JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Glemt geni?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
«Arbeidertog» måla av Aksel Waldemar Johannessen.

«Arbeidertog» måla av Aksel Waldemar Johannessen.

«Arbeidertog» måla av Aksel Waldemar Johannessen.

«Arbeidertog» måla av Aksel Waldemar Johannessen.

2091
20170825
2091
20170825

KUNST

Filosof Arild Pedersen omtaler den 18. august Aksel Waldemar Johannessen under overskriften «Den gløymde målaren». Omtalen fremtrer som en panegyrisk oppfølging av Haakon Mehrens årelange kampanje for Johannessen, som han har utropt til «geni», angivelig over Munch og på linje med Michelangelo. Mehren har kjøpt hans efterlatte bilder og vil ha dem plassert i et offentlig museum. Det har hittil vært forgjeves. Han tilbyr nå Oslo kommune 1 million kroner for å innlemme dem i samlingene.

Det er to svakheter ved Pedersens omtale: 1) Mehren har sørget for at maleren nettopp ikke er glemt. 2) Mehrens og enkelte andres vurdering baseres primært på bildenes motiver (fattigdom, alkoholisme, østkant), ikke på kunstnerisk kvalitet. Billedkunstner Gro Finne påpeker i Klassekampen («Det overvurderte ‘geniet’», 19. august) at «genialitet ikke er (noe) man kan mase seg til, slik Haakon Mehren gjør», og anser Johannessens bilder som banale illustrasjoner. Snart 100 år efter hans død har hans i og for seg lett tilgjengelige, figurative skildringer ikke overbevist.

Mehren tyr da til en konspirasjon: Johannessens manglende anerkjennelse skyldes angivelig at Nasjonalgalleriets tidligere direktør, Knut Berg, i sin tid «med alle midler» hindret at bildene ble vist (Klassekampen 9. august). Påstanden faller på sin egen absurditet. Mehren har angivelig holdt påstanden skjult, for ikke å svekke Norges omdømme. Men efter Bergs død er det altså fri bane. Tilsvar kan ikke lenger ventes. Arild Pedersens ekko av Mehrens versjon lyder slik:

«Det er nærliggjande, men noko sjablongaktig å tenka seg at kunst som på så direkte vis syner eit slikt tilvære, må vera ’entartet’ for dresskledde og St. Olav-dekorerte kunsthistorikarar frå beste vestkant.»

Banal ideologisering og lummer brunskvetting burde ligge hinsides debattnivået for en fagfilosof. Dette er ingen kunstdebatt, av åpenbare grunner.

Erling Sigvard Skaug er Professor emeritus i konservering
og kunstteknologi ved
Universitetet i Oslo

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

KUNST

Filosof Arild Pedersen omtaler den 18. august Aksel Waldemar Johannessen under overskriften «Den gløymde målaren». Omtalen fremtrer som en panegyrisk oppfølging av Haakon Mehrens årelange kampanje for Johannessen, som han har utropt til «geni», angivelig over Munch og på linje med Michelangelo. Mehren har kjøpt hans efterlatte bilder og vil ha dem plassert i et offentlig museum. Det har hittil vært forgjeves. Han tilbyr nå Oslo kommune 1 million kroner for å innlemme dem i samlingene.

Det er to svakheter ved Pedersens omtale: 1) Mehren har sørget for at maleren nettopp ikke er glemt. 2) Mehrens og enkelte andres vurdering baseres primært på bildenes motiver (fattigdom, alkoholisme, østkant), ikke på kunstnerisk kvalitet. Billedkunstner Gro Finne påpeker i Klassekampen («Det overvurderte ‘geniet’», 19. august) at «genialitet ikke er (noe) man kan mase seg til, slik Haakon Mehren gjør», og anser Johannessens bilder som banale illustrasjoner. Snart 100 år efter hans død har hans i og for seg lett tilgjengelige, figurative skildringer ikke overbevist.

Mehren tyr da til en konspirasjon: Johannessens manglende anerkjennelse skyldes angivelig at Nasjonalgalleriets tidligere direktør, Knut Berg, i sin tid «med alle midler» hindret at bildene ble vist (Klassekampen 9. august). Påstanden faller på sin egen absurditet. Mehren har angivelig holdt påstanden skjult, for ikke å svekke Norges omdømme. Men efter Bergs død er det altså fri bane. Tilsvar kan ikke lenger ventes. Arild Pedersens ekko av Mehrens versjon lyder slik:

«Det er nærliggjande, men noko sjablongaktig å tenka seg at kunst som på så direkte vis syner eit slikt tilvære, må vera ’entartet’ for dresskledde og St. Olav-dekorerte kunsthistorikarar frå beste vestkant.»

Banal ideologisering og lummer brunskvetting burde ligge hinsides debattnivået for en fagfilosof. Dette er ingen kunstdebatt, av åpenbare grunner.

Erling Sigvard Skaug er Professor emeritus i konservering
og kunstteknologi ved
Universitetet i Oslo

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Brit Aksnes
Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Brit Aksnes
Stig Amdam og Ragnhild Gudbrandsen spelar hovudrollene i stykket av August Strindberg.

Stig Amdam og Ragnhild Gudbrandsen spelar hovudrollene i stykket av August Strindberg.

Foto: Magnus Skrede / Den Nationale Scene

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Krigen mellom kjønna

Dødsdansen er eit ekteskapsdrama der komikken får for stor plass, men spelestilane utfordrar kvarandre på interessant vis.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Nana rise-Lynum er redaktør i Norsk Barneblad.

Nana rise-Lynum er redaktør i Norsk Barneblad.

Foto: Per Anders Todal

Kultur
Hilde Vesaas

Å gi barn det dei ikkje veit at dei vil ha

Norsk Barneblad vart skipa i 1887 og har kome ut kvart år sidan. Sist helg fekk Nana Rise-Lynum Målprisen frå Noregs Mållag for innsatsen som redaktør.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KommentarSamfunn

Overgrep som skakar folkeretten

Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.

Cecilie Hellestveit
Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KommentarSamfunn

Overgrep som skakar folkeretten

Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.

Cecilie Hellestveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis