Sosialurealisme?
Den gamle samfunnsrefsaren Ken Loach verkar like oppsett på å gje folk håp som på å gje folk fingeren.
Pubeigaren TJ (Dave Turner) blir ven med den syriske flyktningen Yara (Ebla Mari). Filmen har norsk premiere 25. desember.
Foto: Ymer Media
Drama
Regi: Ken Loach
Vertshuset The Old Oak
Med: Dave Turner, Ebla Mari, Trevor Fox, Claire Rodgerson
Kinofilm frå 25. desember
Då ein buss flyktningar frå Syria kjem til den tidlegare gruvebyen i Nord-England, blir det dårleg stemning blant innbyggarane. Yara (Mari) går av bussen med mor og resten av syskena, og det er TJ (Turner), den lokale pubeigaren, som går mellom då det blir hissige gemytt blant dei oppmøtte. Difor er det han Yara går til for å få hjelp til å få fiksa kameraet sitt.
Bittert
Er du ein av dei mange som er imponert over Ridley Scott (f. 1937), som framleis regjerer i regissørstolen, no sist med storfilmen Napoleon? Like mykje virak har det ikkje vore rundt Ken Loach, som faktisk er eitt år eldre enn den nordengelske filmkollegaen. Og spør du meg, er det hakket meir imponerande stadig å ta opp viktige problemstillingar i samfunnet, slik Loach gjer og alltid har gjort, enn å portrettera Napoleon for n-te gong.
Det er ikkje mange år sidan Loach leverte den fabelaktige Sorry We Missed You (2019), om det umenneskelege presset på grunnleggande arbeidskraft i Storbritannia i nyare tid, for eksempel i heimesjukepleia og posttenestene. Du kan godt sjå den for å prisa deg lukkeleg over at new public management i det minste er hakket mindre etablert her enn i nabolandet vårt.
Men Loach kviler ikkje på sine sosialrealismelaurbær – for i kjølvatnet av ein arbeidarklasse som knapt har arbeid igjen, kjem bitre kjensler overfor dei kanskje einaste som har endå mindre å mista, nemleg dei som er på flukt i verda, og som tilfeldigvis hamnar i nabohuset deira.
Søtt
«When you eat together, you stick together.» Mottoet som heng på puben The Old Oak, er så enkelt og så fint. Det stammar frå tida då gruvestreikane herja i England, ei tid då solidaritet stod sterkt blant folket i dei mange byane der arbeidarar streika. Diverre sit solidariteten noko lenger inne når det ikkje er «våre eigne», kan det lata til i Vertshuset The Old Oak, og kanskje i verda generelt?
Og det er her den gode Ken Loach kan henda har hatt behov for å gjera sosialrealismen sin ørlite mindre realistisk. Sjølv om eg strigræt mens eg ser på (fordi folk må jo vera slemme før dei er greie, såpass kommersiell er Loach), så gjer det endå meir vondt at eg ikkje heilt trur på det som skjer på lerretet.
Det er forstemmande. Eg kjenner at eg har lyst å stryka alt eg skriv, og heller vera dundrande positiv til at nestekjærleiken lever, for berre sjå her! Men så er det heller ikkje umogleg at den aldrande herremannen Ken Loach faktisk har tenkt, nei, nok misere – eg vil gje folk håp, eg vil laga ein gladfilm, eg vil at det er sånn verda skal bli. Ja, eg hellar mot det. Verda er ein kjip plass, men jammen er det mange gode menneske der ute, det meiner eg verkeleg. Og til jul ynskjer eg meg at alle er som pubeigaren TJ.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Ken Loach
Vertshuset The Old Oak
Med: Dave Turner, Ebla Mari, Trevor Fox, Claire Rodgerson
Kinofilm frå 25. desember
Då ein buss flyktningar frå Syria kjem til den tidlegare gruvebyen i Nord-England, blir det dårleg stemning blant innbyggarane. Yara (Mari) går av bussen med mor og resten av syskena, og det er TJ (Turner), den lokale pubeigaren, som går mellom då det blir hissige gemytt blant dei oppmøtte. Difor er det han Yara går til for å få hjelp til å få fiksa kameraet sitt.
Bittert
Er du ein av dei mange som er imponert over Ridley Scott (f. 1937), som framleis regjerer i regissørstolen, no sist med storfilmen Napoleon? Like mykje virak har det ikkje vore rundt Ken Loach, som faktisk er eitt år eldre enn den nordengelske filmkollegaen. Og spør du meg, er det hakket meir imponerande stadig å ta opp viktige problemstillingar i samfunnet, slik Loach gjer og alltid har gjort, enn å portrettera Napoleon for n-te gong.
Det er ikkje mange år sidan Loach leverte den fabelaktige Sorry We Missed You (2019), om det umenneskelege presset på grunnleggande arbeidskraft i Storbritannia i nyare tid, for eksempel i heimesjukepleia og posttenestene. Du kan godt sjå den for å prisa deg lukkeleg over at new public management i det minste er hakket mindre etablert her enn i nabolandet vårt.
Men Loach kviler ikkje på sine sosialrealismelaurbær – for i kjølvatnet av ein arbeidarklasse som knapt har arbeid igjen, kjem bitre kjensler overfor dei kanskje einaste som har endå mindre å mista, nemleg dei som er på flukt i verda, og som tilfeldigvis hamnar i nabohuset deira.
Søtt
«When you eat together, you stick together.» Mottoet som heng på puben The Old Oak, er så enkelt og så fint. Det stammar frå tida då gruvestreikane herja i England, ei tid då solidaritet stod sterkt blant folket i dei mange byane der arbeidarar streika. Diverre sit solidariteten noko lenger inne når det ikkje er «våre eigne», kan det lata til i Vertshuset The Old Oak, og kanskje i verda generelt?
Og det er her den gode Ken Loach kan henda har hatt behov for å gjera sosialrealismen sin ørlite mindre realistisk. Sjølv om eg strigræt mens eg ser på (fordi folk må jo vera slemme før dei er greie, såpass kommersiell er Loach), så gjer det endå meir vondt at eg ikkje heilt trur på det som skjer på lerretet.
Det er forstemmande. Eg kjenner at eg har lyst å stryka alt eg skriv, og heller vera dundrande positiv til at nestekjærleiken lever, for berre sjå her! Men så er det heller ikkje umogleg at den aldrande herremannen Ken Loach faktisk har tenkt, nei, nok misere – eg vil gje folk håp, eg vil laga ein gladfilm, eg vil at det er sånn verda skal bli. Ja, eg hellar mot det. Verda er ein kjip plass, men jammen er det mange gode menneske der ute, det meiner eg verkeleg. Og til jul ynskjer eg meg at alle er som pubeigaren TJ.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.
Foto via Wikimedia Commons
Monumental pedal
Masaaki Suzukis frasering gjev rom for smertelege dissonansar.
Trålar utanfor Måløy sentrum.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Barents blues, også et flytende samfunn
Min tiårige til-og-fra-periode i den tøffe trålbobla har preget meg nokså sterkt.
Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.
Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB
Overgrep som skakar folkeretten
Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.
Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.
Foto: Erik Johansen / NTB
Meir om seinfølgjer
Den årlege rapporten FHI har publisert, syner at dødeligheita blant personar under 40 år har vore nokså stabil sidan 2015.
Salman Rushdie har skrive 15 romanar. Den siste boka handlar om knivåtaket på han i 2022.
Foto: Rachel Eliza Griffiths
Ein takk til livet
Salman Rushdie nyttar språket som terapi.