Inn i øyret, ut frå røysta
Thomas Lundbo byr på ein heilt ny psykologisk teori i debutromanen.
Thomas Lundbo debuterer som romanforfattar, etter tidlegare å ha skrive kortprosa og noveller.
Foto: Anna-Julia Granberg/Blunderbuss
Denne veka kom Thomas Lundbo med romanen Lyden av et liv. Boka handlar om Johan Waldemar Brummel, ein perifer figur i krinsen rundt Sigmund Freud, mannen som vert rekna som far til psykoanalysen. Store delar av handlinga går føre seg i Wien tidleg på 1900-talet.
– Korleis gjer ein research til eit slikt prosjekt?
– Eg las mykje. Eg har berre vore éin tur til Wien, i høve 70-årsdagen til far min. Då vitja eg Freud-museet. Men fyrst og fremt har eg lese. Eg trong ikkje bli ekspert, for det psykoanalytiske språket ligg alt så tjukt i kulturen vår. Arbeidet til psykoanalytikarane er svært godt dokumentert.
– Brummel arbeider heile livet med ein teori om øyret som portal til menneskesinnet, eit alternativ til Freuds vektlegging av seksualitet og familiestrukturar. Byrja prosjektet med ei interesse for psykologi eller for lyd?
– Lyd. Det å høyre si eiga stemme opnar for ei ny form for narsissisme – og høvet til å gjere dette, for å høyre seg sjølv i opptak, melder seg tilfeldigvis om lag på same tid som omgrepet «narsissisme» fyrst vert teke i bruk i psykologien. Utgangspunktet for Brummels teori er at psyken vert forma via øyret, via lyd, og kjem til uttrykk i røysta. Øyret er portalen til det umedvitne. Rundt hundreårsskiftet var det enno ikkje sikkert kva slags teori som skulle vinne fram. Freud avviste alle ytre forklaringsmodellar for kvifor folk vart som dei vart. Brummel gjorde ikkje det. Han heldt fast ved det ytre og det kroppslege. Boka stoppar i 1917, då hovudpersonen døyr, men kontakten mellom Brummel og Freud stansar tidlegare, før psykoanalysen slik vi kjenner han i dag, fann forma si.
– Alle personane i boka speglar seg i ein annan. Grensa mellom deg og Brummel er uklar?
– Ja, i den førre boka mi, Karakterer, etter La Bruyère, spegla eg skrifta mi i Bruyères skrift. I Lyden av et liv speglar eg livet mitt i livet til Brummel.
– Du brukar deg sjølv i boka. Du skriv om barndom, om mottakinga av forfattarskapen din, og du skriv lange essayistiske passasjar om samtidsforfattarar som Knausgård og Houellebecq. Du skriv om då dei fann ein svulst i halsen din og skildrar redsla for at han skulle råke røysta di og slik gjere deg til ein annan? Kva freistar du å oppnå med denne samansmeltinga av sjølvbiografi, historisk roman og essayistikk?
– Eg brukar meg sjølv, og eg gjer ikkje det berre for moro skuld. Vi lever i ei fiksjonsmetta tid då det sjølvbiografiske blir oppfatta som meir inderleg og ekte enn det fiktive. Om ein presenterer ei bok som rein fiksjon, er det vanskeleg å få lesaren med seg, for vi er vortne så gode til å gjennomskode diktinga. Rein fiksjon krev total overgjeving frå lesaren. Når ein brukar seg sjølv, skaper ein lettare eit truverdig etos. Det har å gjere med den individualismen som byrjar med psykoanalysen. Noko hende på den tida. Noko endra seg i måten mennesket oppfatta seg sjølv i verda på.
– Så med boka går du di eiga tid i møte, via ei til dels fiktiv fortid? Er det difor illusjonen av at ein les om røynda i dei sjølvbiografiske partia, etter kvart bryt saman? Det kan verke som om røynda sender deg tilbake inn i fiksjonen. Svulsten får deg til å innsjå at du mellom anna må skrive kameraten din, som døydde i 1993, ut av historia?
– Ja, svulsten fekk meg til å vilje skrive om. Då røynda slo tilbake, ville eg ikkje skrive meir om røynda lenger.
Ida Lødemel Tvedt
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Denne veka kom Thomas Lundbo med romanen Lyden av et liv. Boka handlar om Johan Waldemar Brummel, ein perifer figur i krinsen rundt Sigmund Freud, mannen som vert rekna som far til psykoanalysen. Store delar av handlinga går føre seg i Wien tidleg på 1900-talet.
– Korleis gjer ein research til eit slikt prosjekt?
– Eg las mykje. Eg har berre vore éin tur til Wien, i høve 70-årsdagen til far min. Då vitja eg Freud-museet. Men fyrst og fremt har eg lese. Eg trong ikkje bli ekspert, for det psykoanalytiske språket ligg alt så tjukt i kulturen vår. Arbeidet til psykoanalytikarane er svært godt dokumentert.
– Brummel arbeider heile livet med ein teori om øyret som portal til menneskesinnet, eit alternativ til Freuds vektlegging av seksualitet og familiestrukturar. Byrja prosjektet med ei interesse for psykologi eller for lyd?
– Lyd. Det å høyre si eiga stemme opnar for ei ny form for narsissisme – og høvet til å gjere dette, for å høyre seg sjølv i opptak, melder seg tilfeldigvis om lag på same tid som omgrepet «narsissisme» fyrst vert teke i bruk i psykologien. Utgangspunktet for Brummels teori er at psyken vert forma via øyret, via lyd, og kjem til uttrykk i røysta. Øyret er portalen til det umedvitne. Rundt hundreårsskiftet var det enno ikkje sikkert kva slags teori som skulle vinne fram. Freud avviste alle ytre forklaringsmodellar for kvifor folk vart som dei vart. Brummel gjorde ikkje det. Han heldt fast ved det ytre og det kroppslege. Boka stoppar i 1917, då hovudpersonen døyr, men kontakten mellom Brummel og Freud stansar tidlegare, før psykoanalysen slik vi kjenner han i dag, fann forma si.
– Alle personane i boka speglar seg i ein annan. Grensa mellom deg og Brummel er uklar?
– Ja, i den førre boka mi, Karakterer, etter La Bruyère, spegla eg skrifta mi i Bruyères skrift. I Lyden av et liv speglar eg livet mitt i livet til Brummel.
– Du brukar deg sjølv i boka. Du skriv om barndom, om mottakinga av forfattarskapen din, og du skriv lange essayistiske passasjar om samtidsforfattarar som Knausgård og Houellebecq. Du skriv om då dei fann ein svulst i halsen din og skildrar redsla for at han skulle råke røysta di og slik gjere deg til ein annan? Kva freistar du å oppnå med denne samansmeltinga av sjølvbiografi, historisk roman og essayistikk?
– Eg brukar meg sjølv, og eg gjer ikkje det berre for moro skuld. Vi lever i ei fiksjonsmetta tid då det sjølvbiografiske blir oppfatta som meir inderleg og ekte enn det fiktive. Om ein presenterer ei bok som rein fiksjon, er det vanskeleg å få lesaren med seg, for vi er vortne så gode til å gjennomskode diktinga. Rein fiksjon krev total overgjeving frå lesaren. Når ein brukar seg sjølv, skaper ein lettare eit truverdig etos. Det har å gjere med den individualismen som byrjar med psykoanalysen. Noko hende på den tida. Noko endra seg i måten mennesket oppfatta seg sjølv i verda på.
– Så med boka går du di eiga tid i møte, via ei til dels fiktiv fortid? Er det difor illusjonen av at ein les om røynda i dei sjølvbiografiske partia, etter kvart bryt saman? Det kan verke som om røynda sender deg tilbake inn i fiksjonen. Svulsten får deg til å innsjå at du mellom anna må skrive kameraten din, som døydde i 1993, ut av historia?
– Ja, svulsten fekk meg til å vilje skrive om. Då røynda slo tilbake, ville eg ikkje skrive meir om røynda lenger.
Ida Lødemel Tvedt
Fleire artiklar
Laila Goody, Maria Ómarsdóttir Austgulen, Trond Espen Seim og John Emil Jørgenrud i nachspielet frå helvete som stykket til Edward Albee blir kalla.
Foto: Erika Hebbert
Sterkt om livsløgn og overleving
Gode skodespelarprestasjonar i intens kamp på liv og død.
Den nye statsministeren i Frankrike, Michel Barnier, blir klappa inn av den utgåande, Gabriel Attal, i ein seremoni på Hôtel Matignon i Paris 5. september.
Foto: Stephane De Sakutin / Reuters / NTB
Ny statsminister med gjeld, utan budsjett
No lyt alt skje raskt i fransk politikk for å avverje nye kriser.
Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl på veg til pressetreffet om motarbeiding av kriminalitet. Også statsminister Jonas Gahr Støre og finansminister Trygve Slagsvold Vedum deltok.
Foto: Thomas Fure / NTB
– No ser me effekten av færre politifolk
Det er mykje regjeringa kunne gjort som dei ikkje har gjort. Me er ikkje imponerte, seier Helge André Njåstad (FrP).
Den oppdaterte boka om rettens ironi er ei samling av tekstar frå Rune Slagstad gjennom førti år.
Foto: André Johansen / Pax Forlag
Jussen som styringsverktøy
Rettens ironi, no i fjerde og utvida utgåve, har for lengst blitt ein klassikar i norsk idé- og rettshistorie.
Finn Olstad har doktorgrad i historie og er tidlegare professor ved Seksjon for kultur og samfunn ved Noregs idrettshøgskule.
Foto: Edvard Thorup
Det nye klassesamfunnet
Finn Olstads nye bok er eit lettlese innspel til ei sårt tiltrengd innsikt i skilnaden mellom fakta og ideologi.