For at vi skal spare pengar
Tilsette arbeider opp til 36 timar i strekk for at vi skal få billege klede.
Arbeidarar i ein indisk tekstilfabrikk.
Foto: Rodrigo Trejo Villaneuva
DOKUMENTAR
REGI: RAHUL JAIN
Machines
Vi vil helst ikkje vite det, men denne filmen viser korleis dei billige kleda vi kjøper, blir produserte. Regissør Rahul Jain tek oss med inn i ein svær tekstilfabrikk i den industrialiserte delstaten Gujarat, lengst vest i India.
Bileta gjer det meste av jobben i denne filmen, og dei talar for seg sjølve. Kameraet sveipar over nitriste, uhygieniske, farlege arbeidsplassar med tungvinte, fysisk tunge arbeidsprosessar, utdaterte maskinar og ymse miljøgifter. Dei tilsette har berre eit minimum eller ingenting til vern. Langsamt flyttar kamera seg frå avdeling til avdeling, alle om lag like langt frå alt som heiter HMS etter vestleg standard. Kontrasten til dei vakre, fargerike stoffa som blir produserte, kunne knapt vore sterkare.
Arbeidstilsynet ville ha stengt heile greia på timen. Men her er det ingen som bryr seg. Og dei som prøver å organisere seg, risikerer å bøte med livet. Løna er så låg, 2–3 dollar for eit skift på tolv timar, at mange må arbeide doble skift for å overleve. Somme held det gåande 36 timar i strekk – utan å få korkje tørt eller vått. Vi ser ein gut som held på å duppe av, ståande. Kantine finst sjølvsagt ikkje, maten må fortærast på arbeidsplassen.
Sjefane, som sit velfødde på kontora sine og overvakar arbeidet på skjermar, åtvarar mot at arbeidarane skal få så mykje i løn at dei kan leggja av litt til sparing. Det vil berre gjere dei slappe og umotiverte, og kven er tent med det?
Lite blir sagt, og regissøren nyttar inga kommentatorstemme for å fortelje oss kva vi skal meine. Han viser fram, lèt ein og annan arbeidar komme til orde, problematiserer stort sett berre gjennom dei talande bileta.
Machines burde vere obligatorisk for alle konsumentar.
Jan H. Landro
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
DOKUMENTAR
REGI: RAHUL JAIN
Machines
Vi vil helst ikkje vite det, men denne filmen viser korleis dei billige kleda vi kjøper, blir produserte. Regissør Rahul Jain tek oss med inn i ein svær tekstilfabrikk i den industrialiserte delstaten Gujarat, lengst vest i India.
Bileta gjer det meste av jobben i denne filmen, og dei talar for seg sjølve. Kameraet sveipar over nitriste, uhygieniske, farlege arbeidsplassar med tungvinte, fysisk tunge arbeidsprosessar, utdaterte maskinar og ymse miljøgifter. Dei tilsette har berre eit minimum eller ingenting til vern. Langsamt flyttar kamera seg frå avdeling til avdeling, alle om lag like langt frå alt som heiter HMS etter vestleg standard. Kontrasten til dei vakre, fargerike stoffa som blir produserte, kunne knapt vore sterkare.
Arbeidstilsynet ville ha stengt heile greia på timen. Men her er det ingen som bryr seg. Og dei som prøver å organisere seg, risikerer å bøte med livet. Løna er så låg, 2–3 dollar for eit skift på tolv timar, at mange må arbeide doble skift for å overleve. Somme held det gåande 36 timar i strekk – utan å få korkje tørt eller vått. Vi ser ein gut som held på å duppe av, ståande. Kantine finst sjølvsagt ikkje, maten må fortærast på arbeidsplassen.
Sjefane, som sit velfødde på kontora sine og overvakar arbeidet på skjermar, åtvarar mot at arbeidarane skal få så mykje i løn at dei kan leggja av litt til sparing. Det vil berre gjere dei slappe og umotiverte, og kven er tent med det?
Lite blir sagt, og regissøren nyttar inga kommentatorstemme for å fortelje oss kva vi skal meine. Han viser fram, lèt ein og annan arbeidar komme til orde, problematiserer stort sett berre gjennom dei talande bileta.
Machines burde vere obligatorisk for alle konsumentar.
Jan H. Landro
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Å forveksla aggressor med forsvarar
«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»
Den nyfødde kalven.
Foto: Hilde Lussand Selheim
Ei ny Ameline er fødd
Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.
Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.
Foto: Another World Entertainment
Skrekkeleg skuffande
Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.
Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.
Foto: Samuel Hess
Mindre er meir
Den nye plata til Jessica Pratt, Here in the Pitch, er hennar beste så langt.
Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.
Foto: Laurent le Crabe
Oppussinga
Ladj Ly lenar seg mot melodrama etter ein rå debut.