JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Zoom inn, still skarpt

Mørkerom er ein stilistisk vellukka roman om nærleik og avstand.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Mette Karlsvik har funne sin eigen måte å skriva romanar på.

Mette Karlsvik har funne sin eigen måte å skriva romanar på.

Foto: Tove K. Breistein

Mette Karlsvik har funne sin eigen måte å skriva romanar på.

Mette Karlsvik har funne sin eigen måte å skriva romanar på.

Foto: Tove K. Breistein

3567
20171208
3567
20171208

Roman

Mette Karlsvik:

Mørkerom

Samlaget

Mette Karlsvik har funne sin eigen måte å skriva romanar på, der ein gjerne kjem inn i boka via eit oversyn, anten reint fysisk, at ein ser det viktige litt på avstand først, før ein kjem nærare og ser detaljane, eller ved ei vitskapeleg tilnærming, der hendingar først vert skildra objektivt og generelt, før teksten kjem til det spesielle tilfellet boka handlar om. I den nye romanen kan ein sjå årsaka til at det har vorte slik, utan at ho gjer noko poeng av det.

Årsaka ligg i bakgrunnen, både hennar eigen og farens. Faren var flygeleiar av yrke, men han hadde også ein hobby, beint fram ein lidenskap, nemleg fotografering. Og just slik har Mette Karlsvik vorte som forfattar, flygeleiar og fotograf. Ho styrer med fjerne objekt, og zoomar seg inn på dei nære.

Familiealbum

Først i romanen får me ei grundig skildring av korleis eit foster utviklar seg, etter kvart går teksten frå det generelle til det spesielle, det skjer umerkeleg, men fosteret vert ein person, og personen vert med tida far til forfattaren. Etter dette er mykje av romanen eit familiealbum, her er bilete frå typiske og utypiske situasjonar i livet til denne mannen som me etter kvart får vita mykje om, men på skånsamt vis. På same måte som Tormod Haugland, som òg skriv frå sin eigen familie i ein roman i år, Om dyr og syn, skriv Karlsvik utan å nytta namn på slektningane. Det kjennest som eit klokt val, for ord som mor, far, søster, fetter og liknande er då berre sikkert identifiserande for dei som kjenner familien, og ikkje for oss som lyt halda oss til boka.

Her er gode skildringar av oppvekst. Det skjer ikkje så mykje dramatisk i dei einskilde scenene, men dei teiknar eit bilete av totalopplevinga. Faren, flygeleiaren, har ein stressande jobbsituasjon med mykje overtid og sterke krav til konsentrasjon. Det går nok ut over harmonien i familien, der ein kan ana at alle har sitt å slita med. Dette vert ikkje poengtert med detaljar, for det er ikkje det viktige i romanen. Det som er motoren i handlinga, er faren, fotograferinga, mørkeromsarbeidet og jobben han har, ein jobb som øydelegg han, for det er ingenting som er meir øydeleggande for den einskilde enn stress.

Tett på

Karlsvik går tett på faren, på sjukdomen han utviklar, på interessene hans. Me er såleis med han på jakt, eller helst når han tenkjer på jakt han ikkje får tid til å delta i, me er med han på arbeidet og i mørkerommet. Samstundes får me ta del i utviklinga til forfattaren, ikkje minst som fotografiinteressert ung jente, men også i det heilt daglegdagse, til dømes når ho ein gong i barndommen spør foreldra om ho kan gifta seg med hunden i huset. Ho får nei på førespurnaden. Ja, ikkje frå hunden, då. Og me ser uklårt konturane av noko anna, eit motiv forfattaren tangerer så varsamt at ein nesten ikkje merker det: Jenta er redd for vaksenlivet. Her er ho i slekt med Oscar Matzerath hjå Günther Grass, men Karlsvik går ikkje vidare med dette motivet.

Stendig finn ho i staden nye punkt å zooma inn mot, noko nytt det skal stillast skarpt på. For ho er ikkje berre fotograf og flygeleiar i skrifta si, ho er astronom og mikrobiolog, og eg vil ikkje arrestera henne på anna enn at ein edderkopp éin stad vert klassifisert som insekt, og at ho ikkje er heilt stødig når det kjem til stridsspørsmål om firfisle og salamander. Men elles står romanen til laud.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Mette Karlsvik:

Mørkerom

Samlaget

Mette Karlsvik har funne sin eigen måte å skriva romanar på, der ein gjerne kjem inn i boka via eit oversyn, anten reint fysisk, at ein ser det viktige litt på avstand først, før ein kjem nærare og ser detaljane, eller ved ei vitskapeleg tilnærming, der hendingar først vert skildra objektivt og generelt, før teksten kjem til det spesielle tilfellet boka handlar om. I den nye romanen kan ein sjå årsaka til at det har vorte slik, utan at ho gjer noko poeng av det.

Årsaka ligg i bakgrunnen, både hennar eigen og farens. Faren var flygeleiar av yrke, men han hadde også ein hobby, beint fram ein lidenskap, nemleg fotografering. Og just slik har Mette Karlsvik vorte som forfattar, flygeleiar og fotograf. Ho styrer med fjerne objekt, og zoomar seg inn på dei nære.

Familiealbum

Først i romanen får me ei grundig skildring av korleis eit foster utviklar seg, etter kvart går teksten frå det generelle til det spesielle, det skjer umerkeleg, men fosteret vert ein person, og personen vert med tida far til forfattaren. Etter dette er mykje av romanen eit familiealbum, her er bilete frå typiske og utypiske situasjonar i livet til denne mannen som me etter kvart får vita mykje om, men på skånsamt vis. På same måte som Tormod Haugland, som òg skriv frå sin eigen familie i ein roman i år, Om dyr og syn, skriv Karlsvik utan å nytta namn på slektningane. Det kjennest som eit klokt val, for ord som mor, far, søster, fetter og liknande er då berre sikkert identifiserande for dei som kjenner familien, og ikkje for oss som lyt halda oss til boka.

Her er gode skildringar av oppvekst. Det skjer ikkje så mykje dramatisk i dei einskilde scenene, men dei teiknar eit bilete av totalopplevinga. Faren, flygeleiaren, har ein stressande jobbsituasjon med mykje overtid og sterke krav til konsentrasjon. Det går nok ut over harmonien i familien, der ein kan ana at alle har sitt å slita med. Dette vert ikkje poengtert med detaljar, for det er ikkje det viktige i romanen. Det som er motoren i handlinga, er faren, fotograferinga, mørkeromsarbeidet og jobben han har, ein jobb som øydelegg han, for det er ingenting som er meir øydeleggande for den einskilde enn stress.

Tett på

Karlsvik går tett på faren, på sjukdomen han utviklar, på interessene hans. Me er såleis med han på jakt, eller helst når han tenkjer på jakt han ikkje får tid til å delta i, me er med han på arbeidet og i mørkerommet. Samstundes får me ta del i utviklinga til forfattaren, ikkje minst som fotografiinteressert ung jente, men også i det heilt daglegdagse, til dømes når ho ein gong i barndommen spør foreldra om ho kan gifta seg med hunden i huset. Ho får nei på førespurnaden. Ja, ikkje frå hunden, då. Og me ser uklårt konturane av noko anna, eit motiv forfattaren tangerer så varsamt at ein nesten ikkje merker det: Jenta er redd for vaksenlivet. Her er ho i slekt med Oscar Matzerath hjå Günther Grass, men Karlsvik går ikkje vidare med dette motivet.

Stendig finn ho i staden nye punkt å zooma inn mot, noko nytt det skal stillast skarpt på. For ho er ikkje berre fotograf og flygeleiar i skrifta si, ho er astronom og mikrobiolog, og eg vil ikkje arrestera henne på anna enn at ein edderkopp éin stad vert klassifisert som insekt, og at ho ikkje er heilt stødig når det kjem til stridsspørsmål om firfisle og salamander. Men elles står romanen til laud.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Her er gode skildringar av oppvekst.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Foto: Dreyer

BokMeldingar

Hegel utan støv

Sigurd Hvervens omfattande bok om Hegel er noko av det mest imponerande eg har lese på lang tid.

Jan Inge Sørbø
Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Foto: Dreyer

BokMeldingar

Hegel utan støv

Sigurd Hvervens omfattande bok om Hegel er noko av det mest imponerande eg har lese på lang tid.

Jan Inge Sørbø

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
RichardAubrey White

Tendensiøs statistikk om senfølger

Myndighetene må anerkjenne at senfølger eksisterer og utgjør et samfunnsproblem.

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap)

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap)

Foto: Javad Parsa / NTB

Ordskifte
AndreasBjelland Eriksen

Bedre forhold for villreinen

Villreinen som lever i fjellområdene i Sør-Norge, sliter. Skal vi lykkes med å snu utviklingen, må vi finne løsninger sammen.

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature
Ida Lødemel Tvedt

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis