JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

«Evig eies kun det tapte»

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2176
20180601
2176
20180601

I Milano finst det praktfulle veggmåleriet «Nattverden» av Leonardo da Vinci. Verket er sårbart, og berre ei handfull slepp inn om gangen for å oppleve verket i nokre få minutt, så vert dei jaga ut att. Slike restriksjonar vert meir og meir vanlege verda over, i takt med den kraftige auka av turistar så vel som klimaendringar. I tillegg vert uerstattelege delar av verdsarven stolne eller øydelagde over ein låg sko. Såleis er det viktigare enn nokon gong med god dokumentasjon av verka, og også kunne oppleve kunsten på alternative måtar.

Då eg besøkte festspela i Bergen, fekk eg ei virtuell kunstoppleving i Grieghallen. Gjennom ein hjelm med øyretelefonar og briller fekk eg vere hovudpersonen i eit stykke av Paul Auster. Inntrykka endrar seg etter korleis ein beveger seg, og det kjentest svært ekte ut.

Mange museum har teke eit steg vidare og bygd opp eigne rom som simulerer kjende bygningar med ein teknologi som ikkje krev briller, men eit særleg laserlys. Medan VR-briller er ei personleg oppleving, kan desse romma opplevast i fellesskap.

Ei kjent simulering er «Pure Land» frå 2012, som viser ei av dei rikt utsmykka Mogao-grottene i Kina. Måleria i dei buddhistiske grottetempla er sårbare for luftfukt, og området er stengt for besøkande. «Pure Land» vert vist inne i eit rom som vert bygd i same format som tempelet, og kan opplevast i tre dimensjonar over 360 grader. I tillegg til kjensla av å vere inne i tempelet, kan ein nytte nettbrett til å granske detaljer som ville vere vanskeleg å sjå med auga. Det er endåtil laga animasjonar av nokre musikantar i måleriet, slik at ein kan høyre korleis instrumenta klang.

Den virtuelle rekonstruksjon «Pure Land» er framleis på vandring frå museum til museum, for tida å sjå ved Simon Fraser University i Vancouver.

Sjølv om teknologien gir oss sterke opplevingar, er det nok ei god stund til ei datasimulering slår opplevinga av å vere der. Så om ein er i Milano, anbefaler eg at ein ikkje nøyer seg med den virtuelle versjonen av «Nattverden», men bestiller billett i god tid, godtek den høge prisen og stiller seg i kø for dei femten minutta ein får saman med verket.

Eva Furseth

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

I Milano finst det praktfulle veggmåleriet «Nattverden» av Leonardo da Vinci. Verket er sårbart, og berre ei handfull slepp inn om gangen for å oppleve verket i nokre få minutt, så vert dei jaga ut att. Slike restriksjonar vert meir og meir vanlege verda over, i takt med den kraftige auka av turistar så vel som klimaendringar. I tillegg vert uerstattelege delar av verdsarven stolne eller øydelagde over ein låg sko. Såleis er det viktigare enn nokon gong med god dokumentasjon av verka, og også kunne oppleve kunsten på alternative måtar.

Då eg besøkte festspela i Bergen, fekk eg ei virtuell kunstoppleving i Grieghallen. Gjennom ein hjelm med øyretelefonar og briller fekk eg vere hovudpersonen i eit stykke av Paul Auster. Inntrykka endrar seg etter korleis ein beveger seg, og det kjentest svært ekte ut.

Mange museum har teke eit steg vidare og bygd opp eigne rom som simulerer kjende bygningar med ein teknologi som ikkje krev briller, men eit særleg laserlys. Medan VR-briller er ei personleg oppleving, kan desse romma opplevast i fellesskap.

Ei kjent simulering er «Pure Land» frå 2012, som viser ei av dei rikt utsmykka Mogao-grottene i Kina. Måleria i dei buddhistiske grottetempla er sårbare for luftfukt, og området er stengt for besøkande. «Pure Land» vert vist inne i eit rom som vert bygd i same format som tempelet, og kan opplevast i tre dimensjonar over 360 grader. I tillegg til kjensla av å vere inne i tempelet, kan ein nytte nettbrett til å granske detaljer som ville vere vanskeleg å sjå med auga. Det er endåtil laga animasjonar av nokre musikantar i måleriet, slik at ein kan høyre korleis instrumenta klang.

Den virtuelle rekonstruksjon «Pure Land» er framleis på vandring frå museum til museum, for tida å sjå ved Simon Fraser University i Vancouver.

Sjølv om teknologien gir oss sterke opplevingar, er det nok ei god stund til ei datasimulering slår opplevinga av å vere der. Så om ein er i Milano, anbefaler eg at ein ikkje nøyer seg med den virtuelle versjonen av «Nattverden», men bestiller billett i god tid, godtek den høge prisen og stiller seg i kø for dei femten minutta ein får saman med verket.

Eva Furseth

Emneknaggar

Fleire artiklar

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure
Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure
Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Kven har makt over kven?

Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.

The Lady (Willa Fitzgerald) må flykte frå ein galen mann.

The Lady (Willa Fitzgerald) må flykte frå ein galen mann.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Skrekkfilmen Strange Darling tuklar med tida for å trekke i gang tankane.

President Joe Biden (f. 1942) og statsminister Jonas Gahr Støre (f. 1960) stiller opp til familiefoto på Nato-toppmøtet i Washington i år.

President Joe Biden (f. 1942) og statsminister Jonas Gahr Støre (f. 1960) stiller opp til familiefoto på Nato-toppmøtet i Washington i år.

Foto: Javad Parsa / NTB

KommentarSamfunn
SveinTuastad

Å fjerne Støre no vil vere ei panikkhandling som skaper fleire problem enn det løyser for Arbeidarpartiet.

Frostrøyk i Kyiv.

Frostrøyk i Kyiv.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KrigSamfunn

Kyiv, Brussel, Budapest – ei forteljing om tre byar

Ei tjukk skodde heng over Kyiv og heile det sentrale Ukraina. Lufta er fuktig og tung, og hindrar sikten. Sjølv på ein god, rett veg må du køyre med låg fart.

Andrej Kurkov
Frostrøyk i Kyiv.

Frostrøyk i Kyiv.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KrigSamfunn

Kyiv, Brussel, Budapest – ei forteljing om tre byar

Ei tjukk skodde heng over Kyiv og heile det sentrale Ukraina. Lufta er fuktig og tung, og hindrar sikten. Sjølv på ein god, rett veg må du køyre med låg fart.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis