JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

LitteraturMeldingar

20. februar 1956

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2397
20230512
2397
20230512

Alt ligg i frø hjå Wergeland: Bjørnsons varme og menneskekjærleik, Ibsens strenge tukt, Aasens målstræv, Moe og Asbjørnsen, Kincks merkelege biletrike sjåarstil, Collett Vogts lyriske begeistring, Obstfelder, ja endåtil Vinjes beiskleik og satire.

Endåtil i dette århundrad er han gjevaren og den som inspirerar. Bull er utenkjeleg utan han, Aukrust like eins, Nygard, Ingeborg Refling Hagen og Henrik Holm. Ja, endåtil modernistane har gjenge i skule hjå han og kan ausa av hans biletskapande fantasi. «Til Georg von Krogh» og «Mig Selv» skulde vel vera modernistiske nok. Gud vite – han kan føda mykje enno, denne store åndi.

Der noko stort vert til i landet vårt, er Wergelands geist med. Wergeland er den som held alle desse fuglane i si hand – alle fyk ut med eitt bod, eit serskildt bod som alltid kjem frå han. – Han stend og taumhøge [?] sterke hender. Folane sine. Dei er hans tenande ånder. Det vil me alle vera. (…)

Wergeland styrer det nye Norge, sa eg. Alle diktarane etter han er fuglar sleppte frå hans hand, – med sitt bod. Bod frå han. Eg kan nemna døme. Er det ikkje som heile Ibsen ligg i «Efter Tidens Leilighet»? «Vær i et og alt dig selv! Det er sejrens kunst, min sjæl.»

Men Wergeland kan òg vera makaber som ein fransk symbolist, og drøymande som Obstfelder. Obstfelder er ikkje den minste av etterkomarane hans. Dei segjer mynsteret for versi hans skal vera Whitman; kvifor ikkje like godt Wergeland?

Wergeland er vanskeleg å lesa mange gonger. «Maadehold i Dyd» er som ein jungel, ikkje nokon stad vrimlar det slik av fantastiske bilete, stilen er heller ikkje so enkel, dertil alle allusjonane og innpåleikingane.

Det er ikkje kvar manns sak å fylgja ein slik forfattar, so vel heime i klassisk litteratur, religion og mytologi og historie og natur vitskap som han er. Han lyt ha havt eit fantastisk minne, for ikkje trur eg at han hadde tid å slå etter halvgløymde skulekunnskapar, nei, det levde friskt og kom att endå blankare – ja ummynta og foredla.

I dette stykket kjem han òg inn på diktekunst og forsvarar sin kunst, i motsetnad til Welhavens syn, sjølvsagt. Han skriv ofte um sitt syn på diktingi, so det er lett å sjå at han reindyrka sin biletskapande fantasi og prøvde ikkje tøyma han. Og Gud skje lov for det. [Overstroke med kryss, og påskrift: Tøv]

Kvar veke trykkjer vi eit utdrag frå Olav H. Hauges Dagbok 1924–1994, Samlaget 2000.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Alt ligg i frø hjå Wergeland: Bjørnsons varme og menneskekjærleik, Ibsens strenge tukt, Aasens målstræv, Moe og Asbjørnsen, Kincks merkelege biletrike sjåarstil, Collett Vogts lyriske begeistring, Obstfelder, ja endåtil Vinjes beiskleik og satire.

Endåtil i dette århundrad er han gjevaren og den som inspirerar. Bull er utenkjeleg utan han, Aukrust like eins, Nygard, Ingeborg Refling Hagen og Henrik Holm. Ja, endåtil modernistane har gjenge i skule hjå han og kan ausa av hans biletskapande fantasi. «Til Georg von Krogh» og «Mig Selv» skulde vel vera modernistiske nok. Gud vite – han kan føda mykje enno, denne store åndi.

Der noko stort vert til i landet vårt, er Wergelands geist med. Wergeland er den som held alle desse fuglane i si hand – alle fyk ut med eitt bod, eit serskildt bod som alltid kjem frå han. – Han stend og taumhøge [?] sterke hender. Folane sine. Dei er hans tenande ånder. Det vil me alle vera. (…)

Wergeland styrer det nye Norge, sa eg. Alle diktarane etter han er fuglar sleppte frå hans hand, – med sitt bod. Bod frå han. Eg kan nemna døme. Er det ikkje som heile Ibsen ligg i «Efter Tidens Leilighet»? «Vær i et og alt dig selv! Det er sejrens kunst, min sjæl.»

Men Wergeland kan òg vera makaber som ein fransk symbolist, og drøymande som Obstfelder. Obstfelder er ikkje den minste av etterkomarane hans. Dei segjer mynsteret for versi hans skal vera Whitman; kvifor ikkje like godt Wergeland?

Wergeland er vanskeleg å lesa mange gonger. «Maadehold i Dyd» er som ein jungel, ikkje nokon stad vrimlar det slik av fantastiske bilete, stilen er heller ikkje so enkel, dertil alle allusjonane og innpåleikingane.

Det er ikkje kvar manns sak å fylgja ein slik forfattar, so vel heime i klassisk litteratur, religion og mytologi og historie og natur vitskap som han er. Han lyt ha havt eit fantastisk minne, for ikkje trur eg at han hadde tid å slå etter halvgløymde skulekunnskapar, nei, det levde friskt og kom att endå blankare – ja ummynta og foredla.

I dette stykket kjem han òg inn på diktekunst og forsvarar sin kunst, i motsetnad til Welhavens syn, sjølvsagt. Han skriv ofte um sitt syn på diktingi, so det er lett å sjå at han reindyrka sin biletskapande fantasi og prøvde ikkje tøyma han. Og Gud skje lov for det. [Overstroke med kryss, og påskrift: Tøv]

Kvar veke trykkjer vi eit utdrag frå Olav H. Hauges Dagbok 1924–1994, Samlaget 2000.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KommentarSamfunn

Overgrep som skakar folkeretten

Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.

Cecilie Hellestveit
Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KommentarSamfunn

Overgrep som skakar folkeretten

Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.

Cecilie Hellestveit
Nana rise-Lynum er redaktør i Norsk Barneblad.

Nana rise-Lynum er redaktør i Norsk Barneblad.

Foto: Per Anders Todal

Kultur
Hilde Vesaas

Å gi barn det dei ikkje veit at dei vil ha

Norsk Barneblad vart skipa i 1887 og har kome ut kvart år sidan. Sist helg fekk Nana Rise-Lynum Målprisen frå Noregs Mållag for innsatsen som redaktør.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Er overvaking prisen vi må betale for eit trygt samfunn?

Er overvaking prisen vi må betale for eit trygt samfunn?

Foto: The Right Frame Media / Shutterstock

Samfunn
PernilleGrøndal

E-tenesta ser deg

Kor langt kan E-tenesta gå i å overvake den elektroniske kommunikasjonen vår? Det får vi kanskje svar på denne våren.

Sveinung Lindaas har gått ut av styret i Dag og Tid.

Sveinung Lindaas har gått ut av styret i Dag og Tid.

Foto: Tiril Rem

Samfunn

Takk til Sveinung

Sveinung Lindaas går av som styreleiar i Dag og Tid etter 11 år som leiar og 17 år som nestleiar før det att.

Svein Gjerdåker
Sveinung Lindaas har gått ut av styret i Dag og Tid.

Sveinung Lindaas har gått ut av styret i Dag og Tid.

Foto: Tiril Rem

Samfunn

Takk til Sveinung

Sveinung Lindaas går av som styreleiar i Dag og Tid etter 11 år som leiar og 17 år som nestleiar før det att.

Svein Gjerdåker

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis