Kvasireligiøs reaksjon
Liv Mossige viser fram det amoralske hos ivrige moralistar.
Liv Mossige (f. 1978) jobbar som lektor og skriv bokmeldingar for Dagsavisen.
Foto: Cappelen Damm
Roman
Liv Mossige:
Eels have
Cappelen Damm
Liv Mossige (f. 1978) debuterte for ti år sidan med romanen Tyskland, og da ho i 2018 gav ut Armauer – med handling frå leprahospitalet St. Jørgen i Bergen der Gerhard Armauer Hansen oppdaga leprabasillen – blei ho for alvor lagd merke til i det litterære miljøet her til lands. Eels have er den fjerde romanen hennar, og igjen ser ein ei nøytral tilnærming til stoffet, utan moralske føringar, samtidig som det moralske blir sjølve essensen i framstillinga.
Økolandsby
Handlinga er lagd til ein økolandsby i Danmark, Eels have, dit ei einsleg mor og sonen William eller Bill kjem frå Noreg for å bli del av kollektivet. Ho skal stelle og passe ein sterkt funksjonshemma og hjerneskadd mann, Lars på 39 år. Bill byrjar i skolen til kollektivet, driven av den aldrande Paul, som styrer Eels have saman med kona Louise. Lars er sonen deira. Så langt verkar det heile tilforlateleg og innanfor ei ramme av menneskeleg omsorg.
Eels have er tufta på eit idealistisk ønske om å bidra til å redde verda frå å gå under i overbefolkning og eit forbruksmønster som gir ressursmangel, klimakollaps, flyktningkrise og sosial uro. For Paul, leiaren av Eels have, ligg løysinga i å vende ryggen til det moderne, teknologiske samfunnet og heller satse på gjenbruk, sjølvberging og eit primitivt landbruk der hakka og grevet og spaden blir dei sentrale hjelpemidla.
Folk går i brukte klede med jordslag og lukt av kjellar; det er noko uflidd og forfalle over heile idyllen, også eit preg av understimulering og omsorgssvikt i behandlinga av den hjelpelause Lars. Hos Paul og Louise står ein kvasireligiøs ideologi over alt anna, og bodskapen er kynisk og primitiv: Ein må ofre liv for å redde liv.
Sosialdarwinisme
Som leiar av skolen driv Paul bevisst indoktrinering gjennom leik og arbeid, og utan skam eller motførestillingar forfektar han dei sterke sin rett, «survival of the fittest», reinhekla sosialdarwinisme: «Vi som er sterke må stoppe de svake. (…) La bare de svake utrydde seg selv.» Og om han sjølv ikkje får oppleve dette, har han sett det og sagt det med ein allusjon til Bibelen: «Sa jeg det ikke allerede da jeg var midt iblant dere?»
Styrken hos Liv Mossige er at ho sakte, men sikkert skriv fram ei ekkel, inhuman og reaksjonær stemning der forakt for veikskap og forakt for liv blir det dominerande, utan at ho løftar peikefingeren eller uttrykker moralsk forarging. Det overlèt ho til lesaren, og for min del greidde ho det på framifrå vis.
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Liv Mossige:
Eels have
Cappelen Damm
Liv Mossige (f. 1978) debuterte for ti år sidan med romanen Tyskland, og da ho i 2018 gav ut Armauer – med handling frå leprahospitalet St. Jørgen i Bergen der Gerhard Armauer Hansen oppdaga leprabasillen – blei ho for alvor lagd merke til i det litterære miljøet her til lands. Eels have er den fjerde romanen hennar, og igjen ser ein ei nøytral tilnærming til stoffet, utan moralske føringar, samtidig som det moralske blir sjølve essensen i framstillinga.
Økolandsby
Handlinga er lagd til ein økolandsby i Danmark, Eels have, dit ei einsleg mor og sonen William eller Bill kjem frå Noreg for å bli del av kollektivet. Ho skal stelle og passe ein sterkt funksjonshemma og hjerneskadd mann, Lars på 39 år. Bill byrjar i skolen til kollektivet, driven av den aldrande Paul, som styrer Eels have saman med kona Louise. Lars er sonen deira. Så langt verkar det heile tilforlateleg og innanfor ei ramme av menneskeleg omsorg.
Eels have er tufta på eit idealistisk ønske om å bidra til å redde verda frå å gå under i overbefolkning og eit forbruksmønster som gir ressursmangel, klimakollaps, flyktningkrise og sosial uro. For Paul, leiaren av Eels have, ligg løysinga i å vende ryggen til det moderne, teknologiske samfunnet og heller satse på gjenbruk, sjølvberging og eit primitivt landbruk der hakka og grevet og spaden blir dei sentrale hjelpemidla.
Folk går i brukte klede med jordslag og lukt av kjellar; det er noko uflidd og forfalle over heile idyllen, også eit preg av understimulering og omsorgssvikt i behandlinga av den hjelpelause Lars. Hos Paul og Louise står ein kvasireligiøs ideologi over alt anna, og bodskapen er kynisk og primitiv: Ein må ofre liv for å redde liv.
Sosialdarwinisme
Som leiar av skolen driv Paul bevisst indoktrinering gjennom leik og arbeid, og utan skam eller motførestillingar forfektar han dei sterke sin rett, «survival of the fittest», reinhekla sosialdarwinisme: «Vi som er sterke må stoppe de svake. (…) La bare de svake utrydde seg selv.» Og om han sjølv ikkje får oppleve dette, har han sett det og sagt det med ein allusjon til Bibelen: «Sa jeg det ikke allerede da jeg var midt iblant dere?»
Styrken hos Liv Mossige er at ho sakte, men sikkert skriv fram ei ekkel, inhuman og reaksjonær stemning der forakt for veikskap og forakt for liv blir det dominerande, utan at ho løftar peikefingeren eller uttrykker moralsk forarging. Det overlèt ho til lesaren, og for min del greidde ho det på framifrå vis.
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Tekniske problem mellom Carlsen og Niemann.
Foto: Chess.com
Skandaleduellen
«Før Speed Chess Championship var eg 'gira'. Dette var så spanande som moderne sjakk kan vera.»
Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.
Foto: Sara Johannessen Meek / NTB
Flytterett eller vetorett?
Skal mor eller far kunne ta med seg barna og flytte langt bort etter eit samlivsbrot? Barne- og familiedepartementet vil gjere det vanskelegare for fleire, men møter motstand.
Den norske komponisten Sigurd Lie (1871–1904).
Klår kulokk
Der er både norsk og tysk nasjonalromantikk i Sigurd Lies romansar.
Gulrotsuppe med eit dryss graslauk og olivenolje.
Foto: Dagfinn Nordbø
Suppehimmelen
«Eg skjønar meg ikkje på kakebakst, for oppskriftene er så biskopstrenge, dei har lite slingringsmon for kreative påhitt.»
Jasmine Trinca i hovudrolla som Maria Montessori, som med ein ny pedagogikk la grunnlaget for montessoriskular over heile verda.
Foto: Another World Entertainment
Traust revolusjon
Det er null nytt i filmen om nyskapingane til Maria Montessori.