JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kultur

Drøymer om eit reinsande kaos

Holbergprisvinnar Paul Gilroy meiner at England ikkje har hatt ei regjering på tre år. Den einaste vegen han ser ut av brexit-fadesen, er om ingen av sidene vinn.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Professor Paul Gilroy har fått Holbergprisen 2019.

Professor Paul Gilroy har fått Holbergprisen 2019.

Foto: Vron Ware

Professor Paul Gilroy har fått Holbergprisen 2019.

Professor Paul Gilroy har fått Holbergprisen 2019.

Foto: Vron Ware

8012
20190607

Bakgrunn

Paul Gilroy

Vinnar av Holbergprisen 2019

Fødd og oppvaksen i Aust-London

Professor i amerikansk og engelsk litteratur ved King’s College London

8012
20190607

Bakgrunn

Paul Gilroy

Vinnar av Holbergprisen 2019

Fødd og oppvaksen i Aust-London

Professor i amerikansk og engelsk litteratur ved King’s College London

Holbergprisen

janh@landro.bergen.no

Det England treng, er eit kaos som kan tvinge fram ei meir audmjuk og tilpassa forståing av landets plass i verda, meiner professor Gilroy. For England har ikkje eit moderne, demokratisk system slik normale land har, berre ein stat som blei laga for global dominans og sidan ikkje har vore modernisert.

– Berre eit land med eit sjølvtilfreds forhold til sin institusjonelle integritet kan halde fram så ubekymra på sin livsfarlege kurs. Vi kan ikkje tru det vi ser og høyrer i brexit-prosessen. Sjølv om eg ikkje kallar meg patriot, skammar eg meg over det som skjer i landet mitt. Det må finnast rom for å møte røyndommen i denne øydelegginga, så vi for første gong på fleire hundre år kan bli eit vanleg land.

– Kva trur du vil skje no?

– Ingen veit. Alt kan skje, situasjonen er skjør. Det er lett å vere svartsjåar, men eg må vedgå at eg er redd.

– Ser du brexit som eit biprodukt av Storbritannias manglande evne og vilje til å sjå kritisk på eiga historie som imperialistisk kolonimakt?

Det er nok ein del av biletet. Folk i England kjenner landets kolonihistorie altfor dårleg. I skulen lærer dei lite om denne historia. Inn i dette tomrommet av historieløyse er det krefter som gjerne projiserer fantasiar om gjenvunnen stordom. Det blir ikkje betre av at postkoloniale immigrantar stadig blir framstilte som «dei ville». Det er den «magien» rasismen byr oss, og mange av mennene som har konstruert brexit, har ikkje vakse opp i England, men i dei tidlegare koloniane. Dei er utan intim kjennskap til livet i England.

– «Rase» er ein fiksjon

Paul Gilroy har omtala arbeidet sitt som eit svar på «den mangelen på fantasi som nektar mange menneske lik grad av humanitet». Til grunn ligg den inndelinga av verda som vi framleis ser, basert på rase.

– Skal vi skjøne korleis dette kan skje igjen og igjen, og skal vi hindre det, må vi vite korleis vi skal kunne gripe inn. Det finst mange krefter i verda i dag som er giftige for fantasien. Men vi kan nære fantasien til å gi nytt liv til idealet om ein sams humanitet.

Den 63 år gamle holbergprisvinnaren er professor i amerikansk og engelsk litteratur ved King’s College i London, men har drive forsking på mange område. Det er nettopp for sitt framifrå bidrag på fleire forskingsfelt han onsdag blei heidra med Holbergprisen på seks millionar kroner. Om nokre veker tek han til som den første leiaren av det nyskipa Centre for the Study of Race and Racism ved University College London. Til dei som lurer på om rase framleis er eit gangbart omgrep i vitskapen, seier han:

– «Rase» er ein fiksjon, men på visse område kan omgrepet nyttast. Det finst godarta og vondarta utgåver av det, og vi må vere på vakt når rase blir kopla til til dømes etnisk absolutisme.

– Vil du seie at rasetenking er det same som rasisme, eller berre noko som nærer han?

– Eg trur at rasetenking ofte skaper rasisme. Sjølvsagt finst det mange ulikskapar mellom menneske på individnivå. Men samsvarer desse ulikskapane med vanlege oppfatningar av ulikskap mellom rasar? Mitt svar er nei. Det er rasisme som skaper desse kategoriseringane av menneske og dei hierarkia vi kjenner. Det har ikkje noko med naturen å gjere, takk og pris!

– Kor mykje trur du rasisme har å gjere med nasjonalisme og populisme?

– Frå eit praktisk perspektiv, så vel som eit forskarperspektiv, er desse fenomena tett knytte saman, i alle høve i England. Til dømes kunne folk på Dei britiske øyane utan ironi snakke om å høyre til ein øyrase. Nasjonalkultur og rasekjensle var eitt og det same, eller i det minste overlappa dei kvarandre.

Vil du byggje ei rørsle, må du vere open for det folk vil ha, meiner han.

– Så ein populær politikk ser eg ikkje noko problem med, men ein ultranasjonalistisk eller rasistisk politikk som nyttar folkets språk, er noko heilt anna. Det populistiske narrativet i dag er ei historie om skading, harme og krenking. Denne bodskapen når dei som frå før kjenner seg såra, engstelege eller redde, og som meiner dei er angripne. Og angripne er dei, av den same kjelda som vi alle – den globale kapitalismen. Men skuld i denne ulukka, meiner dei, er innvandrarane, menneske av ein lågare rase. Somme har ei oppskrift på politisk makt som kan destillerast frå framandfrykt, ultranasjonalisme og rasekjensle. Ofte føler eg at dei politiske leiarane som medvite utnyttar desse førestillingane, ikkje alltid er klar over kva slags krefter dei slepper laus.

Slaveri og modernitet

– Dette høyrest ut som eit ekko av Tyskland i 1930-åra?

– Likskapar finst, absolutt. Men då Hitler kom til makta, lova han ikkje nokon utopi. Snarare slit og liding for å sikre atterføding av ein nasjon etter ein periode med nedgang og fornedring. Historia, slik ho utfaldar seg no, «rimar» med fortida – og det gjer meg redd.

– Dersom rasisme ligg til grunn for mykje av det negative som skjer, korleis kan vi stoppe rasismen?

– Det kjem an på kven vi er, kvar vi er, kvar vi bur, og i kva form rasismen viser seg. På universitetet, der eg arbeider, kan vi lytte til dei røynslene studentane har, sjå kritisk på kva og korleis vi underviser. Ofte opplever vi at studentar frå minoritetar ikkje får like gode karakterar som dei kvite – sjølv om dei har like gode evner. Dette må vi finne svaret på. Men svaret er kanskje ikkje det same i skulen, i rettssystemet, i militæret eller i andre miljø. Alle kan tenkje gjennom eigen praksis og leite etter forbetringar.

– Kva var det som fekk deg til å sjå slaveriet som ein naudsynt del av moderniteten og ikkje berre som eit avvik?

– Eg studerte kolonimakt og kolonihistorie, især slaveri, som del av eit eksperiment der nye former for makt, nye former for arbeidarorganisering, nye former for vald og nye lover peikte fram mot det som kom til å skje i Europa litt seinare. Då eg tok til å studere slaveriet i eit vidare perspektiv, såg eg at det fanst ei anna historie her, om korleis det er å vere eit moderne menneske.

I denne historia fanst det òg eit sterkt innslag av kultur.

– Slavane kom frå fleire land i Afrika, dei tala ulike språk, dyrka ulike gudar, hadde si eiga historie og sin eigen musikk. No blei dei flytta fleire tusen kilometer, tvinga til å lære eit nytt språk og bedne om å skjøne at dei representerte ei lågare livsform. Plantasjane blei eit rom for kulturell motstand, kombinasjon, blanding og samansmelting heilt utan like i tempo og intensitet.

Flybombing og dronar

Den 1. november 1911 utførte eit italiensk fly historias første bombeåtak frå lufta, då sleppte piloten ei bombe over Tagiura-oasen i utkanten av Tripoli i Libya. Det var i krigen mellom Italia og det ottomanske riket. Også bombeåtak frå lufta har Paul Gilroy forska på. Og han fortel at stormaktene dei første åra eksperimenterte med det nye våpenet. Då var det enkelt å nytte Afrika som «laboratorium» for å finne ut kven det var greitt, og ikkje greitt, å bombe frå lufta, og kva som blei dei moralske og politiske konsekvensane av slike kalkulasjonar.

– Massebombinga frå lufta i andre verdskrigen, som sletta ut skiljet mellom soldat og sivil, kan ein sjå som innføringa i europeisk krigføring av slikt som tidlegare hadde vore prøvt ut i fleire koloniar.

– Korleis ser du på drapsdronane; utgjer dei ein vesensskilnad?

– Eg trur at dronekrigføring fører vidare dei gamle kolonivanane. Første verdskrigen skulle bli krigen som gjorde slutt på all krig. No trur eg vi opplever ein tilsvarande illusjon, knytt til trua på det teknologisk sublime. Dette er eg svært skeptisk til. Denne teknologien gir ikkje ei «rein» krigføring, slik vi heller aldri vil finne ein «rein» kapitalisme.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Holbergprisen

janh@landro.bergen.no

Det England treng, er eit kaos som kan tvinge fram ei meir audmjuk og tilpassa forståing av landets plass i verda, meiner professor Gilroy. For England har ikkje eit moderne, demokratisk system slik normale land har, berre ein stat som blei laga for global dominans og sidan ikkje har vore modernisert.

– Berre eit land med eit sjølvtilfreds forhold til sin institusjonelle integritet kan halde fram så ubekymra på sin livsfarlege kurs. Vi kan ikkje tru det vi ser og høyrer i brexit-prosessen. Sjølv om eg ikkje kallar meg patriot, skammar eg meg over det som skjer i landet mitt. Det må finnast rom for å møte røyndommen i denne øydelegginga, så vi for første gong på fleire hundre år kan bli eit vanleg land.

– Kva trur du vil skje no?

– Ingen veit. Alt kan skje, situasjonen er skjør. Det er lett å vere svartsjåar, men eg må vedgå at eg er redd.

– Ser du brexit som eit biprodukt av Storbritannias manglande evne og vilje til å sjå kritisk på eiga historie som imperialistisk kolonimakt?

Det er nok ein del av biletet. Folk i England kjenner landets kolonihistorie altfor dårleg. I skulen lærer dei lite om denne historia. Inn i dette tomrommet av historieløyse er det krefter som gjerne projiserer fantasiar om gjenvunnen stordom. Det blir ikkje betre av at postkoloniale immigrantar stadig blir framstilte som «dei ville». Det er den «magien» rasismen byr oss, og mange av mennene som har konstruert brexit, har ikkje vakse opp i England, men i dei tidlegare koloniane. Dei er utan intim kjennskap til livet i England.

– «Rase» er ein fiksjon

Paul Gilroy har omtala arbeidet sitt som eit svar på «den mangelen på fantasi som nektar mange menneske lik grad av humanitet». Til grunn ligg den inndelinga av verda som vi framleis ser, basert på rase.

– Skal vi skjøne korleis dette kan skje igjen og igjen, og skal vi hindre det, må vi vite korleis vi skal kunne gripe inn. Det finst mange krefter i verda i dag som er giftige for fantasien. Men vi kan nære fantasien til å gi nytt liv til idealet om ein sams humanitet.

Den 63 år gamle holbergprisvinnaren er professor i amerikansk og engelsk litteratur ved King’s College i London, men har drive forsking på mange område. Det er nettopp for sitt framifrå bidrag på fleire forskingsfelt han onsdag blei heidra med Holbergprisen på seks millionar kroner. Om nokre veker tek han til som den første leiaren av det nyskipa Centre for the Study of Race and Racism ved University College London. Til dei som lurer på om rase framleis er eit gangbart omgrep i vitskapen, seier han:

– «Rase» er ein fiksjon, men på visse område kan omgrepet nyttast. Det finst godarta og vondarta utgåver av det, og vi må vere på vakt når rase blir kopla til til dømes etnisk absolutisme.

– Vil du seie at rasetenking er det same som rasisme, eller berre noko som nærer han?

– Eg trur at rasetenking ofte skaper rasisme. Sjølvsagt finst det mange ulikskapar mellom menneske på individnivå. Men samsvarer desse ulikskapane med vanlege oppfatningar av ulikskap mellom rasar? Mitt svar er nei. Det er rasisme som skaper desse kategoriseringane av menneske og dei hierarkia vi kjenner. Det har ikkje noko med naturen å gjere, takk og pris!

– Kor mykje trur du rasisme har å gjere med nasjonalisme og populisme?

– Frå eit praktisk perspektiv, så vel som eit forskarperspektiv, er desse fenomena tett knytte saman, i alle høve i England. Til dømes kunne folk på Dei britiske øyane utan ironi snakke om å høyre til ein øyrase. Nasjonalkultur og rasekjensle var eitt og det same, eller i det minste overlappa dei kvarandre.

Vil du byggje ei rørsle, må du vere open for det folk vil ha, meiner han.

– Så ein populær politikk ser eg ikkje noko problem med, men ein ultranasjonalistisk eller rasistisk politikk som nyttar folkets språk, er noko heilt anna. Det populistiske narrativet i dag er ei historie om skading, harme og krenking. Denne bodskapen når dei som frå før kjenner seg såra, engstelege eller redde, og som meiner dei er angripne. Og angripne er dei, av den same kjelda som vi alle – den globale kapitalismen. Men skuld i denne ulukka, meiner dei, er innvandrarane, menneske av ein lågare rase. Somme har ei oppskrift på politisk makt som kan destillerast frå framandfrykt, ultranasjonalisme og rasekjensle. Ofte føler eg at dei politiske leiarane som medvite utnyttar desse førestillingane, ikkje alltid er klar over kva slags krefter dei slepper laus.

Slaveri og modernitet

– Dette høyrest ut som eit ekko av Tyskland i 1930-åra?

– Likskapar finst, absolutt. Men då Hitler kom til makta, lova han ikkje nokon utopi. Snarare slit og liding for å sikre atterføding av ein nasjon etter ein periode med nedgang og fornedring. Historia, slik ho utfaldar seg no, «rimar» med fortida – og det gjer meg redd.

– Dersom rasisme ligg til grunn for mykje av det negative som skjer, korleis kan vi stoppe rasismen?

– Det kjem an på kven vi er, kvar vi er, kvar vi bur, og i kva form rasismen viser seg. På universitetet, der eg arbeider, kan vi lytte til dei røynslene studentane har, sjå kritisk på kva og korleis vi underviser. Ofte opplever vi at studentar frå minoritetar ikkje får like gode karakterar som dei kvite – sjølv om dei har like gode evner. Dette må vi finne svaret på. Men svaret er kanskje ikkje det same i skulen, i rettssystemet, i militæret eller i andre miljø. Alle kan tenkje gjennom eigen praksis og leite etter forbetringar.

– Kva var det som fekk deg til å sjå slaveriet som ein naudsynt del av moderniteten og ikkje berre som eit avvik?

– Eg studerte kolonimakt og kolonihistorie, især slaveri, som del av eit eksperiment der nye former for makt, nye former for arbeidarorganisering, nye former for vald og nye lover peikte fram mot det som kom til å skje i Europa litt seinare. Då eg tok til å studere slaveriet i eit vidare perspektiv, såg eg at det fanst ei anna historie her, om korleis det er å vere eit moderne menneske.

I denne historia fanst det òg eit sterkt innslag av kultur.

– Slavane kom frå fleire land i Afrika, dei tala ulike språk, dyrka ulike gudar, hadde si eiga historie og sin eigen musikk. No blei dei flytta fleire tusen kilometer, tvinga til å lære eit nytt språk og bedne om å skjøne at dei representerte ei lågare livsform. Plantasjane blei eit rom for kulturell motstand, kombinasjon, blanding og samansmelting heilt utan like i tempo og intensitet.

Flybombing og dronar

Den 1. november 1911 utførte eit italiensk fly historias første bombeåtak frå lufta, då sleppte piloten ei bombe over Tagiura-oasen i utkanten av Tripoli i Libya. Det var i krigen mellom Italia og det ottomanske riket. Også bombeåtak frå lufta har Paul Gilroy forska på. Og han fortel at stormaktene dei første åra eksperimenterte med det nye våpenet. Då var det enkelt å nytte Afrika som «laboratorium» for å finne ut kven det var greitt, og ikkje greitt, å bombe frå lufta, og kva som blei dei moralske og politiske konsekvensane av slike kalkulasjonar.

– Massebombinga frå lufta i andre verdskrigen, som sletta ut skiljet mellom soldat og sivil, kan ein sjå som innføringa i europeisk krigføring av slikt som tidlegare hadde vore prøvt ut i fleire koloniar.

– Korleis ser du på drapsdronane; utgjer dei ein vesensskilnad?

– Eg trur at dronekrigføring fører vidare dei gamle kolonivanane. Første verdskrigen skulle bli krigen som gjorde slutt på all krig. No trur eg vi opplever ein tilsvarande illusjon, knytt til trua på det teknologisk sublime. Dette er eg svært skeptisk til. Denne teknologien gir ikkje ei «rein» krigføring, slik vi heller aldri vil finne ein «rein» kapitalisme.

– Eg trur at rasetenking ofte skaper rasisme.

Paul Gilroy, professor

Emneknaggar

Fleire artiklar

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

Foto: Aleksej Nikolskij / Sputnik / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Nytt frå den russiske klankampen

Under overflata går det føre seg ein bitter maktkamp i Putin-regimet. Verda har fått eit sjeldan innblikk i denne kampen dei siste vekene.

Halvor Tjønn
President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

Foto: Aleksej Nikolskij / Sputnik / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Nytt frå den russiske klankampen

Under overflata går det føre seg ein bitter maktkamp i Putin-regimet. Verda har fått eit sjeldan innblikk i denne kampen dei siste vekene.

Halvor Tjønn

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
Gunhild AlvikNyborg

FHI svikter sitt samfunnsoppdrag

«Det er svært viktig at FHI er tydelig overfor publikum på at de ikke jobber med årsaken til long covid.»

Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.

Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.

Foto: Kim E. Andreassen / UiB

Samfunn
Eva Aalberg Undheim

Israel-boikott splittar akademia

Jussprofessor Eirik Holmøyvik prøvde å få omgjort vedtaket om Israel-boikott ved Det juridiske fakultetet i Bergen, men vart røysta ned. No har han trekt seg som forskingsleiar ved fakultetet.

Anne Kalvig er religionsvitar og tidlegare professor ved Universitetet i Stavanger. I fjor etablerte ho Medvit forlag.

Anne Kalvig er religionsvitar og tidlegare professor ved Universitetet i Stavanger. I fjor etablerte ho Medvit forlag.

Foto: Anja Bakken

BokMeldingar
CathrineHolst

Tru og tvil

Vi må framleis snakke om kvinner og menn. Men kan vi ikkje samstundes ta rimeleg omsyn til dei andre?

Frå det nasjonale sirkuset i Kyiv.

Frå det nasjonale sirkuset i Kyiv.

KrigSamfunn

Klovnar i kamp

Humor og sirkus er viktig for å overleve i ein krig. I Ukraina er 14 nasjonale sirkusarbeidarar fritekne frå mobilisering.

Andrej Kurkov
Frå det nasjonale sirkuset i Kyiv.

Frå det nasjonale sirkuset i Kyiv.

KrigSamfunn

Klovnar i kamp

Humor og sirkus er viktig for å overleve i ein krig. I Ukraina er 14 nasjonale sirkusarbeidarar fritekne frå mobilisering.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis