Fart og sjølvtillit i språket
2009: Gode forfattarar skriv så dei skil seg frå kvarandre. Maria Parr sjonglerer gjerningsord på stram line i bok etter bok.
KLOKSKAP. «I bøkene får eg alltid vere klokare enn eg eigentleg er» (Maria Parr på Diktardagar 2018).
Foto 2014: Øystein Torheim / Bergens Tidende
Alt på linje sju i første kapittel i Tonje Glimmerdal (2009) dukkar det opp ein svart prikk som snart skal lage lyd. Prikken oppunder Vardetind veks til Glimmerdalens vesle dunder, som er høgt og lågt i både dalføre og målføre. Med forfattarens diskret rytmeskift glir den intense første delen over i den tenksame og inderlege andre delen.
Om ein diktar ei verd eller skriv sakprosa om verda, er dei litterære eller retoriske verkemidla dei same. Fiksjonen er skilnaden. Kva som passar seg, har med stoffet og sjangeren å gjere. Få komponerer historiene sine meir sofistikert enn Kjartan Fløgstad. Rytmen og flyten ber oppe dei nerveskjøre linjene hos Jon Fosse. Språkkunsten hos Knut Hamsun eller metaforane i kvardagslivet gjer livet surt for dei som enno stør seg til myten om at form er form og innhald noko anna.
Maria Parr (f. 1981) gjer det på sin måte i forteljingane om Lena, Trille og Tonje. Ei nærlesing av Tonje Glimmerdal røper grepet. Adjektiva er der, men dei er få: Det er så vedunderleg trist at ho vert heilt blå i magen. Vanlegare er det at verba fører ordet. Tonane dansar i blå ettermiddagsluft, kjærleikssorga var så grufull at det knaka i heile gamlehuset,
Det litterære vassmerket til Maria Parr er gjerningsorda, verba. Ho bikkar utfor bakkekanten, øyreklaffane blafrar som flagg, kjelken blinkar mot henne, Gunnvald brettar den lange kroppen ned på kjøkkenstolen, du ropar så trestammane brotnar. Og då er forfattaren framleis berre på b.
Det hender at folk berre går også i hennar dikta verd, men eitt verb er nok til å skildre korleis det står til. Tonje har subba seg bort til døra, labbar oppover Glimmerdalsvegen, skubbar sparken framover dalen, snufsar over livets elende, tuslar oppover dalen att, trampar heimover så greiner og buskar berre står og skjelv etter henne.
Skjennepreika fyller vinterlufta, vintermørkret har hengt seg fast, fjella kler av seg litt snø kvar dag, vårvinden frå dalen treffer nasen hennar.
Dette er langt frå alt. Maria Parr skriv setningar større enn orda mellom punktum, smett inn eit bokstavrim her, ein original metafor der. Tonje hallar på hovudet. Om du døyr, så kverkar eg deg. Hjartet til Tonje stuper kråke. Det er så herleg stille når han er borte, at Tonje lagar eit lukkesukk.
Slik diktar ein forfattar med språkleg fart og sjølvtillit, og som synest det er vanskeleg å skrive. Ikkje rart når ho smyg seg rundt på andre stader i grammatikken enn dei fleste gjer.
Ottar Grepstad
Ottar Grepstad er forfattar og litteraturvitar.
Neste veke:
Den norske spesialiteten
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Alt på linje sju i første kapittel i Tonje Glimmerdal (2009) dukkar det opp ein svart prikk som snart skal lage lyd. Prikken oppunder Vardetind veks til Glimmerdalens vesle dunder, som er høgt og lågt i både dalføre og målføre. Med forfattarens diskret rytmeskift glir den intense første delen over i den tenksame og inderlege andre delen.
Om ein diktar ei verd eller skriv sakprosa om verda, er dei litterære eller retoriske verkemidla dei same. Fiksjonen er skilnaden. Kva som passar seg, har med stoffet og sjangeren å gjere. Få komponerer historiene sine meir sofistikert enn Kjartan Fløgstad. Rytmen og flyten ber oppe dei nerveskjøre linjene hos Jon Fosse. Språkkunsten hos Knut Hamsun eller metaforane i kvardagslivet gjer livet surt for dei som enno stør seg til myten om at form er form og innhald noko anna.
Maria Parr (f. 1981) gjer det på sin måte i forteljingane om Lena, Trille og Tonje. Ei nærlesing av Tonje Glimmerdal røper grepet. Adjektiva er der, men dei er få: Det er så vedunderleg trist at ho vert heilt blå i magen. Vanlegare er det at verba fører ordet. Tonane dansar i blå ettermiddagsluft, kjærleikssorga var så grufull at det knaka i heile gamlehuset,
Det litterære vassmerket til Maria Parr er gjerningsorda, verba. Ho bikkar utfor bakkekanten, øyreklaffane blafrar som flagg, kjelken blinkar mot henne, Gunnvald brettar den lange kroppen ned på kjøkkenstolen, du ropar så trestammane brotnar. Og då er forfattaren framleis berre på b.
Det hender at folk berre går også i hennar dikta verd, men eitt verb er nok til å skildre korleis det står til. Tonje har subba seg bort til døra, labbar oppover Glimmerdalsvegen, skubbar sparken framover dalen, snufsar over livets elende, tuslar oppover dalen att, trampar heimover så greiner og buskar berre står og skjelv etter henne.
Skjennepreika fyller vinterlufta, vintermørkret har hengt seg fast, fjella kler av seg litt snø kvar dag, vårvinden frå dalen treffer nasen hennar.
Dette er langt frå alt. Maria Parr skriv setningar større enn orda mellom punktum, smett inn eit bokstavrim her, ein original metafor der. Tonje hallar på hovudet. Om du døyr, så kverkar eg deg. Hjartet til Tonje stuper kråke. Det er så herleg stille når han er borte, at Tonje lagar eit lukkesukk.
Slik diktar ein forfattar med språkleg fart og sjølvtillit, og som synest det er vanskeleg å skrive. Ikkje rart når ho smyg seg rundt på andre stader i grammatikken enn dei fleste gjer.
Ottar Grepstad
Ottar Grepstad er forfattar og litteraturvitar.
Neste veke:
Den norske spesialiteten
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.
Foto: Gorm Kallestad / AP / NTB
– ADHD-diagnosen skal henge høgt
Det har vore ein kraftig auke i talet på ADHD-diagnosar og bruken av ADHD-medisin dei siste åra. Blir diagnosen utvatna når kjendisar snakkar han opp?
Forfattar og siviløkonom Martin Bech Holte har vore både forskar i samfunnsøkonomi og leiar i næringslivet.
Foto: Agnete Brun
Når rikdom blir eit problem
Martin Bech Holte kjem med ein diskutabel analyse og friske fråspark i Landet som ble for rikt.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.
Foto: Christiane Jordheim Larsen
Alle auge på Grønland
NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk.