JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Essaykunst i daudvinkelen

Morten Søberg fornyar den kritiske funksjonen til essayet.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Tidlegare statssekretær i Finansdepartementet, Morten Søberg, har skrive eit essay om oljepengar og Grunnlova.

Tidlegare statssekretær i Finansdepartementet, Morten Søberg, har skrive eit essay om oljepengar og Grunnlova.

Tidlegare statssekretær i Finansdepartementet, Morten Søberg, har skrive eit essay om oljepengar og Grunnlova.

Tidlegare statssekretær i Finansdepartementet, Morten Søberg, har skrive eit essay om oljepengar og Grunnlova.

4227
20170331
4227
20170331

ESSAY

Morten Søberg:

Ekofisk, Eidsvoll.

Eit essay om oljepengar og grunnlova.

Det Norske Samlaget

Dette er ei av dei mest overraskande, tiltalande og lærerike essaybøker eg har lese. Morten Søberg, tidlegare statssekretær i Finansdepartementet, tek for seg kan hende eitt av dei mest prosaiske og innfløkte spørsmåla vi kan tenkje oss, især etter dei mange merkelege debattane vi såg for tre år sidan, om modernisering av språket i Grunnlova.

Dette er eigentleg eit heilt umogleg tema; det impliserer drøftingane om statsfinansar på Eidsvoll i 1814, soga om Statens Reservefond, grunnlaget for Oljefondet og rolla til Grunnlova i finanspolitikken. Men måten Søberg taklar desse innfløkte spørsmåla på, opnar dei og skaper stor essaykunst.

Spørsmålet Søberg trekkjer ut av daudvinkelen med skriftet sitt, er korleis ein kan unngå at pengetrengde Storting lèt seg lokke av sirenesongen og bruke opp finansformuen vår – Oljefondet. Kan fondet tryggast i all æve, og kva rolle kan Grunnlova spele? Som Søberg påviser, har problemet stått ope og utan gode svar sidan Statens Reservefond (skipa 1911, oppheva 1952) slutta å vere grunnlovsfesta i 1925.

Flyttar tanken

Søberg fornyar essayets kritiske funksjon. Dette er ikkje nokon pamflett, eit rop i øydemarka, men ei integrering av finanspolitiske spørsmål i ein kulturell refleksjon – ei omsnuing av mangt av det lesaren tenkte før boka vart opna. Dei mange reisene – i historia som i geografien – er tankeutvidande døme, der gamle innsikter får ny aktualitet. Frå rusleturar til galleriet i Stortinget og reiser til fjerne og nærare strok. Når Søberg flyttar på seg, flyttar tankane våre på seg. Til New York og Weehawken – «ei geografisk avgrensa blindsone der lova tilsynelatande ikkje galdt» (s.24). Der fanst ein gong duellanten Alexander Hamilton – ein viktig Founding Father, oppvaksen på den då danske øya St. Croix, i byen Christiansted.

Den fargerike soga om Hamilton, også emne for ein Broadway-musikal, dreiar seg kring framlegga hans om å få stell på dei amerikanske statsfinansane. Dette arbeidet medførte ei mengd essay i The Federalist Papers, som er rekna som del av eit rettskjeldegrunnlag – eller i det minste kulturell bakgrunn – for den amerikanske forfatninga, som også inspirerte den norske, som no er den eldste europeiske forfatninga som har vore i bruk sidan starten, sjølv om ho er brigda 300 gonger.

Etter samantråkling av trådane til opprettinga og utvikla av Oljefondet, og samanlikning med det gamle Statens Reservefond, hamnar vi inne i familiesoga til Søberg: hjå ein av stamfedrane, Nicolaus von Baumann i Stralsund (1618­–1695). Baumann lånte ein stor formue til den svenske staten, som så ikkje kunne eller ville betale attende, og som dermed sjølv vart eit døme på kva som skjer når staten er insolvent eller altså ikkje har kontroll med inntekter og utgifter.

Frampeik og retrospekt

Bokessayet liknar litt på eit Fosse-drama i frampeik og retrospekt, der tidsrekkjene vik for ei djupare forståing av kva det er for bindingar historia har gjeve oss, og kva for frirom vi så har. Dømesogene tilfører alle forståinga vår av kva for eit forvaltningsansvar Staten har. Stortinget burde ikkje lite på seg sjølv heilt og fullt i forvaltninga av Oljefondet, men leggje på seg bindingar – og såleis gjere handlingsregelen til ein fleksibel, men tydeleg del av Grunnlova.

Mottoet for boka er ein passus frå den offentleg støtta utgåva til Arne Garborg (på midlandsmål) av Homers Odyssevskvædet (1918): Ein skal sikre seg mot sirenesongen, og om du aldri så mykje bed felagane dine om å få sleppe fri frå banda, «heller dei fastare daa med fleire reip maa deg binde». Heile boka er ei utfordrande påminning, til våre folkevalde og oss sjølve, om at vi er ute på ein odyssé der vi ikkje kan overskode alle farar og nye utfordringar, og at vi heller er føre var enn at vi lèt oss rive med av straumar i tida.

Bjørn Kvalsvik
Nicolaysen

Bjørn Kvalsvik Nicolaysen er professor i lesevitskap ved Universitetet i Stavanger og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

ESSAY

Morten Søberg:

Ekofisk, Eidsvoll.

Eit essay om oljepengar og grunnlova.

Det Norske Samlaget

Dette er ei av dei mest overraskande, tiltalande og lærerike essaybøker eg har lese. Morten Søberg, tidlegare statssekretær i Finansdepartementet, tek for seg kan hende eitt av dei mest prosaiske og innfløkte spørsmåla vi kan tenkje oss, især etter dei mange merkelege debattane vi såg for tre år sidan, om modernisering av språket i Grunnlova.

Dette er eigentleg eit heilt umogleg tema; det impliserer drøftingane om statsfinansar på Eidsvoll i 1814, soga om Statens Reservefond, grunnlaget for Oljefondet og rolla til Grunnlova i finanspolitikken. Men måten Søberg taklar desse innfløkte spørsmåla på, opnar dei og skaper stor essaykunst.

Spørsmålet Søberg trekkjer ut av daudvinkelen med skriftet sitt, er korleis ein kan unngå at pengetrengde Storting lèt seg lokke av sirenesongen og bruke opp finansformuen vår – Oljefondet. Kan fondet tryggast i all æve, og kva rolle kan Grunnlova spele? Som Søberg påviser, har problemet stått ope og utan gode svar sidan Statens Reservefond (skipa 1911, oppheva 1952) slutta å vere grunnlovsfesta i 1925.

Flyttar tanken

Søberg fornyar essayets kritiske funksjon. Dette er ikkje nokon pamflett, eit rop i øydemarka, men ei integrering av finanspolitiske spørsmål i ein kulturell refleksjon – ei omsnuing av mangt av det lesaren tenkte før boka vart opna. Dei mange reisene – i historia som i geografien – er tankeutvidande døme, der gamle innsikter får ny aktualitet. Frå rusleturar til galleriet i Stortinget og reiser til fjerne og nærare strok. Når Søberg flyttar på seg, flyttar tankane våre på seg. Til New York og Weehawken – «ei geografisk avgrensa blindsone der lova tilsynelatande ikkje galdt» (s.24). Der fanst ein gong duellanten Alexander Hamilton – ein viktig Founding Father, oppvaksen på den då danske øya St. Croix, i byen Christiansted.

Den fargerike soga om Hamilton, også emne for ein Broadway-musikal, dreiar seg kring framlegga hans om å få stell på dei amerikanske statsfinansane. Dette arbeidet medførte ei mengd essay i The Federalist Papers, som er rekna som del av eit rettskjeldegrunnlag – eller i det minste kulturell bakgrunn – for den amerikanske forfatninga, som også inspirerte den norske, som no er den eldste europeiske forfatninga som har vore i bruk sidan starten, sjølv om ho er brigda 300 gonger.

Etter samantråkling av trådane til opprettinga og utvikla av Oljefondet, og samanlikning med det gamle Statens Reservefond, hamnar vi inne i familiesoga til Søberg: hjå ein av stamfedrane, Nicolaus von Baumann i Stralsund (1618­–1695). Baumann lånte ein stor formue til den svenske staten, som så ikkje kunne eller ville betale attende, og som dermed sjølv vart eit døme på kva som skjer når staten er insolvent eller altså ikkje har kontroll med inntekter og utgifter.

Frampeik og retrospekt

Bokessayet liknar litt på eit Fosse-drama i frampeik og retrospekt, der tidsrekkjene vik for ei djupare forståing av kva det er for bindingar historia har gjeve oss, og kva for frirom vi så har. Dømesogene tilfører alle forståinga vår av kva for eit forvaltningsansvar Staten har. Stortinget burde ikkje lite på seg sjølv heilt og fullt i forvaltninga av Oljefondet, men leggje på seg bindingar – og såleis gjere handlingsregelen til ein fleksibel, men tydeleg del av Grunnlova.

Mottoet for boka er ein passus frå den offentleg støtta utgåva til Arne Garborg (på midlandsmål) av Homers Odyssevskvædet (1918): Ein skal sikre seg mot sirenesongen, og om du aldri så mykje bed felagane dine om å få sleppe fri frå banda, «heller dei fastare daa med fleire reip maa deg binde». Heile boka er ei utfordrande påminning, til våre folkevalde og oss sjølve, om at vi er ute på ein odyssé der vi ikkje kan overskode alle farar og nye utfordringar, og at vi heller er føre var enn at vi lèt oss rive med av straumar i tida.

Bjørn Kvalsvik
Nicolaysen

Bjørn Kvalsvik Nicolaysen er professor i lesevitskap ved Universitetet i Stavanger og fast skribent i Dag og Tid.

Dei mange reisene – i historia som i geografien – er tankeutvidande døme, der gamle innsikter får ny aktualitet.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Piano har vore ei kjelde til musikkglede i mange hundre år. Men kva er musikk? Og kvifor lèt eit veltemperert piano så godt i øyra?

Piano har vore ei kjelde til musikkglede i mange hundre år. Men kva er musikk? Og kvifor lèt eit veltemperert piano så godt i øyra?

Kjelde: Per Thorvaldsen og DALL-E 3

TeknologiFeature

Musikkteori for tonedauve 

Musikk er matematikk, og kanskje den einaste forma for brøkrekning som kan vekkja andre kjensler enn berre frustrasjon.

Per Thorvaldsen
Piano har vore ei kjelde til musikkglede i mange hundre år. Men kva er musikk? Og kvifor lèt eit veltemperert piano så godt i øyra?

Piano har vore ei kjelde til musikkglede i mange hundre år. Men kva er musikk? Og kvifor lèt eit veltemperert piano så godt i øyra?

Kjelde: Per Thorvaldsen og DALL-E 3

TeknologiFeature

Musikkteori for tonedauve 

Musikk er matematikk, og kanskje den einaste forma for brøkrekning som kan vekkja andre kjensler enn berre frustrasjon.

Per Thorvaldsen
Judith Butler er filosof og ein frontfigur innanfor kjønnsteori.

Judith Butler er filosof og ein frontfigur innanfor kjønnsteori.

Foto: Elliott Verdier / The New York Times / NTB

Ordskifte
Anne GunnPettersen

Ein endrar ikkje naturen med talemåtar

Dombås Hotell brenn 19. mai 2007.

Dombås Hotell brenn 19. mai 2007.

Foto: Kari Anette Austvik / NTB

Frå bridgeverdaKunnskap
Erlend Skjetne

Frå bridgeverda: Svidd utgang

Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Foto: Lina Hindrum

BokMeldingar
Ingvild Bræin

Fadesar og fasadar

Roboten blir til mens vi ror.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis