Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kultur

Fart og sjølvtillit i språket

2009: Gode forfattarar skriv så dei skil seg frå kvarandre. Maria Parr sjonglerer gjerningsord på stram line i bok etter bok.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
KLOKSKAP. «I bøkene får eg alltid vere klokare enn eg eigentleg er» (Maria Parr på Diktardagar 2018).

KLOKSKAP. «I bøkene får eg alltid vere klokare enn eg eigentleg er» (Maria Parr på Diktardagar 2018).

Foto 2014: Øystein Torheim / Bergens Tidende

KLOKSKAP. «I bøkene får eg alltid vere klokare enn eg eigentleg er» (Maria Parr på Diktardagar 2018).

KLOKSKAP. «I bøkene får eg alltid vere klokare enn eg eigentleg er» (Maria Parr på Diktardagar 2018).

Foto 2014: Øystein Torheim / Bergens Tidende

2698
20190315
2698
20190315

Alt på linje sju i første kapittel i Tonje Glimmerdal (2009) dukkar det opp ein svart prikk som snart skal lage lyd. Prikken oppunder Vardetind veks til Glimmerdalens vesle dunder, som er høgt og lågt i både dalføre og målføre. Med forfattarens diskret rytmeskift glir den intense første delen over i den tenksame og inderlege andre delen.

Om ein diktar ei verd eller skriv sakprosa om verda, er dei litterære eller retoriske verkemidla dei same. Fiksjonen er skilnaden. Kva som passar seg, har med stoffet og sjangeren å gjere. Få komponerer historiene sine meir sofistikert enn Kjartan Fløgstad. Rytmen og flyten ber oppe dei nerveskjøre linjene hos Jon Fosse. Språkkunsten hos Knut Hamsun eller metaforane i kvardagslivet gjer livet surt for dei som enno stør seg til myten om at form er form og innhald noko anna.

Maria Parr (f. 1981) gjer det på sin måte i forteljingane om Lena, Trille og Tonje. Ei nærlesing av Tonje Glimmerdal røper grepet. Adjektiva er der, men dei er få: Det er så vedunderleg trist at ho vert heilt blå i magen. Vanlegare er det at verba fører ordet. Tonane dansar i blå ettermiddagsluft, kjærleikssorga var så grufull at det knaka i heile gamlehuset,

Det litterære vassmerket til Maria Parr er gjerningsorda, verba. Ho bikkar utfor bakkekanten, øyreklaffane blafrar som flagg, kjelken blinkar mot henne, Gunnvald brettar den lange kroppen ned på kjøkkenstolen, du ropar så trestammane brotnar. Og då er forfattaren framleis berre på b.

Det hender at folk berre går også i hennar dikta verd, men eitt verb er nok til å skildre korleis det står til. Tonje har subba seg bort til døra, labbar oppover Glimmerdalsvegen, skubbar sparken framover dalen, snufsar over livets elende, tuslar oppover dalen att, trampar heimover så greiner og buskar berre står og skjelv etter henne.

Skjennepreika fyller vinterlufta, vintermørkret har hengt seg fast, fjella kler av seg litt snø kvar dag, vårvinden frå dalen treffer nasen hennar.

Dette er langt frå alt. Maria Parr skriv setningar større enn orda mellom punktum, smett inn eit bokstavrim her, ein original metafor der. Tonje hallar på hovudet. Om du døyr, så kverkar eg deg. Hjartet til Tonje stuper kråke. Det er så herleg stille når han er borte, at Tonje lagar eit lukkesukk.

Slik diktar ein forfattar med språkleg fart og sjølvtillit, og som synest det er vanskeleg å skrive. Ikkje rart når ho smyg seg rundt på andre stader i grammatikken enn dei fleste gjer.

Ottar Grepstad

Ottar Grepstad er forfattar og litteraturvitar.

Neste veke:
Den norske spesialiteten

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Alt på linje sju i første kapittel i Tonje Glimmerdal (2009) dukkar det opp ein svart prikk som snart skal lage lyd. Prikken oppunder Vardetind veks til Glimmerdalens vesle dunder, som er høgt og lågt i både dalføre og målføre. Med forfattarens diskret rytmeskift glir den intense første delen over i den tenksame og inderlege andre delen.

Om ein diktar ei verd eller skriv sakprosa om verda, er dei litterære eller retoriske verkemidla dei same. Fiksjonen er skilnaden. Kva som passar seg, har med stoffet og sjangeren å gjere. Få komponerer historiene sine meir sofistikert enn Kjartan Fløgstad. Rytmen og flyten ber oppe dei nerveskjøre linjene hos Jon Fosse. Språkkunsten hos Knut Hamsun eller metaforane i kvardagslivet gjer livet surt for dei som enno stør seg til myten om at form er form og innhald noko anna.

Maria Parr (f. 1981) gjer det på sin måte i forteljingane om Lena, Trille og Tonje. Ei nærlesing av Tonje Glimmerdal røper grepet. Adjektiva er der, men dei er få: Det er så vedunderleg trist at ho vert heilt blå i magen. Vanlegare er det at verba fører ordet. Tonane dansar i blå ettermiddagsluft, kjærleikssorga var så grufull at det knaka i heile gamlehuset,

Det litterære vassmerket til Maria Parr er gjerningsorda, verba. Ho bikkar utfor bakkekanten, øyreklaffane blafrar som flagg, kjelken blinkar mot henne, Gunnvald brettar den lange kroppen ned på kjøkkenstolen, du ropar så trestammane brotnar. Og då er forfattaren framleis berre på b.

Det hender at folk berre går også i hennar dikta verd, men eitt verb er nok til å skildre korleis det står til. Tonje har subba seg bort til døra, labbar oppover Glimmerdalsvegen, skubbar sparken framover dalen, snufsar over livets elende, tuslar oppover dalen att, trampar heimover så greiner og buskar berre står og skjelv etter henne.

Skjennepreika fyller vinterlufta, vintermørkret har hengt seg fast, fjella kler av seg litt snø kvar dag, vårvinden frå dalen treffer nasen hennar.

Dette er langt frå alt. Maria Parr skriv setningar større enn orda mellom punktum, smett inn eit bokstavrim her, ein original metafor der. Tonje hallar på hovudet. Om du døyr, så kverkar eg deg. Hjartet til Tonje stuper kråke. Det er så herleg stille når han er borte, at Tonje lagar eit lukkesukk.

Slik diktar ein forfattar med språkleg fart og sjølvtillit, og som synest det er vanskeleg å skrive. Ikkje rart når ho smyg seg rundt på andre stader i grammatikken enn dei fleste gjer.

Ottar Grepstad

Ottar Grepstad er forfattar og litteraturvitar.

Neste veke:
Den norske spesialiteten

Emneknaggar

Fleire artiklar

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

Foto: Hallgeir Opedal

Feature

Berre røre, ikkje sjå

Otto Prytz (81) er fødd blind, men takka vere ein ung franskmann blei han ikkje analfabet. Han blei akademikar.

Hallgeir Opedal
– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

Foto: Hallgeir Opedal

Feature

Berre røre, ikkje sjå

Otto Prytz (81) er fødd blind, men takka vere ein ung franskmann blei han ikkje analfabet. Han blei akademikar.

Hallgeir Opedal
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.

Familien Nerdrum ved garden i Stavern.

Foto: Agnete Brun / NRK

KunstKultur
Kaj Skagen

Ikkje alt er politikk

Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.

Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.

Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.

Foto: Gorm Kallestad / AP / NTB

HelseSamfunn
Marita Liabø

– ADHD-diagnosen skal henge høgt

Det har vore ein kraftig auke i talet på ADHD-diagnosar og bruken av ADHD-medisin dei siste åra. Blir diagnosen utvatna når kjendisar snakkar han opp?

Forfattar og siviløkonom Martin Bech Holte har vore både forskar i samfunnsøkonomi og leiar i næringslivet.

Forfattar og siviløkonom Martin Bech Holte har vore både forskar i samfunnsøkonomi og leiar i næringslivet.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar
Gjermund BakkeliHaga

Når rikdom blir eit problem

Martin Bech Holte kjem med ein diskutabel analyse og friske fråspark i Landet som ble for rikt.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis