Ytringsfridommen – før
«Bergpreika», målarstykke av Carl Bloch, 1890.
Mennesket er eit siv, men eit tenkjande siv, har ein fransk filosof sagt. Vi er veike skapningar, mykje veikare enn mange andre skapningar rundt oss. Men vi har ein uroleg hjerne som skaper urolege tankar.
Desse tankane har vore ei sterk endringsmakt i historia. Og dei er nok mykje eldre enn den kjende historia. Kanskje var det ein modig mann ved steinalderbålet som plaga dei andre med sine tankar om at det kanskje var meir dyr å jakte på den andre sida av fjellet eller elva, ettersom viltet minka i dei gamle jaktmarkene?
Og det kjende området auka, kanskje budde det andre folk der. Og samfunnet vart forandra.
Nye tankar skaper uro. Og dei kan truge rådande tankar og såleis vere farlege.
Sokrates og Kristus, som begge har sett djupe spor i tankehistoria, tenkte tankar som var i strid med rådande tankar og rådande makt, og fekk betale dyrt for det.
Siste halve tusenåret har det brote fram ein straum av nye tankar som har sopt gammalt tankegods og tilhøyrande maktstrukturar til side, eit langvarig tankeopprør.
Mennesket, individet, har tenkt seg gjennom desse nye tankane, og dei gamle, og gjort seg sine eigne tankar om verda omkring oss og maktene der. Mennesket er blitt myndig, med eigne tankar.
Filosofane har bore ved til dette opprørsbålet: Luther lét mennesket møte Gud på tomannshand, eit møte mellom to individ, utan innblanding av jordiske autoritetar. Descartes gjorde tvilen stoverein og nødvendig, og Kant gjorde mennesket til Guds medskapar i møtet med verda omkring. Mennesket levde i si sjølvskapte verd: Die Welt fur mich.
Ytringsfridommen vart arbeidsreiskapen i denne ryddejobben blant gamle og etablerte tankar. Hadde ein rett til å tenke, måtte ein også ha rett til å tale og bere tankane fram. Og mykje, det meste, vart forandra. Den eine kyrkja vart sprengd. Kyrkjelydar i hopetal dukka opp, med eigne sterke tankar om dei evige ting. Fotfolket søkte makta i dei nye kyrkjene. Og etablerte autoritetar vart avskilta og langt på veg parkerte.
Vår Gud sa frå til Moses på Sinai at han ikkje ville tole at namnet hans vart misbrukt. Og han fekk det som han ville. Europeiske lovverk verna Gud. Å spotte Gud var ulovleg og straffbart, med tunge straffer.
Og i dag? Sekulariseringa har gjort Gud mindre sentral i storsamfunnet. Bortsett frå i alle dei ulike gudshusa blir han lite omtala og knapt spotta.
Blasfemiparagrafar, der dei finst, er sovande. Å spotte Gud, om nokon bryr seg med det, er risikofritt.
Kongen er ein annan autoritet som har mist lovvernet sitt. I dag er det blitt ein blømande medieindustri å brette ut alt frå kongehusa, det såre og vonde, det intime og familiære, det ukloke og latterlege.
Ein gong var det streng straff for slikt. Karl Johan fekk sagt dødsdommar for utidig omtale av kongen og hans hus. Forbrytarane fekk rettnok nåde etterpå og berga hovudet.
Ytringsfridommen har i dag stort frirom, større enn nokon gong. Men på eitt samfunnsområde møter ytringsfridommen sterk og ubøyeleg motmakt. I omtale av militærsaker, krig og alliansar får ytringsfridommen ordre om å trø varleg, slik han ein gong måtte mot Gud og kongen.
Andreas Skartveit
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Mennesket er eit siv, men eit tenkjande siv, har ein fransk filosof sagt. Vi er veike skapningar, mykje veikare enn mange andre skapningar rundt oss. Men vi har ein uroleg hjerne som skaper urolege tankar.
Desse tankane har vore ei sterk endringsmakt i historia. Og dei er nok mykje eldre enn den kjende historia. Kanskje var det ein modig mann ved steinalderbålet som plaga dei andre med sine tankar om at det kanskje var meir dyr å jakte på den andre sida av fjellet eller elva, ettersom viltet minka i dei gamle jaktmarkene?
Og det kjende området auka, kanskje budde det andre folk der. Og samfunnet vart forandra.
Nye tankar skaper uro. Og dei kan truge rådande tankar og såleis vere farlege.
Sokrates og Kristus, som begge har sett djupe spor i tankehistoria, tenkte tankar som var i strid med rådande tankar og rådande makt, og fekk betale dyrt for det.
Siste halve tusenåret har det brote fram ein straum av nye tankar som har sopt gammalt tankegods og tilhøyrande maktstrukturar til side, eit langvarig tankeopprør.
Mennesket, individet, har tenkt seg gjennom desse nye tankane, og dei gamle, og gjort seg sine eigne tankar om verda omkring oss og maktene der. Mennesket er blitt myndig, med eigne tankar.
Filosofane har bore ved til dette opprørsbålet: Luther lét mennesket møte Gud på tomannshand, eit møte mellom to individ, utan innblanding av jordiske autoritetar. Descartes gjorde tvilen stoverein og nødvendig, og Kant gjorde mennesket til Guds medskapar i møtet med verda omkring. Mennesket levde i si sjølvskapte verd: Die Welt fur mich.
Ytringsfridommen vart arbeidsreiskapen i denne ryddejobben blant gamle og etablerte tankar. Hadde ein rett til å tenke, måtte ein også ha rett til å tale og bere tankane fram. Og mykje, det meste, vart forandra. Den eine kyrkja vart sprengd. Kyrkjelydar i hopetal dukka opp, med eigne sterke tankar om dei evige ting. Fotfolket søkte makta i dei nye kyrkjene. Og etablerte autoritetar vart avskilta og langt på veg parkerte.
Vår Gud sa frå til Moses på Sinai at han ikkje ville tole at namnet hans vart misbrukt. Og han fekk det som han ville. Europeiske lovverk verna Gud. Å spotte Gud var ulovleg og straffbart, med tunge straffer.
Og i dag? Sekulariseringa har gjort Gud mindre sentral i storsamfunnet. Bortsett frå i alle dei ulike gudshusa blir han lite omtala og knapt spotta.
Blasfemiparagrafar, der dei finst, er sovande. Å spotte Gud, om nokon bryr seg med det, er risikofritt.
Kongen er ein annan autoritet som har mist lovvernet sitt. I dag er det blitt ein blømande medieindustri å brette ut alt frå kongehusa, det såre og vonde, det intime og familiære, det ukloke og latterlege.
Ein gong var det streng straff for slikt. Karl Johan fekk sagt dødsdommar for utidig omtale av kongen og hans hus. Forbrytarane fekk rettnok nåde etterpå og berga hovudet.
Ytringsfridommen har i dag stort frirom, større enn nokon gong. Men på eitt samfunnsområde møter ytringsfridommen sterk og ubøyeleg motmakt. I omtale av militærsaker, krig og alliansar får ytringsfridommen ordre om å trø varleg, slik han ein gong måtte mot Gud og kongen.
Andreas Skartveit
Fleire artiklar
Lars Elling har skrive eit portrett av venen Stian Carstensen.
Foto: Trond A. Isaksen
Singel og sanatorium
Lars Elling skriv sprudlande, intelligent overskotsprosa
frå sinnets undergrunn.
Oppsettingar og konsertar er ein viktig og synleg del av skolegangen på musikklinjene. Her frå Hakkebakkeskogen ved Stord vidaregåande skule.
Foto: Stord vgs
Kampen om kunstfaga
Om kunstfaglege linjer ved vidaregåande skolar har livets rett, er ein årleg debatt når elevplassar og kroner skal fordelast.
Den norske fiskeflåten er mangfaldig. Her er ringnotfartøy ved kai i Egersund våren 2017.
Foto: Per Anders Todal
Fiskar er fiskar verst
Striden om kvotemeldinga kan få Fiskarlaget til å rivne.
Mannsutvalet saman med kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery under overrekkinga av rapporten.
Foto: Ole Berg-Rusten
Vil avlive likestillingsmytar
Forskar Mari Teigen ønskjer seg ein kjønnsdebatt bygd på kunnskap.
Statsministeren i Storbritannia, Rishi Sunak, har varsla at dei fyrste flya mot Rwanda skal vere i lufta løpet av ti til tolv veker.
Foto: Toby Melville / Reuters / NTB
Vil nytte Rwanda
som asylskremsel
Den som prøver å ta seg til Storbritannia med båt over Den engelske kanalen for å søkje asyl, risikerer i framtida å verte sett på eit fly til Rwanda utan høve til å returnere.