JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Klassikar i fine tolkingar

Dei to framsyningane er svært ulike, men båe held høg kvalitet.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Kamilla Grønli Hartvig spelar Laura på Den Nationale Scene. I bakgrunnen Marianne Nielsen og Kim J. Olsen.

Kamilla Grønli Hartvig spelar Laura på Den Nationale Scene. I bakgrunnen Marianne Nielsen og Kim J. Olsen.

Foto: Odd Mehus

Kamilla Grønli Hartvig spelar Laura på Den Nationale Scene. I bakgrunnen Marianne Nielsen og Kim J. Olsen.

Kamilla Grønli Hartvig spelar Laura på Den Nationale Scene. I bakgrunnen Marianne Nielsen og Kim J. Olsen.

Foto: Odd Mehus

3202
20171222
3202
20171222

DEN NATIONALE SCENE

Glassmenasjeriet

AV TENNESSEE WILLIAMS
OMSETT AV INGER HAGERUP
REGI: ANNE-KAREN HYTTEN

TRØNDELAG TEATER

Glassmenasjeriet

AV TENNESSEE WILLIAMS
REGI: JOHANNES HOLMEN DAHL

Det kan gå tiår mellom kvar gong Tennessee Williams-klassikaren Glassmenasjeriet blir sett opp på norske scener. Men denne hausten har familiedramaet vore spelt både på Trøndelag Teater og Den Nationale Scene i Bergen.

Einsemd og isolasjon – men også illusjon og håp om noko betre – er tema for stykket, som stadig står på repertoaret på teater over heile verda. I sentrum finn vi Laura (23), usikker, menneskesky og med ein liten fysisk skavank, ein defekt ho har forstørra så han er blitt den aller viktigaste delen av personlegdomen hennar.

Då broren, på oppmoding frå mora, ber heim ein «kavaler», går Laura gjennom ei oppvakning som lèt henne opne seg for gjesten. Han får henne til å snakke, le, danse, men må, då han ser kva for håp dette vekkjer i henne, vedgå at han alt har ein kjærast og snart skal gifte seg.

Klaustrofobisk

På Studioscenen i Trondheim har dei skapt eit klaustrofobisk, nake rom nesten heilt utan scenografiske element, som for å understreke i kva grad personane er fanga i sitt eige tilvære. Berre Lauras glasmenasjeri, ei samling miniatyrdyr i glas som ho ofte flyktar inn i, har fått ein sentral plass på scenen.

I Teaterkjelleren i Bergen har dei spandert fleire kulisser og utstyrt rommet med slitne møblar som vitnar om ein familie eit stykke unna samfunnets solside. Også der, sjølvsagt, med glasdyra i sentrum. Men kjensla av klaustrofobi er ikkje like sterk, og oppsetjinga er heller ikkje så lågmælt som den i Trondheim.

Den viktigaste skilnaden på dei to framsyningane, sjølv om han kan verke ubetydeleg, er at i Bergen blir skavanken til Laura berre ein påstand. Vi ser han ikkje, ho haltar ikkje og ho kan bevege seg fritt ikring på scenen. Det gjer ho då også, somme tider som ei dansarinne, noko som i seg sjølv gjer denne oppsetjinga litt mindre depressiv (og får meg til å tvile på påstanden hennar om at ho ikkje kan danse).

Nyanserikdom

Ved å spele meir direkte på Lauras skavank understrekar den ferske regissøren Johannes Holmen Dahl den sentrale plassen hennar i stykket og det som gjer at ho har trekt seg så tilbake frå omverda. På scenen i Trondheim får det som utslag at Laura, i Ragna Grandes skikkelse, lenge oppheld seg i utkanten av scenerommet, har lite fysisk å spele på og dermed er heilt overlaten til å uttrykkje seg gjennom mimikk og kroppsspråk. Og dette gjer ho med ein nyanserikdom berre dei beste kan mønstre. Vi kan følgje utviklinga frå tilbaketrekt via grader av oppvakning til optimisme, omsnunad og nederlag. Ei strålande rolletolking.

Også Kamilla Grønli Hartvigs Laura er uttrykksfull og får fint fram kva ho går gjennom. Men spelet hennar er ikkje fullt så nyansert.

Godt samspel og solide prestasjonar i alle roller gjer dette til godt kammerspel både i Trondheim og Bergen.

JAN H. LANDRO

Jan H. Landro er journalist og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

DEN NATIONALE SCENE

Glassmenasjeriet

AV TENNESSEE WILLIAMS
OMSETT AV INGER HAGERUP
REGI: ANNE-KAREN HYTTEN

TRØNDELAG TEATER

Glassmenasjeriet

AV TENNESSEE WILLIAMS
REGI: JOHANNES HOLMEN DAHL

Det kan gå tiår mellom kvar gong Tennessee Williams-klassikaren Glassmenasjeriet blir sett opp på norske scener. Men denne hausten har familiedramaet vore spelt både på Trøndelag Teater og Den Nationale Scene i Bergen.

Einsemd og isolasjon – men også illusjon og håp om noko betre – er tema for stykket, som stadig står på repertoaret på teater over heile verda. I sentrum finn vi Laura (23), usikker, menneskesky og med ein liten fysisk skavank, ein defekt ho har forstørra så han er blitt den aller viktigaste delen av personlegdomen hennar.

Då broren, på oppmoding frå mora, ber heim ein «kavaler», går Laura gjennom ei oppvakning som lèt henne opne seg for gjesten. Han får henne til å snakke, le, danse, men må, då han ser kva for håp dette vekkjer i henne, vedgå at han alt har ein kjærast og snart skal gifte seg.

Klaustrofobisk

På Studioscenen i Trondheim har dei skapt eit klaustrofobisk, nake rom nesten heilt utan scenografiske element, som for å understreke i kva grad personane er fanga i sitt eige tilvære. Berre Lauras glasmenasjeri, ei samling miniatyrdyr i glas som ho ofte flyktar inn i, har fått ein sentral plass på scenen.

I Teaterkjelleren i Bergen har dei spandert fleire kulisser og utstyrt rommet med slitne møblar som vitnar om ein familie eit stykke unna samfunnets solside. Også der, sjølvsagt, med glasdyra i sentrum. Men kjensla av klaustrofobi er ikkje like sterk, og oppsetjinga er heller ikkje så lågmælt som den i Trondheim.

Den viktigaste skilnaden på dei to framsyningane, sjølv om han kan verke ubetydeleg, er at i Bergen blir skavanken til Laura berre ein påstand. Vi ser han ikkje, ho haltar ikkje og ho kan bevege seg fritt ikring på scenen. Det gjer ho då også, somme tider som ei dansarinne, noko som i seg sjølv gjer denne oppsetjinga litt mindre depressiv (og får meg til å tvile på påstanden hennar om at ho ikkje kan danse).

Nyanserikdom

Ved å spele meir direkte på Lauras skavank understrekar den ferske regissøren Johannes Holmen Dahl den sentrale plassen hennar i stykket og det som gjer at ho har trekt seg så tilbake frå omverda. På scenen i Trondheim får det som utslag at Laura, i Ragna Grandes skikkelse, lenge oppheld seg i utkanten av scenerommet, har lite fysisk å spele på og dermed er heilt overlaten til å uttrykkje seg gjennom mimikk og kroppsspråk. Og dette gjer ho med ein nyanserikdom berre dei beste kan mønstre. Vi kan følgje utviklinga frå tilbaketrekt via grader av oppvakning til optimisme, omsnunad og nederlag. Ei strålande rolletolking.

Også Kamilla Grønli Hartvigs Laura er uttrykksfull og får fint fram kva ho går gjennom. Men spelet hennar er ikkje fullt så nyansert.

Godt samspel og solide prestasjonar i alle roller gjer dette til godt kammerspel både i Trondheim og Bergen.

JAN H. LANDRO

Jan H. Landro er journalist og fast skribent i Dag og Tid.

Godt samspel og solide prestasjonar gjer dette til godt kammerspel både i Trondheim og Bergen.

Emneknaggar

Fleire artiklar

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk
I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk

Teikning: May Linn Clement

Ordskifte
Halvor Tjønn

Å forveksla aggressor med forsvarar

«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»

Den nyfødde kalven.

Den nyfødde kalven.

Foto: Hilde Lussand Selheim

Samfunn
Svein Gjerdåker

Ei ny Ameline er fødd

Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen
Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis