JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Samfunn
Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
<00E6>s / Wikipedia</00E6>

<00E6>s / Wikipedia</00E6>

Foto: Lars Aarønæs / Wikipedia

<00E6>s / Wikipedia</00E6>

<00E6>s / Wikipedia</00E6>

Foto: Lars Aarønæs / Wikipedia

2278
20181019

En gledes sang

Og dette er den siste sang,

min gledes sang,

motvillig skrevet ned,

av et ofte

til døden trett menneske.

Som nå.

Men gleden

sier jeg,

gleden er åpenbar

for den som har øyne.

Den kan vise seg

i det siste tørre blad

for eksempel

som faller av bjørken

i november.

Du merker ikke gleden

med det samme.

Du merker den ikke da.

Du merker den kanskje senere,

som en glo i minnet,

når dine dager

godt og vel er forbi.

Jan Jakob Tønseth

Frå Lengsel og lede (1987)

2278
20181019

En gledes sang

Og dette er den siste sang,

min gledes sang,

motvillig skrevet ned,

av et ofte

til døden trett menneske.

Som nå.

Men gleden

sier jeg,

gleden er åpenbar

for den som har øyne.

Den kan vise seg

i det siste tørre blad

for eksempel

som faller av bjørken

i november.

Du merker ikke gleden

med det samme.

Du merker den ikke da.

Du merker den kanskje senere,

som en glo i minnet,

når dine dager

godt og vel er forbi.

Jan Jakob Tønseth

Frå Lengsel og lede (1987)

Den fine roman- og novelleforfattaren, essayisten, omsetjaren og framfor alt lyrikaren, Jan Jakob Tønseth (1947–2018), gjekk nyleg bort etter fleire års sjukdom. I si siste, sterkt kritikarroste diktsamling, med den påfallande tittelen Muntre dødsdikt og andre dikt (2015), siterer han den franske symbolisten Charles Baudelaire: «Med høst i hjertet har vi ingen glede» – berre for sjølv straks å seia det motsette: «Men jeg! Jeg våres som det lir mot død og natt.» I ein samstundes munter og djupt religiøs tekst, «Miraklet ved Fagervann», finn han som sjuk og nedbroten ny kraft og glede gjenom å gjera seg eitt med naturens under: «Dønn nedfor var jeg. Men da hørte jeg en røst:/ ’Stå opp du unge mann og gå til Fagervann./ (…) / Der knelte jeg ved vannets bredd og drakk./ O Jesus milde!/ Det smakte vin! Har Jesus virket i det stille? (…) Så la meg drømme, drømme om mitt liv, ja, drømme/ slik du mitt Fagervann om himlen drømmer./ Jeg bøyer meg og speiler meg i deg, du himmelblå,/ og speiler meg i evigheten i et flyktig nå.» Livsgleda i Fagervann-diktet synest nærskyld med den som veks fram i «En gledes sang», endå begge tekstane spring ut frå dødsvisse.

Humoren, livsundringa og livsgleda låg ofte like nær som dødsangsten hjå Tønseth, som til liks med fleire av dei store symbolistiske lyrikarane han ofte alluderte til, sjølv òg gjerne skreiv om vanskane med å finna eit språk for reint sjelelege opplevingar og kjenslereaksjonar: «Nu skal vi lære/ de nye ord./ Uten en lyd/ skal vi ta dem i vår munn», sa han i samlinga I denne tid (1974). Han ynskte «Å la ordene/ seierrike, lysende/ betegne det/ som ennu ikke er nevnt» (frå titteldiktet i same samlinga); han ville gripa det usynlege, som kunne løyna seg i reint sjelelege tilstandar. Og han fann gjernast det han leitte etter.

Vigdis Ystad

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Den fine roman- og novelleforfattaren, essayisten, omsetjaren og framfor alt lyrikaren, Jan Jakob Tønseth (1947–2018), gjekk nyleg bort etter fleire års sjukdom. I si siste, sterkt kritikarroste diktsamling, med den påfallande tittelen Muntre dødsdikt og andre dikt (2015), siterer han den franske symbolisten Charles Baudelaire: «Med høst i hjertet har vi ingen glede» – berre for sjølv straks å seia det motsette: «Men jeg! Jeg våres som det lir mot død og natt.» I ein samstundes munter og djupt religiøs tekst, «Miraklet ved Fagervann», finn han som sjuk og nedbroten ny kraft og glede gjenom å gjera seg eitt med naturens under: «Dønn nedfor var jeg. Men da hørte jeg en røst:/ ’Stå opp du unge mann og gå til Fagervann./ (…) / Der knelte jeg ved vannets bredd og drakk./ O Jesus milde!/ Det smakte vin! Har Jesus virket i det stille? (…) Så la meg drømme, drømme om mitt liv, ja, drømme/ slik du mitt Fagervann om himlen drømmer./ Jeg bøyer meg og speiler meg i deg, du himmelblå,/ og speiler meg i evigheten i et flyktig nå.» Livsgleda i Fagervann-diktet synest nærskyld med den som veks fram i «En gledes sang», endå begge tekstane spring ut frå dødsvisse.

Humoren, livsundringa og livsgleda låg ofte like nær som dødsangsten hjå Tønseth, som til liks med fleire av dei store symbolistiske lyrikarane han ofte alluderte til, sjølv òg gjerne skreiv om vanskane med å finna eit språk for reint sjelelege opplevingar og kjenslereaksjonar: «Nu skal vi lære/ de nye ord./ Uten en lyd/ skal vi ta dem i vår munn», sa han i samlinga I denne tid (1974). Han ynskte «Å la ordene/ seierrike, lysende/ betegne det/ som ennu ikke er nevnt» (frå titteldiktet i same samlinga); han ville gripa det usynlege, som kunne løyna seg i reint sjelelege tilstandar. Og han fann gjernast det han leitte etter.

Vigdis Ystad

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Per Anders Todal
Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Per Anders Todal
Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Foto via Wikimedia Commons

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Monumental pedal

Masaaki Suzukis frasering gjev rom for smertelege dissonansar.

Trålar utanfor Måløy sentrum.

Trålar utanfor Måløy sentrum.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte
RagnarSandbæk

Barents blues, også et flytende samfunn

Min tiårige til-og-fra-periode i den tøffe trålbobla har preget meg nokså sterkt.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KommentarSamfunn
Cecilie Hellestveit

Overgrep som skakar folkeretten

Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis