JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Frå historiaKunnskap

Lammekollektivet

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Søye med to lam på beite i Sødorpfjellet i Gudbrandsdalen.

Søye med to lam på beite i Sødorpfjellet i Gudbrandsdalen.

Foto: Paul Kleiven / NTB

Søye med to lam på beite i Sødorpfjellet i Gudbrandsdalen.

Søye med to lam på beite i Sødorpfjellet i Gudbrandsdalen.

Foto: Paul Kleiven / NTB

2509
20221209
2509
20221209

Lamma var små og morosame dyr. Dei hadde mykje moro, også med kvarandre, før dei sprang bort til mor si og fekk seg mat.

Leikane deira var av mange slag, stort sett nokså uforståelege for oss. Ein klassisk leik dei hadde, var å samle seg på ein liten haug på beitet. Der stod dei bom stille med føtene fast planta i bakken medan dei ivrig såg seg om. Så, brått, sette dei i fullt firsprang til neste haug, der dei stilte seg opp igjen, på akkurat same måten. Dette kunne dei halde på med utrøytteleg lenge.

Det eg aldri fekk tak i, var korleis dei fekk eit kollektiv til å reagere så samordna og spontant, kva som var det samordnande prinsippet. Min teori var at dei hadde eit signal, seg imellom, som alle forstod og oppfatta, men som eg aldri fekk tak i. Moro hadde dei det i alle fall.

Som liten gut hadde eg som jobb å ta saueflokken, med mødrer og lam, heim til kveldsmaten. Då hadde far lagt ut mat til sauene i troene langs veggen i sauefjøset.

Sauene visste dette og sette av stad i fullt firsprang for å kome først til matfatet. Lamma sprang etter i samla flokk. Bak dei alle sprang eg.

Sauene gjekk til maten. Lamma stilte seg opp midt på golvet, før det gjekk opp for dei at her hadde dei ingenting å gjere. Då snudde dei og ville springe ut.

Mi einaste oppgåve var å hindre dette, å stengje grinda før dei greidde å rømme. Om eg var for sein, vart det min jobb å samle dei seinare på kvelden. Det var ikkje alltid like lett.

Eg, som liten gut, måtte hindre at den raske ettertanken til lamma fekk uoversiktlege og alvorlege følgjer. Det var ein lærdom i dette, til nytte seinare i livet.

Ettertanke er klok manns ferd, rekna som nødvendig og forstandig. Men for mykje og for rask ettertanke kan forstyrre framdrifta i eit tiltak, skape problem og i verste fall øydelegge det.

For mykje og rask ettertanke kan vere skadeleg og lammande. Framdrift kan vere avhengig av at ettertanken blir halden i age, om nødvendig parkert.

Hamlet er inne på dette i ein av monologane sine, der han snakkar om «ettertankens kranke bleikskap».

Ettertanken tenkjer om det som har hendt, det som er blitt til uforanderleg fortid. Denne fortida er det lite å gjere med.

Å møte framtida nedlasta med tunge og forsiktige ettertankar kan kome til å låse tanke og fantasi. Og av og til må ettertanken berre parkerast og forkastast.

Det var det eg gjorde då eg stengde vegen ut i fridommen for lamma som ikkje såg nokon grunn til å bli i sauefjøset utan å ha noko å gjere der.

Andreas Skartveit

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Lamma var små og morosame dyr. Dei hadde mykje moro, også med kvarandre, før dei sprang bort til mor si og fekk seg mat.

Leikane deira var av mange slag, stort sett nokså uforståelege for oss. Ein klassisk leik dei hadde, var å samle seg på ein liten haug på beitet. Der stod dei bom stille med føtene fast planta i bakken medan dei ivrig såg seg om. Så, brått, sette dei i fullt firsprang til neste haug, der dei stilte seg opp igjen, på akkurat same måten. Dette kunne dei halde på med utrøytteleg lenge.

Det eg aldri fekk tak i, var korleis dei fekk eit kollektiv til å reagere så samordna og spontant, kva som var det samordnande prinsippet. Min teori var at dei hadde eit signal, seg imellom, som alle forstod og oppfatta, men som eg aldri fekk tak i. Moro hadde dei det i alle fall.

Som liten gut hadde eg som jobb å ta saueflokken, med mødrer og lam, heim til kveldsmaten. Då hadde far lagt ut mat til sauene i troene langs veggen i sauefjøset.

Sauene visste dette og sette av stad i fullt firsprang for å kome først til matfatet. Lamma sprang etter i samla flokk. Bak dei alle sprang eg.

Sauene gjekk til maten. Lamma stilte seg opp midt på golvet, før det gjekk opp for dei at her hadde dei ingenting å gjere. Då snudde dei og ville springe ut.

Mi einaste oppgåve var å hindre dette, å stengje grinda før dei greidde å rømme. Om eg var for sein, vart det min jobb å samle dei seinare på kvelden. Det var ikkje alltid like lett.

Eg, som liten gut, måtte hindre at den raske ettertanken til lamma fekk uoversiktlege og alvorlege følgjer. Det var ein lærdom i dette, til nytte seinare i livet.

Ettertanke er klok manns ferd, rekna som nødvendig og forstandig. Men for mykje og for rask ettertanke kan forstyrre framdrifta i eit tiltak, skape problem og i verste fall øydelegge det.

For mykje og rask ettertanke kan vere skadeleg og lammande. Framdrift kan vere avhengig av at ettertanken blir halden i age, om nødvendig parkert.

Hamlet er inne på dette i ein av monologane sine, der han snakkar om «ettertankens kranke bleikskap».

Ettertanken tenkjer om det som har hendt, det som er blitt til uforanderleg fortid. Denne fortida er det lite å gjere med.

Å møte framtida nedlasta med tunge og forsiktige ettertankar kan kome til å låse tanke og fantasi. Og av og til må ettertanken berre parkerast og forkastast.

Det var det eg gjorde då eg stengde vegen ut i fridommen for lamma som ikkje såg nokon grunn til å bli i sauefjøset utan å ha noko å gjere der.

Andreas Skartveit

Emneknaggar

Fleire artiklar

Anatolij Potij er ein eksperimenterande amatørgartnar. Takk vere han er det no mogleg for ukrainarar å dyrke bananar i eigen heim.

Anatolij Potij er ein eksperimenterande amatørgartnar. Takk vere han er det no mogleg for ukrainarar å dyrke bananar i eigen heim.

Foto: rubryka.com

KrigSamfunn

Bananane som overlevde

I krig og okkupasjon kan både folk og vekstar vise seg uventa motstandsdyktige.

Andrej Kurkov
Anatolij Potij er ein eksperimenterande amatørgartnar. Takk vere han er det no mogleg for ukrainarar å dyrke bananar i eigen heim.

Anatolij Potij er ein eksperimenterande amatørgartnar. Takk vere han er det no mogleg for ukrainarar å dyrke bananar i eigen heim.

Foto: rubryka.com

KrigSamfunn

Bananane som overlevde

I krig og okkupasjon kan både folk og vekstar vise seg uventa motstandsdyktige.

Andrej Kurkov
Krasukha-4 er juvelen i den elektromagnetiske krigføringa til russarane.

Krasukha-4 er juvelen i den elektromagnetiske krigføringa til russarane.

Kjelde: Vitaly V. Kuzmin / Wikimedia Commons

TeknologiFeature
Per Thorvaldsen

Elektromagnetisk krigføring

Militære styrkar brukar radio, radarar og infraraude detektorar for å koordinera operasjonar og finna fienden.

Selv med økende immunitet i befolkningen, viser tilgjengelige, men altfor sparsomme data at sars-cov-2-viruset fortsetter å belaste vårt samfunn, skriver Gunhild Alvik Nyborg.

Selv med økende immunitet i befolkningen, viser tilgjengelige, men altfor sparsomme data at sars-cov-2-viruset fortsetter å belaste vårt samfunn, skriver Gunhild Alvik Nyborg.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Ordskifte
Gunhild AlvikNyborg

Svar til Preben Aavitsland

Å gjennomgående underkjenne seriøse, konsistente forskningsresultater er vitenskapsfornektelse.

Den andre boka i septologien til Asta Olivia Nordenhof er no komen på norsk.

Den andre boka i septologien til Asta Olivia Nordenhof er no komen på norsk.

Foto: Albert Madsen

LitteraturKultur
Jan H. Landro

Kapital, kjærleik og Scandinavian Star

Asta Olivia Nordenhof held på med ein dyster romanserie om dødsbrannen på «Scandinavian Star». Ho vil likevel ikkje gi opp vona om at dagens verdsorden kan endrast til noko betre.

Villreinbestanden i Noreg i dag er på rundt 25.000 dyr vinterstid. Sidan 2021 har villreinen vore klassifisert som nær truga på den norske raudlista.

Villreinbestanden i Noreg i dag er på rundt 25.000 dyr vinterstid. Sidan 2021 har villreinen vore klassifisert som nær truga på den norske raudlista.

Foto: Paul Kleiven / NTB

Kommentar

Villrein i eit villnis

Stortingsmeldinga om villrein er ikkje til å verte særleg klok av.

Eva Aalberg Undheim
Villreinbestanden i Noreg i dag er på rundt 25.000 dyr vinterstid. Sidan 2021 har villreinen vore klassifisert som nær truga på den norske raudlista.

Villreinbestanden i Noreg i dag er på rundt 25.000 dyr vinterstid. Sidan 2021 har villreinen vore klassifisert som nær truga på den norske raudlista.

Foto: Paul Kleiven / NTB

Kommentar

Villrein i eit villnis

Stortingsmeldinga om villrein er ikkje til å verte særleg klok av.

Eva Aalberg Undheim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis