JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Skolen, psykiske lidelser eller psykiske helseplager

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2913
20221021
2913
20221021

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Lærarstreiken

Lederen i Utdanningsforbundet Steffen Handal kommenterer professor Ole Jacob Madsens innlegg i Dag og Tid den 23. september om psykologisering av elever når det slås alarm om at lærerstreiken kan føre til psykoser og andre alvorlige psykiske lidelser. Den 30. september skrev jeg en kommentar til Madsen der jeg pekte på at lærerstreiken ikke fører til utvikling av alvorlige psykiske lidelser i seg selv, men at elever som allerede har slike lidelser, kan bli rammet av streiken og få sin tilstand forverret fordi skolen representerer stabilitet og forutsigbarhet som disse elevene trenger.

Steffen Handal sier om dette i sin kommentar at: «Det kan virke som om skolen – som er førstelinjen i møtet med elevene, også tillegges rollen som andrelinje- og tredjelinjetjenester. Men andre- og tredjelinjen er jo spesialiserte tjenester som skal bidra til å løse behovet som krever helt annen kompetanse, og som har et annet mandat enn skolen». Skolen tillegges ikke rollen som andre- eller tredjelinjetjeneste, men har altså likevel en viktig funksjon også for elever som sliter med alvorlige psykiske lidelser.

Men skolen har en viktig rolle når det gjelder utvikling av psykiske helseplager, som andre førstelinjemiljøer, for eksempel hjemmemiljøet og fritidsmiljøer. Psykiske helseplager, som er en medisinsk betegnelse, kan og bør heller beskrives i atferdstermer som for eksempel utagering, uro, atferdsvansker, sjenerthet, innadvendthet og så videre. Skolens rolle om dette står det faktisk godt beskrevet i definisjonen på læring: «Læring er en relativt varig endring i atferd som følge av erfaring. Organismer gjør kontinuerlig erfaringer i interaksjon med miljøet, og adaptive endringer er funksjonelle. Læring kan dermed ses som en evne organismer har til å finjustere sin atferd til skiftende betingelser». Dette betyr at barn, som voksne, tilpasser sin atferd til skiftende betingelser. Måten elevene oppfører seg på på skolen, er en tilpasning til skolemiljøet og først og fremst en tilpasning til lærerens reaksjonsmåter på elevenes atferd. Derfor ser vi alltid at barn oppfører seg forskjellig fra miljø til miljø fordi miljøene reagerer forskjellig på elevens atferd, og de tilpasser seg. Dette kalles diskriminasjonslæring og er livsviktig for artens overlevelse, men kan skape problemer dersom skolemiljøet kommer i skade for å utvikle atferdsvansker, uro og utagering.

Skolen kan derfor ikke rope på spesialisttjenestene når elevene eksponerer slike normale atferdsvansker på skolen, men må løse dem selv. Det kalles klasseledelse.

Om pedagogikk står det blant annet i Wikipedia: «Pedagogikk er læren om oppdragelse og undervisning. Som pedagog har du kunnskap om oppdragelse, undervisning, lek, læring og utvikling». La oss håpe det.

Willy Tore Mørch er professor emeritus ved UiT Noregs arktiske universitet.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Lærarstreiken

Lederen i Utdanningsforbundet Steffen Handal kommenterer professor Ole Jacob Madsens innlegg i Dag og Tid den 23. september om psykologisering av elever når det slås alarm om at lærerstreiken kan føre til psykoser og andre alvorlige psykiske lidelser. Den 30. september skrev jeg en kommentar til Madsen der jeg pekte på at lærerstreiken ikke fører til utvikling av alvorlige psykiske lidelser i seg selv, men at elever som allerede har slike lidelser, kan bli rammet av streiken og få sin tilstand forverret fordi skolen representerer stabilitet og forutsigbarhet som disse elevene trenger.

Steffen Handal sier om dette i sin kommentar at: «Det kan virke som om skolen – som er førstelinjen i møtet med elevene, også tillegges rollen som andrelinje- og tredjelinjetjenester. Men andre- og tredjelinjen er jo spesialiserte tjenester som skal bidra til å løse behovet som krever helt annen kompetanse, og som har et annet mandat enn skolen». Skolen tillegges ikke rollen som andre- eller tredjelinjetjeneste, men har altså likevel en viktig funksjon også for elever som sliter med alvorlige psykiske lidelser.

Men skolen har en viktig rolle når det gjelder utvikling av psykiske helseplager, som andre førstelinjemiljøer, for eksempel hjemmemiljøet og fritidsmiljøer. Psykiske helseplager, som er en medisinsk betegnelse, kan og bør heller beskrives i atferdstermer som for eksempel utagering, uro, atferdsvansker, sjenerthet, innadvendthet og så videre. Skolens rolle om dette står det faktisk godt beskrevet i definisjonen på læring: «Læring er en relativt varig endring i atferd som følge av erfaring. Organismer gjør kontinuerlig erfaringer i interaksjon med miljøet, og adaptive endringer er funksjonelle. Læring kan dermed ses som en evne organismer har til å finjustere sin atferd til skiftende betingelser». Dette betyr at barn, som voksne, tilpasser sin atferd til skiftende betingelser. Måten elevene oppfører seg på på skolen, er en tilpasning til skolemiljøet og først og fremst en tilpasning til lærerens reaksjonsmåter på elevenes atferd. Derfor ser vi alltid at barn oppfører seg forskjellig fra miljø til miljø fordi miljøene reagerer forskjellig på elevens atferd, og de tilpasser seg. Dette kalles diskriminasjonslæring og er livsviktig for artens overlevelse, men kan skape problemer dersom skolemiljøet kommer i skade for å utvikle atferdsvansker, uro og utagering.

Skolen kan derfor ikke rope på spesialisttjenestene når elevene eksponerer slike normale atferdsvansker på skolen, men må løse dem selv. Det kalles klasseledelse.

Om pedagogikk står det blant annet i Wikipedia: «Pedagogikk er læren om oppdragelse og undervisning. Som pedagog har du kunnskap om oppdragelse, undervisning, lek, læring og utvikling». La oss håpe det.

Willy Tore Mørch er professor emeritus ved UiT Noregs arktiske universitet.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kongsbonden Johan Jógvanson bur i den Instagram-venlege bygda Saksun. Men sjølv om han skjeller ut turistar, er det ikkje dei han er forbanna på. Det er politikarane inne i Tórshavn.

Kongsbonden Johan Jógvanson bur i den Instagram-venlege bygda Saksun. Men sjølv om han skjeller ut turistar, er det ikkje dei han er forbanna på. Det er politikarane inne i Tórshavn.

Alle foto: Hallgeir Opedal

ReportasjeFeature

Turistinvasjonen

Kvar sommar invaderer fleire tusen turistar garden til Johan Jógvanson i Saksun. Det har gjort han til den sintaste bonden på Færøyane.

Hallgeir Opedal
Kongsbonden Johan Jógvanson bur i den Instagram-venlege bygda Saksun. Men sjølv om han skjeller ut turistar, er det ikkje dei han er forbanna på. Det er politikarane inne i Tórshavn.

Kongsbonden Johan Jógvanson bur i den Instagram-venlege bygda Saksun. Men sjølv om han skjeller ut turistar, er det ikkje dei han er forbanna på. Det er politikarane inne i Tórshavn.

Alle foto: Hallgeir Opedal

ReportasjeFeature

Turistinvasjonen

Kvar sommar invaderer fleire tusen turistar garden til Johan Jógvanson i Saksun. Det har gjort han til den sintaste bonden på Færøyane.

Hallgeir Opedal

Teikning: May Linn Clement

UtanriksSamfunn

Den nyreligiøse avantgarden

NEW YORK: Blant trendsettarar på Manhattans Lower East Side
er katolisisme siste skrik. 

Ida Lødemel Tvedt

Teikning: May Linn Clement

UtanriksSamfunn

Den nyreligiøse avantgarden

NEW YORK: Blant trendsettarar på Manhattans Lower East Side
er katolisisme siste skrik. 

Ida Lødemel Tvedt

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis