JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Sosialurealisme?

Den gamle samfunnsrefsaren Ken Loach verkar like oppsett på å gje folk håp som på å gje folk fingeren.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Pubeigaren TJ (Dave Turner) blir ven med den syriske flyktningen Yara (Ebla Mari). Filmen har norsk premiere 25. desember.

Pubeigaren TJ (Dave Turner) blir ven med den syriske flyktningen Yara (Ebla Mari). Filmen har norsk premiere 25. desember.

Foto: Ymer Media

Pubeigaren TJ (Dave Turner) blir ven med den syriske flyktningen Yara (Ebla Mari). Filmen har norsk premiere 25. desember.

Pubeigaren TJ (Dave Turner) blir ven med den syriske flyktningen Yara (Ebla Mari). Filmen har norsk premiere 25. desember.

Foto: Ymer Media

3050
20231215
3050
20231215

Drama

Regi: Ken Loach

Vertshuset The Old Oak

Med: Dave Turner, Ebla Mari, Trevor Fox, Claire Rodgerson
Kinofilm frå 25. desember

Då ein buss flyktningar frå Syria kjem til den tidlegare gruvebyen i Nord-England, blir det dårleg stemning blant innbyggarane. Yara (Mari) går av bussen med mor og resten av syskena, og det er TJ (Turner), den lokale pubeigaren, som går mellom då det blir hissige gemytt blant dei oppmøtte. Difor er det han Yara går til for å få hjelp til å få fiksa kameraet sitt.

Bittert

Er du ein av dei mange som er imponert over Ridley Scott (f. 1937), som framleis regjerer i regissørstolen, no sist med storfilmen Napoleon? Like mykje virak har det ikkje vore rundt Ken Loach, som faktisk er eitt år eldre enn den nordengelske filmkollegaen. Og spør du meg, er det hakket meir imponerande stadig å ta opp viktige problemstillingar i samfunnet, slik Loach gjer og alltid har gjort, enn å portrettera Napoleon for n-te gong.

Det er ikkje mange år sidan Loach leverte den fabelaktige Sorry We Missed You (2019), om det umenneskelege presset på grunnleggande arbeidskraft i Storbritannia i nyare tid, for eksempel i heimesjukepleia og posttenestene. Du kan godt sjå den for å prisa deg lukkeleg over at new public management i det minste er hakket mindre etablert her enn i nabolandet vårt.

Men Loach kviler ikkje på sine sosialrealismelaurbær – for i kjølvatnet av ein arbeidarklasse som knapt har arbeid igjen, kjem bitre kjensler overfor dei kanskje einaste som har endå mindre å mista, nemleg dei som er på flukt i verda, og som tilfeldigvis hamnar i nabohuset deira.

Søtt

«When you eat together, you stick together.» Mottoet som heng på puben The Old Oak, er så enkelt og så fint. Det stammar frå tida då gruvestreikane herja i England, ei tid då solidaritet stod sterkt blant folket i dei mange byane der arbeidarar streika. Diverre sit solidariteten noko lenger inne når det ikkje er «våre eigne», kan det lata til i Vertshuset The Old Oak, og kanskje i verda generelt?

Og det er her den gode Ken Loach kan henda har hatt behov for å gjera sosialrealismen sin ørlite mindre realistisk. Sjølv om eg strigræt mens eg ser på (fordi folk må jo vera slemme før dei er greie, såpass kommersiell er Loach), så gjer det endå meir vondt at eg ikkje heilt trur på det som skjer på lerretet.

Det er forstemmande. Eg kjenner at eg har lyst å stryka alt eg skriv, og heller vera dundrande positiv til at nestekjærleiken lever, for berre sjå her! Men så er det heller ikkje umogleg at den aldrande herremannen Ken Loach faktisk har tenkt, nei, nok misere – eg vil gje folk håp, eg vil laga ein gladfilm, eg vil at det er sånn verda skal bli. Ja, eg hellar mot det. Verda er ein kjip plass, men jammen er det mange gode menneske der ute, det meiner eg verkeleg. Og til jul ynskjer eg meg at alle er som pubeigaren TJ.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Drama

Regi: Ken Loach

Vertshuset The Old Oak

Med: Dave Turner, Ebla Mari, Trevor Fox, Claire Rodgerson
Kinofilm frå 25. desember

Då ein buss flyktningar frå Syria kjem til den tidlegare gruvebyen i Nord-England, blir det dårleg stemning blant innbyggarane. Yara (Mari) går av bussen med mor og resten av syskena, og det er TJ (Turner), den lokale pubeigaren, som går mellom då det blir hissige gemytt blant dei oppmøtte. Difor er det han Yara går til for å få hjelp til å få fiksa kameraet sitt.

Bittert

Er du ein av dei mange som er imponert over Ridley Scott (f. 1937), som framleis regjerer i regissørstolen, no sist med storfilmen Napoleon? Like mykje virak har det ikkje vore rundt Ken Loach, som faktisk er eitt år eldre enn den nordengelske filmkollegaen. Og spør du meg, er det hakket meir imponerande stadig å ta opp viktige problemstillingar i samfunnet, slik Loach gjer og alltid har gjort, enn å portrettera Napoleon for n-te gong.

Det er ikkje mange år sidan Loach leverte den fabelaktige Sorry We Missed You (2019), om det umenneskelege presset på grunnleggande arbeidskraft i Storbritannia i nyare tid, for eksempel i heimesjukepleia og posttenestene. Du kan godt sjå den for å prisa deg lukkeleg over at new public management i det minste er hakket mindre etablert her enn i nabolandet vårt.

Men Loach kviler ikkje på sine sosialrealismelaurbær – for i kjølvatnet av ein arbeidarklasse som knapt har arbeid igjen, kjem bitre kjensler overfor dei kanskje einaste som har endå mindre å mista, nemleg dei som er på flukt i verda, og som tilfeldigvis hamnar i nabohuset deira.

Søtt

«When you eat together, you stick together.» Mottoet som heng på puben The Old Oak, er så enkelt og så fint. Det stammar frå tida då gruvestreikane herja i England, ei tid då solidaritet stod sterkt blant folket i dei mange byane der arbeidarar streika. Diverre sit solidariteten noko lenger inne når det ikkje er «våre eigne», kan det lata til i Vertshuset The Old Oak, og kanskje i verda generelt?

Og det er her den gode Ken Loach kan henda har hatt behov for å gjera sosialrealismen sin ørlite mindre realistisk. Sjølv om eg strigræt mens eg ser på (fordi folk må jo vera slemme før dei er greie, såpass kommersiell er Loach), så gjer det endå meir vondt at eg ikkje heilt trur på det som skjer på lerretet.

Det er forstemmande. Eg kjenner at eg har lyst å stryka alt eg skriv, og heller vera dundrande positiv til at nestekjærleiken lever, for berre sjå her! Men så er det heller ikkje umogleg at den aldrande herremannen Ken Loach faktisk har tenkt, nei, nok misere – eg vil gje folk håp, eg vil laga ein gladfilm, eg vil at det er sånn verda skal bli. Ja, eg hellar mot det. Verda er ein kjip plass, men jammen er det mange gode menneske der ute, det meiner eg verkeleg. Og til jul ynskjer eg meg at alle er som pubeigaren TJ.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Per Anders Todal
Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Per Anders Todal
Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Foto via Wikimedia Commons

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Monumental pedal

Masaaki Suzukis frasering gjev rom for smertelege dissonansar.

Trålar utanfor Måløy sentrum.

Trålar utanfor Måløy sentrum.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte
RagnarSandbæk

Barents blues, også et flytende samfunn

Min tiårige til-og-fra-periode i den tøffe trålbobla har preget meg nokså sterkt.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KommentarSamfunn
Cecilie Hellestveit

Overgrep som skakar folkeretten

Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis