JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Skolen, psykiske lidelser eller psykiske helseplager

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2913
20221021
2913
20221021

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Lærarstreiken

Lederen i Utdanningsforbundet Steffen Handal kommenterer professor Ole Jacob Madsens innlegg i Dag og Tid den 23. september om psykologisering av elever når det slås alarm om at lærerstreiken kan føre til psykoser og andre alvorlige psykiske lidelser. Den 30. september skrev jeg en kommentar til Madsen der jeg pekte på at lærerstreiken ikke fører til utvikling av alvorlige psykiske lidelser i seg selv, men at elever som allerede har slike lidelser, kan bli rammet av streiken og få sin tilstand forverret fordi skolen representerer stabilitet og forutsigbarhet som disse elevene trenger.

Steffen Handal sier om dette i sin kommentar at: «Det kan virke som om skolen – som er førstelinjen i møtet med elevene, også tillegges rollen som andrelinje- og tredjelinjetjenester. Men andre- og tredjelinjen er jo spesialiserte tjenester som skal bidra til å løse behovet som krever helt annen kompetanse, og som har et annet mandat enn skolen». Skolen tillegges ikke rollen som andre- eller tredjelinjetjeneste, men har altså likevel en viktig funksjon også for elever som sliter med alvorlige psykiske lidelser.

Men skolen har en viktig rolle når det gjelder utvikling av psykiske helseplager, som andre førstelinjemiljøer, for eksempel hjemmemiljøet og fritidsmiljøer. Psykiske helseplager, som er en medisinsk betegnelse, kan og bør heller beskrives i atferdstermer som for eksempel utagering, uro, atferdsvansker, sjenerthet, innadvendthet og så videre. Skolens rolle om dette står det faktisk godt beskrevet i definisjonen på læring: «Læring er en relativt varig endring i atferd som følge av erfaring. Organismer gjør kontinuerlig erfaringer i interaksjon med miljøet, og adaptive endringer er funksjonelle. Læring kan dermed ses som en evne organismer har til å finjustere sin atferd til skiftende betingelser». Dette betyr at barn, som voksne, tilpasser sin atferd til skiftende betingelser. Måten elevene oppfører seg på på skolen, er en tilpasning til skolemiljøet og først og fremst en tilpasning til lærerens reaksjonsmåter på elevenes atferd. Derfor ser vi alltid at barn oppfører seg forskjellig fra miljø til miljø fordi miljøene reagerer forskjellig på elevens atferd, og de tilpasser seg. Dette kalles diskriminasjonslæring og er livsviktig for artens overlevelse, men kan skape problemer dersom skolemiljøet kommer i skade for å utvikle atferdsvansker, uro og utagering.

Skolen kan derfor ikke rope på spesialisttjenestene når elevene eksponerer slike normale atferdsvansker på skolen, men må løse dem selv. Det kalles klasseledelse.

Om pedagogikk står det blant annet i Wikipedia: «Pedagogikk er læren om oppdragelse og undervisning. Som pedagog har du kunnskap om oppdragelse, undervisning, lek, læring og utvikling». La oss håpe det.

Willy Tore Mørch er professor emeritus ved UiT Noregs arktiske universitet.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Lærarstreiken

Lederen i Utdanningsforbundet Steffen Handal kommenterer professor Ole Jacob Madsens innlegg i Dag og Tid den 23. september om psykologisering av elever når det slås alarm om at lærerstreiken kan føre til psykoser og andre alvorlige psykiske lidelser. Den 30. september skrev jeg en kommentar til Madsen der jeg pekte på at lærerstreiken ikke fører til utvikling av alvorlige psykiske lidelser i seg selv, men at elever som allerede har slike lidelser, kan bli rammet av streiken og få sin tilstand forverret fordi skolen representerer stabilitet og forutsigbarhet som disse elevene trenger.

Steffen Handal sier om dette i sin kommentar at: «Det kan virke som om skolen – som er førstelinjen i møtet med elevene, også tillegges rollen som andrelinje- og tredjelinjetjenester. Men andre- og tredjelinjen er jo spesialiserte tjenester som skal bidra til å løse behovet som krever helt annen kompetanse, og som har et annet mandat enn skolen». Skolen tillegges ikke rollen som andre- eller tredjelinjetjeneste, men har altså likevel en viktig funksjon også for elever som sliter med alvorlige psykiske lidelser.

Men skolen har en viktig rolle når det gjelder utvikling av psykiske helseplager, som andre førstelinjemiljøer, for eksempel hjemmemiljøet og fritidsmiljøer. Psykiske helseplager, som er en medisinsk betegnelse, kan og bør heller beskrives i atferdstermer som for eksempel utagering, uro, atferdsvansker, sjenerthet, innadvendthet og så videre. Skolens rolle om dette står det faktisk godt beskrevet i definisjonen på læring: «Læring er en relativt varig endring i atferd som følge av erfaring. Organismer gjør kontinuerlig erfaringer i interaksjon med miljøet, og adaptive endringer er funksjonelle. Læring kan dermed ses som en evne organismer har til å finjustere sin atferd til skiftende betingelser». Dette betyr at barn, som voksne, tilpasser sin atferd til skiftende betingelser. Måten elevene oppfører seg på på skolen, er en tilpasning til skolemiljøet og først og fremst en tilpasning til lærerens reaksjonsmåter på elevenes atferd. Derfor ser vi alltid at barn oppfører seg forskjellig fra miljø til miljø fordi miljøene reagerer forskjellig på elevens atferd, og de tilpasser seg. Dette kalles diskriminasjonslæring og er livsviktig for artens overlevelse, men kan skape problemer dersom skolemiljøet kommer i skade for å utvikle atferdsvansker, uro og utagering.

Skolen kan derfor ikke rope på spesialisttjenestene når elevene eksponerer slike normale atferdsvansker på skolen, men må løse dem selv. Det kalles klasseledelse.

Om pedagogikk står det blant annet i Wikipedia: «Pedagogikk er læren om oppdragelse og undervisning. Som pedagog har du kunnskap om oppdragelse, undervisning, lek, læring og utvikling». La oss håpe det.

Willy Tore Mørch er professor emeritus ved UiT Noregs arktiske universitet.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Roque Rachel Salas Rivera er poet, omsetjar og redaktør, og ein av poetane i antologien.

Roque Rachel Salas Rivera er poet, omsetjar og redaktør, og ein av poetane i antologien.

Foto: Poetry Foundation

Meldingar

Ung amerikansk dikting på norsk

Felles for fleire i antologien er viljen til å trekkja moderne teknologi og media djupt inn i diktinga.

Kjetil Berthelsen
Roque Rachel Salas Rivera er poet, omsetjar og redaktør, og ein av poetane i antologien.

Roque Rachel Salas Rivera er poet, omsetjar og redaktør, og ein av poetane i antologien.

Foto: Poetry Foundation

Meldingar

Ung amerikansk dikting på norsk

Felles for fleire i antologien er viljen til å trekkja moderne teknologi og media djupt inn i diktinga.

Kjetil Berthelsen
Abid Raja er advokat og Venstre- politikar.

Abid Raja er advokat og Venstre- politikar.

Foto: Lina Hindrum

BokMeldingar
EinarHaakaas

Det trugande utanforskapet

På sitt beste er Vår ære og vår frykt historia om ei integrering på retur og ei kraftig åtvaring om kva som kan skje som følgje av det.

MusikkMeldingar
Lars Mossefinn

Fargerikt om tolsemd

Me får garantert høyra meir til komponisten Eilertsen.

Birger Emanuelsen har skrive både romanar, essay og sakprosa etter debuten i 2012.

Birger Emanuelsen har skrive både romanar, essay og sakprosa etter debuten i 2012.

Foto: Christopher Helberg

BokMeldingar
Odd W. Surén

Endringar til godt og vondt

Birger Emanuelsen skriv om folk slik at ein trur på det.

Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Foto: Carina Johansen / NTB

ØkonomiSamfunn

Ser ei slagside i direktoratet

Sokkeldirektoratet overdriv verdien av norsk
olje og gass, meiner universitetsrektor og petroleumsøkonom Klaus Mohn.

Per Anders Todal
Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Foto: Carina Johansen / NTB

ØkonomiSamfunn

Ser ei slagside i direktoratet

Sokkeldirektoratet overdriv verdien av norsk
olje og gass, meiner universitetsrektor og petroleumsøkonom Klaus Mohn.

Per Anders Todal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis