JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Altmoglegmannen

Van Dyke Parks er komponist, arrangør, pianist, trekkspelar, skodespelar, tekstforfattar og eksentrikar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Van Dyke Parks under eit intervju med den amerikanske radiokanalen Dublab i 2014.

Van Dyke Parks under eit intervju med den amerikanske radiokanalen Dublab i 2014.

Einerett: Dublab

Van Dyke Parks under eit intervju med den amerikanske radiokanalen Dublab i 2014.

Van Dyke Parks under eit intervju med den amerikanske radiokanalen Dublab i 2014.

Einerett: Dublab

3611
20170609

Tilrådd lytting:

Song Cycle (Warner, 1968)

Discover America (Warner, 1972)

Jump! (Warner, 1984)

Super Chief: Music For The Silver Screen (Bella Union, 2013)

Songs Cycled (Bella Union, 2013)

3611
20170609

Tilrådd lytting:

Song Cycle (Warner, 1968)

Discover America (Warner, 1972)

Jump! (Warner, 1984)

Super Chief: Music For The Silver Screen (Bella Union, 2013)

Songs Cycled (Bella Union, 2013)

Korleis slå saman symfonisk pop med bluegrass, kabaretmusikk og musikalar med folkrock, karibisk psykedelia med gamle standardlåtar og filmatisk orkestermusikk til ein naturleg heilskap?

Van Dyke Parks veit svaret. Han er eit inspirerande døme på ein artist som verkeleg har tråkka sine eigne far i det vestlege musikalske terrenget, frå å vera barneskodespelar til å vera arrangør på Disney-låten frå Jungelboka, «Bare Necessities», og tekstforfattar for The Beach Boys og Brian Wilsons i mange år løynde skatt, Smile, til å vera skodespelar i mellom anna Twin Peaks og ettertrakta strykearrangør for moderne popproduksjon.

Han hadde i mange år eige kontor hjå Warner Brothers, både som låtskrivar, arrangør, talentspeidar, promotør, rådgjevar og produsent for ein rekkje artistar. For ikkje å snakka om hans eigen solokarriere og kunstnarlege verksemd, som det kjennest nesten umogleg å skrive noko kort og konsist om utan å verta totalt overflatisk.

Eksentrisk pianist

Eg hadde mi fyrste lytteoppleving med den eigenarta musikaren tidleg i tenåra, gjennom den framifrå konsertfilmen Ry Cooder & The Moula Banda Rhythm Aces: Let’s Have A Ball frå 1987. Cooder omtala Parks som ein eksentrisk pianist «with the warped sort of Percy Grainger thing that he does», med referanse til den annleistenkjande, om mogleg endå meir eksentriske australske komponisten og Grieg-venen Grainger.

Solodebut i 1968

Van Dyke Parks debuterte solo i 1968 med albumet Song Cycle, eit album som det tok fleire år å laga, og som var av dei dyraste produksjonane Warner hadde hatt for ein soloartist på den tida, med store arrangement for fullt orkester og omfattande ljodeksperiment. Albumet er særs spanande, med snirklete musikk i alle moglege stilretningar, men heile tida med ein fot i kunstpopen. Eg tilrår å lytta til albumet med god tid, over ein lang periode, for verkeleg å fatte djupna. Diverre fekk det ikkje så stor merksemd i si tid, og sett vekk frå ein del glitrande kritikkar, selde det ikkje noko særleg.

For meg er det store meisterverket til Parks Discover America, som kom ut i 1972, òg med fullt orkester, ei steeldrumgruppe frå Trinidad og mellom anna gjestemusikarane Lowell George på gitar og Richie Hayward på trommer – begge frå stjernebandet Little Feat. Noko som er verdt å merke seg både her og på dei andre albuma til Parks, er dei særs detaljerte og intrikate arrangementa, særskilt strykearrangementa, med mykje kromatikk og finurlege rytmar.

Gjekk lei

Parks hadde ikkje ein stor produksjon som soloartist når det kjem til talet på album, korkje på 1970, -80 eller 90-talet, med om lag to utgjevingar i tiåret. Etter eige utsegn gjekk han lei heile musikkbransjen ein gong på 70-talet, då ein kar med namnet Alice, som hadde ein levenda slange med seg på scena, ein dag dukka opp på kontoret hans.

Han vart etter kvart involvert i filmbransjen, og har jobba mykje som filmkomponist dei siste 40 åra, mellom anna som arrangør for meir uavhengige og alternative artistar.

I dei seinare åra har plateselskapet Bella Union gjeve nytt liv til den tidlege produksjonen hans, og samstundes sleppt to nye plater, det seinaste Songs Cycled – eit sterkt album med tekstbok og fantastiske bidrag frå anerkjende målarar i omslaget.

Stein Urheim

Stein Urheim er musikar og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Korleis slå saman symfonisk pop med bluegrass, kabaretmusikk og musikalar med folkrock, karibisk psykedelia med gamle standardlåtar og filmatisk orkestermusikk til ein naturleg heilskap?

Van Dyke Parks veit svaret. Han er eit inspirerande døme på ein artist som verkeleg har tråkka sine eigne far i det vestlege musikalske terrenget, frå å vera barneskodespelar til å vera arrangør på Disney-låten frå Jungelboka, «Bare Necessities», og tekstforfattar for The Beach Boys og Brian Wilsons i mange år løynde skatt, Smile, til å vera skodespelar i mellom anna Twin Peaks og ettertrakta strykearrangør for moderne popproduksjon.

Han hadde i mange år eige kontor hjå Warner Brothers, både som låtskrivar, arrangør, talentspeidar, promotør, rådgjevar og produsent for ein rekkje artistar. For ikkje å snakka om hans eigen solokarriere og kunstnarlege verksemd, som det kjennest nesten umogleg å skrive noko kort og konsist om utan å verta totalt overflatisk.

Eksentrisk pianist

Eg hadde mi fyrste lytteoppleving med den eigenarta musikaren tidleg i tenåra, gjennom den framifrå konsertfilmen Ry Cooder & The Moula Banda Rhythm Aces: Let’s Have A Ball frå 1987. Cooder omtala Parks som ein eksentrisk pianist «with the warped sort of Percy Grainger thing that he does», med referanse til den annleistenkjande, om mogleg endå meir eksentriske australske komponisten og Grieg-venen Grainger.

Solodebut i 1968

Van Dyke Parks debuterte solo i 1968 med albumet Song Cycle, eit album som det tok fleire år å laga, og som var av dei dyraste produksjonane Warner hadde hatt for ein soloartist på den tida, med store arrangement for fullt orkester og omfattande ljodeksperiment. Albumet er særs spanande, med snirklete musikk i alle moglege stilretningar, men heile tida med ein fot i kunstpopen. Eg tilrår å lytta til albumet med god tid, over ein lang periode, for verkeleg å fatte djupna. Diverre fekk det ikkje så stor merksemd i si tid, og sett vekk frå ein del glitrande kritikkar, selde det ikkje noko særleg.

For meg er det store meisterverket til Parks Discover America, som kom ut i 1972, òg med fullt orkester, ei steeldrumgruppe frå Trinidad og mellom anna gjestemusikarane Lowell George på gitar og Richie Hayward på trommer – begge frå stjernebandet Little Feat. Noko som er verdt å merke seg både her og på dei andre albuma til Parks, er dei særs detaljerte og intrikate arrangementa, særskilt strykearrangementa, med mykje kromatikk og finurlege rytmar.

Gjekk lei

Parks hadde ikkje ein stor produksjon som soloartist når det kjem til talet på album, korkje på 1970, -80 eller 90-talet, med om lag to utgjevingar i tiåret. Etter eige utsegn gjekk han lei heile musikkbransjen ein gong på 70-talet, då ein kar med namnet Alice, som hadde ein levenda slange med seg på scena, ein dag dukka opp på kontoret hans.

Han vart etter kvart involvert i filmbransjen, og har jobba mykje som filmkomponist dei siste 40 åra, mellom anna som arrangør for meir uavhengige og alternative artistar.

I dei seinare åra har plateselskapet Bella Union gjeve nytt liv til den tidlege produksjonen hans, og samstundes sleppt to nye plater, det seinaste Songs Cycled – eit sterkt album med tekstbok og fantastiske bidrag frå anerkjende målarar i omslaget.

Stein Urheim

Stein Urheim er musikar og fast skribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Brit Aksnes
Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Brit Aksnes
Stig Amdam og Ragnhild Gudbrandsen spelar hovudrollene i stykket av August Strindberg.

Stig Amdam og Ragnhild Gudbrandsen spelar hovudrollene i stykket av August Strindberg.

Foto: Magnus Skrede / Den Nationale Scene

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Krigen mellom kjønna

Dødsdansen er eit ekteskapsdrama der komikken får for stor plass, men spelestilane utfordrar kvarandre på interessant vis.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Nana rise-Lynum er redaktør i Norsk Barneblad.

Nana rise-Lynum er redaktør i Norsk Barneblad.

Foto: Per Anders Todal

Kultur
Hilde Vesaas

Å gi barn det dei ikkje veit at dei vil ha

Norsk Barneblad vart skipa i 1887 og har kome ut kvart år sidan. Sist helg fekk Nana Rise-Lynum Målprisen frå Noregs Mållag for innsatsen som redaktør.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KommentarSamfunn

Overgrep som skakar folkeretten

Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.

Cecilie Hellestveit
Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KommentarSamfunn

Overgrep som skakar folkeretten

Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.

Cecilie Hellestveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis