JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Sandkorn i maskina

Heidi Sævareid skildrar kvardagsproblem, mental sjukdom og samanbrot presist.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Heidi Sævareid er forfattar, omsetjar og kritikar.

Heidi Sævareid er forfattar, omsetjar og kritikar.

Foto: Lidia Drzewiecka

Heidi Sævareid er forfattar, omsetjar og kritikar.

Heidi Sævareid er forfattar, omsetjar og kritikar.

Foto: Lidia Drzewiecka

3594
20200612
3594
20200612

Roman

Heidi Sævareid:

Longyearbyen

Gyldendal

For å forstå korleis samfunnet fungerer er det lurt å redusera det til ein begripeleg storleik. Då kan ein også få auga på slikt som er eit trugsmål mot samfunnsmaskineriet. I romanen Longyearbyen av Heidi Sævareid vert dette tydeleg, utan at det på noko tidspunkt verkar forsert eller konstruert.

Her møter me Eivor og Finn Nydal og borna deira, Unni og Lisbeth. Finn er verkslege på Svalbard, ved det firmaet som har det flottaste namnet i verda, nemleg Store Norske Spitsbergen Kullkompani, og Eivor og borna er med. Dette er midt i 1950-åra, og ingen tykkjer det er rart at berre mannen i huset har lønt arbeid. Det vert heller ikkje framstilt som merkeleg i romanen.

Treffer tidsånda

Heidi Sævareid har treft tidsånda midt i blinken, på alle måtar, utan oppramsing av tidstypiske element. Dette er berre éin av mange litterære prestasjonar som gjer Longyearbyen til ein svært god roman. Mellom andre slike er evna til å skildra dårleg personleg kjemi med to–tre ord; dette stiller krav til både menneskekunnskap og språkleg musikalitet. Tidleg i boka får me eit framifrå døme på dette, når Eivor har vore tagal under middagen, der dei hadde ein gjest, og Finn freistar å konfrontera henne med saka etterpå. Eivor vrir seg ut or situasjonen ved å lata som om det slett ikkje har vore noko særs, ho tyr til kroppsspråk i staden for ord, det er i grunnen ein lur metode, for ord er sjeldan til å lita på.

I ein roman er det vanskeleg å nytta kroppsspråket, men Sævareid får det til, både i dei små litterære indrefiletane av kvardagstablå og i det store temaet i romanen, som har å gjera med at ein av dei tilsette på Svalbard, ein venn av Finn, om enn ikkje av Eivor, litt etter litt utviklar ein psykisk sjukdom. Dei teikna lesaren får sjå, bileta av den stadig sjukare mannen, er absolutt overtydande, sjølv om dei også er originale. Måten den sjuke mannen ter seg på, vert eit spenningsmoment i teksten, det er skremmande og tragisk. Lidinga til den eine vert ei ressurskrevjande plage og ein fare, og sand i maskineriet, for heile det lukka samfunnet Svalbard er. Siste båten til fastlandet har gått, mannen lyt leggjast inn på det vesle sjukehuset, noko som ikkje skjer utan basketak og valdsbruk, og særleg er det Finn som lyt ta støyten. Dette plagar han dobbelt, det fysiske ubehaget på den eine sida og kjensla av å vera ein torturist på den andre, sidan tvangsmiddel lyt takast i bruk, det er ikkje råd med anna.

Gjennomtenkt

Eivor har det heller ikkje særleg bra, ho har vanskar med ungane og tek seg litt meir fri frå dei enn godt er, i alle høve slik Finn ser det. Også borna og reaksjonane deira er absolutt plausibelt skildra. Det same kan seiast om hunden, sibirhuskyen Jossa, og Eivor ser ut til å ha eit betre tilhøve til henne enn til noko menneske. Der kjem dette med kroppsspråket inn att.

Men Sævareid er også god på å setja ord på litt diffuse kjensler, som her, når Eivor kjem heim etter ein fest: «Det er så mange kvelder som slutter slik som dette, med seige skritt opp trappen, elastisk tidsfølelse og sleivete bevegelser, sko sparket bort i et hjørne og tre vannglass tømt på rappen. (…) Alt blir så stille, så brått, men alt i kroppen raser fremdeles.» Just presis, seier eg.

Heidi Sævareid har grunn til å vera stolt over romanen sin. Han er ekte, engasjerande, gjennomtenkt og velskriven.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Heidi Sævareid:

Longyearbyen

Gyldendal

For å forstå korleis samfunnet fungerer er det lurt å redusera det til ein begripeleg storleik. Då kan ein også få auga på slikt som er eit trugsmål mot samfunnsmaskineriet. I romanen Longyearbyen av Heidi Sævareid vert dette tydeleg, utan at det på noko tidspunkt verkar forsert eller konstruert.

Her møter me Eivor og Finn Nydal og borna deira, Unni og Lisbeth. Finn er verkslege på Svalbard, ved det firmaet som har det flottaste namnet i verda, nemleg Store Norske Spitsbergen Kullkompani, og Eivor og borna er med. Dette er midt i 1950-åra, og ingen tykkjer det er rart at berre mannen i huset har lønt arbeid. Det vert heller ikkje framstilt som merkeleg i romanen.

Treffer tidsånda

Heidi Sævareid har treft tidsånda midt i blinken, på alle måtar, utan oppramsing av tidstypiske element. Dette er berre éin av mange litterære prestasjonar som gjer Longyearbyen til ein svært god roman. Mellom andre slike er evna til å skildra dårleg personleg kjemi med to–tre ord; dette stiller krav til både menneskekunnskap og språkleg musikalitet. Tidleg i boka får me eit framifrå døme på dette, når Eivor har vore tagal under middagen, der dei hadde ein gjest, og Finn freistar å konfrontera henne med saka etterpå. Eivor vrir seg ut or situasjonen ved å lata som om det slett ikkje har vore noko særs, ho tyr til kroppsspråk i staden for ord, det er i grunnen ein lur metode, for ord er sjeldan til å lita på.

I ein roman er det vanskeleg å nytta kroppsspråket, men Sævareid får det til, både i dei små litterære indrefiletane av kvardagstablå og i det store temaet i romanen, som har å gjera med at ein av dei tilsette på Svalbard, ein venn av Finn, om enn ikkje av Eivor, litt etter litt utviklar ein psykisk sjukdom. Dei teikna lesaren får sjå, bileta av den stadig sjukare mannen, er absolutt overtydande, sjølv om dei også er originale. Måten den sjuke mannen ter seg på, vert eit spenningsmoment i teksten, det er skremmande og tragisk. Lidinga til den eine vert ei ressurskrevjande plage og ein fare, og sand i maskineriet, for heile det lukka samfunnet Svalbard er. Siste båten til fastlandet har gått, mannen lyt leggjast inn på det vesle sjukehuset, noko som ikkje skjer utan basketak og valdsbruk, og særleg er det Finn som lyt ta støyten. Dette plagar han dobbelt, det fysiske ubehaget på den eine sida og kjensla av å vera ein torturist på den andre, sidan tvangsmiddel lyt takast i bruk, det er ikkje råd med anna.

Gjennomtenkt

Eivor har det heller ikkje særleg bra, ho har vanskar med ungane og tek seg litt meir fri frå dei enn godt er, i alle høve slik Finn ser det. Også borna og reaksjonane deira er absolutt plausibelt skildra. Det same kan seiast om hunden, sibirhuskyen Jossa, og Eivor ser ut til å ha eit betre tilhøve til henne enn til noko menneske. Der kjem dette med kroppsspråket inn att.

Men Sævareid er også god på å setja ord på litt diffuse kjensler, som her, når Eivor kjem heim etter ein fest: «Det er så mange kvelder som slutter slik som dette, med seige skritt opp trappen, elastisk tidsfølelse og sleivete bevegelser, sko sparket bort i et hjørne og tre vannglass tømt på rappen. (…) Alt blir så stille, så brått, men alt i kroppen raser fremdeles.» Just presis, seier eg.

Heidi Sævareid har grunn til å vera stolt over romanen sin. Han er ekte, engasjerande, gjennomtenkt og velskriven.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Heidi Sævareid har grunn til å vera stolt over romanen sin.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Christine Hope, Thomas Bye og Gisle Børge Styve står på scenen i revyen om E16.

Christine Hope, Thomas Bye og Gisle Børge Styve står på scenen i revyen om E16.

Foto: Andreas Roksvåg

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Syltynt

E16 Dødsvegen er ei framsyning som har lite å melde – og som melder det i over halvannan time.

Eskil Skjeldal har skrive fleire bøker, både sakprosa og romanar.

Eskil Skjeldal har skrive fleire bøker, både sakprosa og romanar.

Foto: Vegard Giskehaug

Meldingar
HeleneGuåker

Der mørkeret bur

Eskil Skjeldal er ikkje redd for å gå dit det gjer mest vondt.

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
RichardAubrey White

Tendensiøs statistikk om senfølger

Myndighetene må anerkjenne at senfølger eksisterer og utgjør et samfunnsproblem.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov
Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis