JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMusikk

Komplekst

Henry Threadgill og Wadada Leo Smith skriv svingande samtidsmusikk for ei ny tid.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Henry Threadgill.

Henry Threadgill.

Foto: PI Recordings

Henry Threadgill.

Henry Threadgill.

Foto: PI Recordings

4012
20171006

Tilrådd lytting

Henry Threadgill:

Zooid: This Brings Us To Vol. 1 (Pi Recordings, 2009)

Zooid: This Brings Us To Vol. 2 (Pi Recordings, 2010)

Zooid: In For A Penny, In For A Pound (Pi Recordings, 2015)

Ensemble Double Up: Old Locks And Irregular Verbs (Pi Recordings, 2016)

Wadada Leo Smith:

The Blue Mountain’s Sun Drummer med Ed Blackwell (Kabell, 2010)

Ten Freedom Summers (Cuneiform, 2012)

The Great Lakes Suites (TUM Records, 2014)

America’s National Parks (Cuneiform, 2016)

4012
20171006

Tilrådd lytting

Henry Threadgill:

Zooid: This Brings Us To Vol. 1 (Pi Recordings, 2009)

Zooid: This Brings Us To Vol. 2 (Pi Recordings, 2010)

Zooid: In For A Penny, In For A Pound (Pi Recordings, 2015)

Ensemble Double Up: Old Locks And Irregular Verbs (Pi Recordings, 2016)

Wadada Leo Smith:

The Blue Mountain’s Sun Drummer med Ed Blackwell (Kabell, 2010)

Ten Freedom Summers (Cuneiform, 2012)

The Great Lakes Suites (TUM Records, 2014)

America’s National Parks (Cuneiform, 2016)

Eg skriv denne gongen om to utøvarar og komponistar som er særskilt utfordrande å skriva om. Både fordi dei er komplekse musikarar og fordi dei har så lange, omfattande og kontrastrike karrierar at det er vanskeleg å rettferdiggjere ein såpass kort tekst om nokon som eigentleg skulle hatt kvar si avhandling. Ein annan ting er at dei båe har enorme produksjonar over mange år, med musikk i konstant utvikling, som ein treng å høyre om att og om att for å få eit oversyn over. Det er artistar som ein ikkje på nokon måte vil setje i bås musikalsk sett.

Men eg vel likevel å gjere dette til ein felles tekst om Henry Threadgill og Wadada Leo Smith, fordi dei kjem frå same miljø i Chicago, er gode vener og kollegaer, har spelt og arbeidd saman sidan 1960-talet og er sjangerknusande komponistar som har kledd amerikansk jazz og samtidsmusikk i ny drakt. Ikkje minst tykkjer eg at fleire bør verte kjende med musikken deira.

Kringsett av blues

Wadada Leo Smith (f. 1941) er trompetist, opphavleg frå Leland i Mississippi, og han starta den musikalske karrieren kringsett av bluesmusikk. Han flytta seinare til Chicago, der han på 1960-talet vart medlem av det vidgjetne improvisasjonsfellesskapet AACM (Advancement of Creative Musicians) og trefte saksofonist og fløytist Henry Threadgill (f. 1944), oppvaksen på sørsida av byen. AACM var òg ein ynda stad for andre kjende jazzlegender, som trommemeisteren Jack DeJohnette og den stilskapande saksofonisten Roscoe Mitchell frå Art Ensemble of Chicago.

Threadgill og Smith starta eigne musikalske prosjekt i ulike former og ensemble, for å vidareføre arven etter dei to store frijazzpionerane Ornette Coleman og Don Cherry.

Ulike jazzgrupper

Henry Threadgill har leidd viktige jazzkonstellasjonar, som trioen Air, Very Very Circus og Zooid, med sistnemnde som den lengstlevande gruppa som framleis er aktiv i dag. Zooid har dei siste 16 åra gjeve ut fem banebrytande album. Musikken kan omtalast som noko så sjeldan som svingande samtidsimpro, med klare røter i tidleg jazz, blues og europeisk kunstmusikk.

Eg kan særskilt tilrå albuma This Brings Us To (Volume 1 og 2), med eit samspel og ein innbyrdes lytting eg aldri før har høyrt maken til. Threadgills fløyte og saksofon viser veg, men han komponerer og spelar sparsamt, og lèt det fem mann store ensemblet få utforske alle klangar i instrumenta sine individuelt. Noko trekker meg no om dagen lenger og lenger inn i denne eigenrådige og litt kantete musikken. Eg klarar ikkje heilt å setje ord på kva det er, men det ligg for meg ei kraft der som utfordrar sansane og gjev meg lyst og trong til å vite og lytte meir. Siste albumet til Zooid, In For A Penny, In For A Pound, fekk Pulitzerprisen i musikk i 2016.

Varme og fylde

Wadada Leo Smith har dei siste åra gjeve ut konseptuelle, monumentale verk, som vakre og storslagne Ten Freedom Summers (med tema frå den svarte frigjeringskampen og borgarrettsrørsla), The Great Lakes Suites (saman med mellom anna Henry Threadgill og Jack DeJohnette, dedisert til dei store innsjøane i Nord-Amerika) og America’s National Parks, med Golden Quartet i storform.

Smiths musikk er òg kompleks, men han har samstundes ein varme og noko leikande i arrangementa som gjer han lett å lytte til. Det same gjeld tonen og spelinga til både Smith og Threadgill: varm og fyldig i den eine augneblinken, ekspressiv, rå og kvass i den neste.

Stein Urheim

Stein Urheim er musikar og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Eg skriv denne gongen om to utøvarar og komponistar som er særskilt utfordrande å skriva om. Både fordi dei er komplekse musikarar og fordi dei har så lange, omfattande og kontrastrike karrierar at det er vanskeleg å rettferdiggjere ein såpass kort tekst om nokon som eigentleg skulle hatt kvar si avhandling. Ein annan ting er at dei båe har enorme produksjonar over mange år, med musikk i konstant utvikling, som ein treng å høyre om att og om att for å få eit oversyn over. Det er artistar som ein ikkje på nokon måte vil setje i bås musikalsk sett.

Men eg vel likevel å gjere dette til ein felles tekst om Henry Threadgill og Wadada Leo Smith, fordi dei kjem frå same miljø i Chicago, er gode vener og kollegaer, har spelt og arbeidd saman sidan 1960-talet og er sjangerknusande komponistar som har kledd amerikansk jazz og samtidsmusikk i ny drakt. Ikkje minst tykkjer eg at fleire bør verte kjende med musikken deira.

Kringsett av blues

Wadada Leo Smith (f. 1941) er trompetist, opphavleg frå Leland i Mississippi, og han starta den musikalske karrieren kringsett av bluesmusikk. Han flytta seinare til Chicago, der han på 1960-talet vart medlem av det vidgjetne improvisasjonsfellesskapet AACM (Advancement of Creative Musicians) og trefte saksofonist og fløytist Henry Threadgill (f. 1944), oppvaksen på sørsida av byen. AACM var òg ein ynda stad for andre kjende jazzlegender, som trommemeisteren Jack DeJohnette og den stilskapande saksofonisten Roscoe Mitchell frå Art Ensemble of Chicago.

Threadgill og Smith starta eigne musikalske prosjekt i ulike former og ensemble, for å vidareføre arven etter dei to store frijazzpionerane Ornette Coleman og Don Cherry.

Ulike jazzgrupper

Henry Threadgill har leidd viktige jazzkonstellasjonar, som trioen Air, Very Very Circus og Zooid, med sistnemnde som den lengstlevande gruppa som framleis er aktiv i dag. Zooid har dei siste 16 åra gjeve ut fem banebrytande album. Musikken kan omtalast som noko så sjeldan som svingande samtidsimpro, med klare røter i tidleg jazz, blues og europeisk kunstmusikk.

Eg kan særskilt tilrå albuma This Brings Us To (Volume 1 og 2), med eit samspel og ein innbyrdes lytting eg aldri før har høyrt maken til. Threadgills fløyte og saksofon viser veg, men han komponerer og spelar sparsamt, og lèt det fem mann store ensemblet få utforske alle klangar i instrumenta sine individuelt. Noko trekker meg no om dagen lenger og lenger inn i denne eigenrådige og litt kantete musikken. Eg klarar ikkje heilt å setje ord på kva det er, men det ligg for meg ei kraft der som utfordrar sansane og gjev meg lyst og trong til å vite og lytte meir. Siste albumet til Zooid, In For A Penny, In For A Pound, fekk Pulitzerprisen i musikk i 2016.

Varme og fylde

Wadada Leo Smith har dei siste åra gjeve ut konseptuelle, monumentale verk, som vakre og storslagne Ten Freedom Summers (med tema frå den svarte frigjeringskampen og borgarrettsrørsla), The Great Lakes Suites (saman med mellom anna Henry Threadgill og Jack DeJohnette, dedisert til dei store innsjøane i Nord-Amerika) og America’s National Parks, med Golden Quartet i storform.

Smiths musikk er òg kompleks, men han har samstundes ein varme og noko leikande i arrangementa som gjer han lett å lytte til. Det same gjeld tonen og spelinga til både Smith og Threadgill: varm og fyldig i den eine augneblinken, ekspressiv, rå og kvass i den neste.

Stein Urheim

Stein Urheim er musikar og fast skribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Brit Aksnes
Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Brit Aksnes
Stig Amdam og Ragnhild Gudbrandsen spelar hovudrollene i stykket av August Strindberg.

Stig Amdam og Ragnhild Gudbrandsen spelar hovudrollene i stykket av August Strindberg.

Foto: Magnus Skrede / Den Nationale Scene

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Krigen mellom kjønna

Dødsdansen er eit ekteskapsdrama der komikken får for stor plass, men spelestilane utfordrar kvarandre på interessant vis.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Nana rise-Lynum er redaktør i Norsk Barneblad.

Nana rise-Lynum er redaktør i Norsk Barneblad.

Foto: Per Anders Todal

Kultur
Hilde Vesaas

Å gi barn det dei ikkje veit at dei vil ha

Norsk Barneblad vart skipa i 1887 og har kome ut kvart år sidan. Sist helg fekk Nana Rise-Lynum Målprisen frå Noregs Mållag for innsatsen som redaktør.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KommentarSamfunn

Overgrep som skakar folkeretten

Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.

Cecilie Hellestveit
Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KommentarSamfunn

Overgrep som skakar folkeretten

Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.

Cecilie Hellestveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis