende samfunn
Min tiårige til-og-fra-periode i den tøffe trålbobla har preget meg nokså sterkt.
Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.
Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB
Overgrep som skakar folkeretten
Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.
Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.
Foto: Erik Johansen / NTB
Meir om seinfølgjer
Den årlege rapporten FHI har publisert, syner at dødeligheita blant personar under 40 år har vore nokså stabil sidan 2015.
Salman Rushdie har skrive 15 romanar. Den siste boka handlar om knivåtaket på han i 2022.
Foto: Rachel Eliza Griffiths
Ein takk til livet
Salman Rushdie nyttar språket som terapi.