JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Filmnasjon som byggjer bruer

Filmar frå Sør-Korea dominerer årets Film frå sør – med god grunn.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Regissør Bong Joon-ho fekk Gullpalmen for filmen Parasitt, som tek for seg klasseskilje og misunning i Sør-Korea.

Regissør Bong Joon-ho fekk Gullpalmen for filmen Parasitt, som tek for seg klasseskilje og misunning i Sør-Korea.

Foto: Neon

Regissør Bong Joon-ho fekk Gullpalmen for filmen Parasitt, som tek for seg klasseskilje og misunning i Sør-Korea.

Regissør Bong Joon-ho fekk Gullpalmen for filmen Parasitt, som tek for seg klasseskilje og misunning i Sør-Korea.

Foto: Neon

3341
20191115
3341
20191115

Film frå sør

Oslo, 7.–17. november 2019

Er Sør-Korea verdas beste filmnasjon? Den siste veka med Film frå sør har fått meg til å tenke det. Oslos største og eldste filmfestival, dette er den 29. utgåva, er som alltid ei fin motvekt mot det ordinære kinoprogrammet. Oppflaska som vi alle er på amerikansk popcornkultur, og med den stadig meir actionfokuserte og bråkete blockbusteren (hei, Marvel), blir Film frå sør eit kjærkome pusterom. Det er i dette spennet festivalen utfordrar innarbeidde, vande måtar å sjå film på og innbyr til kritisk refleksjon rundt den rådande kommersielle kinokulturen.

Samtidig er kurateringa av programmet også skreddarsydd for vestlege briller. Det vi ser, er ikkje så mykje filmnasjonar som eit utval filmar frå den ikkje-vestlege verda, med den litt vage (og kan hende stigmatiserande) merkelappen «verdsfilm». Som om desse filmane er noko heilt anna enn det vi vanlegvis ser på kino. Så enkelt er det heldigvis ikkje.

Den gamle meisteren

Filmnasjonen Sør-Korea er verd å snakke om i så måte. Den store filmbransjen i landet feirar i år 100 år, noko Film frå sør markerer med å vise eit sterkt utval sørkoreanske filmar, nye som gamle. Årets æresgjest er Park Chan-wook, mest kjend for hemntrilogien Sympathy for Mr. Vengeance, Oldboy og Lady Vengeance. Han har fått eit nært fullt retrospektiv desse dagane, og Park er verd å dvele ved, sjølv om han ikkje har ein ny film på programmet.

Det var nemleg han som innleidde det vi kan kalle den sørkoreanske filmbølgja tidleg på 2000-talet. Like viktig er filmspråket til Park, som har noko distinkt kulturelt ved seg: Karakterane har andre førestillingar om skuld, moral og determinisme enn det vi er vane til, men med ein stil og regi som er lett å overføre til Hollywood (Oldboy fekk ein amerikansk versjon).

Nye, sterke stemmer

Dette usentimentale tilhøvet til alvoret og lagnaden er talande for filmspråket i Sør-Korea generelt. Ta til dømes Parasitt, av Bong Joon-ho, som vann Gullpalmen i Cannes tidlegare i år. Filmen stør seg på hollywoodske forteljargrep, men er samtidig langt meir vågal og mørk enn mange amerikanske filmar i utforskinga av tematikken om klasseskilje og materiell misunning. Denne evna til å vri på kjende sjangerkonvensjonar er også sterk i oppvekstdramaet House of Hummingbird, ei perle av ein film signert den nye stemma Kim Bora. Historia om tenåringsjenta Eun-hee handlar om dei små augneblikka. Om tilhøyrsle og identitet, om utanforskap og framandkjensle, om at nokon ser deg på eit sårbart punkt i livet. Begge er soleklare høgdepunkt i årets Film frå sør.

Amerika neste

Sjølv ein litt mindre vellukka film frå Sør-Korea evnar å vere både original og konvensjonell. Thrilleren The Gangster, the Cop, the Devil, der to menn frå ulike sider av lova må samarbeide om å fakke ein seriemordar, lir av litt for blanke karakterar (med unntak av gangsterarketypen, strålande spelt Ma Dong-seok) og lettvinte plottløysingar. Men filmen reddar seg inn på eit stødig formspråk og godt koreograferte actionscener. Og sjølvsagt får filmen snart ein amerikansk remake, med Sylvester Stallone i registolen. Det kan ikkje bli anna enn middelmåtig.

Sondre Åkervik

Sondre Åkervik er frilans kulturjournalist og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Film frå sør

Oslo, 7.–17. november 2019

Er Sør-Korea verdas beste filmnasjon? Den siste veka med Film frå sør har fått meg til å tenke det. Oslos største og eldste filmfestival, dette er den 29. utgåva, er som alltid ei fin motvekt mot det ordinære kinoprogrammet. Oppflaska som vi alle er på amerikansk popcornkultur, og med den stadig meir actionfokuserte og bråkete blockbusteren (hei, Marvel), blir Film frå sør eit kjærkome pusterom. Det er i dette spennet festivalen utfordrar innarbeidde, vande måtar å sjå film på og innbyr til kritisk refleksjon rundt den rådande kommersielle kinokulturen.

Samtidig er kurateringa av programmet også skreddarsydd for vestlege briller. Det vi ser, er ikkje så mykje filmnasjonar som eit utval filmar frå den ikkje-vestlege verda, med den litt vage (og kan hende stigmatiserande) merkelappen «verdsfilm». Som om desse filmane er noko heilt anna enn det vi vanlegvis ser på kino. Så enkelt er det heldigvis ikkje.

Den gamle meisteren

Filmnasjonen Sør-Korea er verd å snakke om i så måte. Den store filmbransjen i landet feirar i år 100 år, noko Film frå sør markerer med å vise eit sterkt utval sørkoreanske filmar, nye som gamle. Årets æresgjest er Park Chan-wook, mest kjend for hemntrilogien Sympathy for Mr. Vengeance, Oldboy og Lady Vengeance. Han har fått eit nært fullt retrospektiv desse dagane, og Park er verd å dvele ved, sjølv om han ikkje har ein ny film på programmet.

Det var nemleg han som innleidde det vi kan kalle den sørkoreanske filmbølgja tidleg på 2000-talet. Like viktig er filmspråket til Park, som har noko distinkt kulturelt ved seg: Karakterane har andre førestillingar om skuld, moral og determinisme enn det vi er vane til, men med ein stil og regi som er lett å overføre til Hollywood (Oldboy fekk ein amerikansk versjon).

Nye, sterke stemmer

Dette usentimentale tilhøvet til alvoret og lagnaden er talande for filmspråket i Sør-Korea generelt. Ta til dømes Parasitt, av Bong Joon-ho, som vann Gullpalmen i Cannes tidlegare i år. Filmen stør seg på hollywoodske forteljargrep, men er samtidig langt meir vågal og mørk enn mange amerikanske filmar i utforskinga av tematikken om klasseskilje og materiell misunning. Denne evna til å vri på kjende sjangerkonvensjonar er også sterk i oppvekstdramaet House of Hummingbird, ei perle av ein film signert den nye stemma Kim Bora. Historia om tenåringsjenta Eun-hee handlar om dei små augneblikka. Om tilhøyrsle og identitet, om utanforskap og framandkjensle, om at nokon ser deg på eit sårbart punkt i livet. Begge er soleklare høgdepunkt i årets Film frå sør.

Amerika neste

Sjølv ein litt mindre vellukka film frå Sør-Korea evnar å vere både original og konvensjonell. Thrilleren The Gangster, the Cop, the Devil, der to menn frå ulike sider av lova må samarbeide om å fakke ein seriemordar, lir av litt for blanke karakterar (med unntak av gangsterarketypen, strålande spelt Ma Dong-seok) og lettvinte plottløysingar. Men filmen reddar seg inn på eit stødig formspråk og godt koreograferte actionscener. Og sjølvsagt får filmen snart ein amerikansk remake, med Sylvester Stallone i registolen. Det kan ikkje bli anna enn middelmåtig.

Sondre Åkervik

Sondre Åkervik er frilans kulturjournalist og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Foto: Dreyer

BokMeldingar

Hegel utan støv

Sigurd Hvervens omfattande bok om Hegel er noko av det mest imponerande eg har lese på lang tid.

Jan Inge Sørbø
Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Foto: Dreyer

BokMeldingar

Hegel utan støv

Sigurd Hvervens omfattande bok om Hegel er noko av det mest imponerande eg har lese på lang tid.

Jan Inge Sørbø

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
RichardAubrey White

Tendensiøs statistikk om senfølger

Myndighetene må anerkjenne at senfølger eksisterer og utgjør et samfunnsproblem.

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap)

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap)

Foto: Javad Parsa / NTB

Ordskifte
AndreasBjelland Eriksen

Bedre forhold for villreinen

Villreinen som lever i fjellområdene i Sør-Norge, sliter. Skal vi lykkes med å snu utviklingen, må vi finne løsninger sammen.

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature
Ida Lødemel Tvedt

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis