JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Storslege smålåte

Blod er kanskje tjukkare enn vatn, men det hjelper lite når du tørstar etter omsorg.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den stille jenta Cáit er eit av mange forsømde born i Irland i 1980-åra. Ho er heldig å kome til eit hyggjeleg, barnlaust ektepar på den irske landsbygda.

Den stille jenta Cáit er eit av mange forsømde born i Irland i 1980-åra. Ho er heldig å kome til eit hyggjeleg, barnlaust ektepar på den irske landsbygda.

Foto: Selmer Media

Den stille jenta Cáit er eit av mange forsømde born i Irland i 1980-åra. Ho er heldig å kome til eit hyggjeleg, barnlaust ektepar på den irske landsbygda.

Den stille jenta Cáit er eit av mange forsømde born i Irland i 1980-åra. Ho er heldig å kome til eit hyggjeleg, barnlaust ektepar på den irske landsbygda.

Foto: Selmer Media

3090
20230317
3090
20230317

Drama

Regi: Colm Bearéad

The Quiet Girl (orig. tittel: An Cailín Ciúin)

Med: Catherine Clinch, Carrie Crowley, Andrew Bennett, Michael Patric

Kinofilm

Irland, 1981: Familien til Cáit (Clinch) slit, og då mor skal ha endå eit barn, blir Cáit send til ei eldre kusine og mannen hennar. Cáit får merksemd og omtanke hjå Eibhlín (Crowley) og Seán (Bennett) Kinsellah heilt frå starten – eit nytt konsept for den stillfarne jenta. Eit mørke finst likevel også i dei lyse, store romma på den vakre garden.

Omtanken

Cheddar, raudbeter og rabarbra, store, raslande lauvtre – bonderomantikken utjamnar ein del av ubehaget som ligg i starten på The Quiet Girl, men utan å ta brodden av. «Her i huset finst ikkje skam», seier Eibhlín mildt og bestemt, mens ho ser Cáit inn i auga. Cáit har spurt om det at dei skal ned til brønnen, skal vera ein løyndom. Eit hint om at i hennar hus held du kjeft om det du ser. Der er det far som bestemmer, og far gjer som han vil, når han vil. Mor føder ungar og får ikkje til å gjera sitt beste eingong.

På Kinsellah-garden treng ikkje Cáit springa vekk for å gøyma seg, ikkje eingong når ho har væta senga si om natta. «Skulle du sett, desse gamle madrassane – dei græt», seier Eibhlín. Det er desse enkle, omsorgsfulle hendingane som gjer at eg blir som ein gamal madrass sjølv.

Språkfryd

I tillegg til å vera ein aldeles nydeleg film kan språknerdar fryda seg – ein film der størsteparten av skodespelarane snakkar flytande irsk-gælisk! Så snakkar også 1,8 millionar dette språket, så vedunderleg annleis enn engelsk trass i massiv påverknad utanfrå.

At dei snakkar irsk og engelsk om ein annan, er naturleg for alle, då langt frå alle kan irsk. Ikkje at eg skjønar eit kløyva ord, men for meg framstår dialogen flytande og ikkje tilgjord. Så plukka også debutant Catherine Clinch med seg prøvespelingsannonsen frå irskklassen sin, så regissør Colm Bearéad har klart vektlagt dette med språket. Heldigvis.

Øm og fin

Filmen er basert på Claire Keegans Foster frå 2010 (romanen kom på norsk i 2022 med tittelen Tre lys, omsett av Merete Alfsen). Eg kan av kommersielle grunnar skjøna kvifor filmen har fått den generiske tittelen The Quiet Girl, eller An Cailín Ciúin på irsk. Det er likevel noko både slåande usentimentalt og fasettert i det enkle ordet foster, på same tid som han i klare ordelag seier kva som i praksis blir snakka om: Burde den typen omsorgssvikt som Cáit og syskena blir utsette for, få passera utan innblanding utanfrå?

Sett med slike auge blir temaet i filmen straks meir ømfintleg og alvorleg. Det ligg likevel ikkje ei fordømmande moralisering over foreldra til Cáit, av og til rår ein ikkje over sitt eige tilvære, og sjølv når ein gjer det, kan det gå gale. Det største trugsmålet for omsorg er kanskje det å vere stolt, at ein ikkje vil innsjå at ein kjem til kort. The Quiet Girl er langt frå stillferdig i sin sterke bodskap.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Drama

Regi: Colm Bearéad

The Quiet Girl (orig. tittel: An Cailín Ciúin)

Med: Catherine Clinch, Carrie Crowley, Andrew Bennett, Michael Patric

Kinofilm

Irland, 1981: Familien til Cáit (Clinch) slit, og då mor skal ha endå eit barn, blir Cáit send til ei eldre kusine og mannen hennar. Cáit får merksemd og omtanke hjå Eibhlín (Crowley) og Seán (Bennett) Kinsellah heilt frå starten – eit nytt konsept for den stillfarne jenta. Eit mørke finst likevel også i dei lyse, store romma på den vakre garden.

Omtanken

Cheddar, raudbeter og rabarbra, store, raslande lauvtre – bonderomantikken utjamnar ein del av ubehaget som ligg i starten på The Quiet Girl, men utan å ta brodden av. «Her i huset finst ikkje skam», seier Eibhlín mildt og bestemt, mens ho ser Cáit inn i auga. Cáit har spurt om det at dei skal ned til brønnen, skal vera ein løyndom. Eit hint om at i hennar hus held du kjeft om det du ser. Der er det far som bestemmer, og far gjer som han vil, når han vil. Mor føder ungar og får ikkje til å gjera sitt beste eingong.

På Kinsellah-garden treng ikkje Cáit springa vekk for å gøyma seg, ikkje eingong når ho har væta senga si om natta. «Skulle du sett, desse gamle madrassane – dei græt», seier Eibhlín. Det er desse enkle, omsorgsfulle hendingane som gjer at eg blir som ein gamal madrass sjølv.

Språkfryd

I tillegg til å vera ein aldeles nydeleg film kan språknerdar fryda seg – ein film der størsteparten av skodespelarane snakkar flytande irsk-gælisk! Så snakkar også 1,8 millionar dette språket, så vedunderleg annleis enn engelsk trass i massiv påverknad utanfrå.

At dei snakkar irsk og engelsk om ein annan, er naturleg for alle, då langt frå alle kan irsk. Ikkje at eg skjønar eit kløyva ord, men for meg framstår dialogen flytande og ikkje tilgjord. Så plukka også debutant Catherine Clinch med seg prøvespelingsannonsen frå irskklassen sin, så regissør Colm Bearéad har klart vektlagt dette med språket. Heldigvis.

Øm og fin

Filmen er basert på Claire Keegans Foster frå 2010 (romanen kom på norsk i 2022 med tittelen Tre lys, omsett av Merete Alfsen). Eg kan av kommersielle grunnar skjøna kvifor filmen har fått den generiske tittelen The Quiet Girl, eller An Cailín Ciúin på irsk. Det er likevel noko både slåande usentimentalt og fasettert i det enkle ordet foster, på same tid som han i klare ordelag seier kva som i praksis blir snakka om: Burde den typen omsorgssvikt som Cáit og syskena blir utsette for, få passera utan innblanding utanfrå?

Sett med slike auge blir temaet i filmen straks meir ømfintleg og alvorleg. Det ligg likevel ikkje ei fordømmande moralisering over foreldra til Cáit, av og til rår ein ikkje over sitt eige tilvære, og sjølv når ein gjer det, kan det gå gale. Det største trugsmålet for omsorg er kanskje det å vere stolt, at ein ikkje vil innsjå at ein kjem til kort. The Quiet Girl er langt frå stillferdig i sin sterke bodskap.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KommentarSamfunn

Overgrep som skakar folkeretten

Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.

Cecilie Hellestveit
Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KommentarSamfunn

Overgrep som skakar folkeretten

Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.

Cecilie Hellestveit
Nana rise-Lynum er redaktør i Norsk Barneblad.

Nana rise-Lynum er redaktør i Norsk Barneblad.

Foto: Per Anders Todal

Kultur
Hilde Vesaas

Å gi barn det dei ikkje veit at dei vil ha

Norsk Barneblad vart skipa i 1887 og har kome ut kvart år sidan. Sist helg fekk Nana Rise-Lynum Målprisen frå Noregs Mållag for innsatsen som redaktør.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Er overvaking prisen vi må betale for eit trygt samfunn?

Er overvaking prisen vi må betale for eit trygt samfunn?

Foto: The Right Frame Media / Shutterstock

Samfunn
PernilleGrøndal

E-tenesta ser deg

Kor langt kan E-tenesta gå i å overvake den elektroniske kommunikasjonen vår? Det får vi kanskje svar på denne våren.

Sveinung Lindaas har gått ut av styret i Dag og Tid.

Sveinung Lindaas har gått ut av styret i Dag og Tid.

Foto: Tiril Rem

Samfunn

Takk til Sveinung

Sveinung Lindaas går av som styreleiar i Dag og Tid etter 11 år som leiar og 17 år som nestleiar før det att.

Svein Gjerdåker
Sveinung Lindaas har gått ut av styret i Dag og Tid.

Sveinung Lindaas har gått ut av styret i Dag og Tid.

Foto: Tiril Rem

Samfunn

Takk til Sveinung

Sveinung Lindaas går av som styreleiar i Dag og Tid etter 11 år som leiar og 17 år som nestleiar før det att.

Svein Gjerdåker

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis